ALLIANZ: Atacurile cibernetice raman la nivel global in topul riscurilor pentru firme |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Elena Icleanu 19 Ian 2022 15:04 |
Atacurile cibernetice, intreruperea activitatii si catastrofele naturale reprezinta principalele trei riscuri pentru companiile din intreaga lume in 2022, conform editiei cu numarul 11 a studiului Allianz Risk Barometer. Riscul pandemic coboara de pe pozitia a doua pe locul patru in clasamentul global, in contextul in care companiile se considera mai pregatite sa faca fata unor situatii similare. Catastrofele naturale si riscurile generate de schimbarile climatice s-au accentuat semnificativ, pe masura ce frecventa evenimentelor meteorologice extreme a crescut.
In Romania, cele mai importante 3 riscuri la adresa companiilor sunt pandemia, incidentele cibernetice si intreruperea activitatii. Riscul cibernetic a intrat in top in 2022, ca urmare a dependentei in crestere a companiilor de tehnologie. Riscul generat de impredictibilitatea legislativa a facut un pas timid in spate, coborand pe pozitia 4, in timp ce pe locul 5 se afla riscul de producere a incendiilor/ exploziilor.
Incidentele cibernetice conduc clasamentul riscurilor pentru al doilea an din istoria Allianz Risk Barometer, dupa ce 44% dintre participantii la sondaj au catalogat riscul cibernetic drept principala amenintare in 2022. Riscul de intrerupere a activitatii se situeaza pe locul secund (42%), iar cel generat de catastrofele naturale completeaza podiumul (25%). Riscul determinat de pandemia Covid-19 a iesit din top in 2022, in contexul in care companiile se considera mult mai pregatite sa faca fata unor situatii similare.
"Intreruperea activitatii ramane amenintarea principala in 2022. Pentru majoritatea companiilor, cea mai mare temere este de a nu-si putea fabrica produsele sau livra serviciile. Anul 2021 a generat un nivel fara precedent de perturbari, iar 2022 promite doar o relaxare treptata din aceasta perspectiva. Atacurile cibernetice paralizante, blocajele in lanturile de aprovizionare ca urmare a pandemiei sau a evenimentelor meteorologice extreme au cauzat perturbari majore in ultimul an si raman preocupari de baza pentru companii si in 2022. Consolidarea rezilientei impotriva numeroasele cauze ale intreruperii activitatii devine din ce in ce mai mult un avantaj competitiv pentru companii", a declarat Joachim Mueller, CEO al AGCS.
Atacurile ransomware genereaza ingrijorare, iar constientizarea vulnerabilitatilor creste
Incidentele cibernetice se claseaza printre primele 3 riscuri pentru companii in majoritatea tarilor analizate in studiul Allianz Risk Barometer. Preocuparea in crestere pentru riscul cibernetic vine pe fondul cresterii atacurilor de tip ransomware, care sunt percepute drept cea mai mare amenintare cibernetica pentru 2022 de catre 57% dintre participantii la studiu.
"Atacurile ransomware au devenit o afacere de dimensiuni semnificative pentru criminalii cibernetici, care isi perfectioneaza tactica, reducand barierele de intrare prin oferirea de instrumente accesibile chiar si persoanelor cu putine cunostinte tehnice, si pentru sume care pornesc de la 40 de dolari. Comercializarea criminalitatii cibernetice faciliteaza exploatarea vulnerabilitatilor la scara larga. Drept urmare, vom asista la o crestere a atacurilor cibernetice asupra infrastructurii IT critice", explica Scott Sayce, Global Head of Cyber in cadrul AGCS.
Intreruperea activitatii se claseaza pe locul al doilea in topul global al riscurilor. Intr-un an marcat de tulburari pe scara larga, vulnerabilitatile lanturilor moderne de aprovizionare si ale retelelor de productie sunt mai evidente ca niciodata. Potrivit Allianz Risk Barometer, incidentele cibernetice reprezinta cea mai de temut cauza pentru intreruperea activitatii, reflectand cresterea atacurilor ransomware, dar si dependenta in crestere a companiilor de digitalizare si desfasurarea activitatii angajatilor de la distanta. In viziunea participantilor la sondaj, catastrofele naturale si pandemia sunt alti doi factori declansatori pentru intreruperea activitatii.
In ultimul an, cresterea cererii a coincis cu intreruperea lanturilor de productie si logistice, in conditiile in care pandemia Covid-19 din Asia a determinat inchiderea fabricilor si a provocat un nivel record de congestionare in porturile de transport. Intarzierile generate de pandemie au agravat alte probleme ale lanturilor de aprovizionare, cum ar fi blocarea Canalului Suez sau penuria globala de semiconductori dupa inchiderea fabricilor din Taiwan, Japonia si Texas din cauza evenimentelor meteorologice si a incendiilor.
"Pandemia a dezvaluit amploarea interconectivitatii lanturilor de aprovizionare moderne si modul in care mai multe evenimente care aparent nu au legatura se pot reuni pentru a crea perturbari pe scara larga", a precizat Philip Beblo, Property Industry Lead, Technology, Media & Telecoms, in cadrul AGCS.
Pandemia va genera intreruperi semnificative in lanturile de aprovizionare in 2022
Potrivit Raportului Euler Hermes privind comertul global, pandemia Covid-19 va genera intreruperi semnificative ale lanturilor de aprovizionare in a doua jumatate a anului 2022, desi se preconizeaza ca dezechilibrele intre cererea globala si capacitatile de transport se vor diminua.
"Constientizarea riscurilor generate de intreruperea activitatii devine un element strategic pentru companii. Exista o preocupare tot mai mare in randul top managementului de a aduce mai multa transparenta lanturilor de aprovizionare, prin investitii in instrumente si date, care permit o mai buna intelegere a riscurilor si construirea unor planuri pentru continuitatea activitatii", spune Maarten van der Zwaag, Global, Global Head of Property Risk Consulting, in cadrul AGCS.
Pregatirile pentru pandemie continua. Urmatorul pas, cresterea rezilientei in fata fenomenelor meteo
Pandemia ramane o preocupare majora pentru companii, dar coboara de pe pozitia a doua pana pe pozitia a patra in topul riscurilor. In timp ce criza COVID-19 continua sa umbreasca perspectivele economice in multe industrii, in mod incurajator, companiile considera ca s-au adaptat eficient contextului. Majoritatea respondentilor (80%) apreciaza ca firmele din care fac parte sunt adecvat sau bine pregatite pentru un incident viitor similar. Imbunatatirea managementului continuitatii afacerii este principala actiune pe care companiile o initiaza pentru a deveni mai reziliente.
Ultimii ani au aratat ca frecventa si severitatea evenimentelor meteorologice cresc ca urmare a incalzirii globale. In 2021, pierderile globale generate de evenimentele catastrofice acoperite prin produse de asigurare au depasit semnificativ pragul de 100 de miliarde de dolari. Uraganul Ida din SUA a fost cel mai costisitor eveniment, dar mai mult de jumatate din pierderile totale au venit din asa-numitele pericole secundare, cum ar fi inundatii, ploi abundente, furtuni, tornade si chiar ingheturi de iarna. Printre exemple se numara furtuna de iarna Uri din Texas, inundatiile catastrofale din Germania si Benelux, inundatiile puternice din Zhengzhou, China si valurile de caldura si incendiile de vegetatie din Canada si California. Aceste evenimente au determinat avansul riscurilor catastrofice pana pe pozitia a treia in topul amenintarilor globale in editia din acest an a Allianz Risk Barometer.
Participantii la studiul riscurilor sunt cel mai ingrijorati de evenimentele meteorologice legate de schimbarile climatice care cauzeaza daune proprietatilor.
Totodata, sunt preocupati de gestionarea tranzitiei afacerilor lor catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon si indeplinirea cerintelor complexe de reglementare si raportare.
"Presiunea asupra companiilor de a actiona impotriva schimbarilor climatice a crescut considerabil in ultimul an, cu un accent tot mai mare pe reducerea emisiilor de carbon pana la zero. Exista o tendinta clara de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera sau de explorare a oportunitatilor de afaceri pentru tehnologii ecologice si produse durabile. Multe companii isi construiesc competente dedicate in jurul atenuarii riscurilor climatice, reunind atat experti in managementul riscului, cat si in sustenabilitate", afirma Line Hestvik, Group Sustainability Officer al Allianz.
De asemenea, companiile trebuie sa devina mai rezistente la impactul evenimentelor extreme, cum ar fi uraganele sau inundatiile. "Evenimentele naturale care aveau loc o data intr-un secol pot sa apara mai frecvent in viitor si in regiuni considerate «sigure» in trecut”, spune van der Zwaag.
***
Analiza privind riscurile globale in business, derulata anual de Allianz Global Corporate & Speciality (AGCS) include opiniile a 2.650 de experti din 89 de tari, inclusiv directori generali, manageri de risc, brokeri si specialisti in asigurari. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|