Agenda Constructiilor
Sambata, 23 Noiembrie 2024
PAGINA PERSONALIZATA


ASOCIATIA ROMANA A ANTREPRENORILOR DE CONSTRUCTII (ARACO)

ASOCIATIA ROMANA A ANTREPRENORILOR DE CONSTRUCTII (ARACO)

Adresa: Str. Alexandru Papiu Ilarian nr. 17, et. 2, Bucuresti, S3
Telefon: 021/316.78.96
Fax: 021/312.96.26
E-mail: contact@araco.org
Web site: www.araco.org
Domenii: Patronate si asociatii profesionale
Descriere activitate
Asociatie patronala ce cuprinde peste 1300 societati din industria constructiilor si patronate afiliate sau asociate.
Prezentare companie/institutie
ARACO: Lucrurile se misca in ritm fara precedent in istoria recenta a Romaniei
 
 
 
 
 
 
Valentin Stoica
Functia/Organizatia: vicepresedinte, ARACO;
Experienta profesionala: 25 de ani in domeniul constructiilor.
 
"Este foarte bine si de apreciat ca lucrurile se misca intr-un ritm fara precedent in istoria recenta a Romaniei", spune Valentin Stoica, vicepresedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), referitor la evolutia investitiilor in infrastructura tarii noastre. Iar perspectivele pentru urmatorii ani raman favorabile, avand in vedere finantarile disponibile si numarul mare si anvergura proiectelor demarate. In acest context favorabil, constructorii continua, insa, sa se confrunte cu probleme legate de lipsa de personal si a lichiditatilor, cu aplicarea greoaie a mecanismelor de ajustare a preturilor, lipsa dialogului partenerial si solutionarea prea lenta a disputelor aparute pe perioada derularii contractelor, generata de cele mai multe ori de incapacitatea de asumare a unor decizii (fie ele si evident corecte) la nivelul autoritatilor contractante, subliniaza reprezentantul ARACO. Totodata, cadrul legislativ general din domeniul lucrarilor publice, desi s-a imbunatatit considerabil in ultimii ani, este inca perfectibil. In cele ce urmeaza, Valentin Stoica puncteaza o serie de elemente relevante referitoare la aceste problematici, dar si la starea actuala a pietei nationale a constructiilor.
 
- Cum vedeti evolutia constructiilor de infrastructura , avand in vedere perioada electorala pe care o traversam, si care considerati ca ar fi impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor?
- Evolutia investitiilor este una frumoasa, fara precedent, intr-un context european extrem de favorabil. Avem toate motivele sa speram ca acest ritm va fi sustinut pe termen scurt si mediu. Perioada electorala dintotdeauna a adus o infranare pe termen foarte scurt, fiindca in ultimele luni de mandat, precum si in perioada de tranzitie, acolo unde exista schimbari, lucrurile incetinesc pana la oprire uneori, iar istoric, am vazut ca nu se pornesc proiecte in aceste perioade. Oarecum de inteles, avand in vedere ca, din pacate, continuitatea multor proiecte in Romania este strict legata de continuitatea politica si nu neaparat de o viziune de dezvoltare sustinuta.
In opinia mea, unul dintre riscurile majore ale sectorului constructiilor si in consecinta al proiectelor in derulare ramane, pe de o parte, capacitatea institutionala de a gestiona si urmari implementarea proiectelor si, pe de alta parte, capacitatea constructorilor de a asigura resursele necesare unui proiect, asa cum au fost previzionate la momentul ofertarii. Aici ma refer la resursa umana calificata si necalificata, la evolutia salariilor si a preturilor in general in contextul unei cereri mult debalansate fata de oferta, de multe ori speculativa, dar care din pacate este o realitate zilnica.
- Cum apreciati cadrul legislativ romanesc din domeniul constructiilor de infrastructura, in acest moment, si ce considerati ca ar trebui schimbat pentru o buna derulare a activitatii in acest domeniu?
- As spune ca, in general, Contractul National - HG nr. 1/2018, care guverneaza investitiile mari, functioneaza bine. Asa cum am spus-o si anterior, chiar daca nu este FIDIC - un model contractual international care si-a dovedit eficienta in zeci de ani de utilizare la nivel international, HG nr. 1/2018 este, totusi, un contract echilibrat. In anii care au trecut de la implementare, acest model de contract s-a aprofundat inevitabil de catre toate partile implicate, fiind mai bine inteles, mai bine aplicat si fiind, in consecinta, folosit din ce in ce mai eficient. Cu toate acestea, este un contract perfectibil, care inca ar putea fi imbunatatit in multe aspecte, iar aici din pacate ne lovim de o lipsa acuta de comunicare cu legiuitorul. Doar cateva exemple sunt ilustrative.
Sub-clauza 16.2 b) 5 stipuleaza faptul ca "antreprenorul va incheia o asigurare pentru a acoperi intreaga sa raspundere cu privire la calitatea Lucrarilor, chiar si dupa Receptia Finala, conform Legii". Potrivit informatiilor primite de la companiile de asigurari, in piata (nu numai romaneasca, ci si in alte state UE) nu exista niciun fel de produs de asigurare care sa poata acoperi riscurile derivand din calitatea lucrarilor de constructie, dupa receptia finala a acestora, data fiind, in principal, imposibilitatea determinarii duratei unei astfel de polite de asigurare sau a valorii de asigurare. In conformitate cu art. 30 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, executantul raspunde potrivit obligatiilor ce ii revin pentru viciile ascunse ale constructiei, ivite intr-un interval de 10 ani de la receptia lucrarii. Prin urmare, dupa expirarea perioadei de garantie contractuale, antreprenorului ii revine oricum obligatia legala de a raspunde pentru calitatea lucrarii.
Referitor la sub-clauza 33.1 - Incepere, supervizorul are obligatia de a emite Ordinul Administrativ de Incepere prin care sa indice Data de Incepere, insa fara a exista un reper contractual privind Data de Incepere. Cu alte cuvinte, supervizorul poate notifica inceperea lucrarilor peste 3 ani sau si mai grav, in 5 zile dupa o data inca necunoscuta a solutionarii altei situatii distincte (contestatie etc.).
In ceea ce priveste sub-clauza 50.1 - Situatia de Lucrari, la finalul acesteia se mentioneaza: "Antreprenorul nu va solicita in cadrul Situatilor de Lucrari si Supervizorul nu va certifica la plata sume pentru care Antreprenorul nu a furnizat integral si in forma finala documentele justificative necesare, stabilite in mod rezonabil de catre Supervizor". Lipsa unui model clar privind documentele suport si forma aferenta acestora conduce, uneori, la solicitari excesive din partea supervizorului. Aceste documente ar trebui stabilite de beneficiar inca de la faza de licitatie, inclusiv circuitul de semnare/aprobare si in viitorul cat de apropiat digitalizate, crescand astfel viteza de procesare si, implicit, absorbtia fondurilor. Lista poate continua dincolo de aceste cateva exemple, dar pentru a gasi si aplica solutii este nevoie de dialog si bune intentii.
- Ce obiective aveti stabilite, la nivel de asociatie, in 2024 si in perspectiva (2025-2027)?
- Ne gasim intr-o situatie in care nu exista de prea mult timp dorinta unui dialog din partea guvernului. Singura data cand a avut loc o intalnire in ultimii ani, a fost in anticiparea eliminarii facilitatilor fiscale din sectorul constructii si, din pacate, nu s-a tinut cont in niciun fel de recomandarile sau preocuparile noastre. Unul dintre obiectivele noastre este sa putem reveni la situatia in care putem macar transmite ingrijorarile constructorilor, consecintele unor masuri politice asa cum doar noi stim ca vor afecta industria, sperand ca undeva, cineva, macar le asculta si incearca sa le inteleaga. Reluarea unei comunicari corecte cu factorii de decizie este primul si cel mai important obiectiv, care cu siguranta va deschide calea si catre alte obiective de natura sa normalizeze si sa eficientizeze multe dintre procesele greoaie care inca infraneaza o dezvoltare in cel mai bun ritm.
La nivel intern al organizatiei ARACO, ne dorim sa crestem cat mai mult nivelul de implicare activa a tuturor membrilor nostri, astfel incat sa putem schimba impreuna ce este bine si normal a fi schimbat la nivel de industrie, sa putem fi o voce cat mai puternica, care sa fie cel putin auzita si impreuna sa putem merge spre un viitor mai simplu, mai eficient. Viziunea este de a ajunge cat mai repede sa ne concentram cu totii pe productivitate si crestere (de ce nu si internationala), pe digitalizare, pe inovare, pe promovarea industriei constructiilor catre tinerii care inca nu au ales o meserie, pe dezvoltarea si consolidarea sistemului de invatamant dual, pe repatrierea fortei de munca romaneasca...si sa alocam cat mai putin timp birocratiei si lucrurilor evident inutile.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2024)
 

 
ARACO propune masuri pentru deblocarea proiectelor de investitii
 
 
 
 
 
 
Laurentiu Plosceanu
Functia/Institutia: Presedinte, ARACO;
Experienta profesionala: peste 30 de ani in sectorul de constructii.
 
Impredictibilitatea evolutiei preturilor la materialele de constructii, dificultatile majore pe lanturile de aprovizionare, cresterile greu asimilabile ale preturilor la resursele energetice, impactului conflictului militar de la granita tarii - care a generat probleme complexe in derularea contractelor si a licitatiilor, reprezinta cateva din principalele probleme cu care se confrunta companiile de constructii in 2022. In acest context, finalul de an va fi foarte dificil atat pentru populatie, cat si pentru companii, estimeaza Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). In plus, coborarea plafonului de aplicare a facilitatilor fiscale de la 30.000 lei la 10.000 lei inclusiv, care afecteaza in primul rand angajatii specialisti (cu pregatire tehnica medie si superioara), cu functii de responsabilitate in companii, dar si muncitorii inalt calificati, ar putea avea ca rezultat un nou exod al specialistilor romani catre tarile din vestul Europei, urmand a adanci criza de forta calificata cu care se confrunta deja sectorul.
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din sectorul de constructii catre finalul anului 2022 si in 2023?
- Suntem in cursul unei furtuni economice de o violenta pe care inca nu o resimtim integral, potentialul social catastrofal se va vedea incepand cu iarna aceasta, iar predictibilitatea este destul de discutabila pentru modul in care vor fi finantate proiectele. O mare parte din cheltuieli se va duce catre infrastructura militara, o parte catre cheltuieli sociale pentru a ajuta cetatenii sa treaca printr-o perioada care va fi complicata, cu resurse energetice limitate si preturi mai mari la alimente. Aceasta inseamna ca resursele pentru investitii vor fi afectate, iar pentru constructori inseamna impredictibilitate si vor fi eforturi mari pentru a ne adapta la o alta realitate, pe care, deocamdata, incepem sa o simtim, dar din impactul geopolitic al dezvoltarilor militare si pe spatiul ucrainean, dar si pe ce s-ar putea intampla in Balcanii de Vest, lucrurile sunt deja dificil de pus intr-o ecuatie clara. Nu putem da cifre, deoarece acestea nu se pot compara cu perioada de pandemie, iar ce a fost in pandemie nu se poate compara cu ce se intampla acum pe furtuna aceasta economica. Deci, am renuntat la a face comparatii pentru ca relevanta lor este chestionabila. Sunt sute de firme care sunt in insolventa si de acolo informatiile circula foarte greu si nivelurile de raportare sunt foarte greoaie, in aceasta perioada. Mai mult decat atat, am avut o discutie cu putin timp in urma, in Comitetul Director al ARACO, legat de modul in care Institutul National de Statistica (INS) furnizeaza acei indici specifici cu care trebuie facuta ajustarea de preturi la contractele in derulare. Nu putem intelege cum INS face aceste evaluari, pe ce se bazeaza si cum scoate acei indici. Vom solicita o discutie de clarificare pe acest subiect, dar credem ca este absolut necesar ca mecanismul, procedurile de evaluare si de comunicare a acestor indici sa devina transparente si sa fie comunicate operatorilor din piata, pentru ca avem semne de intrebare legate de maniera in care acesti indici reflecta realitatea economica pe care o traim in aceasta perioada.
- Care sunt problemele majore cu care se confrunta constructorii, in acest moment?
- Sunt probleme semnificative in implementarea prevederilor OUG nr. 47/22 si OUG nr. 64/2022, ceea ce conduce la imposibilitatea decontarii valorilor ajustate cu respectarea prevederilor legale in vigoare, dar si cu tergiversarea semnarii de catre autoritatile contractante a actelor aditionale privind ajustarea preturilor pe contracte si cu termenele foarte lungi de verificare a certificatelor de plata nerespectate de autoritatile contractante. Alte probleme sunt generate de limitarea ajustarii preturilor la data de referinta ianuarie 2019 si neacceptarea de catre Guvern a solicitarii noastre de a excepta lucrarile de consolidare, refacere si restaurare la constructii reprezentand monumente de patrimoniu national (cum este Cazinoul din Constanta). Dificultati majore sunt date si de limitarea ajustarii preturilor la maximum 50%, de organizarea de licitatii pe documentatii cu valori neactualizate, de colaborarea deficitara in multe cazuri dintre antreprenori si dirigintii de santier, dar si de intarzieri majore in Receptia lucrarilor, generate de neasigurarea utilitatilor (aceasta nefiind in sarcina antreprenorilor).
O problema foarte mare este legata de asigurarea garantiilor de buna executie. In acest moment exista in legislatia noastra, pe HG nr. 1, doua instrumente de garantare: practic, asiguram 10% din valoarea contractului printr-o garantie de buna executie, si apoi din retineri succesive inca 10% pe perioada de eliberare a certificatelor de plata. Aceasta arata ca intre 15% si 20% din cashflow-ul unui proiect este retinut in garantii. Am rugat BEI sa verifice cat din garantiile retinute in istoricul recent au fost retinute pentru remedieri si, din datele pe care le avem, acest nivel este sub 10%. Ceea ce arata ca garantiile care se retin in acest moment sunt excesive, supradimensionate. Venim, aici, cu propunerea ca aceste garantii de buna executie sa fie redimensionate.
Totodata, este refuzul anumitor autoritati contractante in a accepta scrisori de garantie emise de IFN-uri. Sunt, de asemenea, probleme semnificative in asigurarea riscurilor pe contractele de executie, pentru ca, asa cum sunt definite in lege, nu exista asiguratori nici in Romania, nici in spatiul european, care sa preia pe o perioada de 5-10 ani de zile riscuri care tin de calitatea lucrarii si nu pot fi cuantificate. Ori, din aceasta perspectiva, prevederea legala nu poate fi respectata, pentru ca companiile de asigurari nu furnizeaza solutii care sa poata fi luate in calcul.
- Exista si provocari de natura legislativa? Care sunt cele mai importante?
- Avem lacune in zona legislativa, pentru ca nu exista o definire clara a proiectelor de infrastructura de transport, care sunt de interes national sau european. Unele pot intra la ajustarea de preturi, altele nu. Iar aici autoritatile locale au interpretari diferite si trebuie sa venim cu corectiile necesare. In plus, modificarile Codului Fiscal afecteaza companiile de constructii, nu neaparat prin reducerea plafonului pana la care se aplica facilitatile fiscale. Dar faptul ca aceste modificari se aplica la 3 zile de la modificarea Codului Fiscal, inseamna o incalcare flagranta a principiilor fiscalitatii, unde se specifica foarte clar ca prevederile de modificare a CF trebuie sa fie anuntate cu cel putin 6 luni inainte de a intra in aplicare. Ori, acest abuz al statului, este un semnal negativ. Acea diminuare de plafon vizeaza, in principal, oamenii cu studii si calificare ridicata in constructii. Firmele vor face eforturi sa compenseze aceste pierderi, insa semnalul pe care autoritatile il transmit catre companii si angajati este negativ si spune multe despre calitatea intelegerii aportului pe care sectorul de constructii il poate aduce la dezvoltarea patrimoniului de constructii din Romania.
De asemenea, sunt probleme majore cu tot ceea ce inseamna proiectul de Cod al Urbanismului, Amenajarii Teritoriului si Constructiilor. Nu suntem multumiti de cum dialogam cu MDLPA pe acest proiect. O alta tema foarte importanta, si credem ca aici ar trebui sa colaboram mult mai consistent cu Guvernul, este aceea ca nu exista programe de intretinere a anumitor categorii de infrastructura, precum poduri, digurile hidroenergetice, stadioane etc. In luna iunie, FIEC solicita Comisiei Europene generarea unor programe specifice pentru mentenanta podurilor. Stim cu totii ce s-a intamplat la Genova acum cativa ani si, mai recent, am vazut ce se intampla in Romania cu podurile vechi. Infrastructura aceasta trebuie sa beneficieze de o atentie mult mai mare.
Nu in ultimul rand, avem probleme cu forta de munca, de nivel calificat - muncitori, ingineri. Din ce in ce mai greu gasim solutii pe plan local si trebuie sa apelam la importul de forta de munca din spatiul non-comunitar, iar pentru aceasta este nevoie de imbunatatirea legislatiei specifice.
- Ce solutii vedeti la aceste probleme si care sunt propunerile ARACO?
- Sunt cateva masuri pe care le-am pregatit si cu care vom iesi public catre Guvern si Parlament. In primul rand, cerem, inca o data, organizarea in cadrul Guvernului a unei structuri cu competente directe in ceea ce inseamna asigurarea coerentei legislatiei specifice in constructii si, mai mult decat atat, si verificarea implementarii prevederilor legale. In acest moment nu exista o astfel de structura, competentele sunt "sparte", destructurate, pe mai multe ministere. Nu avem un spatiu unde sa existe o privire asupra intregului sector de constructii si, din pacate, perspectiva coerentei legislatiei, a implementarii acesteia, a randamentului cu care proiectele se desfasoara nu sunt decat probleme care nu pot fi rezolvate, pentru ca ele nu se afla sub o singura "bagheta". A fi sub coordonarea unui prim-ministru este, in acest moment, aproape exclus, dar o structura in cadrul Guvernului care sa asigure aceasta coerenta legislativa, economica, sociala pentru sectorul de constructii consideram ca este necesara.
De asemenea, cerem Guvernului analize lunare in materie de implementare a ordonantelor privind ajustarea preturilor si a modului de plata a creantelor catre antreprenori. Propunem actualizarea si imbunatatirea HG nr. 1 prin redimensionarea garantiilor de buna executie, clarificarea modului de ajustare a preturilor, precum si a mecanismelor de asigurare a riscurilor. Totodata, propunem actualizarea si imbunatatirea OUG nr. 64/2022 in materie de incadrare a proiectelor, aplicarea noilor formule de ajustare, precum si eliminarea limitarii ajustarii la 50%.
O alta propunere este reglementarea unui timp minim pe zi a dirigintelui de santier, pentru a asigura verificarea executiei corecte pe fiecare santier, si pentru a evita prelungirea nejustificata a aprobarii situatiilor de lucrari. De asemenea, propunem tratarea in mod exceptional in completarea OUG nr. 64/2022 a lucrarilor pentru monumentele de patrimoniu national, precum si actualizarea dinamica a documentatiilor de licitatie, in sensul de preturi aduse in prezent. Alte masuri necesare se refera la verificarea in regim de urgenta a proiectelor de constructii care nu pot fi receptionate din cauza lipsei asigurarii utilitatilor si deblocarea acestor situatii imbunatatind astfel rata de absorbtie a fondurilor comunitare disponibile, precum si la corectarea modificarilor la legislatia achizitiilor publice in materie de documente constatatoare "negative". In plus, este nevoie de consultari reale si integrate pe proiectul de Cod al Urbanismului, Amenajarii Teritoriului si Constructiilor, de promovarea cu celeritate a unor programe specifice de mentenanta a infrastructurii critice (poduri, diguri, stadioane etc.), dar si de corectarea modificarilor recente la Codul fiscal, care afecteaza negativ interesele societatilor de constructii facute cu incalcarea principiilor fiscalitatii.
Venim catre Guvern cu toate aceste propuneri. Vrem sa imbunatatim situatia, sa fim parteneri in solutii, nu in probleme si credem ca inca sectorul de constructii are un potential care poate sa contribuie la ceea ce inseamna dezvoltarea acestei tari.
- Considerati necesara, in acest moment, modificarea HG nr. 1/2018, privind contractele de lucrari?
- HG nr. 1 este un tip de contract destul de balansat intre autoritati si constructori. Desigur, preferam FIDIC-ul, care nu s-a mai dorit in Romania, dar HG nr. 1 este un contract echilibrat si, in proportie de peste 90% este FIDIC-ul pe care l-am dorit. Desigur ca, acum, dupa aproape 4 ani de utilizare a acestui cadru legal, este evident ca mai sunt necesare cateva corectii, dar exista un progres care s-a facut si s-a tinut cont de sugestiile noastre.
- Care a fost impactul pe care l-a avut falimentul City Insurance asupra sectorului de constructii?
- Aproximativ 80% din piata de constructii era asigurata la City Insurance. Aveau niste oferte financiare foarte bune, erau autorizati de ASF si constructorii au optat pentru produsele lor. Cand societatea de asigurari a intrat in insolventa si, apoi, in faliment, Guvernul a dat niste amanari, a cautat niste solutii si una dintre acestea sunt Institutiile Financiare Nebancare (IFN). In prima faza, nu am mai gasit asiguratori. Apoi ofertele au reinceput sa apara, dar la preturi foarte mari, costuri care nu erau prinse in bugetele de lucrari. Ulterior, au aparut limitarile de durata si toate aceste provocari au dus la un blocaj. Guvernul a venit apoi si a spus ca daca firmele nu pot aduce o garantie alternativa sau o asigurare pe post de garantie, se va trece la retineri succesive pe facturile urmatoare, dar mai intai trebuie sa se constituie garantia lucrarilor deja executate. Este un lucru laudabil, pentru ca altfel o mare parte din contracte ar fi trebuit reziliate. Riscul retinerilor succesive este insa, destul de mare. Noi vedem IFN ca o varianta.
- Cum vedeti decizia Guvernului de a reduce plafonul pentru acordarea facilitatilor fiscale instituite prin OUG nr. 114/2018? Ce impact are aceasta decizie asupra companiilor?
- Depinde foarte mult de ce vor face firmele. Sunt companii care fac eforturi colosale ca sa creasca nivelul salariului brut si sa pastreze salariul net acordat oamenilor, pe un fond al inflatiei asa cum il stim, dar sunt si firme care nu-si pot permite acest lucru. Cel mai probabil, migratia specialistilor spre vest va continua. Nu numai Romania are un Plan National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si toata lumea are o problema legata de resursa umana.
In discutiile initiale cu Comisia Europeana, termenul pana la care trebuiau eliminate facilitatile fiscale era 2025, desi in OUG nr. 114/2018 facilitatea era pana in 2028. Faptul ca a aparut aceasta graba cu care sa se renunte la facilitati, si am semnale din spectrul politic ca ceea ce s-a negociat cu Bruxelles-ul a fost sa nu se mai renunte la facilitati si sa apara o diminuare a plafonului, autoritatile au considerat ca este un mare succes. Sunt firme care au evaluat impactul financiar al acestei masuri si companii de nivel mediu spun ca compensarea pentru a mentine nivelul net al salariatului se duce la circa 2% din cifra de afaceri a societatii. Ori aceasta este o pondere comparabila cu profitul pe care o companie il face intr-un an. Ne deranjeaza faptul ca nu s-a mers cu facilitatile pana in 2025, ca s-a luat masura in iulie si se aplica din august, desi este o masura fiscala, si ca s-a luat intr-un moment in care firmele de constructii incearca sa isi recupereze niste cheltuieli facute pe proiecte, iar beneficiarii tergiverseaza actele aditionale pentru ajustarea preturilor. Este un moment nefavorabil pentru companii si un semnal dat catre anumite categorii de personal, din care intelegem ca interesul pentru forta de munca specializata poate ca este mai mare pentru vestul Europei decat in tara in care ii avem acum.
- Rezumand, de ce considerati ca au nevoie urgenta companiile de constructii, in acest moment?
- Constructorii au nevoie de predictibilitate, pe cel putin doi ani de zile, aceasta fiind singura care permite investitii in resursa umana care, pentru firme, in acest moment, este cea mai importanta investitie. A creste un manager de proiect sau un sef de santier inseamna foarte mult, iar companiile pierd angajati calificati, prin masura de reducere a facilitatilor fiscale. Firmele au o presiune foarte mare pe salarii. Angajatii considera inflatia undeva la 15% si companiile sunt in situatia in care trebuie sa negocieze o majorare de 20% a salariului pentru oameni-cheie. Perspective pentru dezvoltarea sectorului de constructii exista, dar este nevoie de mai multa implicare din partea autoritatilor si de buna-vointa in rezolvarea acestor probleme pe care noi le consideram esentiale. Nu am vorbit de actualizarea directivei privind eficienta energetica a cladirilor si nici de potentiala participare la reconstructia dupa razboiul din Ucraina, elemente care vor pune presiuni suplimentare asupra sectorului de constructii din intreaga Europa. In general, toate acestea despre care am vorbit sunt provocarile momentului si, daca vor fi solutionate, vor debloca pe termen scurt si mediu anumite proiecte. Pentru ca daca nu se va umbla in zona aceasta, proiectele se vor bloca. In plus, nu stim cum va fi iarna, nu stim ce se va mai intampla cu finantarile, pentru ca si aici avem un mare semn de intrebare. Vedem o agresivitate din perspectiva alimentarii fondurilor la buget, dar greutati in finantarea activitatilor pe proiecte, iar estimarea noastra este ca aceste dificultati se vor amplifica spre sfarsitul anului, si nu stim cum va incepe anul urmator. Sunt mai multi nori care vin, decat surse de optimism.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Septembrie 2022)

Produse & tehnologii

Stiri & Comunicate

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMTotalEnergiesRAWLPLUGABONARE REVISTESISECAMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
BogArt
DRS
CDS
leviatan
VEGO
Acvatot 2019
konsent
ness project
ELECTROGRUP
noark
concelex
rigips
theda mar
ERBASU CONSTRUCT
SIGM
quadratum
strabag nivel 1
Arduro
Ubitech
MAKITA
EDIT-Structural
SSAB
CONCEPT STRUCTURE
viarom
AED

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<