Arh. Florian Virvescu, CJ Arad: Sunt multe neconcordante in legislatia din constructii |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Cornel Dinu 25 Oct 2021 06:53 |
Judetul Arad are o dezvoltare continua in ultimii ani, sustinuta atat din partea administratiei publice cat si din partea investitorilor privati, in prezent fiind in implementare mai multe proiecte importante de constructii, arata Florian Virvescu, arhitectul-sef al Consiliului Judetean Arad, in cadrul unui interviu acordat revistei Agenda Constructiilor. ” Dezvoltarea Polului Urban Arad, care deja este un centru economic destul de puternic, fiind al doilea ca marime din regiunea de Vest, dupa municipiul Timisoara care se afla foarte aproape (aproximativ 50 km), reprezinta cea mai importanta zona de dezvoltare a judetului. Constatam o dezvoltare a centrelor urbane mai mici, pe care noi ii consideram poli locali / judeteni (Pecica, Santana, Lipova, Ineu, Chisineu Cris, Nadlac, Curtici, Pancota, Sebis), care au un rol de echilibru la nivelul judetului Arad”, subliniaza Arhitectul Sef. In opinia sa, una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta domeniul constructiilor este cea legata de legislatie. ”Pe parcursul ultimilor ani au fost foarte multe modificari si completari la cadrul legislativ din domeniul constructiilor si a domeniilor conexe. Sunt multe neconcordante, divergente si neclaritati in domeniu, care majoritatea speram sa fie clarificate si cristalizate prin adoptarea cat mai urgenta a Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor”, explica specialistul. Florian Virvescu este absolvent al Facultatii de Arhitectura din cadrul Universitatii Politehnica din Timisoara si are un master in ”Finantarea si managementul proiectelor”, obtinut la Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad. Domnia sa detine functia de Arhitect Sef al CJ Arad de trei ani, in perioada 2001 - 2018 activand in sectorul privat din domeniul arhitecturii si urbanismului.
- Cum credeti ca se va dezvolta, din punct de vedere arhitectural/urbanistic, judetul Arad in urmatorii ani?
- Judetul Arad este principala poarta de acces a Romaniei dinspre si spre Europa de Vest, este un teritoriu cu specializare functionala si inteligenta, inovativ si sustenabil, bazat pe crestere economica sustinuta si pe o dezvoltare teritoriala echilibrata a infrastructurii care asigura tuturor locuitorilor conectivitate si acces la servicii, sanatate si educatie. Se poate observa de catre oricine care tranziteaza judetul Arad, ca acesta se dezvolta continuu si dinamic in acelasi timp. Lucrurile acestea nu se pot realiza fara a avea baze rationale, predictibile si sustenabile, iar aici rolul planificarii in activitatea de amenajarea teritoriului si urbanismului este unul foarte important. Suntem in actualizarea Planului de Amenajarea Teritoriului Judetean Arad, din care au fost finalizate primele 3 etape, urmand sa fie aprobat pana la inceputul anului viitor. Intr-adevar, elaborarea unei documentatii de amenajarea teritoriului, cum este PATJ Arad - care se refera la toata suprafata judetului Arad, este o activitate foarte complexa. Viziunea si obiectivele pe care s-a bazat vechiul PATJ sunt corecte, dar firesc trebuie actualizate avand in vedere evolutia judetului si a contextului general de dezvoltare. Cele mai multe din directiile de evolutie propuse in urma cu 10 ani trebuie pastrate. Unele propuneri trebuie anulate, dovedindu-se neadaptate la realitatea concreta si la capacitatea de reactie a autoritatilor locale sau altele au mai fost realizate. Din pacate si la noi in judet, ca de altfel in toata tara, exista urbanismul derogatoriu, pentru ca legea permite. Se elaboreaza si se aproba documentatii de urbanism (PUZ-uri si PUD-uri) care vin si deroga PUG-urile localitatii. Exista unele situatii in care abordarea proiectelor de urbanism nu este cea mai fericita (lipseste o anumita maturitate in elaborarea acestora), dar abordarea este corecta. De regula, urbanismul derogator vine sa clarifice ceva, nu sa modifice fondul. Dar datorita faptului ca nu se poate modifica de fiecare data PUG-ul - pentru ca nevoile comunitatii se modifica continuu - exista acest tip de urbanism derogatoriu care isi indeplineste functia sa tocmai in acest context. Deci, dintr-un anumit punct de vedere este bun, dar cateodata rezultatele nu sunt cele scontate. Arhitectul Sef al judetului are mai mult o activitate de planificare, cu scopul principal in realizarea unei dezvoltari durabile, conform Legii 350. Rezultatele se vad pe termen mediu si lung, in general. Directia pe care o conduc, urmareste si coordoneaza elaborarea PUG-urilor din judetul Arad, precum si intermedierea dintre Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si administratiile locale, a sumelor de la Bugetul de Stat, alocate pentru actualizarea documentatiilor de urbanism. La capitolul acesta putem sa spunem ca stam destul de bine la nivel national, atat la numarul de UAT-uri care au documentatiile de PUG in actualizare, cat si la gradul de absorbtie a fondurilor de la Minister. Totodata, pentru o dezvoltare armonioasa a teritoriului judetului Arad, in cadrul Directiei Arhitectului Sef urmarim ca programele de investitii propuse sa fie corelate si armonizate cu politicile urbanistice coerente, aici PUG-ul jucand un rol esential in acest sens. Ar trebui sa existe o comunicare intre partea publica si partea privata, sa incurajam parteneriatul public - privat in abordarea utilizarii terenurilor, toate acestea conducand la o mai buna dezvoltare atat din punct de vedere urbanistic, cat si arhitectural a judetului Arad, in anii urmatori.
- Care sunt cele mai mari proiecte de constructii care se dezvolta, in prezent, in judet?
- Judetul Arad are o dezvoltare continua in ultimii ani, sustinuta atat din partea administratiei publice cat si din partea investitorilor privati. Va prezint o scurta enumerare a principalelor proiecte care se dezvolta in prezent la nivelul judetului Arad:
- Care este zona cu cel mai mare potential de dezvoltare din judetul Arad?
- Judetul Arad este situat la granita - principala „poarta” de intrare in si din Romania, iar amplasarea Municipiul Arad in zona de frontiera favorizeaza relatii de parteneriat cu judetele invecinate din Ungaria, precum si accesul mai facil la pietele externe. Dezvoltarea Polului Urban Arad, care deja este un centru economic destul de puternic, fiind al doilea ca marime din regiunea de Vest, dupa municipiul Timisoara care se afla foarte aproape (aproximativ 50 km), reprezinta cea mai importanta zona de dezvoltare a judetului. Constatam o dezvoltare a centrelor urbane mai mici, pe care noi ii consideram poli locali / judeteni (Pecica, Santana, Lipova, Ineu, Chisineu Cris, Nadlac, Curtici, Pancota, Sebis), care au un rol de echilibru la nivelul judetului Arad. Fiecare dintre acesti poli sunt la randul lor principalele sisteme de dezvoltare de la nivelul teritoriului lor, care asigura valorificarea oportunitatilor in arealele lor de influenta si contribuie la realizarea de parteneriate la nivel urban-rural.
- Ce probleme intampinati in desfasurarea activitatii si care sunt factorii care afecteaza demararea / derularea lucrarilor de constructii?
- Una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntam este cea din domeniul legislatiei. Pe parcursul ultimilor ani au fost foarte multe modificari si completari la cadrul legislativ din domeniul constructiilor si a domeniilor conexe. Sunt multe neconcordante, divergente si neclaritati in domeniu, care majoritatea speram sa fie clarificate si cristalizate prin adoptarea cat mai urgenta a Codului amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor. O alta mare problema in desfasurarea activitatii este lipsa specialistilor in administratie. Atat nivelul de salarizare cat si modalitatea de selectie sunt printre principalele motive pentru care profesionistii nu isi doresc sa ocupe posturi in administratie. De aici rezulta numeroasele posturi ramase neocupate in cadrul directiilor / compartimentelor de urbanism din cadrul oraselor si comunelor. De cand sunt in administratie, am intalnit proiecte, in zone importante, care sunt realizate de firme in care adevaratii proiectanti sunt simpli angajati, fara drept de decizie in discutiile cu beneficiarii. Lacunele din legislatie permit persoanelor necompetente si nespecializate sa infiinteze firme care contin si capitolul „proiectare” in pachetul de coduri CAEN. Calitatea slaba a unui proiect poate fi si o consecinta a acestui fapt. Atata timp cat nu vrem sa intelegem ca practica proiectarii trebuie facuta doar de profesionisti, consecintele negative asupra calitatii produsului final sunt de necalculat.
- Care este perspectiva dumneavoastra in ceea ce priveste noile reglementari privind dezvoltarea sustenabila a activitatilor economice si a obiectivelor de constructii din judet?
- In ultimul timp, la nivelul regiunii de vest a tarii, judetului Arad si-a consolidat pozitia de motor de dezvoltare economica, devenind un model de dezvoltare inovativ, sustenabil si incluziv, bazat nu doar pe dezvoltare economica, ci si prin prisma plasarii culturii si creativitatii in centrul politicilor de dezvoltare. Dezvoltarea durabila si sustenabila a judetului in ceea ce priveste amenajarea teritoriului si urbanismului porneste de la identificarea nevoilor si a prioritatilor, urmand ca toate acestea sa se puna in acord cu atributiile ce revin fiecarei parti implicata in aceasta dezvoltare, conform legislatiei actuale. Arhitectul sef (la nivel de judet sau de oras), prin deciziile pe care le ia, are un rol important in dezvoltarea durabila a comunitatii, in coordonarea activitatilor de dezvoltare teritoriala, amenajarea teritoriului si urbanism, protejarea patrimoniului si a calitatii arhitecturale, la nivelul judetului, orasului sau comunei.
- Ce impact a avut pandemia de coronavirus asupra proiectelor de constructii din Judetul Arad si cum vedeti viitorul proiectarii si constructiilor in perioada post Covid-19?
- Impactul cel mai puternic in urma pandemiei de coronavirus, din punctul de vedere al functionarului public din administratie, a fost o accelerare a digitalizarii si a protocoalelor dintre diversele institutii ale statului. Putem spune ca am invatat din experienta prin care am trecut si am reusit sa imbunatatim colaborarea cu ceilalti avizatori. Important este faptul ca am reusit sa gestionam modul de lucru online si ne-am adaptat rapid la o situatie de criza. Cert este faptul ca s-a construit si in aceasta perioada de criza, la fel cum se va construi si in continuare. Sunt convins de faptul ca, in urma pandemiei, triada - proiectant, constructor, autoritate publica - a reusit sa invete lucruri mai bune si a ajuns sa conlucreze in interesul cetateanului pana la urma.
|