TELEKOM adopta Machine Learning si AI pentru cresterea nivelului de personalizare |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 20 Feb 2020 06:30 |
Grupul de companii Telekom Romania anunta principalii indicatori de performanta pentru al patrulea trimestru al anului 2019, incheiat la 31 decembrie 2019, conform datelor publicate de OTE Group.
Dupa un 2018 dificil, compania anunta ca in 2019 mai multi clienti au decis sa i se alature si ca are o performanta imbunatatita ca urmare a procesului de transformare inceput in 2017.
Pentru prima oara in patru ani, principalii indicatori financiari ai anului 2019 – veniturile, EBITDA si fluxul de numerar operational - au inregistrat crestere de la un an la altul. Veniturile consolidate ale Telekom Romania au crescut cu 5%, pana la 980 mil. EUR. EBITDA ajustata inainte de IFRS16 a crescut cu 5% pana la 144 milioane EUR, inregistrand a patra crestere trimestriala succesiva. Fluxul de numerar ajustat (FCF) si dupa excluderea platilor istorice catre OTE Group, a inregistrat, de asemenea, o crestere relevanta de peste 55 mil. EUR in 2019. FCF a devenit pozitiv pentru prima oara in ultimii trei ani.
Cresterea veniturilor a fost generata in cea mai mare parte de activitatea principala a companiei. Veniturile din servicii fixe au crescut cu 11% pana la 479 mil. EUR in 2019, comparativ cu 2018. La aceasta crestere a contribuit atat dezvoltarea puternica a segmentului ICT, ale carui venituri au crescut cu peste 110%, cat si veniturile din serviciile wholesale, care au crescut cu peste 20%. In acelasi timp, veniturile din serviciile broadband & TV au inregistrat o crestere usoara de peste 2%. Veniturile din serviciile convergente fix-mobil au crescut de la un an la altul cu aproximativ 30%. In plus, noul produs Smart WIFI a generat o cerere foarte mare.
Veniturile din serviciile mobile au inregistrat patru trimestre de crestere succesiva in 2019. Aceasta crestere se reflecta si in cea anuala, determinata in mod semnificativ de tranzactii ICT majore in T4 2019.
La nivelul costurilor, cheltuielile operationale totale au scazut cu peste 3% in 2019, comparativ cu 2018, aratand un trend in continua imbunatatire in T4. Aceste economii si imbunatatirea fluxului de numerar sunt un efect direct al programului de transformare “Cash for Growth” pe care compania il deruleaza si datorita caruia un numar semnificativ de initiative au fost implementate cu succes.
Ca urmare a proceselor de transformare, numarul angajatilor full time a scazut cu 21% de la 6.356 in 2018 pana la 5.029 in 2019, prin automatizarea proceselor, simplificarea si concentrarea pe departamentele care interactioneaza in mod direct cu clientii.
“Rezultatele anului 2019 demonstreaza faptul ca strategia noastra de redefinire a modelului operational pentru a deveni o companie simpla si digitala este corecta” a spus Miroslav Majoros, CEO, Telekom Romania.
Rezultatele promitatoare ale anului 2019 reflecta, de asemenea, performanta buna a ultimului trimestru al anului. In T4 2019 veniturile consolidate ale grupului au continuat trendul ascendent din trimestrele anterioare si au ajuns la 289 mil. EUR. Acest rezultat reprezinta o crestere de 19% fata de T4 2018 si este influentat semnificativ de proiectele majore de ICT.
EBITDA ajustata inainte de IFRS 16 a crescut cu 109% fata de T4 2018 ajungand la 51.6 mil. EUR in T4 2019. Acesta este rezultatul evolutiei pozitive a activitatii principale si a reducerii costurilor fata de perioada precedenta.
Segmentul strategic al serviciilor convergente fix-mobil a continuat sa creasca pe parcursul anului 2019 si a inregistrat un avans de 72% in T4 2019, pana la 846.000 de utilizatori in prezent. Astfel, Telekom isi consolideaza pozitia de lider de piata pe acest segment. Aceste rezultate reflecta impactul pozitiv pe care ofertele convergente ale companiei il au asupra consumatorilor romani si a apetitului acestora pentru servicii convergente fix-mobil complete.
Veniturile din serviciile fixe au scazut cu 5% in T4 2019 comparativ cu T4 2018, pana la 55.4 mil. EUR. Acest rezultat a fost determinat de scaderea bazei de clienti, in special pe segmentele de voce si TV DTH. Scaderea a fost cotrabalansata partial de cresterea ARPU.
Segmentul de TV a ajuns la 1,3 mil. de utilizatori in T4 2019, un declin de 8% comparativ cu T4 2018, determinat in special de scaderea numarului de utilizatoril de tehnologie DTH. In acelasi timp cresterea ARPU si a numarului de utilizatori de pachete cu continut diversificat, a contracarat scaderea numarului de utilizatori de servicii TV si a mentinut veniturile stabile.
Numarul de utilizatori de servicii broadband a avut un declin usor comparativ cu T4 2018 si a ajuns la 1,1 milioane. In acelasi timp, veniturile din servicii broadband au inregistrat o crestere de 8% in T4 2019 comparativ cu T4 2018, reflectand concentrarea companiei pe oferte cu valoare mai ridicata, cu un ARPU mai mare.
Veniturile din servicii mobile au continuat sa se stabilizeze in T4 2019 totalizand 75 mil. EUR, cu o scadere usoara de sub 1% comparativ cu T4 2018, un rezultat sustinut de finalizarea unui proiect ICT major. Un trend pozitiv poate fi remarcat in veniturile din date mobile, care au inregistrat o crestere de 11% in T4 2019 comparativ cu T4 2018.
Strategia de migrare a segmentului prepay catre abonamente a continuat si in 2019. Ponderea clientilor postpaid in baza totala de clienti de servicii mobile - de 4 mil.- a crescut cu 38% in T4 2019. Acest rezultat a fost sustinut de lansarea produsului Mobil Nelimitat in iulie 2019.
“Suntem multumiti de performanta din 2019. Am inregistrat crestere simultana pentru trei indicatori de performanta majori – venituri, EBITDA si flux de numerar operational, pentru prima oara in patru ani. Aceste rezultate ne fac increzatori ca suntem pe drumul cel bun. Cu toate acestea, suntem abia la jumatatea drumului nostru catre performanta. Am stabilizat business-ul si putem observa semnele de redresare. Trebuie sa ramanem concentrati si disciplinati in executia strategiei noastre. Jocul nu s-a terminat, trebuie sa jucam si rundele urmatoare si aceste runde vor fi pline de provocari. Suntem totusi intr-un punct bun, pentru ca performanta noastra a crescut si in T4 2019, in ciuda unui context de piata competitiv” a spus Nicolas Mahler, Director Executiv Financiar, Telekom Romania.
“Cresterea in segmentul postpaid a fost generata de rezultatele foarte bune de portabilitate, care ne-au plasat pe pozitia a doua in randul operatorilor de telecomunicatii. In 2019 peste 249.000 de clienti si-au portat numerele in reteaua noastra mobila. Studiile pe care le-am realizat arata ca 70% dintre acesti clienti sunt mai multumiti acum. 249.000 de clienti multumiti pentru care suntem foarte recunoscatori si care au avut un impact pozitiv asupra rezultatelor noastre din 2019. Le multumim si le uram bun venit in familia Telekom” a continuat Nicolas Mahler.
“Strategia noastra de a elibera internetul prin intermediul celor mai recente produse, Mobil Nelimitat pentru clientii rezidentiali si Freedom Mobile pentru clientii companii a generat o cerere mare, confirmand din nou ca abordarea noastra raspunde asteptarilor clientilor.
Veniturile combinate din serviciile ICT, care au depasit usor 95 mil. EUR in 2019 demonstreaza faptul ca am ramas lider pe piata solutiilor integrate IT&C. Suntem mandri ca de-a lungul a 10 ani am implementat astfel de solutii in peste 100.000 de companii din Romania, iar in 2020 vom continua sa le oferim clientilor nostri cele mai bune solutii.
Mai mult decat atat, in 2019 am facut un progres semnificativ in transformarea costurilor si suntem extrem de multumiti ca eforturile noastre de a imbunatati costurile si fluxul de numerar au inceput sa aiba efect. Intreaga companie a trecut printr-un program de imbunatatire a performantei care s-a derulat pe parcursul unui an. Spre exemplu, printr-un management imbunatatit al logisticii si al inventarului am reusit sa ne reducem inventarul cu peste 20 mil. EUR. Vom continua sa implementam si alte imbunatatiri relevante ale costurilor si fluxului de numerar.
In acelasi timp, investim in capabilitati pentru viitor. Spre exemplu, am imbunatatit performantele digitale ale companiei dubland procesele de automatizare prin intermediul robotilor pana la aproape 100 in 12 luni si vom continua sa facem acest lucru in 2020. Am inceput, de asemenea, sa implementam algoritmi de Inteligenta Artificiala si Machine Learning care ne ajuta sa crestem nivelul de personalizare a ofertelor noastre. Vom continua acest tip de investitii: spre exemplu discutam acum implementarea “calatoriei catre cloud”, a adaugat Nicolas Mahler.
“Vom investi in imbunatatirea retelei, tehnologiei si a noilor metode de a creste satisfactia clientilor nostri prin oferte inovatoare. Ne dorim sa cream oferte care sa raspunda nevoilor si cerintelor acestora, la preturi atractive. In acest sens, este important un control disciplinat al costurilor si al managementului numerarului.
Privind spre viitor, am demonstrat ca strategia noastra si programul de transformare functioneaza. Vom continua sa le executam in mod riguros. Am facut deja un progres mare, iar acum trebuie sa ne concentram pe imbunatatirea rezultatelor. Vom avea in atentie cresterea marjei EBITDA, intrucat nivelul actual care este usor sub 15%, nu este in linie cu obiectivele noastre. Pe termen mediu trebuie sa atingem un nivel de 20%, desi chiar si acesta este scazut comparativ cu alte tari din UE. Aceasta imbunatatire este necesara pentru finantarea investitiilor ciclice.
Sunt foarte increzator ca vom putea raporta crestere de la un an la altul si in primul trimestru al anului 2020, daca vom continua sa ne concentram pe nevoile clientilor nostri si vom executa in mod disciplinat programul nostru de transformare a costurilor. Cheia succesului va fi sa actionam rational, sa luam decizii curajoase daca este necesar si sa ramanem intotdeauna orientati catre clienti,” a concluzionat Nicolas Mahler.
|