INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
ADREM |
Adresa: Str. Emanoil Porumbaru nr. 93-95, et. 3, Bucuresti, S1 |
Telefon: 021/233.59.20 , 021/233.59.20 |
E-mail: office@adrem.ro |
Web site: www.adrem.ro |
Domenii: Proiectare si inginerie | Instalatii electrice si automatizari | Audit energetic |
Descriere activitate
Grupul Adrem este unul dintre cei mai mari furnizori din România de sisteme pentru rețele inteligente, de la lucrări complexe de antreprenoriat general, sisteme de automatizare tip SCADA, la livrarea de proiecte la cheie de eficiență energetică |
Prezentare companie/institutie
ADREM: Strategie CSR bine articulata si orientare spre tehnologii emergente
Andrei Berechet
Functia/Firma: CCO, Adrem;
Experienta profesionala: 18 ani in sectorul de energie si sisteme SCADA.
Grupul Adrem este specializat in lucrari de dezvoltare, digitalizare si mentenanta a retelelor electrice, oferind servicii complete pentru retelele de utilitati, inclusiv administrarea grupurilor de masura si managementul contorizarii inteligente. Obiectivul principal al societatii este constituit de siguranta in operarea retelelor de utilitati, fiind o companie orientata catre client, a carei misiune este de a identifica nevoile acestuia pentru a-i oferi cele mai bune solutii. In continuare, Andrei Berechet, CCO al companiei Adrem, se refera la conjunctura economica si ofera detalii interesante despre lucrarile derulate la momentul actual.
- Cum a evoluat activitatea din domeniul executiei de instalatii electrice in 2023 si ce se va intampla in perioada urmatoare?
- Domeniul executiei de instalatii electrice a evoluat foarte mult in ultimul timp datorita procesului de tranzitie energetica pe care il traversam si se va dezvolta in continuare pe un trend ascendent, ce va implica noi tehnologii si noi concepte. Actualmente, punem accent tot mai mult pe eficienta energetica, solutii si aplicatii care reduc consumul de energie si dezvoltam proiecte de automatizare - activitate ce permite monitorizarea si controlul sistemelor de la distanta. Cred ca in viitor stocarea de energie, vehiculele electrice si retelele inteligente vor influenta cerintele pentru instalatii electrice, intr-un sens pozitiv si vom asista la un progres tehnologic, cu noi oportunitati.
- Precizati nivelul cifrei de afaceri realizate de companie in 2022 si estimati evolutia acesteia in actualul exercitiu financiar.
- In anul precedent, grupul Adrem a avut o cifra de afaceri de aproximativ 210 milioane lei, iar pentru 2023, am bugetat 250 milioane de lei, in crestere cu 20%. Afacerile s-au situat pe un trend ascendent incepand cu 2020, iar profitul a fost aliniat cu cresterea cifrei de afaceri, lucru care ne bucura si ne face sa avem perspective bune, sa ne gandim la investitii si la proiecte de anvergura mai mare. De asemenea, in primele sase luni ale acestui an am avut o evolutie foarte buna, de aproape 30% crestere fata de perioada corespunzatoare din 2022, peste 80% din volumul de contracte bugetate fiind deja semnate, ceea ce constituie un alt lucru pozitiv care ne ajuta sa dezvoltam strategii pe termen lung si sa ne gandim la noi oportunitati de business.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Cresterea interesului la nivelul industriei fata de solutiile de digitalizare a proceselor tehnice si de business se reflecta in ponderea proiectelor de acest tip in activitatea noastra din 2023. Mai mult, proiectele astazi semnate vor continua in 2024, unele chiar si in 2025. Este vorba despre sisteme de dispecerizare a infrastructurii energetice tip SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition), solutii Smart Metering (contorizare inteligenta) pentru transportul si distributia energiei electrice, sisteme de tip Enterprise Asset Performance Management, care optimizeaza nu doar functionarea infrastructurii, ci ajuta in mod decisiv la alocarea eficienta a cheltuielilor de mentenanta (OPEX) si investitii (CAPEX). Astazi derulam astfel de proiecte pentru clienti din domeniul energiei electrice, precum si al gazelor naturale, retelelor de apa si termoficare, transportului feroviar etc. Doar portofoliul de proiecte de digitalizare aflate la momentul actual in derulare insumeaza peste 30 de milioane de euro.
- Care sunt cei mai mari furnizori de echipamente cu care lucrati?
- Avem mai multi furnizori cu care colaboram, in functie de amploarea si specificatiile proiectelor pe care le realizam. Intotdeauna ne selectam furnizorii din categoria celor cu cea mai buna reputatie internationala privind calitatea si performanta, avand parteneriate strategice cu multi dintre ei. In domeniul instalatiilor electrice de pe santiere, tehnologia avanseaza continuu, aducand imbunatatiri in eficienta si siguranta proceselor de constructie. Noi suntem o companie inovatoare, care pune accent mereu pe cele mai noi tehnologii, fiind pioneri pe mai multe segmente. Oferim, in calitate de antreprenor general, servicii integrate de inginerie, achizitii, constructii si instalatii. In plus, avem in portofoliu servicii de audit energetic, sistem integrat de management al energiei, instalatii fotovoltaice si solutii de stocare a energiei, solutii de iluminat inteligent, BMS, servicii manager energetic si alte solutii pentru diferite companii din industria de energie.
- Ce directii viitoare de actiune va propuneti in vederea dezvoltarii companiei?
- Investim permanent in echipamentele de cea mai buna calitate, alaturi de parteneri de incredere cu care colaboram de multi ani. De asemenea, ne implicam si in dezvoltarea resursei umane, prin training-uri interne, atragere de specialisti care sunt la curent cu noile tehnologii, pasionati si ambitiosi, ce vor sa fie parte in procesul de tranzitie energetica a Romaniei. Suntem, de asemenea, implicati in proiecte sociale, de educatie, care sunt in linie cu strategia noastra de business. De exemplu, suntem parteneri in proiectul educational "Ucenic Electrician", dezvoltat de CEZ Romania, unde contribuim la formarea viitorilor profesionisti din industrie. In plus, participam la evenimentul "Forum - Cariera in industria energetica", organizat de Asociatia Inginerilor Energeticieni si Electricieni pentru studentii de la Facultatea de Energetica, din cadrul UPB, si derulam programe de internship in departamentele companiei noastre, unde aducem tineri de la diferite facultati si ii familiarizam cu domeniile in care au ales sa se dezvolte. Astfel de proiecte educationale sunt o necesitate pentru viitorul domeniului energetic in Romania si grupul Adrem va continua, sub umbrela politicii de responsabilitate sociala corporativa, sa sprijine initiative similare, cu impact direct in industria noastra. Vizam extinderea in sectoare complementare, unde solutiile si tehnologiile pe care le-am promovat cu succes pot fi in mod natural adaptate si extinse, aducand valoare clientilor nostri. De exemplu, promovam solutiile de digitalizare (smart metering, asset management) catre industrii noi, aflate la inceput de drum in acest domeniu, precum retelele de gaze naturale sau apa.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- In cadrul fiecarui proiect in care ne implicam incercam sa propunem solutii tehnice care sa aiba in componenta cele mai recente tehnologii si chiar tehnologii emergente. Principalele provocari pe care le vad acum sunt solutiile de calitate la preturi rezonabile, in contexte economice dificile, si resursa umana. Avand in vedere ca anumite aplicatii internationale trebuie localizate la infrastructura locala, avem nevoie de specialisti competenti si motivati care sa faca instalari, sa construiasca statii electrice digitale inovatoare, sa execute lucrarile etc. Retentia personalului este o provocare foarte importanta cu care se confrunta intreaga industrie. Pentru rezolvare, exista un mix de solutii. Una dintre acestea este cu siguranta cooptarea personalului in proiecte de cercetare, in solutii pilot, in cat mai multe lucrari de impact pentru un public cat mai larg, astfel incat sa fie benefice si atractive pentru ca oamenii sa ramana aici. Este important ca toti cei implicati in proiecte sa fie conectati si sa invete cat mai mult, sa se pregateasca pentru noi meserii si sa evolueze.
- Cum au evoluat preturile de executie a lucrarilor de instalatii electrice in ultimele 12 luni si cum estimati ca vor fluctua acestea in perioada urmatoare?
- Dupa o crestere foarte mare a costurilor cu materialele de constructie si preturilor echipamentelor care inglobeaza componente electronice in anul 2022 (determinate de situatia din Ucraina si de criza semiconductoarelor), s-a inregistrat o relativa stabilizare, dar la un nivel ridicat. Ulterior, presiunea a continuat sa fie ridicata, provenind in special din cresterea constanta a costurilor cu forta de munca, insa preturile ultimelor 12 luni au ramas relativ stabile. In acest moment, in pragul adoptarii mai multor masuri fiscale in Romania, dar si al anticipatei explozii de cerere in domeniul energiei regenerabile, ne asteptam la o tendinta usor crescatoare pe termen mediu.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2023)
ADREM: Afaceri de 40 milioane de euro si planuri de dezvoltare
Corneliu Bodea (50 de ani)
Functia/Firma: CEO, Adrem si Presedintele Centrului Roman de Energie (CRE);
Experienta profesionala: 28 de ani pe piata de energie.
Anul trecut a reprezentat o perioada cu multe provocari pentru Adrem, companie cu activitati in sectorul de energie, aparute in urma schimbarilor legislative care au afectat intreaga piata. In pofida dificultatilor, grupul a incheiat 2019 cu o cifra de afaceri totala de 40 de milioane de euro, iar pentru 2020 estimeaza o crestere de 10%, pe baza portofoliului de contracte cu o valoare de peste 115 milioane de euro. Grupul Adrem, ce include trei companii romanesti cu specific energetic - Adrem Engineering, Adrem Invest si Adrem Link -, a investit peste 20 milioane de euro in ultimii 5 ani, in dezvoltarea de capacitati de productie de energie electrica din resurse regenerabile, utilaje si echipamente, solutii informatice si in dezvoltarea personalului. Pentru urmatorii 4-5 ani, conducerea companiei estimeaza ca evolutia grupului Adrem va fi solida, bazata pe contracte de termen lung, iar profitabilitatea va fi in crestere. Adrem este o companie antreprenoriala romaneasca, parte a ABBC Group, care are filiale pe patru continente, in tari precum China, Elvetia si SUA.
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2019 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in 2020?
- In pofida dificultatilor intampinate pe piata de energie si constructii in 2019, cu multa munca, implicare si dedicare, am reusit sa atingem o mare parte din obiectivele propuse, urmand ca anul acesta sa continuam activitatile si sa identificam solutii care sa ne ajute sa revenim pe profit. Am reusit sa ne mentinem cifra de afaceri de 40 milioane de euro, la nivelul anului 2018, in ciuda OUG 114. In 2019, ne-am pastrat capacitatea de a contribui la mentinerea sigurantei sectorului energetic prin oferirea de servicii si produse complexe si prin extinderea portofoliului de produse dedicate consumatorilor finali. Estimam ca anul acesta vom avea o crestere de 10% a cifrei de afaceri. Vom relua obiectivele strategice din 2019 si ne vom implica, in continuare, in proiecte majore, in special de antreprenoriat general si eficienta energetica, in infrastructura de transport de gaz si distributie de energie. De asemenea, vom continua directia strategica de diversificare a portofoliului de clienti din zona de B2C si, implicit, de dezvoltare a serviciilor si produselor pentru consumatorii finali de energie, industriali, municipali sau casnici.
- Ce impact a avut aplicarea OUG 114 asupra grupului?
- Unul dintre efectele cele mai mari a fost cel referitor la impactul ordonantei asupra clientilor nostri, ceea ce a determinat o scadere in lant a volumului de lucrari. Odata cu masurile impuse de lege, partenerii nostri au fost nevoiti sa reduca bugetele alocate, ceea ce a dus la afectarea bugetelor proiectelor noastre. Astfel, a trebuit sa ajustam costurile trimestrial, sa regandim modelul de business si sa identificam noi oportunitati de dezvoltare, precum diversificarea portofoliului cu produse si solutii de eficienta energetica. Cu toate acestea, a fost si o masura buna, de care am beneficiat si noi, respectiv de cresterea salariului minim in constructii. A fost avantajoasa pentru ca principala problema a pietei era lipsa de personal, din cauza plecarilor in strainatate. Iar pe viitor, sper sa vedem mai multi beneficiari si un efect pozitiv in economie. Pentru Adrem, impactul acestei masuri a fost de doua milioane de lei, deoarece am crescut salariile in lant pentru a pastra pacea in companie si a creste motivatia angajatilor. Modificarea ordonantei aduce o noua perioada de lipsa de predictibilitate, desi era o masura absolut necesara. Speram ca genul acesta de interventii pripite in economie sa dispara pe viitor!
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati si ce proiecte ati contractat in 2019?
- Printre cele mai importante proiecte ale Adrem sunt contractele pe perioade de patru si opt ani pentru furnizarea de servicii precum mentenanta si administrare grupuri de masura, cu unii dintre principalii distribuitori de energie si gaz - CEZ, E.ON, Enel si Electrica. De asemenea, suntem implicati in proiecte majore de extindere si dezvoltare a infrastructurii de transport de gaze si distributie a energiei: BRUA si solutii complexe de automatizare SCADA pentru SDEE Transilvania Sud. Totodata, in 2019 ne-am concentrat pe proiecte de smart metering, smart grid si digital transformation. In plus, un pas important pe care l-am facut este diversificarea portofoliului B2C cu noi produse si solutii de eficienta energetica. Anul trecut, am devenit unul dintre instalatorii autorizati de sisteme fotovoltaice pentru persoane fizice, in cadrul programului "Casa Verde", lansat de Autoritatea Fondului pentru Mediu, iar anul acesta vom continua aceste activitati pentru a reveni pe plus. In 2019, am contractat aproximativ 115 milioane de euro, cu aproape 10% mai mult fata de anul anterior. Estimez ca in urmatorii 4-5 ani, evolutia grupului Adrem va fi solida, bazata pe contracte de termen lung, iar profitabilitatea va fi in crestere.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- In urmatoarea perioada, ne propunem sa crestem portofoliul de clienti B2C, mentinand satisfactia celor actuali, si sa fim un partener de incredere al comunitatilor in care activam. De curand, am adoptat o strategie de diversificare care vizeaza dezvoltarea de servicii si produse de eficienta energetica atat pentru utilizatorii consumatori de energie, cum ar fi municipalitatile, consumatorii industriali si cu amanuntul, cat si pentru consumatorii din sectorul rezidential si cladirile de birouri de dimensiuni mici. O investitie importanta pe care ne-am propus-o sa o facem anul acesta este dezvoltarea resursei umane. Momentan, lucram la un program intern de training al personalului din toate departamentele si de pe toate pozitiile, iar in mediul extern ne implicam in diverse programe pentru dezvoltarea studentilor, liceenilor si antreprenorilor. Personal, am un plan ambitios pe care il urmaresc si care imi aduce satisfactii mari: sa-mi utilizez experienta de aproape 30 de ani de antreprenoriat pentru a indruma si a inspira, la randul meu, alti antreprenori. Sper ca in acest mod sa-mi aduc contributia cat de mica la evolutia afacerilor si la modernizarea tarii noastre.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Cadrul legislativ impredictibil, precum OUG 114, este un exemplu de provocare dura pe care o poti primi ca antreprenor, mai ales cand discuti despre afaceri cu zeci de milioane de euro si cu sute sau chiar mii de angajati. In urma ordonantei, am fost fortati sa ne reorganizam intr-un ritm extrem de alert, pentru ca anumite prevederi ale acesteia vizau zona constructiilor aferente infrastructurii de retele, in care activam si noi. Aceste prevederi ne-au presat sa mutam peste noapte sute de angajati dintr-o companie in alta si sa ne reorganizam pentru a putea sa le oferim angajatilor beneficiile la valoare maxima. O alta provocare este, intr-adevar, deficitul fortei de munca, care devine un subiect critic, nu atat in compania noastra, ci in piata per ansamblu. Cu Adrem, am reusit sa construim un brand de angajator puternic, in marea majoritate a zonelor in care suntem prezenti, mentinand in acest fel si chiar atragand destul de bine noi angajati, fluctuatia de personal fiind de 8%. Nu am putea sa mentinem acest procent fara sa oferim oamenilor o viziune si impreuna cu echipa de management sa-i insufletim pentru acea viziune. De aceea, cred ca pe termen lung, Romania are nevoie de o viziune si de un plan de tara concret, prin care sa le recastige increderea cetatenilor, sa le arate ce poate sa faca pentru ei si sa le ofere incredere in viitor.
- Ce asteptari aveti de la viitorul Guvern?
- Cred ca cea mai mare asteptare este consolidarea pietei si asigurarea unui mediu predictibil in care toti jucatorii sa poata sa-si desfasoare activitatile in siguranta. Exista o lipsa de predictibilitate acuta cu care, noi antreprenorii, am ajuns sa ne obisnuim, ceea ce ne-a facut mult mai adaptati la situatii neprevazute. Dar aceasta nu inseamna ca putem continua asa la nesfarsit si, bineinteles, in acest mod nu putem progresa. O alta asteptare este finalizarea Strategiei Energetice Nationale, proiect in care am fost si eu implicat si care s-a derulat pe parcursul a trei guverne si care nu e inca aplicabil. Pentru a oferi incredere romanilor si pentru a dezvolta proiecte sustenabile care sa fie si aplicabile, viitoarele guverne ar trebui sa creeze un proiect de tara care sa ne aduca progres si siguranta zilei de maine.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Ianuarie/Februarie 2020)
|