ARIV: Vantul, un factor de risc ce trebuie luat in calcul in constructii |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 14 Nov 2024 06:25 |
Asociatia Nationala de Ingineria Vantului (ARIV) este o organizatie care urmareste sa disemineze cercetarea in domeniul ingineriei vantului in Romania si sa promoveze colaborarea nationala si internationala intre persoanele care isi desfasoara activitatea in acest domeniu de activitate. ARIV a fost infiintata formal in anul 2017, insa isi are originea in grupul profesional infiintat in anul 1988 de catre profesorul Constantin Iamandi, de la Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti (UTCB), cu ocazia Confientei Nationale de Ingineria Vantului (CIV’98) care se afla, la acea data, la prima sa editie. In prezent, ARIV are 30 de membri atat din mediul universitar, cat si din cel de afaceri. Asociatia este, de asemenea, membru activ al IAWE (International Association for Wind Engineering). Pentru a afla mai multe detalii despre activitatea curenta, a fost solicitata opinia presedintelui ARIV, Ileana Calotescu.
- Care sunt principalele realizari pe care le-ati avut in 2023-2024 si ce planuri si obiective aveti stabilite pentru 2025?
- As incepe cu anul 2022, in care asociatia noastra a organizat, impreuna cu UTCB, sub egida IAWE, cea de-a 8-a editie a conferintei europene-africane de ingineria vantului, care s-a derulat in perioada 20-23 septembrie 2022 la Bucuresti. Conferinta s-a desfasurat in regim hibrid si s-a bucurat de un numar de 170 de participanti dintre care aproximativ 100 on-site. Recent, am organizat a 3-a editie a Conferintei Nationale de Ingineria Vantului, tot la Bucuresti, in perioada 11-13 septembrie 2024, in colaborare cu UTCB si Facultatea de Geografie din cadrul Universitatii Bucuresti. Conferinta s-a bucurat de o participare internationala, ca si editia precedenta, din 2019. Anul acesta am dorit sa onoram doi dintre cercetatorii romani de seama din domeniul ingineriei vantului si anume pe profesorul Constantin Iamandi si pe profesorul Dan Lungu, prin oferirea unor premii, ce au purtat numele acestora, pentru studentii participanti - si anume: premiul Constantin Iamandi pentru cea mai buna prezentare si premiul Dan Lungu pentru cea mai buna lucrare. Speram sa se continue traditia si pentru viitoarele editii ale conferintei nationale de ingineria vantului.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, problematica legata de evenimentele de vant din Romania?
- Daca discutam despre constructii, problematica legata de evenimentele de vant are in vedere pagubele cauzate de vantul puternic, in special cel asociat furtunilor, denumite, in limbaj tehnic, oraje. In tara noastra, furtunile produc anual pagube cladirilor de mica si medie inaltime si structurilor usoare, de exemplu stalpii de transmisie a energiei electrice sau cei de telefonie. Alte pagube conexe sunt cele produse de grindina sau de ploile abundente care insotesc furtunile. Noi incercam sa ne implicam, in primul rand, prin diseminarea cercetarii in care sunt implicati membri asociatiei. Spre exemplu, in anul 2022 am publicat un catalog al pagubelor produse de furtuni in Romania in perioada 2013-2022. Aceste informatii pot fi valoroase pentru colegii care au nevoie sa estimeze pierderile economice asociate pagubelor produse de vant in tara noastra. Catalogul este publicat in format digital si se poate accesa gratuit. Un alt exemplu ar fi promovarea rezultatelor cercetarilor obtinute in cadrul Laboratorului de Aerodinamica si Ingineria Vantului "Constantin Iamandi" (LAIV), de la UTCB. Acolo se realizeaza studii de evaluare a actiunii vantului asupra constructiilor, de confort pietonal, de energia eoliana si alte studii de aerodinamica non-aeronautica.
- Ce considerati ca ar trebui facut de urgenta pentru reducerea riscurilor provocate de evenimentele de vant si constientizarea publicului larg cu privire la problematicile specifice?
- Pagubele cele mai frecvente apar la cladirile de locuit (case si blocuri) la nivelul acoperisului. In cazul blocurilor vechi, se intampla frecvent ca acestea la origine sa fi fost gandite cu terasa, iar acoperisul sa fi fost adaugat ulterior, de cele mai multe ori fara autorizatie de construire. Prinderile acoperisurilor de structura veche nu sunt corect executate sau sunt chiar inexistente. Am remarcat acest lucru in urma cu trei ani, cand am efectuat evaluari de pagube in teren in cadrul unui proiect de cercetare la UTCB. Aceste acoperisuri sunt luate de vant si pot, la randul lor, provoca pagube semnificative masinilor parcate in apropiere sau chiar altor cladiri vecine. Legea din Romania specifica foarte clar necesitatea obtinerii avizelor de construire pentru orice interventie la structurile vechi, deci nu trebuie facut altceva decat impunerea respectarii legii. Publicul larg cred ca este constient de faptul ca vantul provoaca pagube. Din pacate insa, oamenii nu sunt constienti de responsabilitatea pe care o au pentru lucrarile care sunt efectuate la cladirile care sunt in proprietatea lor si de faptul ca inginerii constructori au un rol esential in asigurarea sigurantei acestor cladiri. Unii inteleg doar atunci cand pagubele ii afecteaza chiar pe ei.
- Care sunt noutatile legislative pe probleme specifice si ce stipuleaza acestea, pe scurt?
- In viitorul apropiat vor intra in vigoare, la nivel european, deci inclusiv in tara noastra, noile norme de proiectare la vant (Eurocodul 1, Partea 1-4). La conferinta nationala pe care am organizat-o anul acesta, prof. Rüdiger Höffer, care coordoneaza echipa insarcinata cu actualizarea acestor norme, a prezentat o parte din reglementarile nou-introduse. Acestea au in vedere estimarea prin calcul atat a actiunii vantului, cat si a raspunsului la vant al structurilor. Un aspect important legat de aceste norme este harta de zonare a vitezei de referinta a vantului, care este realizata pe baza vitezelor vantului masurate pana in anul 2005, la nivel national. Va fi nevoie de o actualizare a acestei harti cu date masurate pana in prezent, actualizare care se va putea realiza numai in colaborare cu Agentia Nationala de Meteorologie (Meteo Romania), detinatoarea acestor date.
Un alt aspect foarte important pe care noile norme de proiectare il vor introduce se refera la reglementarea uneltelor utilizabile in domeniul ingineriei vantului. De exemplu, pentru un studiu de confort pietonal, simularile numerice in dinamica fluidelor (CFD) pot fi folosite pentru a obtine concluzii valide. Insa, in cazul determinarii incarcarilor pe suprafata laterala a unei cladiri, singura unealta acceptata este tunelul aerodinamic. Desi aceste reglementari pot parea restrictive, este important de mentionat ca, pentru studiile preliminare, sunt acceptate si rapoartele bazate pe simulari numerice. Totusi, normele europene sunt mai putin restrictive decat cele din America de Nord (SUA, Canada), unde tunelul aerodinamic este singura metoda acceptata pentru determinarea incarcarilor pe structuri.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de asociatie, pe termen scurt, mediu si lung?
- ARIV este infiintata relativ recent, in 2017, iar pana acum am avut o crestere a vizibilitatii internationale semnificativa, mai ales prin prisma conferintelor pe care le-am organizat. Va fi greu sa pastram acest ritm de crestere, dar vom incerca sa ne stabilizam si sa devenim un punct de referinta pentru cercetarea in domeniul ingineriei vantului din Europa de Est. Pe termen scurt, ne concentram pe alegerile pentru noua conducere a asociatiei, care vor avea loc anul viitor si pe raportarea activitatilor desfasurate in acest mandat (2023-2025). Mai departe, ne vom pregati pentru organizarea celei de-a patra editii a conferintei nationale de ingineria vantului, care speram ca va avea loc in anul 2026. Incercam sa atragem cercetatori tineri si doctoranzi prin publicarea volumului conferintei la edituri de prestigiu. Am inceput deja acest demers, iar volumul conferintei 3NCWE va fi publicat la editura Springer Nature intr-un numar special. Pe termen mediu si lung, ne dorim o dezvoltare a asociatiei si pastrarea unei comunitati active. Unul din obiective este sa identificam cercetatori din Romania care se ocupa de domeniul ingineriei vantului sau de domenii conexe si sa ii cooptam in asociatie.
|