Agenda Constructiilor
Duminica, 15 Septembrie 2019
 
Home - FURNIZORI DE SERVICII - Institutii publice - AGENTIA PENTRU DEZVOLTARE REGIONALA SUD MUNTENIA
PAGINA PERSONALIZATA

AGENTIA PENTRU DEZVOLTARE REGIONALA SUD MUNTENIA

AGENTIA PENTRU DEZVOLTARE REGIONALA SUD MUNTENIA
Adresa: Str. General Constantin Pantazi nr. 7A, Calarasi, Judet Calarasi
Telefon: 0242 331 769 , 0242 313 167
E-mail: office@adrmuntenia.ro
Web site: www.adrmuntenia.ro
Domenii: Institutii publice
Descriere activitate
Institutie neguvernamentala, non profit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaz─â in domeniul dezvoltarii regionale.
Prezentare companie/institutie
ADR SUD MUNTENIA gestioneaza fonduri de 900 milioane de euro prin POR
 
 
 
 
 
 
Liviu Musat
Functia/Institutia: director, ADR Sud Muntenia;
Experienta profesionala: 20 de ani in cadrul ADR Sud Muntenia.
 
Regiunea Sud Muntenia beneficiaza de fonduri europene de aproximativ 900 de milioane de euro prin Programul Operational Regional (POR) 2014-2020, gestionat de Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR) Sud Muntenia, in calitate de Organism Intermediar. In actuala perioada de programare, ADR Sud Muntenia a inregistrat, pana la aceasta data, in cadrul diferitelor axe prioritare deschise, 1.165 de cereri de finantare. Liviu Musat, directorul ADR Sud Muntenia, precizeaza ca, desi apelurile de proiecte pentru axele prioritare, respectiv pentru prioritatile de investitii au fost lansate cu intarziere, au fost semnate 572 de contracte prin care sunt solicitate fonduri in valoare de aproape 3,2 miliarde lei.
 
- Ce stadiu de contractare aveti, la nivelul regiunii, pentru proiectele incluse in perioada de programare 2014-2020?
- Stadiul contractarii la nivelul regiunii Sud Muntenia, pentru POR, este un aspect ce trebuie corelat cu alocarea regionala specifica fiecarei axei prioritare sau prioritati de investitii, alocare stabilita la debutul programului. In consecinta, analiza celor 1.165 de proiecte inregistrate in prezent devine relevanta din acest punct de vedere, in contextul in care pe anumite axe prioritare sau prioritati de investitii valoarea aplicatiilor are un grad de acoperire ce depaseste 200% din alocarea regionala. Ca sa ofer si exemple pertinente, pot mentiona Prioritatea de investitii 3.1 "Sprijinirea eficientei energetice, a gestionarii inteligente a energiei si a utilizarii energiei din surse regenerabile in infrastructurile publice, inclusiv in cladirile publice, si in sectorul locuintelor", Operatiunea C "Iluminat public", din cadrul axei destinate sprijinirii tranzitiei catre o economie cu emisii scazute de carbon, ce are un grad de acoperire e peste 266%. Este si cazul Axei prioritare 5 "Imbunatatirea mediului urban si conservarea, protectia si valorificarea durabila a patrimoniului cultural", Prioritatea de investitii 5.1 "Conservarea, protejarea, promovarea si dezvoltarea patrimoniului natural si cultural", gradul de acoperire fiind de 256%, sau al Axei prioritare 6, ce vizeaza structura rutiera de importanta regionala, cu o acoperire de 219%. Exemplele pot continua si cu alte axe. Proiectele pentru care au fost semnate contractele de finantare sunt in faza de implementare, aflandu-se in stadii diferite.
- Care sunt cauzele ratei scazute de absorbtie a fondurilor europene la nivel national/ regional, din punctul dvs. de vedere?
- Rata de absorbtie a fondurilor europene este un parametru relevant pentru evaluarea programului, aceasta fiind determinata in momentul in care Comisia Europeana efectueaza platile aprobate. In prezent, programul este in plina derulare, activitatea Agentiei, extrem de intensa, presupunand evaluarea si verificarea aplicatiilor depuse, instruirea beneficiarilor, precum si monitorizarea proiectelor aflate in implementare. Astfel, din cele 1.165 de proiecte inregistrate pana in prezent, 311 au fost respinse sau retrase, 282 sunt in diverse etape de evaluare, iar pentru 572 au fost semnate contractele de finantare. Contextualizand, rata absorbtiei fondurilor trebuie corelata cu dinamica programului, cu momentul de lansare a liniilor de finantare. Un alt factor cu care ar trebui corelat acest parametru este legislatia, mai precis modificarea ei, mai ales in domeniul achizitiilor publice, modificari ce afecteaza implementarea proiectelor. Totodata, durata mare de intocmire a documentatiei tehnice si a demonstrarii proprietatii pentru infrastructura asupra careia se intervine, in raport cu perioada corespunzatoare depunerii cererii de finantare, reprezinta un factor ce intarzie implementarea proiectelor.
- Ce probleme intampinati in procesul de atragere a fondurilor europene?
- In linii mari, pot fi semnalate intarzieri in demararea licitatiilor sau in efectuarea achizitiilor publice. Intervin, de asemenea, dificultatile financiare ale unor societati ce au fost contractate pentru a realiza lucrari, din cauza carora a fost necesara reluarea procedurilor de achizitii pentru finalizarea proiectelor. Nu in ultimul rand, problemele pot fi generate de aspecte ce privesc documentatia tehnica, care nu a raspuns in totalitate cerintelor solicitantilor. Cu toate acestea, ADR Sud Muntenia a venit in sprijinul beneficiarilor, suplimentandu-si eforturile, respectand termenele procedurale, astfel incat proiectele sa fie implementate cu succes.
- Ce s-a intamplat cu proiectele nefinalizate incluse in perioada 2007-2013, in regiune? Ati putut faza toate proiectele incepute?
- Conform ghidurilor solicitantilor, proiectele finantate din POR 2007-2013 trebuiau finalizate pana la 31 decembrie 2015. Instructiunile transmise de Autoritatea de Management in scopul indeplinirii integrale a obiectivelor si indicatorilor proiectelor si, implicit, a programului au facilitat incheierea unor acte aditionale la contractele initiale pentru aplicatiile incluse in lista proiectelor cu risc de neimplementare, in perioada de eligibilitate 2007-2013. Astfel beneficiarii au putut sa asigure functionalitatea proiectelor, iar cheltuielile au fost acoperite integral din surse proprii.
- Exista riscul pierderii de fonduri europene la nivelul regiunii?
- Riscul pierderii fondurilor europene este o preocupare constanta a tuturor factorilor implicati in domeniu, de la nivel central, la solicitant, respectiv beneficiar. La nivelul Autoritatii de Management pentru POR au fost perfectionate o serie de strategii, astfel incat sa fie evitata dezangajarea. Concret, Comitetul de Monitorizare a programului a acceptat introducerea de noi solicitanti eligibili, precum si de activitati eligibile, fiind posibila si depunerea de proiecte nefinalizate, apeluri in domeniul patrimoniului cultural, infrastructurii rutiere sau mobilitatii urbane. Totodata a fost preluat, devenind Axa prioritara 15, in cadrul POR, Programul Operational Initiativa pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (POIIMM), realocandu-se sume din alte axe prioritare ale programului.
In prezent, dupa cum am specificat, Programul Operational Regional este in plina derulare. Exista o serie de oportunitati de finantare, nevalorificate inca, ce urmeaza sa fie deschise, cum ar fi Axa prioritara 9 - "Sprijinirea regenerarii economice si sociale a comunitatilor defavorizate din mediul urban". De asemenea, trebuie precizat ca exista posibilitatea ca unele linii de finantare sa fie redeschise, mai ales acolo unde nu este atins gradul de acoperire. In acest context, previziunile in ceea ce priveste absorbtia fondurilor europene sunt opti­miste, Romania situandu-se prin­tre tarile europene care au o absorbtie medie a fondurilor nerambursabile.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie-Iulie 2019)

Produse & tehnologii

Stiri & Comunicate

ACADLicente bim

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 145 (Septembrie 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2020
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023