ING: Antreprenorii de constructii rezista greu unei eventuale cresteri de preturi |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 28 Ian 2025 06:00 |
Dupa un an de declin, analistii ING considera ca sectorul european al constructiilor va reveni la crestere in 2025, insa va fi un proces lent, in opinia expertilor respectivi. Preturile locuintelor sunt din nou pe un trend ascendent, ceea ce face ca executia de locuinte noi sa devina o afacere mai atractiva pentru dezvoltatorii de proiecte. Estimarile mai indica o crestere marginala a volumului total al constructiilor in Uniunea Europeana in acest an, care nu va depasi insa 0,5%. Aceasta urmeaza unei scaderi de 2% in 2024. Semnele optimiste devin insa vizibile. Datele lunare privind volumul constructiilor aratau deja o oarecare crestere in lunile octombrie si noiembrie ale anul trecut. Preturile locuintelor existente au inceput sa creasca in 2024, iar acest lucru ofera dezvoltatorilor imobiliari posibilitatea de a solicita preturi mai mari pentru constructiile noi, permitandu-le sa acopere costurile generate de cresterea preturilor materialelor de constructie din ultimii ani.
Antreprenorii sunt inca pesimisti in ceea ce priveste dimensiunea portofoliilor lor de comenzi, dar se pare ca s-a atins punctul cel mai scazut. Emiterea de autorizatii de constructie a fost oarecum dezamagitoare in al treilea trimestru al anului 2024. Cu toate acestea, declinul accentuat observat anterior s-a oprit si, in comparatie cu aceeasi perioada din 2023, a crescut, desi marginal. Specialistii olandezi anticipeaza o schimbare structurala a cererii, data de o crestere pentru subsectorul renovarii (inclusiv lucrari de sustenabilitate). De asemenea, investitiile in infrastructura este de asteptat sa continue sa creasca. Principalele motoare ale acestei dinamici vor proveni din fondurile de redresare ale UE, investitiile in infrastructura digitala, lucrarile de alimentare cu apa, extinderea retelei electrice si tranzitia energetica.
Din cauza declinului productiei din 2024, mai putini antreprenori s-au confruntat cu lipsa fortei de munca, dar aceasta este inca o problema. In decembrie 2024, un sfert dintre angajatorii din domeniul constructiilor din UE reclamau ca nu au suficienti lucratori, desi aceasta cifra a scazut de la 32% in decembrie 2023. Problema este structurala fiind datorata imbatranirii fortei de munca. Companiile trebuie sa investeasca in cresterea eficientei (industrializare si digitalizare) pentru a rezolva aceasta problema. Din cauza situatiei economice slabe, firmele de constructii au mentionat din ce in ce mai des lipsa cererii. Aceasta a scazut doar marginal in ultima luna a anului 2024.
Pretul locuintelor existente in UE a inceput sa creasca din nou in 2024, dupa ce acest indicator scazuse in anul precedent. Cele mai recente date arata un avans de 1,5%, ceea ce inseamna ca pretul locuintelor existente in UE a atins un nou nivel record. Este un semn bun pentru noile dezvoltari, deoarece preturile locuintelor nou construite si ale celor existente sunt interconectate. In ultimii doi ani, s-a observat o modificare a diferentei intre costul locuintelor noi si al celor existente. Deoarece costurile de constructie au crescut, dezvoltatorii nu au putut reduce preturile, ceea ce a dus la scaderea competitivitatii lor, la diminuarea vanzarilor de case noi si a productiei. Cu toate acestea, diferenta dintre preturile imobilelor noi si cele ale caselor existente este inca mare, dar in scadere marginala. In cazul in care acest proces continua, el poate stimula sectorul constructiilor rezidentiale. Exista diferente semnificative intre tari. Cele mai mari sunt in Germania, Spania si Turcia, determinand ca locuintele nou construite sa fie mai putin competitive in aceste tari. Olanda se remarca ca fiind singura tara in care preturile locuintelor existente le-au depasit deja pe cele ale constructiilor noi, ceea ce face ca acestea din urma sa fie atractive pentru cumparatorii si permite dezvoltatorilor sa creasca preturile de vanzare pentru a acoperi costurile de constructie crescute din trecut.
Putini constructori intentionau sa-si majoreze preturile de vanzare la sfarsitul anului 2024. Datorita scaderii productiei, antreprenorii nu mai trebuie sa treaca prin preturile mai mari ale factorilor de productie si se confrunta cu o concurenta mai mare. Cu toate acestea, a existat o usoara sporire a numarului de constructori care doresc sa creasca preturile. Acest lucru s-ar putea datora imbunatatirii lente a pietei constructiilor si cresterii preturilor la gaze, care pot scumpi materialele de constructie, cunoscute ca fiind mari consumatoare de energie. In decembrie 2024, doar aproximativ 1% dintre intreprinderile germane intentionau sa-si majoreze preturile de vanzare. In Franta, majoritatea intentionau chiar sa le scada, din cauza cererii slabe. In comparatie, se preconizeaza cresteri mari ale preturilor in Olanda, Polonia si Turcia si, in ultimul caz, acest lucru reflecta rata mult mai ridicata a inflatiei din aceasta tara. In ceea ce priveste Olanda, cererea se imbunatateste in mod real, ceea ce ofera constructorilor posibilitatea de a practica preturi mai mari.
Sectorul infrastructurii este mai rezistent la ciclicitatea economica, deoarece investitiile provin in principal de la administratiile locale sau centrale. Investitiile in infrastructura in UE au inregistrat o crestere moderata in 2023 - de 3,2% - si se estimeaza ca aceasta va fi de 1% in 2024. Subsectorul beneficiaza de investitiile necesare in tranzitia energetica, in special pentru noile retele electrice si infrastructura digitala. De asemenea, apar oportunitati in domeniul apei potabile, deoarece cresterea populatiei si schimbarile climatice duc la perioade de seceta mai frecvente in multe locuri. Dezvoltarile ingineresti sunt un alt indicator de crestere in sectorul infrastructurii. Aceasta se afla in amonte in lantul valoric si ofera directia pentru investitiile in infrastructura. Companiile de inginerie creau volume in crestere la sfarsitul anului 2024. Prin urmare, este de asteptat, de asemenea, ca sectorul infrastructurii sa inregistreze performante pozitive in 2025 si 2026. De altfel, acesta este singurul sector in care indicatorul de incredere a producatorilor este pozitiv. in Spania, ingineria civila beneficiaza de fondurile UE de noua generatie, ceea ce duce la lansarea a numeroase proiecte de infrastructura, amanate de mult timp din cauza constrangerilor legate de resurse. in Polonia, investitiile substantiale in infrastructura rutiera au sustinut cresterea in 2023, dar aceasta s-a incheiat in 2024. In plus, se anticipeaza ca mai multe proiecte feroviare amanate anterior vor demara in anii urmatori, ceea ce va stimula si mai mult progresul. Este se asteptat ca executia a numeroase proiecte sa fie incurajata de eliminarea restrictiilor de acces impuse de Comisia Europeana, care au blocat in trecut utilizarea fondurilor UE alocate. De aceea, desi sectorul infrastructurii din Polonia a inregistrat un declin in 2024, acesta va creste din nou in 2025.
|