ANAF a simplificat accesul la Spatiul Privat Virtual, dar folosirea ramane optionala Imprimare
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 02 Iun 2020 15:37
Pentru a incuraja contribuabilii sa comunice la distanta, in contextul pandemiei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis o procedura noua pentru Spatiul Privat Virtual (SPV) care permite accesul fara nicio interactiune fizica la ghiseu, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice care au deja un certificat digital pentru depunerea declaratiilor in format electronic.
Persoanele fizice care nu detin un certificat digital calificat pot solicita inregistrarea si pe baza de nume de utilizator si parola. Ca sa evite deplasarea pentru autentificare la sediile ANAF, persoanele fizice pot opta sa realizeze autentificarea in mediul electronic, in baza unor documente emise de Ministerul Finantelor Publice si/ sau ANAF.
Pentru persoanele juridice, inrolarea efectiva in platforma SPV se realizeaza prin completarea on-line a formularului de pe site-ul ANAF, unde trebuie incarcate suplimentar si alte documente solicitate, precum documentul de confirmare al certificatului digital existent, actul de identitate al reprezentantului legal/reprezentantului desemnat/imputernicitului si documentele din care rezulta calitatea de reprezentant legal, reprezentant desemnat, respectiv de imputernicit. Practic, intreg procesul este extrem de scurt, iar accesul poate fi primit chiar si a doua zi.
Pe langa avantajele pe care le aduce in aceasta perioada cand interactiunea directa trebuie evitata, obiectivul viitor al SPV este de a efectua comunicarea cu autoritatile fiscale exclusiv online si de a acorda servicii la distanta.
 
Dificultati intalnite in practica
Nu de putine ori contribuabilii au intampinat obstacole de-a lungul timpului in procesul de obtinere a accesului la SPV sau au sesizat o conexiune slaba in momentul accesarii SPV, ingreunand astfel experienta utilizarii unei astfel de platforme. Reprezentantii ANAF dau asigurari ca imbunatatesc continuu sistemul in beneficiul utilizatorilor. Pentru o rezolvare mai rapida a problemelor intampinate, ANAF a publicat pe site-ul propriu raspunsurile la cele mai intalnite intrebari adresate, precum si instructiuni pentru procesul de urmat in vederea obtinerii accesului si utilizarii ulterioare.
O alta dificultate intalnita in practica priveste regularitatea cu care utilizatorii acceseaza informatiile comunicate automat prin SPV. Desi legislatia prevede posibilitatea de a primi atentionari prin SMS, prin posta electronica sau prin aplicatia Notif, in practica utilizatorii intampina dificultati in a accesa o astfel de optiune si sunt nevoiti sa verifice regulat platforma SPV pentru a se asigura ca informatiile de interes sunt accesate in timp util.
Cu alte cuvinte, daca primesti de exemplu o notificare care implica plata obligatiilor restante de care nu stiai si nu accesezi in timp util platforma, consecintele pot perturba semnificativ activitatea societatii, prin poprirea conturilor bancare.
 
SPV ramane inca optional
Din experientele intalnite in practica, am putea concluziona ca autoritatile fiscale sunt reticente sa impartaseasca la ghiseu informatii care sunt disponibile si prin intermediul platformei SPV (cum ar fi de exemplu fisa de platitor), chiar daca accesul online la platforma SPV este in prezent optionala. In acest context, este practic accelerata tranzitia catre comunicarea exclusiva intre ANAF si contribuabili.
 
Ce este Spatiul Privat Virtual?
Spatiul Privat Virtual este un serviciu destinat atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice sau entitatilor fara personalitate juridica, prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor in legatura cu situatia fiscala a contribuabililor. SPV consta in punerea la dispozitie a unui spatiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finantelor Publice/Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, iar documentele comunicate prin acest serviciu au aceeasi putere juridica ca cele comunicate prin posta sau la ghiseu.
Aplicarea pentru aceasta modalitate de comunicare ofera posibilitatea contribuabililor de a transmite/primi prin platforma online ANAF SPV a unei serii de documente fiscale, ca alternativa la comunicarea acestora prin metoda traditionala, mai exact prin posta sau la ghiseu.
Printre documente emise automat de organul fiscal si comunicate contribuabililor persoane juridice se numara decizii de impunere din oficiu, documentele administrativ fiscale emise de organele de inspectie fiscala, cum ar fi decizia privind modificarea bazei de impunere dupa inspectia fiscala, notificarea inspectiei, deciziile privind obligatiile de plata accesorii etc., acte de executare, cum ar fi somatie, titlu executoriu etc., precum si informatii relevante, rezultate ca urmare a analizei de risc, in vederea instiintarii contribuabililor in scopul conformarii voluntare.
In acelasi timp, contribuabilii persoane juridice pot solicita prin intermediul SPV informatii existente in baza de date ANAF precum situatia datoriilor fiscale de plata si pot avea acces la istoricul declaratiilor inregistrate. Tot prin intermediul SPV, la cererea persoanelor juridice, pot fi emise documente precum: certificat de inregistrare fiscala, certificate de cazier fiscal, opinie privind aplicarea legislatiei fiscale, raspuns la sesizari, petitii, reclamatii, cereri de audienta, document de solutionare a cererii de ajutor de stat etc.

*** Articol realizat de Camelia Nita (foto), head of the Tax Reporting and Strategy, si Ana-Maria Nitu, Tax Manager, la PWC Romania