BCD: Noile programe guvernamentale de investitii vor sustine dezvoltarea companiei |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 30 Iun 2022 06:45 |
Best Consulting & Design (BCD), companie specializata in consultanta si realizarea de documentatii pentru proiecte de infrastructura, lucreaza, in aceasta perioada, la realizarea unor lucrari de anvergura, ce vizeaza constructia de autostrazi, sosele de centura, drumuri judetene si modernizari si extinderi de linii de transport public. Compania traverseaza o perioada favorabila a activitatii, datorita numarului relativ ridicat de proiecte si programe demarate la nivel national. In 2021, BCD a realizat o cifra de afaceri de 4,5 milioane de lei, dupa o crestere de 25% comparativ cu anul anterior si un profit cu 10% mai mare. Pentru 2022, Constantin Bobaru, director de proiect in cadrul companiei, estimeaza mentinerea cifrei de afaceri la un nivel comparabil cu cel din 2021. Pe termen scurt si mediu, managerul estimeaza ca activitatea din domeniu se va mentine la un nivel optim, datorita mai ales investitiilor ce vor fi realizate prin programele nationale si europene aflate in derulare (POIM si PNDL), dar si celor doua noi programe majore ce vor fi demarate in curand, respectiv “Anghel Saligny” si Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), acestea urmand a se adauga celorlalte investitii derulate din fonduri proprii sau atrase de autoritatile publice care au in administrare infrastructura de transport locala.
Interviu cu Constantin Bobaru, director de proiect in cadrul Best Consulting & Design si manager cu o experienta profesionala de 19 ani pe piata de proiectare si consultanta in infrastructura.
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada?
- In aceasta perioada, realizam un Studiu de Fezabilitate pentru o autostrada/ drum expres ce va fi construita in partea de nord est a Romaniei si pe care il vom finaliza in luna octombrie a acestui an. Realizam, de asemenea, un proiect pentru executia unei variante de ocolire pentru un municipiu resedinta de judet din zona Transilvaniei, care are termen de finalizare anul viitor in luna aprilie. Un alt proiect major la care participam priveste modernizarea si extinderea unor linii de troleibuz si a infrastructurii utilizate de aceste autovehicule, respectiv realizarea unor zone de intoarcere, prin amenajarea acestora sub forma unor sensuri giratorii al carui termen de finalizare este in 2023. Nu in ultimul rand, lucram la realizarea unui proiect de modernizare /reabilitare a unui drum judetean situat in partea de sud a tarii, care are termen de finalizare anul decembrie 2023.
- Ce impact credeti ca vor avea marile programe de finantare asupra proiectelor de infrastructura?
- Marile programe de finantare, PNRR si Anghel Saligny, vor avea un impact major asupra proiectelor de infrastructura, avand in vedere valorile importante previzionate a fi investite in acest domeniu in anii urmatori. Daca ne gandim numai la programul national de investitii „Anghel Saligny”, care este multianual, finantat de la bugetul de stat, ai carui indicatori de rezultat se refera la o lungime totala a drumurilor judetene si variantelor ocolitoare modernizate/ realizate de circa 2.000 km si la lungimea totala a drumurilor comunale, drumurilor de interes local si/ sau drumurilor publice din interiorul localitatilor modernizate/ realizate de aproximativ 3.000 km, precum si la cele circa 200 de poduri, podete, pasaje, punti pietonale ce vor fi construite/ modernizate, viitorul in domeniul infrastructurilor de transport pare unul foarte promitator.
- Care considerati ca ar fi impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor?
- Referitor la impedimentele care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor, consideram ca principalul risc, in special pentru proiectele deja demarate, il reprezinta cresterea preturilor materialelor de constructii, care va avea un impact major asupra derularii investitiilor, implicit asupra termenelor de finalizare, daca nu se va gasi o cale de ajustare a acestora. In paralel, pentru proiectele pentru care exista deja studii de fezabilitate finalizate, avand in vedere faptul ca devizele generale realizate la aceasta faza au fost intocmite in baza preturilor unitare existente inainte de escaladarea preturilor, consideram obligatorie actualizarea acestor devize generale, astfel incat derularea investitiilor sa fie facuta conform realitatilor din piata de profil.
Un alt impediment care ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor consideram ca este riscul intarzierilor sau anularii procedurilor de achizitie, ca urmare a neprezentarii ofertantilor pe fondul lipsei de atractivitate a proiectelor, si aici ma refer in special la subdimensionarea bugetelor proiectelor in contextul actual, dar si la riscul intarzierilor sau anularii procedurilor de achizitie datorita contestatiilor, ambele riscuri fiind asociate cu termenele limita pentru absorbtia fondurilor, pe care programele investitionale mentionate mai sus le impun.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele pandemiei si ale cresterii preturilor din domeniul constructiilor?
- Din fericire, domeniul nostru de activitate nu a fost asa de mult afectat de pandemie, in special datorita faptului ca proiectantii pot derula si dezvolta proiectele si in cazul „muncii de acasa”. In timpul pandemiei, a existat posibilitatea interconectarii cu ajutorul softurilor specializate a colegilor nostri aflati in diverse locatii si participarea la sedinte si intalniri online. A fost putin mai complicat, dar am reusit sa depasim momentele.
Referitor la cresterea preturilor din domeniul constructiilor, bineinteles ca acestea au afectat si vor afecta pe toata lumea. Pentru noi ca proiectanti, asa cum am spus si mai inainte, exista riscul ca proiectele in cadrul carora noi derulam si activitati de asistenta tehnica, incepute pe preturile vechi, sa fie oprite, in acest caz noi riscand sa nu mai incasam sumele aferente acestor activitati. In acelasi timp, in cadrul proiectelor licitate anterior, care presupun realizarea unor studii de teren si care au durata de implementare mai lunga, exista riscul neincadrarii in preturile ofertate, in special din cauza cresterilor de preturi la carburanti, gaze si energie electrica.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pe termen scurt si mediu, la nivel de companie si ce obiective aveti, la nivel de business, pe termen lung?
- Tinand cont de specificul activitatii noastre, principalele investitii pe care intentionam sa le realizam pe termen scurt si mediu constau in achizitia unor softuri specializate, mai performante. Pe termen lung, pe cat posibil, dorim sa ne mentinem trendul crescator si stabil al afacerii, la fel ca pana acum.
|