DELOITTE: Consumatorii, preocupati de sanatate fata de problemele financiare Imprimare
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 01 Iun 2020 05:17
Consumatorii europeni sunt mai preocupati de sanatate decat de problemele financiare si de cele legate de locul de munca, in contextul crizei generate de pandemia de Covid-19, potrivit studiului Deloitte State of Consumer Tracker, respondentii fiind ingrijorati in principal pentru sanatatea familiei (62%) si pentru bunastarea fizica (48%). De asemenea, studiul evidentiaza aparitia unor dificultati financiare, 42% dintre consumatorii europeni planuind sa amane cumpararile costisitoare, in timp ce 38% dintre ei sunt ingrijorati pentru stabilitatea locului de munca. Tendintele europene sunt in linie cu cele globale, sanatatea familiei (65%) si bunastarea fizica (54%) fiind principalele preocupari indicate si de respondentii la nivel global, urmate la distanta mare de problemele legate de situatia financiara. Astfel, 43% dintre consumatorii la nivel global iau in calcul amanarea cumparaturilor costisitoare si 41% din acestia sunt ingrijorati pentru stabilitatea locului de munca. Studiul a fost realizat pe un esantion de 15.000 de respondenti din 15 tari, dintre care sapte state europene - Franta, Germania, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Olanda si Spania -, in a doua jumatate a lunii mai 2020.
 
Consumatorii din Spania sunt cei mai ingrijorati cu privire la sanatatea familiei lor (76%), urmati de cei din Franta (72%) si Irlanda (65%). In acelasi timp, aceste trei tari se numara printre cele mai preocupate de bunastarea fizica - Spania (70%), Franta si Irlanda (50%). La polul opus, Olanda este mai relaxata in privinta problemelor legate de sanatatea familiei (43%) si bunastare (32%). In ceea ce priveste frica de a-si pierde locul de munca, respondentii spanioli simt cea mai mare presiune (59%), urmati de italieni (45%) si britanici (38%).
 
"Influentate de anxietate, mentalitatea si comportamentul consumatorilor s-au schimbat si au intrat intr-o noua normalitate in timpul pandemiei de COVID-19, pe masura ce oamenii si-au reajustat prioritatile. Fara indoiala, aceste schimbari au fost alimentate si de restrictiile anuntate de autoritati, care au avut un impact asupra comertului cu amanuntul inca de la inceputul epidemiei. In contextul in care tara noastra beneficiaza de servicii de internet de calitate, romanii au fost mai inclinati spre cumparaturi in mediul virtual, asa cum arata cresterea vanzarilor raportate de marii retaileri on-line", a spus Oana Buhaescu, Director Audit, Deloitte Romania, si lider al industriei de retail. 
 
Un sfert din consumatorii europeni spun ca intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pe alimente si 21% dintre acestia pe bunuri de uz casnic in urmatoarele patru saptamani, irlandezii si italienii fiind cei mai interesati de aceste categorii de bunuri. Chiar si in contextul ingrijorarii pentru sanatate si siguranta, europenii inca prefera sa faca cumparaturi in mediul off-line, avand in vedere ca mai mult de jumatate dintre acestia intentioneaza sa mearga in magazine pentru a cumpara alimente (72%) si bunuri de uz casnic (74%). De asemenea, in contextul in care tot mai multe persoane lucreaza de acasa, consumatorii intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pe servicii de internet si comunicatii mobile, in principal in Olanda (17%), Spania (13%) si Germania (11%). In plus, pentru bunuri mai degraba discretionare, cum ar fi mancarea de la restaurant si cea comandata acasa, studiul subliniaza ca 26% dintre respondentii europeni vor sa cheltuiasca mai putin.
 
In baza analizei comportamentului de consum, studiul delimiteaza patru profiluri ale consumatorilor. Profilul european predominant este cel al cumparatorului responsabil din punct de vedere social (peste 45%), care intentioneaza sa cumpere mai mult de la producatori locali, chiar daca bunurile sunt mai scumpe. Consumatorul care isi face provizii, adica acela care intentioneaza sa-si faca rezerve de produse ce pot acoperi mai mult decat nevoile imediate, este regasit in principal in randul italienilor (43%), britanicilor (41%) si irlandezilor (39%). Vanatorii de chilipiruri, care cumpara spontan articole de care nu au neaparat nevoie, dar pentru care gasesc oferte convenabile, se regasesc in principal in Germania (47%) si Marea Britanie (46%). Consumatorii comozi, numerosi in Irlanda, Marea Britanie (46%) si in Spania (41%), sunt cei care cumpara mai degraba din magazine de proximitate.
 
De asemenea, studiul subliniaza ca, in contextul actual, intentia europenilor de a economisi bani in urmatoarele patru saptamani este, in medie, zero. Tarile care se confrunta cu un nivel mai mic de ingrijorare pentru problemele financiare, precum Olanda, ai carei locuitori sunt cel mai putin preocupati de platile pe care urmeaza sa le faca (21%) sau de amanarea cumparaturilor costisitoare (33%), sunt mai inclinate catre economisire (18% dintre olandezi).
Studiul Deloitte State of Consumer Tracker este realizat in baza unor chestionare aplicate bilunar in Australia, Canada, China, Coreea de Sud, Franta, Germania, India, Irlanda, Italia, Japonia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Spania si Statele Unite, folosind chestionare on-line. Mai multe detalii despre studiu sunt disponibile aici.