INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
ADN Birou de Arhitectura SRL |
Adresa: Intrarea Ion Voicu nr. 3, Bucuresti, S3 |
Telefon: 0726 333 865 |
E-mail: office@adnba.ro |
Web site: www.adnba.ro |
Domenii: Arhitectura & design |
Descriere activitate
Birou de arhitectura. |
Prezentare companie/institutie
ADNBA isi consolideaza activitatea din Romania si se extinde in Germania
Arh. Adrian Untaru
Functia/Firma: partener fondator, AND Birou de Arhitectura;
Experienta profesionala: 20 de ani de arhitectura si proiectare.
Arhitectii Andrei Serbescu si Adrian Untaru, fondatorii biroului de arhitectura ADN (ADNBA), impreuna cu partenerii lor - arhitectii Bogdan Bradateanu si Esenghiul Abdul, au deschis un birou in Germania, la Berlin, alaturi de doi parteneri - Aleca Bunescu si Andrei Musetescu. In prezent, specialistii participa la o serie de concursuri pe baza unor preselectii, si au reusit, anul trecut, sa castige mai multe premii si mentiuni. "Este un mediu foarte competitiv si dorim sa gasim energia necesara pentru a concura pe una din cele mai mari piete de arhitectura din Europa", spune arh. Andrei Untaru. De asemenea, in 2023 arhitectii vor continua sa lucreze la o serie de proiecte in afara Bucurestiului, cea mai activa zona pentru companie fiind, in prezent, Brasovul. Ca efect al castigarii Bienalei de Arhitectura din 2021, cu cladirea de apartamente de pe strada Olarilor, ADNBA are acum in curs cateva proiecte in acest oras, printre care se afla Stejeris si Kraft, dezvoltate de Redesign, un proiect in centrul istoric al Brasovului, pe strada Lacea si, daca se definitiveaza discutiile in acest sens, inca doua proiecte in Poiana Brasov.
- Ce proiecte de locuinte aveti in lucru, in acest moment, si in ce stadiu de executie se afla acestea?
- Unul din proiectele ce se afla in lucru este Avalon Estate, dezvoltat pe 8 hectare in nordul Bucurestiului de catre Prime Kapital. Lucrarile de executie au inceput in 2020, dupa un proces de proiectare de 18 luni. In acest moment, consideram ca am parcurs undeva la 40% din durata santierului, termenul de executie fiind anul 2025. Proiectul cuprinde o varietate de tipuri de locuire, insotite de o serie de functiuni complementare si servicii conexe, avand ca scop construirea unei comunitati, asa cum ne-o imaginam noi. Pornind de la o locuire tip gradina si gandind spatiul comun ca prim coagulator al comunitatii, am propus o diversitate tipologica de locuri si case - locuinte individuale si insiruite, apartamente in imobile de mici dimensiuni, dar si in imobile colective, toate acestea pe langa o zona de servicii, un club, o gradinita sau o zona de parc comun accesibil direct locuitorilor.
Un alt proiect de mari dimensiuni dezvoltat impreuna cu Prime Kapital este in Ploiesti, insa aici paradigma locuirii este alta, adaptata contextului, temei de proiectare si nevoilor urbanistice ale zonei. Santierul a inceput recent, la finalul anului 2022 si preconizam ca va fi gata in 2024. Incercam sa gasim echilibrul intre proiecte mari, care ne provoaca sa gandim lucruri la scara spatiului public si a imaginii urbane si proiecte mici, unde ne place sa pastram capacitatea de a inova si cauta solutii noi. Acestea din urma ridica, de cele mai multe ori, problema insertiei intr-un tesut existent, fapt ce necesita un alt tip de abordare si studiu. Astfel de proiecte pe care le avem in lucru sunt Vasile Lascar, o cladire de colt dezvoltata impreuna cu Logis Residence si Virgiliu, un proiect dezvoltat impreuna cu Millstone. Vasile Lascar cuprinde cateva apartamente ce se articuleaza discret la contextul urban existent prin asezare, deschidere, detaliu. Aici santierul e in faza de executie a structurii de rezistenta, iar lucrarile se vor finaliza tot in 2024. In schimb, lucrarile de executie sunt aproape de final la Virgiliu, o cladire ce reprezinta un raspuns simplu si onest dat unei situatii particulare urbane in care am negociat intre densitate ca forma de sustenabilitate si o anumita cultura a locuirii. Si, nu in ultimul rand, dintre proiectele in lucru, dar la care inca nu a inceput procesul de executie, amintim de corpul B care face parte din proiectul ISHO din Timisoara. Acesta completeaza o interventie la scara mare dezvoltata de Mulberry Development pe o fosta zona industriala. Inceput in 2017, proiectul a parcurs o serie de ajustari conforme cu noile cerinte ale beneficiarului, iar in prezent se afla in faza de autorizare. - Cum a evoluat activitatea biroului in 2022 si ce estimari aveti pentru 2023 si in perspectiva?
- Daca ne referim la activitatea de proiectare, tehnologiile utilizate ne permit o corelare din ce in ce mai coerenta intre specialisti, cu impact major in special in etapele de detaliere si constructie, fara a minimiza insa rolul calificarii acestora. Modul de lucru BIM devine aproape un imperativ, cel putin in ceea ce priveste proiectele de mari dimensiuni, crescand productivitatea si eficienta arhitectilor. Noi avem in-house o persoana responsabila - BIM Manager - care se ocupa de implementarea si eficientizarea acestui mod de lucru, dezvoltand continut adaptat nevoilor noastre specifice.
In alta ordine de idei, multe din contractele noastre actuale sunt realizate acum ceva timp, iar de aceea sunt mai greu a fi indexate, insa inflatia este o problema reala si pentru noi. Bucurestiul devine un oras scump, iar salariile au trebuit sa fie marite peste cota inflatiei. Contractele noi sunt, intr-adevar, indexate cu un procent apropiat de cel al inflatiei inregistrate. - Ce tendinte remarcati in arhitectura si design in sectorul rezidential, in perioada de dupa pandemie?
- Principala tendinta a ultimilor ani in sectorul rezidential din Romania se leaga de o aducere laolalta a locuirii cu alte functiuni complementare. Piata de aici a inceput sa preia si sa inteleaga acest model de dezvoltare integrata in care exista un mix intre rezidential si spatii de birouri si comert, precum si facilitati sportive sau de agreement. De asemenea, fata de 2011-2014 cand propuneam pentru prima data la Urban Spaces 1/Dogarilor spatii comune ale comunitatii, ce au necesitat timp sa fie intelese ca atare, acum credem ca oamenii sunt mai deschisi ideii de a avea un loc comun exterior apartamentului, fie ca acesta este o terasa, o bucatarie sau o curte comuna. Credem ca acest tip de dezvoltari la scara mare - proiecte integrate, precum ISHO A sau Avalon Estate - asigura o mai buna calitate a locuirii si reprezinta o miscare in directia potrivita catre un mediu urban mai coerent si mai sustenabil. Mai mult, spectrul divers de functiuni se completeaza reciproc si are potentialul de a crea o viata urbana vibranta, in ton cu aspiratiile locuitorilor oraselor de astazi, iar noua ne ofera oportunitatea unui proces de proiectare centrat pe utilizator si nevoile sale.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Ne dorim ca toate componentele ADNBA, pe care le-am dezvoltat in ultimii ani - BIM, MEP, Arendering, AND DE - sa continue sa functioneze impreuna, intr-un ansamblu in continua perfectionare, insa, totodata, fiecare componenta sa-si castige o oarecare autonomie. Suntem o echipa inter-disciplinara si avem capacitatea de a oferi servicii si altor firme de arhitectura, dintre uneltele pe care noi le-am copt si cizelat in-house, in lucrul cu proiectele. De asemenea, suntem deschisi catre noi schimbari de perspectiva si provocari care sa ne tina activi si conectati, la nivel national si international, atat in proiectarea de arhitectura, cat si in domeniile conexe sau ajutatoare ei.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Ianuarie/Februarie 2023)
ADNBA: Ne asteptam la o accelerare a dinamicii investitiilor in 2021-2022
Esenghiul Abdul
Functia/Firma: Partener, ADN Birou de Arhitectura;
Experienta profesionala: 15 ani in arhitectura si design urban, cu experienta specifica in masterplanuri si proiecte la scara mare, in Romania, Marea Britanie si Arabia Saudita.
Anul 2020 a adus initial o relativa incetinire a ritmului de lucru obisnuit in cadrul biroului de arhitectura ADN (ADNBA). Din a doua jumatate a anului, insa, proiectele au revenit si activitatea a fost reluata la nivelul anterior pandemiei, spune arh. Esenghiul Abdul, Partener in cadrul ADN Birou de Arhitectura. In perioada urmatoare este asteptata o accelerare a dinamicii investitiilor, ce va genera o intensificare a activitatii in cadrul companiei. In prezent, biroul are 6 obiective importante in executie, precum si 17 proiecte in curs de elaborare.
Compania ADNBA este activa pe piata din anul 2003, fiind fondata, initial, de arhitectii Andrei Serbescu si Adrian Untaru. Ulterior, ca parteneri s-au alaturat si Bogdan Bradateanu si Esenghiul Abdul. - La ce proiecte lucrati in aceasta perioada?
- Unul dintre proiectele importante aflate in executie este Sector 0, dezvoltat de Forte Partners, o initiativa mai ampla de revitalizare a zonei centrale a Bucurestiului, ce cuprinde doua cladiri de birouri situate in vecinatatea Palatului Telefoanelor, Millo - finalizat - si Tandem, al carei termen de finalizare este in a doua jumatate a acestui an. De asemenea, la finalul anului trecut au demarat lucrarile de executie pentru Avalon Estate, un proiect de mari dimensiuni dezvoltat pe 8 hectare din nordul Bucurestiului de catre Prime Kapital. Proiectul cuprinde o varietate de tipuri de locuire, insotite de o serie de functiuni complementare si servicii conexe, avand ca scop construirea unei comunitati. Santierele sunt in desfasurare si la Marmura Residence, un alt proiect Prime Kapital din zona Bucurestii Noi si Virgiliu 22-23, o cladire boutique cuprinzand 30 de apartamente al carei beneficiar este Millstone Developments. Un proiect mult asteptat, care a ajuns in faza de executie, este extinderea si remodelarea functionala a sediului Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, iar printre proiectele finalizate recent se numara Calderon 80, Urban Spaces 2 Mumuleanu si Dumbrava Vlasiei.
- Ce impact a avut criza medicala asupra activitatii biroului si cum ati gestionat-o?
- Modul nostru de lucru a trebuit sa se adapteze noilor conditii, determinandu-ne sa implementam mai rapid platformele disponibile de lucru online si sa gestionam diferit comunicarea atat in cadrul echipei, cat si cu beneficiarii si colaboratorii nostri. Diversele procese de management al activitatii biroului implementate acum ne vor imbunatati pe termen lung modul de lucru. In ceea ce priveste proiectele, dupa o perioada de ezitare fireasca si evaluare a situatiei, majoritatea acestora au continuat.
- Dar asupra proiectelor de arhitectura? Ce s-a schimbat?
- Pandemia a generat o re-evaluare a spatiului domestic, precum si a calitatii mediului construit in general. Criza sanitara a scos in evidenta nevoia de spatii bine gandite atat pentru locuire, cat si pentru lucru, mai generoase sau mai flexibile, care sa permita scenarii diferite de utilizare. De asemenea, s-a remarcat necesitatea elementului natural si valoarea spatiilor exterioare asociate diverselor functiuni. In acelasi timp, la nivel urban, poate ca a accelerat tendinte si preocupari deja existente catre o regandire a dispunerii functiunilor in oras, a nevoii de deplasare in cadrul acestuia si a demarat niste schimbari de asemenea necesare, in ceea ce priveste modul de lucru, ce vor determina noi abordari la nivel arhitectural.
- Care credeti ca vor fi tendintele in proiectare/ arhitectura in anii urmatori?
- La nivel macro, al orasului, credem ca dupa o tendinta de extindere in teritoriu prin ansambluri satelit, monofunctionale, exista un interes din ce in ce mai crescut pentru proiecte cu functiuni mixte, care integreaza functiuni rezidentiale, de birouri si comerciale, ce determina astfel o dezvoltare mai echilibrata si sustenabila. In acelasi timp, am putut observa un interes crescut pentru redezvoltarea zonei centrale, cu atat mai interesanta fiind propunerea de functiuni care sa asigure un mix cat mai echilibrat, de tipul birourilor. In cadrul temelor de proiectare exista o preocupare mai mare pentru solutii ce se pot adapta unor conditii flexibile de lucru sau de locuire, fapt ce se reflecta, de asemenea, intr-o mai buna calitate a vietii.
- Ce impact au digitalizarea si noile tehnologii asupra activitatilor de proiectare si constructii?
- Daca ne referim la activitatea de proiectare, tehnologiile utilizate ne permit o corelare din ce in ce mai coerenta intre specialisti, cu impact major in special in etape de detaliere si constructie, fara a minimiza insa rolul calificarii acestora. Modul de lucru BIM devine aproape un imperativ, cel putin in ceea ce priveste proiectele de mari dimensiuni, crescand productivitatea si eficienta arhitectilor. Insa, la nivelul constructiei propriu-zise, cel putin in piata locala, as zice ca tehnologiile inovatoare sunt inca la nivel de experimente punctuale.
Modul de lucru BIM a devenit o constanta in procesul de proiectare al biroului, optimizand timpul de lucru si coordonarea intre specialitati. Avem, de asemenea, un BIM Manager in-house, care ne ajuta in crearea unor solutii specifice, dar si in automatizarea unor task-uri repetitive, permitandu-ne astfel sa scurtam timpul de proiectare si sa crestem calitatea si acuratetea proiectelor. Mai mult decat atat, experienta acumulata cu modul de lucru BIM ne-a determinat sa oferim servicii conexe de proiectare BIM birourilor de arhitectura si instalatii din Germania. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2021)
|