Agenda Constructiilor
Joi, 21 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - BK TECHNIK: Majorare de peste 50% a vanzarilor, pana la 60 milioane de lei
BK TECHNIK: Majorare de peste 50% a vanzarilor, pana la 60 milioane de lei
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 30 Sep 2024 06:25
Anul 2024 a fost unul extrem de important pentru compania BK Technik, companie specializata in executia de instalatii electrice, mai ales in ceea ce priveste actionariatul companiei, care si-a inceput activitatea in 2001, ca parte a societatii slovace BK Group, detinator 100% al entitatii romane. Recent, compania a fost preluata integral de managementul local, ajungand la 100% actionariat roman. BK Technik a avut ca obiect initial de activitate strict domeniul instalatii electrice. In acest an, activitatea de mentenanta tehnica a ajuns la o pondere de peste 50% din cifra de afaceri, ceea ce asigura o stabilitate si predictibilitate operationala. De asemenea, in acest an societatea a depasit pragul de 200 de angajati, lucru care dovedeste increderea personalului in companie, confirma trendul ascendent pronuntat al dezvoltarii si, in acelasi timp, obliga la o responsabilitate si mai mare pentru activitatea desfasurata. Despre toate acestea si multe altele ofera in continuare detalii Vlad Niculescu, administratorul companiei BK Technik.
 
- Cum a evoluat activitatea din domeniul executiei de instalatii electrice in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in perioada urmatoare?
- Instalatiile electrice sunt o componenta a lucrarilor de constructii civile si, drept urmare, aceasta activitate se incadreaza in tiparul general al domeniului de constructii. In continuare, instabilitatea fiscala si inflatia genereaza riscuri mari si impredictibilitate in acest sector atat pentru beneficiari, cat si pentru antreprenori. Daca pana acum Bucurestiul a generat un procent foarte mare din tot ceea ce inseamna piata de constructii din Romania, din cauza situatiei urbanistice numarul autorizatiilor de constructie emise s-a redus dramatic. Din aceste motive, volumul dezvoltarilor private este semnificativ mai redus fata de perioada anterioara pandemiei. In acelasi timp, a crescut foarte mult volumul de investitii publice. Inclusiv marile antreprize generale au fost obligate sa migreze catre lucrarile dezvoltate de stat.
Disponibilitatea de resursa umana scade de la un an la altul atat cantitativ, cat si calitativ. Marile proiecte publice (de exemplu, spitalele regionale, metrourile din Cluj si Bucuresti) sunt inca in faza incipienta, fie de proiectare, fie la nivel de fundatii, organizare santier etc. In momentul in care toate aceste proiecte vor ajunge in  etapa de executie, vor absorbi un numar urias de personal. Estimam ca vor fi mari probleme in respectarea termenelor contractuale din acest motiv.
 
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in primele 6 luni din 2024 comparativ cu aceeasi perioada din anul precedent. Ce estimare aveti privind rulajul din acest an?
- Fata de perioada similara, in 2024 avem o majorare a cifrei de afaceri de peste 50%. Estimam ca anul acesta vom avea vanzari de circa 60 milioane de lei. Aceasta crestere vine in special din activitatea de mentenanta tehnica, care a inceput ca un business secundar in urma 17 ani si care a ajuns, pentru prima data in istoria companiei, sa genereze peste 50% din cifra de afaceri. Incepand cu 2020, am investit foarte mult in aceasta directie. Este o activitate mult mai predictibila atat in ceea ce priveste veniturile, cat si necesarul de resursa umana. Din pacate, inclusiv pentru activitatea de mentenanta tehnica, impredictibilitatea fiscala are un impact negativ urias. Majoritatea contractelor au o perioada de valabilitate de minimum un an, in timp ce numai in ultimii doi ani am avut trei modificari de impozitare a salariilor. Sunt majorari de costuri, fara niciun fel de beneficiu pentru angajati sau pentru angajator, pe care trebuie sa le sustinem, impreuna cu beneficiarul. Toti clientii nostri isi fac bugetele anuale cu minimum 4 luni inainte de inceputul anului si sunt obligati sa le ajusteze pe parcurs. Evident, o mare parte din aceste majorari de costuri trebuie sa le sustinem noi si, de multe ori, marja comerciala nu ne permite acest lucru.
 
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada? La ce valoare se ridica portofoliul total de proiecte ale companiei si ce orizont temporar acopera?
- Pe segmentul de proiecte ale departamentului de instalatii electrice, in momentul de fata suntem implicati in obiectivele le de la Mall Moldova (Prime Kapital), refurbishment Pitesti Retail Park (NEPI Rockcastle), One North Lofts (One United Properties), Catedrala Mantuirii Neamului, o unitate militara si mai multe fit-out-uri. Valoarea cumulata a acestora depaseste opt milioane de euro. Cele mai mari dintre ele nu se vor finaliza mai devreme de trimestrul al doilea din 2025, drept urmare avem o stabilitate comerciala certa pentru inca minimum noua luni, dar si un "pipeline" mult diversificat fata de anii anteriori. 
 
 
- Care sunt cei mai mari furnizori de echipamente cu care lucrati si cele mai noi tehnologii pe care le utilizati pe santiere?
- In conformitate cu politica firmei, incercam sa mentinem un standard cat se poate de ridicat in ceea ce priveste furnizorii de echipamente, in special pentru instalatiile avand rol de securitate la incendiu. Pe cat posibil, preferam producatorii consacrati din Europa, mai putin pe cei din Asia. Cautam clienti care urmaresc acelasi standard de calitate si care nu fac compromisuri in ceea ce priveste performanta materialelor. Fara indoiala, aceasta politica ne face mai putin competitivi pe anumite proiecte sau pentru anumiti clienti, dar aceasta este strategia companiei pe care o vom mentine in continuare.
 
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii? Vizati extinderea si in alte sectoare de activitate?
- Piata proiectelor noi este destul de volatila si, in acelasi timp, destul de matura. Este foarte greu sa inventezi ceva nou cu care sa revolutionezi aceasta activitate. In ultimii ani, investitiile majore au fost in departamentul de mentenanta, unde am avut doua directii majore: digitalizarea procesului si cresterea competentelor in ceea ce priveste partea de revizii, unde am internalizat peste 50% din activitate. In ceea ce priveste digitalizarea, scopurile principale au fost de a scadea timpul alocat activitatii de raportare, acces facil la o baza de date cat mai complexa, urmarirea si eficientizarea activitatii din punct de vedere al alocarilor de resurse umane si materiale, urmarire in timp real a costurilor si eliminarea pe cat posibil a factorului uman. Privind internalizarea reviziilor specializate, am urmarit sa reducem dependenta de terti, pentru a putea avea un control cat mai strict al resurselor si a asigura interventii cat mai prompte in rezolvarea problemelor.
 
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Prima problema majora este lipsa fortei calificate de munca. Pentru o parte din activitatea de constructii, solutia a fost de a aduce muncitori straini, dar aceasta nu acopera toate domeniile. Inca nu am intalnit pe niciun santier vreun manager de proiect, sef de santier, inginer de puneri in functiune, proiectant chiar si maistru strain. Mai mult, pentru activitatea de mentenanta, unde este necesara o comunicare individuala cu tehnicienii, muncitorii straini nu sunt o solutie. 
Dupa cum spuneam, impredictibilitatea fiscala are un impact major pentru toti cei implicati in acest domeniu. In 2018, a intrat in vigoare OUG nr. 114 care ar fi trebuit sa aiba o valabilitate de 10 ani. Pana acum, au fost cel putin patru modificari, toate in detrimentul angajatorului.
In continuare, decontarile lucrarilor pentru proiectele publice sunt foarte anevoioase si creeaza mari probleme de cashflow. Daca in privat un termen mediu de plata este de 30 de zile, pentru proiectele publice trebuie luat in considerare un termen de plata de minimum 60-90 de zile.
 
 
- Ce masuri considerati necesare pentru rezolvarea dificultatilor legate de disponibilitatea fortei de munca, pe termen lung?
- Singura rezolvare pentru aceasta problema este de a stimula scolile de meserii si de a asigura un cadru fiscal si legal stabil si predictibil. Reintroducerea unor facilitati fiscale semnificative probabil ar stimula interesul pentru aceasta activitate atat pentru cei care au ales sa lucreze in alta tara, cat si pentru tinerii la inceput de drum, care sunt in situatia de a-si alege o cariera.
 
- Ce oportunitati intrevedeti pe piata de constructii si instalatii specifice pe termen scurt, mediu si lung?
- Lucrarile de instalatii electrice sunt o componenta a intregului sector de constructii. Romania are, in continuare, un potential foarte ridicat pentru acest segment. Exista cerere/ necesitate pe foarte multe domenii atat in mediul privat, cat si in cel public. In continuare, stocurile de spatii logistice, retail si office sunt semnificativ mai mici, per capita, raportate la tarile din restul UE, probabil cu exceptia Bulgariei. Exista inca orase de peste 30.000 de locuitori fara un centru comercial. Segmentul de IT creste constant, insa chiar si in orase mari, de peste 200.000 locuitori, disponibilul de birouri clasa A este extrem de redus (vezi Craiova, Constanta, Galati). Segmentul de retail se dezvolta la randul sau accelerat, ca si cel industrial. Ambele au nevoie de spatii logistice, care sa sustina aceasta crestere. Investitiile in infrastructura vor stimula si mai mult segmentul de productie.
In ceea ce priveste segmentul public, necesitatea si potentialul sunt si mai ridicate. Ca exemplu, probabil 95% din spitalele publice din Romania au o vechime de peste 35 de ani. Tot segmentul de infrastructura energetica are nevoie de investitii majore in retehnologizare (linii si statii electrice, hidro si termocentrale, chiar si centrala nucleara de la Cernavoda). Situatia geopolitica ne obliga la investitii imediate in segmentul de aparare, care nu inseamna numai achizitii de tehnica militara. Atat fondurile din PNRR, cat si celelalte fonduri europene ar trebui sa sustina o mare parte din aceste investitii astfel incat, in total, chiar daca sectorul privat scade, segmentul public sa acopere aceasta scadere.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGSISECAMTotalEnergieshiltiABONARE REVISTEALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
VEGO
CDS
MAKITA
ness project
Ubitech
rigips
BogArt
Acvatot 2019
strabag nivel 1
konsent
SSAB
Arduro
DRS
theda mar
EDIT-Structural
leviatan
SIGM
ELECTROGRUP
ERBASU CONSTRUCT
quadratum
noark
viarom
concelex
CONCEPT STRUCTURE

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<