Agenda Constructiilor
Miercuri, 03 Decembrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Antreprenori & Dezvoltatori - FORTE PARTNERS estimeaza revenirea pietei de spatii pentru birouri in 2026-2027
FORTE PARTNERS estimeaza revenirea pietei de spatii pentru birouri in 2026-2027
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 03 Dec 2025 06:25
Intr-o piata imobiliara marcata de prudenta si schimbare, Forte Partners continua sa seteze standardele pentru dezvoltarile sustenabile din Romania. Cu un portofoliu de peste 600 de milioane de euro si proiecte emblematice precum The Bridge, Tandem, Millo Offices sau U•Center, compania si-a consolidat pozitia de lider printr-o viziune integrata. In 2025, in contextul unui minim istoric al livrarilor de spatii office, Forte Partners mizeaza pe inovatie si responsabilitate - de la cladiri certificate LEED si WELL, pana la noile standarde NZEB, care reduc consumul de resurse si amprenta de carbon. Noul proiect propus pietei din Bucuresti, U•Center 3, cu o investitie de 100 de milioane de euro, aduce conceptul mixed-use la un nivel superior, combinand birouri, spatii comerciale si locuinte, pentru a crea comunitati urbane vii si functionale. Intr-un moment in care sustenabilitatea si calitatea vietii devin criterii esentiale in real estate, Forte Partners demonstreaza ca performanta economica poate merge mana in mana cu responsabilitatea fata de mediu si nevoile reale ale orasului.
In cele ce urmeaza, Stephen Burke, directorul operatiunilor de constructii din cadrul Forte Partners, detaliaza o serie de aspecte interesante legate de activitatea operationala curenta.

- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri in 2025? Cum evolueaza piata, din punct de vedere al cererii si preturilor?
- In 2025 nu este livrat pe piata din Bucuresti niciun proiect office nou, dupa ce in 2024 am inregistrat un minim istoric al ultimilor 20 de ani, cu doar 16.000 mp livrati. In aceste conditii, rata de neocupare a scazut, in Bucuresti, la sub 12% in trimestrul al treilea din 2025, fata de aproape 13% in aceeasi perioada a anului trecut. Lipsa livrarilor din acest an a contrabalansat diminuarea cererii, astfel incat chiriile pentru spatiile de clasa A au ramas constante. O tendinta care s-a consolidat pe parcursul lui 2025 este preferinta companiilor chiriase pentru cladiri de birouri care au obtinut certificari sustenabile, pentru ca ele atesta atat eficienta energetica, cat si indeplinirea criteriilor si normelor ESG.

- Cum s-au dezvoltat acest sector in ultimii 10 ani, din punct de vedere al calitatii, functionalitatii si esteticii cladirilor? Cum au evoluat, in medie, preturile in raport cu puterea de cumparare?
- In urma cu 10 ani, cladirile office reprezentau, in general, un loc unde oamenii doar mergeau sa munceasca, fara a fi luate in considerare multe alte nevoi ale fortei de munca. Existau zone de birouri cu acces limitat la infrastructura de transport public, in special la metrou. Astazi, proximitatea fata de metrou sau alte mijloace de transport public verde este o cerinta esentiala a companiilor chiriase, iar infrastructura s-a modificat si ea, in sensul unei actualizari a flotelor de transport public cu autobuze electrice, de exemplu. In ultimii ani, proiectele de birouri s-au transformat semnificativ, in directia aducerii unor facilitati suplimentare, cum ar fi spatiile de retail sau de leisure in cadrul cladirilor, precum si crearea unor zone comune prietenoase si cu functionalitati mai ample decat simpla deplasare dintr-un loc in altul. Vorbim, de exemplu, despre terase cu vegetatie sau gradini interioare. Am implementat aceste elemente incepand cu Stefan cel Mare Building si am continuat la The Bridge, Tandem Building, Millo Offices si U•Center. Am colaborat cu designeri de renume din intreaga lume pentru a crea concepte de amenajare care includ acum spatii importante pentru colaborare, relaxare, zone de liniste, servicii de alimentatie de inalta calitate, zone de wellness si multe alte spatii menite sa ofere o experienta complet imbunatatita pentru utilizatorii cladirii.
Eficienta energetica si sustenabilitatea, la care se adauga obiectivele de decarbonizare, au influentat, de asemenea, intr-o mare masura, modul in care sunt dezvoltate astazi cladirile de birouri. De la alimentare exclusiva cu electricitate provenita din surse regenerabile, fara conexiune la reteaua de gaze naturale, si pana la design-ul biofilic, reutilizarea apei pluviale, sistemele inteligente de iluminat si refrigeranti cu impact minim asupra mediului - toate acestea reprezinta noutati pentru ultimii 10 ani si inseamna un consum redus de resurse, o amprenta de carbon mai mica si un confort si o stare de bine sporite ale ocupantilor cladirii.
Din perspectiva arhitecturala si estetica, a crescut preocuparea dezvoltatorilor de a integra proiectele in peisajul urban, cum este, de exemplu, cazul cladirilor Tandem si Millo Offices, al carui design Art Deco reinterpretat se impleteste armonios cu cel al Palatului Telefoanelor sau al U•Center, un proiect construit cu respect si grija fata de caracteristicile de urbanism. Odata cu faza a treia a proiectului, pentru care avem o abordare mixed-use office - rezidential - retail, vom atinge dezideratul de a nu avea doar cladiri de birouri pline ziua si goale seara, intrucat facilitatile si spatiile ce vor fi create vor permite ca oamenii sa mai ramana in zona si dupa incheierea programului de lucru, mai ales daca vor locui intr-unul dintre cele 200 de apartamente ale componentei rezidentiale. Aceasta abordare rezidential - birouri este, de altfel, un rezultat al strategiei Forte Partners de a aduce locuirea cat mai aproape de locul de munca si viceversa, contribuind astfel la reducerea timpului de naveta si a traficului din oras.

- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri, pe termen scurt, mediu si lung?
- La fel ca in 2024, provocarile raman legate de volumul redus de livrari - aspect care se va modifica din 2026-2027, dar si de indicatorii macroeconomici, cu o rata anuala a inflatiei de aproape 10%, prognozata a scadea la 8,8% pana la finalul anului, cu o dobanda cheie de 6,5% si cu cresteri de taxe si impozite. Oportunitatile pe termen scurt si mediu deriva din faptul ca ne vom numara printre dezvoltatorii care vor contribui la revenirea livrarilor de spatii office, cu cei 14.200 mp de spatii de birouri si retail ai U•Center 3, precum si din caracterul mixed-use al acestei faze (avand in vedere cele 190 de apartamente care vor urma in a doua parte a dezvoltarii U•Center 3), componenta rezidentiala permitandu-ne sa echilibram investitia atat din perspectiva riscurilor, cat si din cea a factorilor de succes. Pe termen lung, experienta pe care am acumulat-o in domeniul dezvoltarilor de proiecte office sustenabile si istoricul nostru, cu un portofoliu cu o valoare de peste 600 de milioane de euro, sunt elementele care ne vor oferi noi oportunitati, pe masura ce situatia macro se va imbunatati.

- Ce impact au asupra dezvoltarilor de birouri noi lucrul de acasa si digitalizarea? Cum vedeti raportul lucru de acasa/ de la birou in acest moment si cum credeti ca va evolua acesta pe termen scurt si mediu?
- Digitalizarea are un dublu impact din perspectiva fortei de munca. Pe de o parte, a facilitat lucrul de acasa, esential pentru functionarea economiei in perioada pandemica. Pe de alta parte, tot ea contribuie la intoarcerea intr-un ritm sustinut la modelul lucrului de la birou, intrucat permite angajatorilor sa ofere conditii care sa asigure prezenta fizica si retentia angajatilor, in contextul unor spatii de birouri sanatoase si confortabile. Tot mai multe companii introduc un sistem de lucru majoritar la birou si consideram ca aceasta tendinta se va pastra si chiar va creste, mai ales avand in vedere calitatea si facilitatile oferite acum in amenajarile spatiilor de birouri, care includ si confortul de acasa in mediul de lucru.

- La ce proiecte lucrati, in aceasta perioada?
- In iulie 2025, am inceput lucrarile la componenta de birouri a U•Center 3, dupa succesul cladirilor office U•Center 1 si 2, ambele inchiriate integral si certificate LEED Platinum si WELL Core la nivel Platinum, certificari pe care le vizam si pentru U•Center 3. Pentru componenta de birouri a fazei a treia, am obtinut precertificarea Access4you Design Gold, la doar o luna dupa inceperea constructiei. Aceasta realizare garanteaza ca proiectul office va respecta standarde ridicate de accesibilitate pentru persoane cu nevoi diverse de mobilitate, vizuale, auditive si cognitive, oferind informatii certificate si detaliate despre accesibilitate pentru toti utilizatorii. Forte Partners are, pentru U•Center 3, o abordare mixed-use. Proiectul va cuprinde o cladire de birouri de 12.670 mp, 1.530 mp de spatii comerciale si 190 de apartamente. Cladirile vor avea un regim de inaltime mediu, cu subsol pe doua niveluri, parter si sase etaje, dintre care ultimele doua retrase, pentru a respecta specificul architectural si urbanistic al zonei. Investitia pentru U•Center 3 se ridica la 100 de milioane de euro.

- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra preturilor si care sunt principalele caracteristici de sustenabilitate ale proiectelor pe care le dezvoltati?
- Investitiile intr-o dezvoltare NZEB inseamna randament crescut pe termen lung. Eficienta energetica si sustenabilitatea vin cu o serie de avantaje in acest sens: costuri optimizate de operare, confort si stare de bine a ocupantilor si impact redus asupra mediului inconjurator, prin reducerea amprentei de carbon si a consumului de resurse. Componenta de birouri a U•Center 3 va beneficia de o serie de facilitati noi, pe langa caracteristicile deja existente la primele doua cladiri, precum alimentare cu energie complet electrica, fara conexiune la reteaua de gaze, va respecta standardele nZEB, va utiliza pompe de caldura pentru sisteme HVAC eficiente si va folosi agenti frigorifici cu potential redus de incalzire globala (GWP scazut) si cu potential de distrugere a stratului de ozon egal cu zero (ODP 0). In acelasi timp, va pastra caracteristicile din U•Center 2 privind design-ul biofilic (inclusiv spatii exterioare extinse si zone verzi), reutilizarea apei de ploaie pentru irigatii, prognoze meteorologice pentru o racire mai performanta, control automatizat/ reglare a iluminatului in functie de lumina zilei si alte module BMS concepute special pentru a economisi energie. 
In plus, Forte Partners detine rating GRESB   care, alaturi de certificarile Access4you pentru faza de proiectare, confirma angajamentul nostru fata de principiile ESG, accesibilitate si emisii reduse de carbon.

- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- Pe termen mediu, vom continua constructia componentei de birouri a U•Center 3 si vom demara lucrarile la partea rezidentiala. In acelasi timp, cautam noi oportunitati de dezvoltare in Bucuresti, pentru a demara noi proiecte prin care sa regeneram tesutul urban, sa revitalizam potentialul economic al unor zone din oras si sa aducem plusvaloare comunitatilor.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
BIMALLBIMhiltiTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr.194 (October 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Ubitech
Daikin
Eco Garden Construct
strabag nivel 1
CDS
ELECTROGRUP
SIGM
GEWISS
theda mar
Acvatot 2019
quadratum
leviatan
Arduro
DRS
ERBASU CONSTRUCT
Daikin
concelex
EURO BUILD
TECNIC
MCA
noark
MAKITA
KADRA
EDIT-Structural
AED
CONCEPT STRUCTURE
BogArt

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
ahkawards
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor