Industria de vitraje sta sub semnul cresterii costurilor cu materia prima
O analiza pertinenta a situatiei actuale si perspectivelor ce evidentiaza caracteristicile industriei autohtone de vitraje pentru aplicatii arhitecturale, fie ca este vorba despre segmentul de sticla, fie despre cel de geam termoizolant si alte elemente transparente, releva faptul ca, spre deosebire de sectorul caruia i se adreseaza, respectiv cel de constructii (marcat in ultimul timp de o revenire dupa recesiunea statistica finalizata recent), firmele specializate parcurg, in ultimii ani, o perioada de crestere peste media pietei (cu unele exceptii), fiind stimulate, mai ales, de exportul efectuat de fabricantii de tamplarie. Desi in perioada marcata de restrictiile impuse ca urmare a declansarii si extinderii pandemiei globale de Covid-19, exportul a consemnat un regres punctual, in timp ce, la inceputul crizei sanitare, comenzile pe plan intern au cunoscut fluctuatii, marii operatori din industria sticlei si-au stabilizat activitatea, in majoritatea cazurilor, mai ales pentru ca aplicarea masurilor privind trecerea in somajul tehnic si a celor sanitare au coincis cu perioada unor revizii tehnice programate din timp, care presupuneau oricum oprirea temporara a liniilor tehnologice.
Totodata, cele mai recente informatii disponibile pentru domeniul fabricarii vitrajelor termoizolante arata ca, dupa ce trendul ascendent a fost intrerupt punctual, in 2017, acesta s-a consolidat destul de puternic la nivelul anilor trecuti, mai ales in conditiile unor sporiri consecutive ale volumului lucrarilor de constructii, cu majorari relativ optime in 2020, care au impulsionat piata interna. Cu toate acestea, problemele globale privind pandemia, cu disfunctionalitati referitoare la aprovizionarea cu materii prime, precum si - mai ales - sporirea aproape generalizata a cotatiilor, fac ca in prezent intreaga industrie de vitraje sa stea sub semnul cresterii costurilor cu materia prima.
Astfel, pentru actualul exercitiu financiar, toate semnalele indica unele fluctuatii ale livrarilor, ca urmare a crizei sanitare si a materiei prime, pe care o traversam, insa pe scara probabil mai restransa (asemanatoare celei din 2020), doar daca nu se vor impune din nou restrictii, in Romania si in Europa, care sa duca la limitarea transportului de persoane si de marfuri ori la restrictionarea severa a contactului social. Actualmente, desi absolut nimic nu este sigur, se pare ca, impreuna cu partenerii lor de afaceri (fabricantii de tamplarie), companiile din industria de vitraje vor continua sa se orienteze mai putin spre piata interna si mai degraba spre export, pentru a-si sustine incasarile si, implicit, rentabilitatea, care este un model demn de urmat pentru intreaga piata de ferestre.
Analiza este realizata pe baza datelor selectate, centralizate si analizate de redactorii revistei Fereastra, si completata cu opinii ale managerilor unor firme reprezentative din domeniu, precum AGC Flat Glass Romania, Valras Prod, Transparent Design, Delta Glass, Lipoplast, Primer Electro, Euro Glass, Giba, Ro Grup Glass, TDC RO si Tiberiu Glass.