Agenda Constructiilor
Marti, 05 August 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Arhitectura & Proiectare - 3TI Progetti isi consolideaza prezenta locala prin infiintarea filialei 3TI ROMANIA
3TI Progetti isi consolideaza prezenta locala prin infiintarea filialei 3TI ROMANIA
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 05 Aug 2025 06:25
In primul semestru al anului 2025, compania de proiectare si inginerie 3TI Progetti a mentinut un ritm sustinut de activitate in Romania, consolidandu-si pozitia pe piata infrastructurii de transport. Cu proiecte majore in derulare, precum Lotul 1 al autostrazii A7 (Ploiesti - Buzau), liniile de metrou M5 si M6 din Bucuresti, modernizarea liniei feroviare Cluj - Oradea - Episcopia Bihor si extinderea liniei de tramvai Prelungirea Ghencea, compania a confirmat un interes strategic pentru piata locala, pe care o trateaza ca fiind una interna. Cifra de afaceri pentru 2024 a 3TI in Romania a depasit 20 de milioane de euro, iar estimarile pentru 2025 indica o crestere la aproximativ 25 milioane de euro. Giorgia Gunnella, 3TI Senior Partner & International Division Director, a spune ca prima jumatate a acestui an a fost marcata de relansarea licitatiilor de consultanta, semn ca piata isi revine dintr-o perioada dominata de contracte de tip design & build si supervizare. Cu o noua companie inregistrata local si planuri de extindere in sectoarele sociale si de apa, 3TI se pregateste sa abordeze noi provocari strategice in Romania.

- Ce proiecte de infrastructura de transport aveti in derulare in aceasta perioada si in ce stadiu se afla acestea?
- Infrastructura de transport reprezinta nucleul activitatii 3TI inca de la infiintarea companiei. In mod special, ne-am inceput activitatea in Italia ca proiectanti de cale ferata si, de-a lungul anilor, ne-am extins activitatea abordand si sectorul infrastructurii sociale, precum si cel al apei si energiei. In prezent, 3TI este implicata in mai multe proiecte de infrastructura de transport in Romania. Printre cele mai importante se afla autostrada A7 Ploiesti - Buzau, Lotul 1, unde am elaborat Detaliile de executie pentru asocierea Pizzarotti - Retter. Lucrarile sunt aproape finalizate, aflandu-ne in perioada de garantie. Un alt proiect major vizeaza constructia metroului din Bucuresti, Linia 5, unde suntem in curs de finalizare a procesului de aprobare a proiectului, fiind lideri ai concernului de proiectare romano-italian. In paralel, oferim servicii de proiectare principala pentru proiectarea si executia Lotului 1.2 al Magistralei 6 de metrou, in colaborare cu asocierea Gulermak - Somet. Lucrarile avanseaza in ciuda provocarilor, fiind permanent alaturi de constructori pentru a depasi eventualele blocaje intr-un proiect atat de prestigios.
In domeniul feroviar, desfasuram servicii de supervizare pentru proiectele CFR Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, Loturile 1 si 2, in colaborare cu partenerii locali AREX si Baicons. Serviciile sunt contractate pana la finalul anului 2028.
In sectorul de transport cu tramvaiul, suntem aproape de finalizare a sarcinilor de proiectare pentru linia Prelungirea Ghencea, din Bucuresti (proiectare si executie). 

- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni si pentru intervalul (2026-2030)?
- Prima parte a acestui an a fost una extrem de dinamica, intrucat au fost lansate mai multe oportunitati noi. Desi in 2024 am inregistrat o scadere a numarului de licitatii pentru proiectare/ consultanta, a crescut numarul contractelor de tip D&B (design and build) sau supervizare. Totusi, prima parte a anului 2025 este din nou activa pe partea de consultanta. Pentru perioada 2026-2030, vizam contractarea de proiecte de anvergura atat in infrastructura de transport, cat si in cea sanitara, in timp ce asteptam rezultatele licitatiilor depuse anul trecut. Credem ca exista entuziasm in echipa noastra pentru a face fata noilor provocari, inclusiv extinderea catre sectorul de apa. Suntem increzatori ca noul guvern va lansa si va pune in aplicare noi proceduri de achizitie publica, iar noi ne dorim sa oferim serviciile noastre populatiei din Romania.
Din punct de vedere financiar, cifra de afaceri din 2024 a depasit 20 de milioane de euro, iar bilanturile sunt in curs de finalizare. Pentru 2025, anticipam o crestere pana la aproximativ 25 milioane de euro. Prima parte a anului 2025 este aproape in linie cu tendinta din 2024.
 
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2025 si cum credeti ca se va dezvolta acest sector pe termen scurt si mediu, avand in vedere reducerea contributiei fondurilor europene (la 40% pentru proiectele din perioada 2021–2027), dar si disponibilitatea bugetara limitata?
- In termeni generali, noi tintim proiectele-cheie, iar pentru acestea ma astept ca bugetul sa nu fie pus sub semnul intrebarii. Sunt convinsa ca vor aparea noi surse de finantare, intrucat exista cerere in tara si nevoi reale.
PPP-ul (parteneriatul public-privat) ar putea fi o optiune, dar in contextul geopolitic critic actual, multi investitori sau antreprenori generali ezita sa investeasca. Totusi, investitorii internationali ar putea juca un rol-cheie, inclusiv prin combinarea resurselor financiare din Orientul Mijlociu cu cele locale.
Fondurile nerambursabile oferite de structurile externe ar trebui folosite mai mult in Romania, cel putin din ce am observat pana acum.

- Care sunt principalele provocari cu care va confruntati in prezent, in domeniul in care activati?
- In acest moment, concurenta a crescut semnificativ. Companiile locale s-au dezvoltat in ultimii ani si exista numerosi competitori, in special in sectorul rutier sau in domenii care nu necesita expertiza de nisa, desi multi clienti cauta standarde internationale si abordari inovatoare. In paralel, companii din tarile vecine, cu costuri financiare mai reduse, incearca sa patrunda pe piata din Romania, ceea ce afecteaza considerabil preturile ofertelor.
Nu in ultimul rand, contextul global marcat de conflicte ar putea afecta serios piata.

- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung, la nivelul companiei?
- Pentru 3TI, Romania este o piata-cheie si o tratam ca pe o piata interna!
Avem o sucursala in Romania inca din 2014, iar recent am infiintat o companie locala cu personalitate juridica - 3TI Romania, pe care o voi conduce in calitate de presedinte. Suntem pregatiti pentru noi realizari in regiune, sa ne extindem prezenta, sa consolidam domeniile in care suntem deja bine pozitionati si sa abordam noi sectoare, facand din acestea urmatoarele noastre obiective.
Suntem increzatori ca, prin combinarea experientei internationale cu cunostintele si forta de munca locale, vom obtine noi rezultate in curand. Suntem foarte flexibili si vom incerca sa ne adaptam la provocarile contextului politic global care va modela viitorul apropiat.
 
TotalEnergiesBIMhiltiALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE-IULIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 191 (Iunie-Iulie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
MAKITA
SIGM
quadratum
leviatan
noark
EDIT-Structural
Eco Garden Construct
concelex
Arduro
Daikin
CONCEPT STRUCTURE
BogArt
Acvatot 2019
theda mar
strabag nivel 1
ELECTROGRUP
TECNIC
KADRA
EURO BUILD
AED
MCA
GEWISS
Ubitech
CDS
ERBASU CONSTRUCT

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor