TECNIC: Contextul economic - provocari si oportunitati pentru firmele de consultanta |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 25 Iul 2023 06:25 |
Tecnic Consulting Engineering Romania, companie specializata in servicii de proiectare, consultanta si supervizare de proiecte de infrastructura, mizeaza in anul 2023 pe un portofoliu de proiecte de aproape 6 ori mai mare fata de nivelul realizat in 2022. Perspectiva urmatorilor ani este, de asemenea, pozitiva, obiectivul companiei fiind sa realizeze un portofoliu asemanator ultimilor 3 ani. De asemenea, planurile de dezvoltare a societatii includ investitii in calificarea si perfectionarea echipelor de experti, in achizitia de echipamente IT de ultima generatie, precum si in directia imbunatatirii identitatii vizuale a companiei. Tecnic este in continua crestere si diversificare a gamei de servicii oferite, iar echipa se va extinde, in perioada imediat urmatoare, cu un nou punct de lucru in Bucuresti.
Colectivul de specialitate este tanar, initiator de idei constructive, cu o solida pregatire profesionala, experimentat si motivat de realizarile si proiectele duse cu succes la indeplinire pana acum.
Interviu cu Nadia Popescu (46 de ani), director general la Tecnic Consulting Engineering si manager cu o experienta profesionala de 22 de ani pe piata lucrarilor de infrastructura.
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada si ce orizont temporar acopera?
- In prezent, asiguram serviciile de supervizare pentru constructia primelor doua loturi din autostrada Ploiesti-Buzau (1 si 2), lucrarile fiind programate pentru finalizare in noiembrie 2025. De asemenea, supervizam constructia si reorganizarea spitalului Pius-Brinzeu, din Timisoara, cu termen de finalizare decembrie 2024, precum si proiecte de constructie de judecatorii, pentru sediile din Horezu, Costesti, Targu Neamt si Carei, aflate in diverse stadii de executie si care vor fi realizate tot catre finalul anului viitor. Avem, totodata, doua contracte noi in curs de semnare pentru supervizarea a doua segmente de autostrada si centura, si anume constructia celui de-al treilea lot al autostrazii Ploiesti-Buzau, precum si a celui de-al treilea lot al centurii de nord a municipiului Bucuresti.
Pe segmentul de business de proiectare, avem in derulare patru proiecte de tip design&build: trei dintre ele sunt pentru segmentele de cale ferata (Caransebes-Timisoara-Arad - loturile 3 si 4, respectiv Cluj-Oradea-Episcopia Bihor - lotul 4), care au ca termen de finalizare jumatatea anului 2026; al patrulea proiect vizeaza constructia autostrazii Sibiu-Pitesti - Sectiunea 3, pentru care este prevazuta executia pana la sfarsitul anului 2027.
Prin intermediul Reprezentantei Tecnic din Republica Moldova, avem in derulare un contract de supervizare a proiectului de constructie a tronsonului de cale ferata Bender - Basarabeasca - Etulia -
Giurgiulesti, cu termen de executie pana la finele anului 2024. In portofoliul nostru de proiecte in derulare mai avem sapte contracte de asistenta tehnica, din care 4 sunt de consultanta si supervizare si 3 sunt pe partea de proiectare. - Cum a evoluat activitatea companiei in 2022 si ce estimari aveti pentru 2023 si in perspectiva anilor 2024 si 2025?
- Anul 2022 s-a incheiat profitabil, cifra de afaceri inregistrata de compania noastra fiind de 3,5 milioane de euro. Estimarile pentru 2023 sunt foarte optimiste, proiectele demarate la inceput de an urmand sa genereze o cifra de afaceri de peste 20 milioane de euro si un profit considerabil mai mare raportat la ultimii 3 ani. Perspectiva urmatorilor doi ani este, de asemenea, pozitiva. Speram sa mentinem ritmul de crestere a cifrei de afaceri la un nivel mediu al evolutiei inregistrate incepand cu anul 2021 si sustinem aceasta dezvoltare in mod durabil, prin asigurarea unei inalte calitati a prestarii serviciilor.
- Cum vedeti dezvoltarea infrastructurii Romaniei in perioada urmatoare, avand in vedere finantarile majore care vor intra in tara?
- Consideram ca investitiile in infrastructura isi vor mentine trendul ascendent, iar aceasta se va dezvolta pe termen scurt cu ajutorul asistentei guvernamentale acordate proiectelor aflare in procedura de achizitie sau in executie si finantate, partial sau integral, din fonduri europene. Persistenta costurilor mari inregistrate cu energia si materialele de constructii, dar si dependenta, pe alocuri, de importuri de materiale din Rusia si Ucraina, ar putea avea influente negative asupra derularii proiectelor de executie in constructii in sensul intarzierii achizitiilor si, implicit, al executiei lucrarii. Exista posibilitatea ajustarii valorii contractelor de lucrari si a celor de produse in conformitate cu variatia preturilor materialelor si, prin urmare, aceste efecte ar putea fi contracarate printr-o planificare amanuntita si o repliere pe noile conditii ale pietei. Pentru aceste scopuri s-a adoptat, in mai 2022, Ordonanta de Urgenta nr. 64 privind ajustarea preturilor si a valorii devizelor generale in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile, aceasta stipuland in preambul faptul ca sunt necesare masuri de urgenta pentru realizarea unei reechilibrari contractuale in cadrul contractelor de achizitie publica/sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investitii finantate din fonduri europene nerambursabile, afectate in mod serios de cresteri semnificative ale costurilor, in special in domeniul tuturor costurilor din constructii, dar si dificultati si intarzieri semnificative in aprovizionare de materiale. Astfel, in considerarea interesului public si strategic care guverneaza investitiile in infrastructura, consideram ca legiuitorul va avea mereu in vedere echilibrarea conditiilor contractuale.
- In afara preturilor, ce alte impedimente ar putea infrana absorbtia fondurilor si dezvoltarea proiectelor?
- Impedimentele care ar putea afecta absorbtia fondurilor si derularea in bune conditii a proiectelor pot fi deficitul de cunoastere, maturitatea proiectelor, lipsa de simplificare in mecanismele si procedurile birocratice, deficiente in managementul de proiect, insuficienta personalului calificat. Chiar si cu aceste deficiente, programele de finantare din fonduri europene au un impact pozitiv semnificativ in dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera si feroviara din tara noastra si vor duce la cresterea dezvoltarii economice si la promovarea legaturilor regionale si internationale.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite, pentru perioada urmatoare, la nivel de companie?
- Pentru ca ne dorim sa dezvoltam un business sustenabil si un model de companie care sa atraga, deopotriva, increderea clientilor si pe cea a profesionistilor din domeniu care isi doresc sa lucreze impreuna cu noi, vom investi in perioada urmatoare in calificarea si perfectionarea echipelor noastre de experti, in achizitionarea de echipamente IT de ultima generatie si vom lucra la imbunatatirea identitatii vizuale a companiei. Vrem ca imaginea companiei Tecnic sa se identifice cu imaginea calitatii si responsabilitatii in segmentul de piata de proiectare, consultanta si supervizare. Ne propunem accesarea de noi proiecte de infrastructura si constructii civile care sa asigure o cifra de afaceri anuala constanta de minimum 10 milioane de euro si mentinerea nivelului de profitabilitate inregistrat in ultimii ani. Compania este in continua crestere si diversificare a gamei de servicii oferite, iar echipa noastra se extinde in scopul indeplinirii cu succes a obiectivelor planificate, prin urmare vom infiinta si un nou punct de lucru in Bucuresti.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in prezent?
- Printre provocarile actuale ale domeniului nostru se afla lipsa personalului inalt calificat pentru executarea lucrarilor de mare complexitate, cresterea costurilor cu forta de munca si majorarea dobanzilor si costurilor financiare la accesarea de produse financiare necesare implementarii contractelor de supervizare si proiectare.
In ceea ce priveste cresterile de preturi din domeniul constructiilor si de pe piata de energie, efectele directe asupra companiei noastre sunt cresterea costurilor cu forta de munca, iar indirecte, eventuale intarzieri generate de dificultatile companiilor de constructii in executia proiectelor pentru care compania noastra asigura serviciile de supervizare.
|