Agenda Constructiilor
Miercuri, 17 Iulie 2019
 
PAGINA PERSONALIZATA

ARCON SRL

ARCON SRL
Adresa: Str. Korosi Csoma Sandor nr. 32, Sfantu Gheorghe, Judet Covasna
Telefon: 0267/314.229
Fax: 0267/351.896
E-mail: office@arcon.com.ro
Web site: www.arcon.com.ro
Domenii: Materiale pentru constructii | Lacuri si vopsele | Materiale pentru izolatii
Descriere activitate
Fabrica de membrane bituminoase; fabrica de vopsele si tencuieli decorative.
 
Prezentare companie/institutie
ARCON: Tendinte de scadere pe pietele de izolatii si vopsele
Piata romaneasca de termoizolatii cu polistiren s-a situat, anul trecut, la peste 100 milioane de euro, valoarea fiind corespunzatoare unor vanzari cantitative de 3,5 milioane de metri cubi, potrivit estimarilor producatorului specializat Arcon, cu sediul in localitatea Sfantu Gheorghe. Pentru anul in curs, conducerea companiei estimeaza o scadere de cel putin 10% in domeniu, din cauza lipsei fondurilor alocate de autoritati pentru continuarea programului de reabilitare termica a blocurilor de locuinte, precum si ca urmare a blocajului financiar creat de intarzierea platii arieratelor fata de constructori. In ceea ce priveste piata locala de hidroizolatii, aceasta inregistreaza, de asemenea, o scadere de 15%, ca urmare a investitiilor noi in proiecte industriale si a regresului lucrarilor rezidentiale. Cu o capacitate de productie anuala de peste 20 milioane de metri patrati, Arcon este principalul producator de membrane bituminoase cu elasto-plastomeri din estul Europei.

Sorin Cristea, directorul de vanzari al Arcon :
„La nivelul primelor sase luni din 2013, s-a inregistrat o scadere semnificativa a vanzarilor, care se incadreaza in tendinta si marjele descrescatoare ale pietei de profil. Cu toate acestea, speram intr-o revigorare in cea de-a doua parte a anului, cresterea cantitativa a vanzarilor fiind sustinuta si de extinderea retelei externe de distributie. In ansamblu, ne dorim ca rezultatele raportate la finele exercitiului financiar in curs sa se situeze la nivelul celor din 2012”.

In ceea ce priveste posibilitatile viitoare de dezvoltare, in general, industria materialelor termo- si hidroizolatoare este dependenta de infuziile statului in lucrarile de investitii si de capacitatea de atragere a fondurilor europene de catre autoritati, reprezentand sume esentiale pentru continuarea programelor de reabilitare termica a cladirilor. In acest context, Arcon a raportat o cifra de afaceri de peste 138 milioane de lei (circa 31 milioane de euro) in 2012, inscriindu-se pe un trend usor crescator fata de valoarea din 2011. "La nivelul primelor sase luni din 2013, s-a inregistrat o scadere semnificativa a vanzarilor, care se incadreaza in tendinta si marjele descrescatoare ale pietei de profil. Cu toate acestea, speram intr-o revigorare in cea de-a doua parte a anului, cresterea cantitativa a vanzarilor fiind sustinuta si de extinderea retelei externe de distributie. In ansamblu, ne dorim ca rezultatele raportate la finele exercitiului financiar in curs sa se situeze la nivelul celor din 2012", a declarat Sorin Cristea, directorul de vanzari al Arcon. Pe plan intern, compania comercializeaza membrane bituminoase marcile Arco si Festa, polistiren expandat ignifugat Arco, Pinguin si Rotherm, precum si vopsele lavabile si tencuieli decorative din gamele Arco Perfect Decor si Perfect Color. Potrivit datelor companiei, ponderea cea mai mare din cifra de afaceri o reprezinta membranele bituminoase.
Mentinere a trendului descrescator pe piata vopselelor
Dupa un nou an de scadere a pietei locale de lacuri si vopsele, cu toate ca in trimestrul al treilea s-a consemnat o usoara revigorare datorata perioadei electorale, intervalul 2013-2014 va fi, in continuare, marcat de incertitudini in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene pentru marile proiecte, in special in ceea ce priveste segmentul de reabilitare termica. In acest context, managerii companiei Arcon, ce detine o unitate de productie a vopselelor si tencuielilor decorative operationala din luna martie 2011, evalueaza piata locala de profil la cel mult 310 milioane de euro. "Intrucat cantitatile distribuite pana acum nu reprezinta o cota importanta din afacerile companiei, precum si ca urmare a abordarii business-to-business si a clientelei relativ stabile a produselor noastre, incidenta cresterii preturilor materiilor prime a avut un impact neglijabil asupra activitatii. Piata a devenit mult prea compacta pentru a exista fluctuatii importante de rulaje cauzate de preturi conjuncturale. Trendul de scumpire a materiilor prime si a materialelor este, in continuare, ascendent, scaderea rulajelor antrenata de criza economica avand o incidenta negativa asupra costurilor de productie ale companiilor implicate pe piata de finisaje. De asemenea, nu mai exista disponibilitatea consumatorului final de a face achizitii doar pentru ca au aparut noi produse sau tendinte de design, asa cum se intampla in perioada anterioara crizei", a precizat Sorin Cristea. In ceea ce priveste programul national de reabilitare termica, managerul Arcon este sceptic cu privire la capacitatea autoritatilor locale de a sustine efortul financiar pe care il presupune subventionarea unei parti a costurilor respective.
Continua procesul de integrare a Amvic in structura grupului
La finele anului trecut, Arcon a finalizat achizitia producatorului de sisteme de cofrare din polistiren Amvic, devenit Marc, in continuare lucrandu-se la integrarea produselor si sistemelor firmei preluate in structura vanzarilor Arcon. "Este un proces de lunga durata, motiv pentru care, pana in prezent, nu s-au inregistrat efecte notabile in ceea ce priveste cifra de afaceri a grupului. Prin experienta proprie in domeniul hidro si termo, am adus imbunatatiri solutiilor de constructie pentru casele realizate din cofraje de polistiren. Clientii au sesizat imbunatatirea pe care a generat-o portofoliul complet de termoizolatii, hidroizolatii si finisaje pe care il prezinta, actualmente, grupul Arcon", a precizat Sorin Cristea. Pe plan intern, cele mai importante livrari au fost realizate in zona Bucuresti-Ilfov, urmata de regiunea Moldovei, principalele comenzi fiind efectuate pentru sistemele de cofrare destinate realizarii de constructii pasive (din clasa energetica A+). Printre lucrarile executate cu sistemul Marc in Romania se remarca un ansamblu de blocuri in Mogosoaia si un imobil (P+8E) in Constanta. La nivel international, cofrajele termoizolante au fost utilizate pentru constructia unui ansamblu rezidential in localitatea finlandeza Turku, precum si la executia mai multor case individuale in Franta, Spania si Austria. "Sistemul Amvic se utilizeaza mai ales in segmentul rezidential, unde beneficiarii sunt mai interesati de eficienta in exploatare a cladirii, chiar si cu un regim de inaltime mai mare. Sunt si investitori de amploare care au inteles ca trebuie sa ofere alte solutii pentru zidarie decat cele clasice, din BCA sau caramida. Tendinte ascendente ale cererii se observa si pe segmentul comercial - turistic (pensiuni) sau de birouri moderne, care beneficiaza de sisteme performante de incalzire si climatizare", a precizat Sorin Cristea.
Investitii importante in extinderea capacitatilor de productie
Cea mai importanta investitie in extinderea capacitatilor de productie a fost finalizata la sfarsitul anului trecut, odata cu achizitia noilor linii de polistiren expandat, cofraje pasive si tamplarie termoizolanta de la Amvic. Arcon detine, astfel, trei linii de productie a EPS. "Trebuie precizat ca investitiile din domeniul materialelor de constructii au dus la un excedent de capacitati teoretice de productie, in contextul scaderii semnificative a pietei de profil. Putem spune ca ne situam pe primele pozitii in clasamentul producatorilor locali, din punct de vedere al calitatii materialelor pe care le fabricam. Unitatea de fabricatie a materialelor pentru finisare si vopselelor lavabile a fost conceputa pentru a acoperi o solicitare a pietei de peste 60.000 de tone pe an, mult peste nivelul actual de consum", a mentionat Sorin Cristea. Sistarea programului guvernamental de reabilitare termica a facut ca retailul, reprezentat de lanturile de magazine de tip Do-It-Yourself (DIY) si propria retea comerciala, sa reprezinte principalele canale de distributie a produselor Arcon. "O pondere mult mai mica decat in alti ani este reprezentata de livrarile directe catre antreprenorii si investitorii privati, deoarece, practic, piata se bazeaza pe lucrarile de mica anvergura, realizate in regie proprie", a mai spus directorul de vanzari al companiei.
Semnal de alarma la adresa autoritatilor din Sfantu Gheorghe
Protestul oamenilor de afaceri din Sfantu Gheorghe cu privire la politica de impozitare aplicata companiilor de catre primaria municipiului si la atitudinea descalificanta a Camerei de Comert si Industrie in care au fost implicati managerii Arcon a avut efectul scontat, potrivit opiniei lui Sorin Cristea, deoarece a tras un semnal de alarma in ceea ce priveste abuzurile pe care le comit autoritatile locale in detrimentul mediului de afaceri. Incepand din 2013, edilii din Sfantu Gheorghe au decis majorarea cu 50% a impozitelor pe cladiri. "Am verificat aceleasi impozite in orasele din apropiere si am constatat ca in niciun alt oras acestea nu se ridica la nivelul celor din Sfantu Gheorghe. La Targu Secuiesc, de exemplu, cota este de 1%, la Miercurea Ciuc de 1,2%, in Bragadiru, langa Bucuresti, se situeaza la 1% din valoarea cladirii, in timp ce la Sfantu Gheorghe este de 1,8%", preciza la acel moment Ioan Titeiu, directorul general al Arcon. Desi majorarea impozitelor a ramas in vigoare, prin aplicarea hotararii Consiliului Local si Arcon a suportat doar la acest impozit o crestere de peste 40.000 de euro anual, autoritatile au decis returnarea sumelor percepute excedentar printr-un ajutor de minimis. "Totodata, au fost sistate proiectele exagerate care reprezentau justificari ale supraimpozitarii mediului de afaceri, cum ar fi stoparea realizarii unei parcari de 2,5 milioane de euro intr-o localitate cu 50.000 de locuitori, investitie uriasa pentru o comunitate amenintata de spectrul lipsei de fonduri", a explicat Sorin Cristea.
In luna februarie 2013 managerii Arcon au denuntat practicile Primariei Sfantu Gheorghe. La acel moment, compania a facut publice informatii financiare referitoare la modul distributiei catre autoritatile locale a fondurilor colectate din impozitele platite de companii, altele decat cele pe terenuri si cladiri. "Din impozitul colectat din venitul salariatului, o proportie de nu mai putin de 41,75% revine primariei, 11,25% se distribuie catre autoritatile judetene, iar 18,5% sunt impartite de Consiliul Judetean si Finantele Publice catre orasele judetului. De asemenea, in conformitate cu proiectul bugetului de stat aferent anului 2013, din TVA-ul colectat la nivel national se va aloca o cota de aproximativ 38 milioane de euro judetului Covasna. In mare parte si acesti bani vor ajunge la Primaria Sfantu Gheorghe", spunea Ioan Titeiu in februarie 2013, in scrisoarea de motivatie a participarii la protest.
Insolventa firmelor, principala problema a pietei constructiilor
Valul de insolvente generat de arieratele autoritatilor catre majoritatea companiilor de constructii duce la un blocaj financiar in lant. Potrivit lui Sorin Cristea, acest fenomen nu poate fi intrerupt decat prin legi mai drastice, care sa reglementeze insolventele si falimentele, ce s-au transformat in metode de eludare a creantelor (inclusiv bugetare) si printr-o disciplina financiara mai riguroasa in ceea ce priveste investitiile autoritatilor. "Statul poate da semnalul de revenire a acestei piete atat prin achitarea datoriilor pentru lucrarile finalizate, cat si printr-un program de investitii in reabilitari si lucrari de infrastructura. Mai mentionam si programele de finantare de tip «Prima Casa» sau ANL, ce ar trebui sa dispuna de fonduri colectate din vanzarile imobilelor construite in anii trecuti", a explicat directorul de vanzari al Arcon.
***
Societatea din Sfantu Gheorghe este activa pe piata locala a termo- si hidroizolatiilor din anul 1994 si are, in prezent, 200 de angajati. Incepand din 2012, compania a dezvoltat si un centru de productie a tencuielilor decorative si vopselelor, cu o capacitate de 60.000 de tone pe an. La inceputul anului in curs, Arcon a definitivat procedura de preluare a companiilor Corina Gealan si Amvic, detinute anterior de Marin Crutescu.
ARCON: Declining trends on the coatings and paints markets
The Romanian thermo-insulating polystyrene market situated last year to over 100 million EUR, a corresponding value of quantitative sales of 3.5 million cubic meters, according to the estimates of the specialized manufacturer Arcon, with its headquarters in Sfantu Gheorghe city. For the current year, the company expects a decline of at least 10% of the domain, due to the lack of funds allocated by the authorities for the sequel of the program for thermal rehabilitation of blocks of flats as well as because of a financial deadlock created by the late payment of arrears to contractors. In what concerns the local waterproofing market, this also records a decrease of 15% due to the new investments in industrial projects and the decrease in residential works. With an annual production capacity of over 20 million square meters, Arcon is the main producer of bituminous membranes with elastic-plastomer in Eastern Europe. Generally speaking, in what regards the future development opportunities, the heat and waterproofing materials industry is dependent on the state budgets for investment projects and the ability of the authorities to attract European funds, which represent the essential amounts of money for the continuation of the thermal rehabilitation of buildings. In this context, Arcon reported a turnover of over 138 million RON (about 31 million EUR) in 2012, following a slightly increase trend in comparison with the value registered in 2011. "In the first six months of 2013, a significant decline in sales was recorded, which can be placed inside the falling trend and the decreasing margins of the profile market. However, in spite of all this, we hope for a rebound in the second half of this year, the growth of the quantitative sales being supported as well by the expansion of the external distribution network. Overall, we want that the results reported at the end of the current financial year to be on the same level as in 2012", said Sorin Cristea, CFO of Arcon. On the local market, the company commercializes bituminous membranes under the Arco and Festa brands; Arco, Penguin and Rotherm fireproof expanded polystyrene, and Arco Perfect Decor and Perfect Color washable paints and decorative coatings ranges.
(articol aparut in Agenda Constructiilor, editia octombrie 2013 )

Lucrari de referinta

Stiri & Comunicate

ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ACAD

Autentificare

Revista Agenda Constructiilor editia nr. 143 (Iunie-Iulie 2019)
ROCKWOOL 196
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
EURO-Constructii 2020
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023
Carpatcement 196
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2018-2019 & Perspective 2020-2023