CONSITRANS: Tinta de crestere cu 15-20% a afacerilor, pe baza de proiecte noi |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 04 Sep 2024 06:25 |
Strategia Consitrans pe termen scurt si mediu se bazeaza pe consolidarea performantelor financiare si operationale, implementarea unor proiecte strategice de mare anvergura si extinderea pe pietele regionale si internationale. Prin atingerea acestor obiective, compania isi propune sa ramana un lider in industria infrastructurii, adaptandu-se la schimbarile din piata si valorificand noile oportunitati aparute. Pe parcursul primului semestru al anului 2024, Consitrans a demonstrat o capacitate remarcabila de adaptare si crestere intr-un context economic si politic dinamic. Investitiile continue in tehnologie si inovatie, impreuna cu o abordare strategica a dezvoltarii echipei si resurselor umane, au consolidat pozitia companiei ca lider in industria infrastructurii din Romania. In viitor, firma isi propune sa-si mentina traiectoria ascendenta prin atingerea unor obiective financiare ambitioase, derularea unor proiecte strategice majore si explorarea de noi oportunitati pe pietele regionale si internationale. Despre toate acestea ofera in continuare informatii suplimentare dr. ing. Petre Ene, director general adjunct al Consitrans.
- Cum a evoluat situatia pe segmentul de infrastructura de transport in acest an si ce perspective intrevedeti pentru perioada urmatoare?
- La inceputul anului 2024, industria constructiilor si infrastructurii din Romania a continuat sa se afirme ca un sector esential pentru dezvoltarea economica a tarii. Contextul general al pietei a fost marcat de o serie de factori economici si politici care au modelat evolutia acesteia in mod semnificativ. Acesti factori au creat un cadru optim pentru ca industria constructiilor sa joace un rol central in modernizarea si dezvoltarea Romaniei, oferind totodata oportunitati semnificative pentru companii precum Consitrans. In primele luni ale anului 2024, economia Romaniei a continuat sa se redreseze dupa provocarile aduse de inflatia din anul precedent si de instabilitatea pietelor internationale. Investitiile in infrastructura au fost stimulate de necesitatea modernizarii retelelor de transport si a altor elemente critice, esentiale pentru sustinerea cresterii economice. Cresterea PIB-ului si stabilitatea relativa a monedei nationale au oferit un mediu favorabil pentru derularea proiectelor de infrastructura.
Guvernul Romaniei a alocat resurse semnificative in bugetul de stat pentru proiecte de infrastructura, recunoscand importanta acestui sector pentru dezvoltarea economica pe termen lung. Am observat o crestere a finantarilor pentru proiecte majore de infrastructura, cum ar fi constructia de autostrazi, modernizarea cailor ferate si dezvoltarea infrastructurii de transport aerian. Aceste investitii au fost posibile datorita cresterii absorbtiei fondurilor europene. In 2024, Romania a beneficiat in continuare de programe de finantare europeana, aceste fonduri fiind esentiale pentru demararea si continuarea proiectelor ambitioase de infrastructura, menite sa imbunatateasca conectivitatea si sa reduca decalajele regionale. De asemenea, politicile europene au favorizat investitiile in infrastructura verde si sustenabila, ceea ce a incurajat Consitrans sa adopte solutii inovatoare si prietenoase cu mediul.
- Care sunt cele mai importante lucrari in care compania este implicata la momentul actual?
- Consitrans continua sa fie implicata in proiectarea si supervizarea celor mai importante proiecte din Romania, in viziunea noastra, si nu numai, ca de exemplu finalizarea Studiilor de fezabilitate ale Autostrazii Bucuresti - Brasov, sectiunea Ploiesti - Brasov, si Autostrazii Targu Neamt - Iasi - Ungheni, precum si pentru realizarea a circa 3.000 ml de cheu in Portul Constanta, zona Midia si reabilitarea sistemelor de irigatii din amenajarea Ialomita - Calmatui. Totodata, asiguram servicii de supervizare a lucrarilor la Autostrada de Centura Bucuresti SUD, Lotul 1 si Lotul 3. Suntem bucurosi sa anuntam ca proiectele noastre, despre care am vorbit in anul 2023, au ajuns azi sa aiba deja ofertanti si chiar castigatori ai procedurilor de achizitie publica. Printre acestea se afla realizarea Autostrazii Sibiu - Fagaras, toate cele 4 loturi, si Drumul Expres Arad - Oradea, alte 3 loturi, avand deja depuse oferte. Speram ca pana la inceputul lunii octombrie sa fie lansata in proiectare si executie si Autostrada Targu Neamt - Iasi - Ungheni, 3 loturi, dar si ca o parte din Autostrada Ploiesti - Brasov, sectiunea Cristian - Codlea, sa fie scoasa la licitatie pana la inceputul lunii octombrie.
Am diversificat gama de proiecte abordand lucrari de mediu, portuare si aeroportuare. Astfel, putem sa spunem ca am finalizat, in calitate de subantrenprenori, proiectul de extindere dane contribuind la Dezvoltarea Portului Midia - "Amenajare dane RO-RO Portul Bazinul Nou Galati, Porturile de la Chilia si de la Zona Libera Sulina", dar am participat si la extinderea aeroportului din Oradea si la constructia terminalului Cargo Oradea. Suntem implicati ca proiectanti si in finalizarea contractului de proiectare si executie a lucrarilor de protectie impotriva inundatiilor a zonei orasului Tecuci.
- Ce performante economice ati raportat in anul precedent si care sunt perspectivele pe termen scurt din acest punct de vedere?
- Apreciem ca in 2023 activitatea companiei a evoluat, pe fondul derularii unor contracte diverse si de mare complexitate, finalizand anul trecut cu o cifra de afaceri de 79 milioane de lei, ceea ce reprezinta o crestere de aproape 30% fata de anul 2022. Astfel, desi ne-am confruntat in 2023 cu o serie de probleme sistemice legate de factorii economici si politici cu impact direct asupra pietei pe care activam de mai bine de 33 de ani, cu efecte imprevizibile asupra contractelor in derulare, am realizat in primele 6 luni din anul 2024 un nivel al cifrei de afaceri de peste 17 milioane de lei. Consideram ca pana la sfarsitul anului 2024 vom depasi pragul de 100 de milioane de lei al cifrei de afaceri obtinute din contractele de proiectare si supervizare, consolidandu-ne locul pe piata de profil.
Pentru anii urmatori, vazand declaratiile oficialilor guvernamentali, preconizam o crestere anuala de 15%-20% a cifrei de afaceri, pe o piata in continua transformare si cu actori noi, unde concurenta devine din ce in ce mai acerba. In acest sens, in primul semestru al anului 2024, Consitrans a continuat sa isi consolideze pozitia de lider in industria constructiilor si infrastructurii prin investitii strategice in tehnologie si inovatie. Recunoscand importanta digitalizarii si a utilizarii tehnologiilor avansate, compania a alocat resurse semnificative pentru adoptarea unor solutii software de ultima generatie, care sa imbunatateasca procesele de proiectare si executie, investind si in programe de pregatire continua a personalului propriu.
- Care sunt principalele obiective de investitii pe care le-ati vizat in ultima perioada?
- Consitrans a investit considerabil in integrarea completa a metodologiei BIM, o tehnologie esentiala pentru optimizarea proiectarii si gestionarii proiectelor de infrastructura. Utilizarea BIM a permis echipelor de ingineri si arhitecti sa creeze modele tridimensionale detaliate si sa simuleze diverse scenarii, identificand potentiale probleme inainte de inceperea lucrarilor. Acest lucru a dus la cresterea calitatii proiectelor livrate. Un alt domeniu-cheie in care Consitrans a investit este analiza geospatiala, folosind drone si software specializat pentru colectarea si interpretarea datelor topografice. Aceasta tehnologie a imbunatatit precizia masuratorilor si a permis o planificare mai eficienta a lucrarilor, reducand riscurile si costurile asociate erorilor de constructie. Compania a explorat si implementat noi materiale de constructie si metode de executie care sa fie atat durabile, cat si eficiente din punct de vedere al costurilor. Aceste inovatii au inclus utilizarea betonului cu amprenta redusa de carbon, prefabricatele modulare si metode avansate de stabilizare a terenului, toate contribuind la imbunatatirea sustenabilitatii si calitatii proiectelor. Pe masura ce Consitrans si-a extins portofoliul de proiecte si si-a intensificat activitatile, dezvoltarea echipei si a resurselor umane a devenit o prioritate strategica. In prima jumatate a anului 2024, compania a continuat sa investeasca in angajarea si formarea unui personal calificat, capabil sa sustina cresterea si inovatia.
In primele sase luni ale anului 2024, Consitrans a angajat un numar semnificativ de specialisti in diverse domenii, de la inginerie civila si proiectare arhitecturala, pana la experti in tehnologie si management de proiect. Aceste angajari au fost esentiale pentru a asigura capacitatea companiei de a livra proiecte complexe si de inalta calitate in termenele stabilite. Recunoscand necesitatea unei pregatiri continue, Consitrans a implementat o serie de programe de formare si dezvoltare profesionala, adresate atat noilor angajati, cat si personalului existent. Aceste programe au inclus sesiuni de training pentru utilizarea noilor tehnologii, cursuri de specializare in managementul proiectelor si ateliere de dezvoltare a abilitatilor soft. De asemenea, compania a promovat participarea la conferinte si seminarii internationale, oferind astfel angajatilor acces la cele mai noi tendinte si practici din industrie. Consitrans a pus un accent deosebit pe crearea unei culturi organizationale puternice, bazate pe colaborare, inovatie si dezvoltare continua. Compania a implementat politici de retentie a talentelor, oferind beneficii competitive, oportunitati de avansare in cariera si un mediu de lucru care incurajeaza creativitatea si initiativa. Prin aceste initiative, Consitrans nu doar ca si-a consolidat pozitia pe piata, dar a si creat o echipa dinamica si pregatita sa faca fata provocarilor viitoare, asigurand astfel o crestere durabila pe termen lung.
- Ce prognoze aveti cu privire la evolutia sectorului de infrastructura din Romania?
- Pe termen scurt si mediu, investitiile in infrastructura din Romania vor continua sa fie alimentate puternic de fondurile guvernamentale si de finantarile europene. Guvernul Romaniei si-a exprimat angajamentul de a directiona resurse semnificative catre modernizarea infrastructurii nationale, in special in domeniile transportului, energiei si comunicatiilor. In acest context, se preconizeaza ca bugetele nationale alocate pentru proiectele majore de infrastructura vor ramane stabile sau vor creste, in special datorita necesitatii de a imbunatati retelele rutiere si feroviare, esentiale pentru conectivitatea interna si externa. Pentru Consitrans, aceste investitii reprezinta oportunitati considerabile de a se implica in proiecte strategice de mare amploare, consolidandu-si astfel prezenta si expertiza in sectorul infrastructurii. Pe masura ce digitalizarea si noile tehnologii devin standarde in industria constructiilor, aceste tendinte globale vor influenta semnificativ viitoarele proiecte si strategii ale Consitrans. Digitalizarea, in special prin utilizarea solutiilor de tip BIM (Building Information Modeling), va transforma modul in care sunt gestionate proiectele de infrastructura, permitand o mai buna coordonare intre echipe, reducerea erorilor si optimizarea resurselor. De asemenea, utilizarea avansata a datelor va juca un rol crucial, oferind insight-uri valoroase pentru luarea deciziilor si pentru imbunatatirea eficientei operationale.
Inovatiile tehnologice, cum ar fi automatizarea si utilizarea inteligentei artificiale, vor continua sa modeleze viitorul industriei. Consitrans se va concentra pe integrarea acestor tehnologii in procesele sale, ceea ce va permite companiei sa ofere solutii de infrastructura mai rapide, mai precise si mai eficiente. Implementarea unor tehnologii avansate de constructie si monitorizare va ajuta la reducerea costurilor si a timpilor de executie, asigurand totodata un nivel inalt de calitate si siguranta.
Intr-o lume din ce in ce mai preocupata de schimbarile climatice si de protectia mediului, sustenabilitatea a devenit un pilon central al dezvoltarii infrastructurii. Consitrans recunoaste importanta acestui aspect si isi propune sa fie in avangarda tranzitiei catre o infrastructura mai verde si mai durabila. Proiectele verzi, cum ar fi drumurile ecologice, infrastructura pentru vehicule electrice si cladirile cu consum redus de energie, vor juca un rol crucial in strategia companiei. In plus, Consitrans se va angaja in proiecte care pun accentul pe reducerea emisiilor de carbon si pe utilizarea resurselor regenerabile. Aceasta orientare spre sustenabilitate nu doar ca raspunde cerintelor legislatiei europene si nationale, dar contribuie si la cresterea competitivitatii companiei pe o piata tot mai orientata spre solutii ecologice.
- Care sunt principalele dificultati cu care va confruntati in activitatea curenta?
- In ciuda perspectivelor optimiste, industria infrastructurii se confrunta si cu o serie de provocari. Una dintre principalele dificultati anticipate este cresterea costurilor materialelor de constructie, o problema care a afectat sectorul global inca din anii precedenti. Preturile volatile ale materiilor prime si lanturile de aprovizionare perturbate pot genera intarzieri si depasiri de buget, afectand profitabilitatea proiectelor. De asemenea, problemele legate de forta de munca, cum ar fi deficitul de specialisti calificati si migratia acestora catre pietele externe, continua sa fie o provocare majora. Consitrans va trebui sa investeasca in atragerea si mentinerea talentelor, precum si in formarea continua a angajatilor, pentru a face fata acestor provocari. Pe de alta parte, noile programe de finantare si parteneriatele strategice reprezinta oportunitati valoroase. Colaborarile internationale, participarea la consortii pentru proiecte mari si accesul la finantari europene destinate inovatiei si sustenabilitatii vor permite companiei sa se extinda si sa se diversifice. Consitrans va trebui sa ramana agil si adaptabil pentru a profita de aceste oportunitati si pentru a naviga eficient in fata provocarilor.
In concluzie, perspectiva pentru investitiile in infrastructura pe termen scurt si mediu este pozitiva, cu o serie de oportunitati care pot fi valorificate printr-o strategie bine definita, focalizata pe inovatie, sustenabilitate si dezvoltarea continua a echipei. Consitrans este bine pozitionata sa continue sa joace un rol esential in transformarea peisajului infrastructurii din Romania, adaptandu-se in acelasi timp la dinamica unei industrii in plina evolutie.
- Ce obiective de dezvoltare ati stabilit pentru perioada care urmeaza?
- Pentru a doua jumatate a anului 2024 si pe termen mediu, Consitrans si-a stabilit o serie de obiective financiare si operationale menite sa sustina cresterea durabila a companiei si sa imbunatateasca performantele pe toate palierele de activitate. Unul dintre principalele obiective ale companiei este atingerea unei cresteri robuste a cifrei de afaceri, cu o tinta de crestere anuala de 15%-20%, bazata pe contractarea de noi proiecte si pe optimizarea eficientei operationale. In acest sens, Consitrans isi propune sa isi diversifice portofoliul de proiecte, sa extinda baza de clienti si sa acceseze noi surse de finantare, inclusiv prin parteneriate public-private si finantari europene.
Un alt obiectiv esential este imbunatatirea continua a eficientei operationale. Compania va continua sa investeasca in digitalizare si automatizare pentru a reduce costurile si a creste productivitatea. Implementarea solutiilor avansate de gestionare a proiectelor si a resurselor va permite o mai buna monitorizare a performantelor si o adaptare rapida la eventualele schimbari din piata. Consitrans isi propune sa reduca timpul de executie al proiectelor cu pana la 10% si sa optimizeze procesele de achizitii si logistica pentru a diminua costurile cu 5%-7%.
Consitrans are planificate mai multe proiecte strategice pentru a doua jumatate a anului 2024 si pe termen mediu, proiecte care vor sustine cresterea companiei si ii vor consolida pozitia pe piata. Dintre cele mai importante proiecte va fi implicarea in constructia autostrazilor A8 Autostrazii Targu Neamt - Iasi - Ungheni si proiectarea A13 - Autostrada Brasov - Bacau, proiecte de mare anvergura care vor imbunatati conectivitatea intre regiunile de est si vest ale Romaniei. Aceste proiecte nu doar ca vor contribui semnificativ la veniturile companiei, dar vor aduce si recunoastere pentru expertiza tehnica si capacitatea de a livra proiecte complexe. In plus, Consitrans se va concentra pe participarea la proiecte de infrastructura verde, cum ar fi construirea de parcuri solare si eoliene, contribuind astfel la tranzitia energetica a Romaniei. In contextul unei piete interne tot mai competitive, Consitrans exploreaza oportunitati de extindere regionala si internationala pentru a diversifica sursele de venit si a-si creste influenta pe pietele externe. Consideram extinderea pe pietele din Europa de Est si Balcani o prioritate strategica. Aceste regiuni ofera oportunitati considerabile de investitii in infrastructura, datorita nevoii crescute de modernizare a retelelor de transport si a infrastructurii critice. Compania intentioneaza sa participe la licitatii internationale si sa incheie parteneriate strategice cu firme locale pentru a facilita intrarea pe aceste piete. Consitrans exploreaza, de asemenea, posibilitatea incheierii de parteneriate internationale cu companii de top din industria constructiilor si infrastructurii. Aceste colaborari ar putea include consortii pentru proiecte majore de infrastructura sau transferuri de know-how, care sa permita companiei sa isi extinda competentele si sa isi imbunatateasca pozitia competitiva pe plan global.
Investitiile guvernamentale si fondurile europene vor continua sa joace un rol crucial in sustinerea activitatilor companiei, iar tendintele globale in digitalizare si sustenabilitate vor ghida directiile viitoare ale Consitrans. Intr-un mediu in care provocarile, cum ar fi cresterea costurilor materialelor si deficitul de forta de munca calificata, sunt inevitabile, Consitrans isi va mentine angajamentul fata de excelenta si inovatie. Compania va continua sa investeasca in solutii tehnologice avansate si sa promoveze o cultura organizationala orientata spre performanta si dezvoltare profesionala. Privind spre viitor, Consitrans isi vede rolul ca unul esential in transformarea infrastructurii Romaniei, contribuind la dezvoltarea economica si la cresterea calitatii vietii pentru cetateni. Totodata, extinderea pe alte piete si colaborarile internationale vor permite companiei sa isi impartaseasca expertiza si sa participe la proiecte care au un impact global. Angajamentul nostru fata de excelenta si inovatie ramane neclintit, iar Consitrans va continua sa fie un partener de incredere in construirea viitorului infrastructurii, atat in Romania, cat si in alte regiuni. Suntem dedicati sa livram proiecte de calitate, durabile si inovatoare, contribuind astfel la o lume mai bine conectata si mai sustenabila.
|