Iulius Group va investi peste 420 milioane de euro |
Antreprenori & Dezvoltatori 04 Aug 2008 10:19 | ||||
- Care este valoarea investitiilor preconizate a se realiza in 2008? - Bugetul estimat pentru investitiile din acest an este de peste 420 milioane de euro. In 2007 am inceput lucrarile pentru constructia unui centru comercial in Suceava, pe care il vom inaugura in toamna a.c. Un alt obiectiv din 2007 a constat in demararea lucrarilor la cel mai important proiect al companiei, ansamblul Palas. De asemenea, am inceput, de curand, a doua etapa pentru dezvoltarea Iulius Mall Timisoara, pe care o vom finaliza in primavara lui 2009. In urma unei investitii de aproximativ 60 milioane de euro, suprafata centrului comercial va fi dublata (de la 83.000 mp, la 177.613 mp). Tot in Timisoara realizam ansamblul rezidential Saphir, pentru care avem in vedere alocarea unor fonduri de peste 45 milioane de euro. Totodata, avem in vedere extinderea mall-ului din Iasi, prin majorarea ariei construite cu 4.000 mp, operatiune care va necesita fonduri de 7 milioane de euro. - Prezentati principalele obiective pentru perioada urmatoare. - Pentru 2008 estimam inregistrarea unei cifre de afaceri de 33 milioane de euro, reprezentand o majorare de aproximativ 70% fata de 2007 (cand aceasta a fost de 19,7 milioane de euro). Intentionam ca, in urmatorii trei ani, sa ne marim portofoliul de proiecte, atat prin extinderea retelei de mall-uri, cat si prin noi investitii in piata imobiliara. - Care este stadiul de executie a lucrarilor la ansamblul Palas? - Au fost demarate lucrarile a celei de-a doua etape in vederea consolidarii versantului Palatului Culturii. Pe santier functioneaza, in premiera pentru Romania, o statie hidraulica automata proiectata pentru a spala autospecialele si o masina de colectat praf sau zapada. Instabilitatea solului din zona, care a fost candva albia raului Bahlui, i-a determinat pe antreprenori sa construiasca imobilele pe piloti din beton armat, metoda folosita si pentru consolidarea versantului pe care este amplasat Palatul Culturii. La baza versantului si pe terenul de fundare pe care se vor construi cele mai inalte cladiri din ansamblu urmeaza a se fora circa 2.000 de piloti din fier si beton, unii la 25 de metri adancime. Versantul Palatului Culturii, trotuarele, strazile Palat si Sfantul Lazar vor mai fi consolidate in subteran cu 850 de "pereti mulati", unii «ingropati» si la 10 metri adancime. Tehnica de stabilizare este folosita la constructia galeriilor de metrou si este intrebuintata in premiera pe santierul de la Iasi. Ca si pilotii din beton armat, «peretii mulati» sunt construiti pe santier. Lucrarile de consolidare a versantului si amenajarea sistemului de drenare din incinta Palas au ca termen de finalizare aproximativ doua luni, costurile estimate initial depasind 3,5 milioane de euro. - Cum apreciati ca va evolua piata centrelor comerciale in perioada urmatoare? - Piata constructiilor urmeaza un trend ascendent, datorita cresterii cererii atat in retail, cat si pe segmentul imobiliar. Daca in Bucuresti s-a atins – probabil - pragul de saturatie, o a doua perioada de dezvoltare (cu o durata estimata intre 3 si 5 ani) apartine provinciei, in special oraselor cu peste 100.000 de locuitori. In Occident piata este deja saturata, dar in Europa de Est centrele si periferiile localitatilor ofera oportunitati deosebite. Se estimeaza ca in 2008 vor fi inaugurate peste 20 de centre comerciale in Romania, suprafata spatiilor comerciale ajungand astfel la peste un million de metri patrati. Cu toate acestea, comparativ cu piata vestica, suntem, inca, la jumatatea drumului. Consider ca, la nivel national, in urmatorii 3-5 ani vom ajunge sa atingem abia media nivelului de acoperire comerciala a fostelor state socialiste din zona central-europeana. Pe de alta parte, nu toate proiectele imobiliare anuntate se vor finaliza sau vor fi cu adevarat viabile. Succesul unui mall depinde de mai multi factori, nu doar de numarul de locuitori si puterea lor de cumparare. Amplasarea, design-ul, managementul, arhitectura si mixul de chiriasi sunt factori care influenteaza reusita unui centru comercial inca din faza incipienta. |