| CONCELEX: Investitii in digitalizare pentru dezvoltare si eficienta operationala |
| Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 02 Dec 2025 06:25 |
Concelex isi consolideaza pozitia printre liderii inovatiei din constructii printr-un amplu proces de digitalizare, care redefineste modul in care compania gandeste, gestioneaza si executa proiectele. In ultimii ani, grupul a investit constant in tehnologii inteligente - de la sisteme ERP si DMS integrate, la platforme HR complet digitalizate, semnatura electronica si utilizarea inteligentei artificiale pentru optimizarea proceselor. Concelex nu se limiteaza la transformarea interna, avand ca obiectiv crearea unui ecosistem digital deschis, interconectat cu partenerii de afaceri, bazat pe principii de open platform. Compania vede digitalizarea ca pe o investitie strategica, nu ca pe o simpla adaptare la trenduri, convinsa ca viitorul constructiilor apartine celor care imbratiseaza tehnologia inainte de a deveni obligatorie. In timp ce sectorul se pregateste pentru adoptarea completa a sistemului BIM pana in 2026, Concelex opereaza deja in acest mediu, urmarind sa valorifice la maximum avantajele digitalizarii - eficienta, transparenta, colaborare extinsa si o productivitate crescuta, confirmata de procese care astazi se finalizeaza mult mai rapid si precis. In cele ce urmeaza, Adrian Florea, directorul executiv al Concelex, se refera la cele mai importante aspecte legate de digitalizarea companiei si efectele asupra productivitatii.- Cum va aliniati noilor trenduri din constructii? Care este impactul digitalizarii si al noilor tehnologii in companie?
- In ultimii ani, am investit sume importante in digitalizare, deci, fara lipsa de modestie, credem ca suntem printre cei care stabilim trenduri locale, nu doar ne aliniem la unele existente. Pentru noi, digitalizarea a fost mai mult decat o necesitate. Am crescut in ultimii ani intr-un ritm mult peste cel al industriei. Primul pas, mare, a fost digitalizarea proceselor esentiale. Am migrat la un ERP mai performant, am implementat un sistem DMS (Document Management System) si am digitalizat zona HR cu o platforma noua - administrare si salarizare -, iar apoi am interconectat cele trei platforme. Am introdus semnatura digitala in sistemele si procesele noastre. Utilizam AI pentru optimizare continua, in diverse zone ale business-ului. Urmatorul pas a fost sa largim conceptul de digitalizare, extinzand functionalitatile platformelor noastre catre partenerii de afaceri. Viziunea noastra este, insa, mai larga de atat - dorim sa aplicam principii de open platform in relatia cu partenerii nostri. Desigur ca toate demersurile de digitalizare sunt insotite de programe continue de invatare si perfectionare. Nu sunt putine cazurile, chiar in companii mari, unde proiecte de digitalizare s-au soldat cu esecuri, etichetate ca venind dintr-o nepotrivire cu nevoile organizatiei, doar pentru ca angajatii nu au inteles de ce si cum sa utilizeze sistemele puse la dispozitie. Lucram deci pe toate planurile, cu motoarele turate, in zona de digitalizare. Este un tren in care, daca nu te-ai urcat deja, poate fi prea tarziu, iar sectorul constructiilor nu face exceptie. Un exemplu simplu este obligativitatea operarii in sistemul BIM pana la finalul anului 2026. Noi deja operam in BIM, pentru proiectele noastre si continuam sa aprofundam astfel incat, la momentul deadline-ului, sa valorificam la maximum beneficiile acestui sistem.
- Ce inseamna efortul de digitalizare pentru Concelex? Care sunt dificultatile pe care le intampinati in adoptarea noilor tehnologii si moduri de lucru?
- Digitalizarea este un proces continuu, mai ales in contextul evolutiei intr-un ritm foarte rapid a inteligentei artificiale, care va deschide noi moduri de lucru in orice zona a business-urilor din orice sector. Principalul impediment este rezistenta la schimbare. Digitalizarea este un proces top-down, iar cand initiativele ajung in organizatie se lovesc de mentalitatile existente - teama de schimbare, reticenta de a depune un efort de invatare mare pe termen scurt, pentru beneficii ulterioare, frica de a fi inlocuit de tehnologie. Noi stim ca aceste blocaje exista, deci le luam in considerare inca de la inceputul implementarii proiectelor si realizam, in paralel, un proces de educare si constientizare. Pe langa cursuri, le aratam colegilor care este impactul initiativelor, ca sa creada in schimbare. De exemplu, comunicam timpii de reducere pentru anumite procese (semnare contracte, inregistrare facturi). Rezistenta la schimbare este, insa, mai accentuata in cazul sectorului public. Mediul privat s-a "urcat deja in barca digitalizarii", dar cel public mai are inca mult de recuperat. Consecinta este o birocratie inca impovaratoare si costuri inutile. Avem nevoie de interoperabilitate intre institutii - baze de date comune, API-uri -, un cloud guvernamental, competente digitale pentru functionari etc. Ele ar trebuie sa constituie baza pe care sa stea programele specifice de digitalizare, adaptate diverselor institutii sau procese, cum e cazul BIM.
- Ce tehnologii digitale, AI, scanare 3D si sisteme de automatizare utilizati pe santiere?
- Am gandit inca de la inceput santierele ca parte a procesului de digitalizare, de aceea ele au acces atat la ERP, cat si la DMS sau portalul HR, prin interfete simplificate, si sunt, de asemenea, integrate in toate procesele. Apetitul nostru pentru digitalizare este materializat prin investitii in crestere in fiecare an.
- Ce rezultate aveti in urma implementarii noilor procese de lucru ce tin de digitalizare si automatizare a proceselor? Cum au influentat productivitatea companiei?
- Rezultatele sunt atat de vizibile pentru Concelex, incat digitalizarea este o initiativa sustinuta la toate nivelurile organizationale. Spre exemplu, avem procese a caror durata medie a scazut de la 20 de zile la 5 minute. Plusul de productivitate este si el clar - cresterea companiei din punct de vedere al cifrei de afaceri si proiectelor nu implica o crestere liniara a personalului suport. Putem sa ne concentram, astfel, pe zona de productie. Iar faptul ca informatia este stocata o singura data, integrata in procese, accesibila tuturor partilor interesate, de oriunde, oricand, optimizeaza semnificativ costurile de operare.
|