Agenda Constructiilor
Marti, 25 Februarie 2025
Home - Stiri - Arhitectura & Proiectare - OAR Bucuresti militeaza pentru o arhitectura contemporana a Garii de Nord
OAR Bucuresti militeaza pentru o arhitectura contemporana a Garii de Nord
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 25 Feb 2025 11:04
Filiala Teritoriala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR Bucuresti) trage un semnal de alarma asupra faptului ca proiectul de arhitectura pentru modernizarea Garii de Nord, monument istoric emblematic, ar fi trebuit realizat prin concurs de arhitectura si nu atribuit prin licitatie. Contractul de proiectare si executie, in valoare de aproape 420 de milioane de lei (fara TVA), a fost atribuit in vara anului 2023 asocierii de firme romanesti GDO Mov Impex - Omega Cert Sistem.
Organizatia profesionala a arhitectilor bucuresteni a atras atentia in mai multe randuri ca, in special pentru o realizare arhitecturala care sa reprezinte una dintre cele mai importante porti de intrare in Capitala Romaniei, numai concursul de arhitectura poate duce la indeplinirea dezideratului simbolic, la atingerea obiectivelor de calitate arhitecturala, de buna functionare si de racordare la cerintele internationale contemporane. Mai mult, aceasta este modalitatea transparenta si democratica pentru realizarea unei proiect de asemenea anvergura.
"In ceea ce priveste Gara de Nord, a existat o serie intreaga de eforturi ale mediului de proiectare si universitar in vederea realizarii unor bune proiecte de modernizare a Garii de Nord. Atat diverse firme specializate, cat si mediul academic, prin Universitatea de Arhitectura si Urbanism «Ion Mincu», Bucuresti, cu proiecte specializate, lucrari de cercetare, diplome. De asemenea, OAR Bucuresti, in anul 2019, a realizat impreuna cu institutiile abilitate primele eforturi de concurs pentru acest obiectiv. In acest context, OAR Bucuresti isi exprima, din nou, disponibilitatea pentru a-si indeplini misiunea publica si de a sustine atat autoritatile publice, cat si investitorii privati pentru a realiza arhitectura de calitate pentru cetatenii Capitalei", au transmis reprezentantii arhitectilor.
 
Concursul de arhitectura, practica pentru constructia sau modernizarea marilor gari ale Europei
OAR Bucuresti prezinta si cateva exemple de gari emblematice din Uniunea Europeana realizate sau modernizate in ultimii ani, pentru care castigatorii au fost desemnati prin concursuri de arhitectura.
• Olanda - Gara Centrala din Amsterdam, 2003, arhitectura Benthem Crouwel Architects; Gara Amsterdam Bijlmer Arena, Olanda, 2007, arhitectura Mecanoo Architecten;
• Franta - Gara de Nord din Paris, 2000-2016, arhitectura Jean-Marie Duthilleul; Gara Lyon Part-Dieu, 2014-2019, arhitectura Renzo Piano Building Workshop;
• Germania - Gara Hamburg Hauptbahnhof, 2012, arhitectura Meinhard von Gerkan si Gerkan, Marg und Partner (gmp); Gara Stuttgart Hauptbahnhof, 2024, arhitectura Ingenhoven Architects;
• Italia - Gara Termini din Roma, 2000, arhitectura Paolo Desideri si Studio 4;
• Portugalia - Gara Gare do Oriente, Lisabona, 1998, arhitectura Santiago Calatrava;
• Ungaria - Gara Keleti din Budapesta, organizator MAV (Caile Ferate Maghiare) si Ministerul Dezvoltarii Nationale, 2019, arhitectura Finta Studio (condus de arhitectul József Finta); Gara Déli din Budapesta, organizator Comisia de Dezvoltare a Capitalei Budapesta, 2017, arhitectura KÖZTI Architects & Engineers (echipa condusa de Laszló Kalmar);
• Polonia - Gara Centrala din Varsovia (Warszawa Centralna), organizator PKP (Caile Ferate Poloneze) si Ministerul Infrastructurii, 2018, arhitectura JEMS Architekci; Gara Gdańsk, organizator PKP in colaborare cu Asociatia Arhitectilor Polonezi (SARP), 2016, arhitectura FORT Architects;
• Cehia: Gara Principala din Praga (Praha hlavni nadraži) organizator Sprava železnic (Administratia Feroviara Ceha), 2020, arhitectura Jakub Cigler Architekti in colaborare cu A8000; Gara Smichov, Praga, organizator Primaria Praga in colaborare cu Institutul de Planificare si Dezvoltare, 2018, arhitectura A69 Architects;
• Bulgaria - Gara Centrala din Sofia, organizator NKZI (Compania Nationala de Infrastructura Feroviara), 2015, arhitectura Studio 17,5-G condus de arh. Petar Dikov; Gara Plovdiv - organizator Ministerul Transporturilor si NKZI, 2017 arhitectura A&A Architects;
• Slovacia: Gara Bratislava-Hlavna stanica, organizator ŽSR (Caile Ferate Slovace) in colaborare cu Asociatia Slovaca a Arhitectilor, 2021 - arhitectura Sdruženi X (consortiu format din arhitecti cehi si slovaci); Gara Kosice, organizator ŽSR si Ministerul Transporturilor 2019, arhitectura Ateliér 8000 in colaborare cu ADR (Architekti Danis Režný).
 
Modernizarea, planificata a se realiza in etape
Conform contractului atribuit in 2023, durata aferenta proiectarii si executiei lucrarilor este de 55 de luni (9 luni pentru proiectare, 46 de luni pentru executie), iar perioada de garantie a obiectivului este de 60 de luni.
Etapa I a programului de modernizare a Garii de Nord Bucuresti include reabilitarea spatiilor existente in cele trei corpuri ale cladirii, unde se desfasoara activitatea feroviara, sunt asigurate servicii destinate publicului calator si activitati comerciale:
  • Corp A (cladiri B-dul Dinicu Golescu);
  • Corp B (central, coloane, casele d ebilete clasa I);
  • Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Givitei).
Principalele lucrari de modernizare vizeaza:
• modernizarea/ consolidarea/ reabilitarea cladirilor din statia de calatori Bucuresti Nord;
• modernizarea spatiilor destinate publicului calator, inclusiv facilitati pentru persoanele cu dizabilitati;
• reabilitarea constructiilor monument cu valoare istorica;
• crearea unor spatii verzi centrale, cu zona de asteptare pentru publicul aflat in tranzit;
• regenerarea zonei aferente statiei de calatori Gara de Nord pe principiile de smart city/ creative city/ green city;
• asigurarea elementelor de siguranta si confort pentru calatori - balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilitati, lifturi, sisteme de control acces;
• sisteme noi de ventilatie/ incalzire;
• modernizarea sistemului de iluminat si a instalatiilor electrice, sanitare, termice etc.;
• modernizarea sistemului de informare a publicului calator si a echipamentului de telecomunicatii etc.
Cateva randari ale proiectului de modernizare a Garii de Nord sunt prezentate aici.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGTotalEnergieshiltiSISECAMALLBIMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Ubitech
ELECTROGRUP
GEWISS
konsent
CDS
VEGO
SSAB
ERBASU CONSTRUCT
noark
leviatan
strabag nivel 1
EDIT-Structural
DRS
Acvatot 2019
AED
quadratum
Arduro
BogArt
EURO BUILD
rigips
CONCEPT STRUCTURE
MCA
concelex
theda mar
MAKITA
SIGM
Eco Garden Construct

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<