Agenda Constructiilor
Vineri, 27 Decembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - AMCHAM: Planul de investitii trebuie sa fie prioritar in bugetul de stat pentru 2018
AMCHAM: Planul de investitii trebuie sa fie prioritar in bugetul de stat pentru 2018
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 20 Feb 2018 07:01
In viziunea AmCham Romania, in 2018, cel mai relevant indicator de performanta economica trebuie sa fie gradul de realizare a investitiilor, pentru a transforma cresterea economica in bunastare, infrastructura moderna, administratie performanta si servicii publice de calitate pentru toti, se arata intr-un comunicat al Camerei de Comert Americane in Romania (AmCham Romania), dat publicitatii la 19 februarie a.c.
Potrivit expertilor organizatiei, prin executia bugetului public in 2017, s-a realizat incadrarea in tinta de deficit, dar in detrimentul investitiilor, care au atins cel mai scazut nivel din ultimii 12 ani ca pondere din PIB.
„Mentinerea deficitului bugetar in limitele tintite s-a realizat in detrimentul investitiilor publice. Procentul de realizare a acestora a fost doar de 67,7% din programul stabilit la inceputul anului 2017. Investitiile publice au scazut in 2017, cu 9,6% fata de 2016, iar ponderea lor in PIB (3,2%) a reprezentat cel mai redus nivel din ultimii 12 ani. Pentru a sustine cresterea cu mult peste nivelul programat a cheltuielilor curente cu salariile din sectorul public si cu pensiile, au fost sacrificate investitiile planificate a fi realizate din bugetul national (gradul de realizare fiind de doar de 77,5% comparativ cu programul stabilit la inceputul lui 2017). De asemenea, absorbtia fondurilor europene si investitiile planificate a fi finantate din aceste resurse au fost substantial sub tintele stabilite”, se atrage atentia in comunicat.
Astfel, AmCham Romania considera ca realizarea planului de investitii este prioritara pentru executia bugetului de stat pentru 2018, si poate fi sprijinita prin:
- Cresterea investitiilor publice, necesare pentru a imbunatati potentialul de crestere economica, pentru a recupera decalajele in ce priveste calitatea infrastructurii si pentru a respecta tintele asumate de Romania in contextul agendei europene.
- Renuntarea la politica pro-ciclica, intrucat incadrarea intr-o tinta de deficit public consistenta (3% din PIB) in perioade de crestere rapida a economiei va restrange posibilitatea de stimulare a economiei intr-o perioada de recesiune. Mai mult, in eventualitatea unei crize economice, Guvernul va recurge la reducerea investitiilor catre un nivel extrem de scazut.
- Eforturi consistente pentru cresterea substantiala a gradului de absorbtie a fondurilor europene pentru a sustine finantarea necesara respectarii tintei de investitii pentru anul 2018.
- Stabilitatea politicii fiscale pentru a asigura predictibilitate si a incuraja investitiile din partea sectorului privat. Planul bugetului public consolidat sugereaza ca exista riscuri de depasire a tintei de deficit bugetar, ceea ce ar putea atrage o modificare a sistemului de taxe si contributii pentru a mentine deficitul bugetar in limita a 3% din PIB. De asemenea, investitiile publice finantate din bugetul national ar putea fi din nou reduse in cazul materializarii acestor riscuri.
- Stimularea cresterii productivitatii si ponderii activitatilor economice cu valoare adaugata mare, inclusiv prin folosirea politicilor fiscale pentru a contribui la retentia capitalului uman, in special a profesionistilor necesari pentru consolidarea sectoarelor economice cu valoare adaugata ridicata.
- Evitarea majorarii primei de risc si a costurilor de finantare in economie. Romania ramane dependenta de intrarile de capital strain pentru refinantarea datoriei existente (publice si private) si pentru finantarea datoriei nou-create. Conform estimarilor Comisiei Europene, Romania va inregistra in 2018 cel mai ridicat nivel al deficitului public structural din Uniunea Europeana. De asemenea, in anii urmatori, deficitul bugetar e programat sa se abata substantial de la obiectivul pe termen mediu si lung asumat prin tratatele europene de Romania in cadrul pactului fiscal european (cu un deficit public structural de maximum 1% din PIB). In aceste conditii, Romania va ramane plasata pe radarul investitorilor straini intr-o zona de risc al finantelor publice, determinandu-i sa solicite o prima de risc mai mare pentru a sustine finantarea economiei.
- Stabilirea de prioritati la nivelul investitiilor publice, in functie de impactul in economie. Investitiile publice semnificative au un grad mai ridicat de eligibilitate pentru finantare din surse europene si de la institutii financiare internationale. Finantarea deficitului bugetar si a investitiilor prin imprumuturi de pe piata interna limiteaza resursele financiare ce pot fi imprumutate de sectorul privat si majoreaza costul la care acestea pot fi accesate. In acest context, s-ar impune ca investitiile publice finantate din fonduri nationale sa fie eficiente.
- Asigurarea transparentei si predictibilitatii obiectivelor de investitii publice semnificative, prin planificarea multianuala a bugetului public consolidat, pentru a conferi incredere in mediul investitional.
In fine, dar nu in ultimul rand, AmCham Romania reitereaza deschiderea pentru dialog pe marginea recomandarilor expuse in aceasta analiza.
***
Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania. In prezent, cele peste 430 de companii americane, multinationale si romanesti, membre ale comunitatii AmCham Romania, fac posibila implicarea AmCham in promovarea prioritatilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Guvernanta Corporatista, Concurenta si Ajutor de Stat, Educatie, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Achizitii Publice si Parteneriat Public-Privat, IT, Infrastructura, Mediu, Piata Muncii, Piata de Capital, Macroeconomie, Real- Estate si Turism.
Prin eforturi sustinute de-a lungul a 25 de ani de activitate, AmCham Romania a contribuit la procesul de modernizare si imbunatatire a cadrului legislativ si fiscal din Romania, prin expertiza membrilor pusa la dispozitia decidentilor, prin promovarea celor mai bune practici in domeniu utilizate la nivel international si prin recomandarile de masuri necesare pentru cresterea competitivitatii economice a Romaniei. Pentru informatii suplimentare, www.amcham.ro
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGhiltiTotalEnergiesSISECAMABONARE REVISTEALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
leviatan
EDIT-Structural
concelex
EURO BUILD
rigips
strabag nivel 1
MAKITA
SIGM
VEGO
konsent
Ubitech
CDS
SSAB
noark
GEWISS
quadratum
BogArt
DRS
ERBASU CONSTRUCT
ELECTROGRUP
Arduro
CONCEPT STRUCTURE
theda mar
Acvatot 2019
AED

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<