Colliers: Atentia dezvoltatorilor de retail se muta catre orasele mici si medii |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 09 Oct 2025 09:41 |
![]() "Romania are inca un potential semnificativ de dezvoltare in zona de retail modern. Vedem o cerere solida, alimentata de cresterea consumului si de interesul brandurilor internationale pentru extindere, in special prin retail park-uri. Aceste proiecte ofera randamente atractive pentru investitori si un format adaptabil pentru chiriasi, ceea ce le transforma intr-o solutie castigatoare pe termen lung. In anii urmatori, fiecare oras cu o economie locala activa si o populatie de cel putin 15.000 - 20.000 locuitori va deveni un pol de atractie pentru acest tip de dezvoltare", explica Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
Stocul de spatii comerciale din orasele mari este comparabil cu cel din tarile din regiune
Datele arata ca stocul de spatii comerciale moderne din Romania in zona oraselor mari - de peste 100.000 de locuitori - este destul de comparabil cu alte tari din regiune (usor peste Polonia sau Ungaria si sub Cehia). Acest lucru nu sugereaza ca nu ar mai fi loc de crestere, ci faptul ca planurile de expansiune trebuie sa fie mai nuantate. La categoria 50.000 - 100.000 de locuitori exista ceva diferente, insa cel mai mare gol fata de majoritatea tarilor din regiune este la categoria de orase cu o populatie intre 10,000 si 50,000 de locuitori. Aici, Romania are o medie de 70 de metri patrati de spatii comerciale la mia de locuitori, mult sub cei aproximativ 500 de metri patrati existenti in Cehia si Polonia sau peste 800 de metri patrati in Slovacia.
Tendinta de expansiune a retail park-urilor in orasele mici si medii este vizibila in toate pietele din Europa Centrala si de Est, confirmand maturizarea acestui format. In Polonia, retail park-urile au ajuns sa reprezinte aproximativ 22% din stocul total de retail modern, fata de doar 9% in 2015, devenind o solutie preferata pentru orasele de sub 100.000 de locuitori. In Cehia, unde piata este deja bine dezvoltata, cresterea continua prin proiecte de dimensiuni reduse, ancorate de chiriasi puternici si adaptate nevoilor locale, in timp ce in Bulgaria acest format se consolideaza ca principalul vector de extindere pentru brandurile de masa si discounteri.
Orasele cu 15-20.000 de locuitori, viitoarea tinta pentru dezvoltatori
Romania se afla intr-un punct intermediar, cu o piata momentan insuficient acoperita, dar cu perspective clare de crestere, subliniaza consultantii Colliers. Pe masura ce veniturile cresc, fiecare oras cu o economie locala activa si o populatie de peste 15.000 - 20.000 de locuitori are sanse sa atraga in urmatorii ani cel putin un retail park modern, care sa raspunda atat cererii de proximitate, cat si interesului retailerilor pentru extindere, mai ales daca aceste localitati sunt in apropierea unui oras mare.
Un element comun in toata regiunea este rolul important al retailerilor din zona discount si value, precum Pepco, Lidl, Jysk sau KIK, care aduc clienti in mod constant si ofera siguranta proprietarilor. In Romania, tot mai multe proiecte merg mai departe de modelul clasic de parc comercial si includ zone de mancare, servicii si divertisment. Astfel, ele se transforma in locuri de intalnire pentru comunitate, unde oamenii nu vin doar la cumparaturi, ci si pentru a petrece timp liber si a avea mai multe optiuni intr-un singur loc.
"Dezvoltarile recente pun un accent tot mai mare pe criterii de sustenabilitate (ESG), prin integrarea de cladiri eficiente energetic, spatii verzi si solutii de mobilitate prietenoase cu mediul, precum statii de incarcare pentru masini electrice sau acces facil pentru biciclete. In paralel, retail park-urile devin puncte-cheie pentru comertul omnichannel, prin servicii de tip click & collect, puncte de retur sau showrooming, care completeaza experienta clasica de cumparaturi si consolideaza rolul acestor proiecte ca huburi logistice de proximitate", precizeaza Simina Niculita.
Randamentele pentru proiectele prime de retail park se situeaza intre 8% si 9%
Pe piata romaneasca, investitorii locali joaca un rol tot mai vizibil, unii dintre acestia aplica strategia de "build & hold" - dezvoltarea si pastrarea activelor pe termen lung, altii sunt deschisi sa vanda. Randamentele pentru proiectele prime de retail park se situeaza intre 8% si 9%, in functie de localizarea si mixul de chiriasi, confirmand atractivitatea acestui produs investitional intr-un context in care cererea ramane solida si competitia este limitata in orasele mici si medii. Aceasta dubla strategie, de pastrare a activelor generatoare de venituri si vanzarea selectiva a unor parcuri comerciale, confirma maturizarea pietei si interesul crescut pentru diversificarea si extinderea retelelor la nivel national.
Pe termen mediu si lung, Colliers estimeaza ca retail park-urile vor continua sa se inmulteasca in toate categoriile de orase. Tot mai multe proiecte vor combina spatii de cumparaturi cu locuinte, birouri sau zone de petrecere a timpului liber, devenind adevarate centre pentru viata locala. In acelasi timp, Romania devine din ce in ce mai atractiva pentru investitori internationali, datorita pozitiei sale in regiune si a potentialului mare de crestere, dar mai ales datorita performantei foarte bune a retailerilor.
|