CBRE: Retailerii vizeaza extinderea retelelor de magazine, in special in retail parks |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 29 Oct 2024 11:23 |
Concluziile studiului CBRE European Retail Occupier Survey 2024 vin intr-un moment de optimism, pe masura ce sectorul de retail si economia regionala per ansamblu se apropie de finalul unei perioade dificile. Studiul cuprinde raspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, cu o retea de magazine care totalizeaza peste 130.000 de spatii, si arata ca 71% dintre comerciantii care intentioneaza sa isi mareasca numarul de magazine fizice planuiesc sa faca acest lucru pe pietele in care sunt deja prezenti.
Spatiile generoase sunt, de asemenea, printre obiectivele prioritare, dat fiind ca 72% dintre respondenti tintesc sa isi mareasca dimensiunea magazinelor. Se remarca o crestere semnificativa, fata de rezultatele studiului CBRE din 2022, cand doar 26% dintre respondenti si-au formulat dorinta de a deschide magazine mai spatioase.
Preferinta pentru magazine cu suprafete generoase este una dintre tendintele cheie observate in piata, in special in randul brandurilor de moda si athleisure din capitale si orase mari. O tendinta specifica sectorului de lux este detinerea magazinelor proprii, in defavoarea inchirierii acestora. Totusi, inchirierea ramane strategia predominanta pentru mass market: 84% dintre respondenti declara ca nu au in plan sa achizitioneze magazine.
"Cresterea increderii consumatorilor se traduce intr-o disponibilitate a acestora catre cheltuieli, oferindu-le comerciantilor increderea sa deschida noi magazine, atat pe piete unde sunt deja prezenti, cat si pe piete noi. Fidelitatea fata de brand este adesea consolidata prin experienta de shopping in magazinul fizic. Nu e o surpriza, deci, ca vedem retaileri care fac investitii in magazine, pentru a-si pune in valoare identitatea brandului”, a evidentiat Chris Gardner, Head of European Retail, CBRE.
In ce priveste formatele favorite, Retail Park-urile sunt dominante, cu 45% dintre respondenti preferandu-le drept locatii pentru viitoarele magazine. Popularitatea formatului este sustinuta si de factori precum: traficul mare generat de persoanele care locuiesc in zona, accesul publicului la parcare gratuita si profilul similar al comerciantilor din acelasi retail park, toate 3 criteriile fiind identificate drept factori ce influenteaza covarsitor performanta magazinelor.
Din perspectiva digitala, retailerii se afla mai degraba intr-o faza de cautare si invatare, premergatoare implementarii. 61% dintre respondenti au declarat ca exploreaza Inteligenta Artificiala (AI), insa doar 25% au implementat deja solutii AI.
Standardele ESG devin, si ele, tot mai importante. Conform studiului CBRE, 6 din 10 comercianti anticipeaza ca in urmatorii trei ani „caracteristicile verzi” ale cladirilor vor deveni un avantaj, in negocierile de leasing. E inregistrata o crestere cu 45% fata de 2022 – o dovada clara ca astfel de contracte, in beneficiul mediului, promit sa devina tot mai frecvente.
Per total, magazinele fizice raman o componenta esentiala a strategiei, 97% dintre respondenti fiind de acord cu proeminenta lor. In plus, exista un consens cu privire la eficienta magazinelor fizice, cu rezultate mai bune decat retailul online in ceea ce priveste engagement-ul consumatorilor, cross-selling si eficacitatea generala a strategiilor de vanzare, precum si introducerea de produse noi si atragerea de clienti noi.
"Faptul ca 72% dintre retaileri doresc cresterea suprafetelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% in 2022, impreuna cu apetitul pentru expansiunea in pietele noi si existente, atat in Europa de Vest cat si in CEE, preconizeaza un an 2025 favorabil retailului. Cu cat comerciantii vor reusi mai repede sa implementeze solutiile de AI, cu atat vor putea sa creasca profitabilitatea magazinelor si experienta de cumparaturi. As vrea sa le multumesc retailerilor din CEE si EMEA care au participat la studiul nostru, concluziile sunt extrem de interesante si dau o parte dintre tendintele pentru anul viitor”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.
|