INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
ASOCIATIA ROMANA PENTRU DEZVOLTARE LOCALA DURABILA (ARDLD) |
Adresa: Str. Parintele Galeriu nr. 7, Bucuresti, S2 |
Telefon: 0770-886.221 |
E-mail: office@ardld.ro |
Web site: ardld.ro |
Domenii: Patronate si asociatii profesionale |
Descriere activitate |
Prezentare companie/institutie
ARDLD: Atingerea tintelor de dezvoltare durabila este obligatorie
Alina Bilan
Functia/Organizatia: presedinte, Asociatia Romana pentru Dezvoltare Locala Durabila (ARDLD) si Partener la ONV LAW;
Experienta profesionala: 16 ani in drept administrativ si achizitii publice.
Asociatia Romana pentru Dezvoltare Locala Durabila (ARDLD) este o organizatie nonguvernamentala care are in centrul preocuparilor sale dezvoltarea durabila. Institutia este un partener in sprijinirea implementarii obiectivelor globale de sustenabilitate atat la nivel local, cat si national. ARDLD militeaza pentru ca cele 17 obiective, incluse in Agenda 2030, sa devina o preocupare comuna pentru autoritatile centrale si locale, pentru mediul de afaceri si organizatiile societatii civile. Strategia actuala stabileste obiective concrete pentru trecerea, intr-un interval de timp rezonabil si realist, la un nou model de dezvoltare propriu Uniunii Europene si acceptat pe plan mondial, orientat spre imbunatatirea continua a vietii oamenilor si a relatiilor dintre ei, in armonie cu mediul natural. Datorita complexitatii si duratei, precum si impactului major pentru toate aspectele realitatii, procesul de dezvoltare durabila a fost adaptat si optimizat in mod constant. In continuare, Alina Bilan, presedintele ARDLD, ofera detalii utile despre activitatea si obiectivele organizatiei.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, gradul de dezvoltare durabila a Romaniei, in acest moment?
- Pentru a raspunde, trebuie sa luam in considerare cateva paliere. Primul este legat de alinierea strategiilor de la nivel national cu cele europene si mondiale si, din acest punct de vedere, Romania are o strategie nationala de dezvoltare durabila, un plan de actiune, un ghid de implementare si o structura guvernamentala dedicata, respectiv Departamentul pentru Dezvoltare Durabila din cadrul Secretariatului General al Guvernului (SGG). Avem o pozitie apreciata si respectata la nivel european si chiar la nivelul ONU. Cel de-al doilea se refera la existenta si mai ales eficienta instrumentelor de politica publica necesare pentru implementare. Aici avem probleme, pentru ca actiunile care genereaza efecte reale au nevoie de instrumente puternice si cuprinzatoare. Dezvoltarea durabila necesita o abordare multisectoriala si, fara corelarea eficienta a masurilor de la nivel central cu cele la nivel local, este dificil sa creezi masa critica atat de necesara pentru tranzitia catre sustenabilitate. Al treilea palier este legat de localizarea obiectivelor de dezvoltare durabila. Masura implementarii ODD este data de ceea ce se intampla la nivel local. Am participat, in calitate de expert, la elaborarea Raportului Voluntar Subnational prezentat de Romania la ONU in 2023 si am constatat ca la nivel local avem o mai mare nevoie de constientizare, educatie si responsabilizare in domeniul dezvoltarii durabile. Trebuie sa aducem principiile sustenabilitatii in viata de zi cu zi a comunitatilor locale si aceasta necesita eforturi sustinute, tenacitate si o buna cunoastere a realitatilor de la nivel local, pentru a gasi cele mai bune formule de implementare. Si, din acest punct de vedere, cheia este colaborarea si implicarea.
- Care este stadiul implementarii Strategiei nationale de dezvoltare durabila 2030 (SNDDR) si care sunt urmatorii pasi catre indeplinirea obiectivelor?
- Conform Raportului National Voluntar din 2023, Romania inregistreaza un nivel de 62,1% in implementarea SNDDR. Raportul respectiv reflecta o realitate - si anume ca suntem pe drumul cel bun, dar mai avem de lucru in domeniul implementarii la nivel sectorial si local. Pasii urmatori sunt usor de descris si relativ dificil de urmat. Este necesar sa respectam si sa implementam reglementarile deja existente, sa consolidam mecanismele de monitorizare pentru implementare, sa construim platforme eficiente de colaborare intre administratia centrala si cea locala, mediul academic, cel de business si societatea civila, pentru a avea garantia reprezentarii reale a tuturor segmentelor societatii in elaborarea si implementarea politicilor publice din domeniul dezvoltarii durabile. Totodata, trebuie sa avem in vedere continuarea eforturilor de constientizare, sa intelegem ca sustenabilitatea este despre toti si fiecare dintre noi si ca avem obligatia fata de generatiile viitoare sa ne implicam in efortul comun pentru constructia unui viitor sustenabil.
- Ce impact au avut asupra obiectivelor de dezvoltare durabila razboiul din Ucraina si problemele de pe piata de energie?
- Atingerea ODD nu este optionala, este o obligatie asumata responsabil la nivelul intregii lumi. Amenintarile la adresa sustenabilitatii nu au granite. Poluarea, schimbarile climatice, decalajele economice, crizele energetice, pandemiile nu au nevoie de viza pentru a trece granitele administrative. Consecintele razboiului si ale conflictelor regionale pot traversa orice granita si pot afecta in mod egal oamenii si tarile. Este, deci, evident ca afecteaza si indeplinirea ODD. Masura in care afecteaza atingerea acestor obiective este data de felul in care tarile isi trateaza diferentiat obligatiile de sustenabilitate, incercand sa obtina derogari care sa permita actiuni contrare fata de strategiile deja asumate. Din pacate, razboiul din Ucraina si celelalte conflicte regionale au generat o serie de crize cu impact major. Mai mult, in acest context al razboiului, exista tendinta de a minimaliza importanta si urgenta tranzitiei spre sustenabilitate si de a descuraja eforturile care se fac in aceasta directie. Chiar daca ritmul tranzitiei a fost pe alocuri incetinit, tarile care au adoptat masuri eficiente si inteligente pentru tranzitia catre un viitor sustenabil vor fi castigatoare. Problemele de pe piata de energie vor genera o adaptare inteligenta a principalilor jucatori la provocarile actuale. Chiar daca, pe termen scurt, se forteaza acceptarea unor masuri nesustenabile, viitorul este al generatiilor viitoare si transformarea pietei de energie in directia sustenabilitatii nu este un proces reversibil. Cercetarea, inovarea si schimbarea de paradigma vor reprezenta elementele definitorii pentru remodelarea pietei de energie.
- Cum vedeti piata finantarilor verzi in Romania? Care este gradul de implicare al bancilor in acest demers de dezvoltare durabila?
- Piata proiectelor verzi este evaluata la peste 60 miliarde de euro pana in 2030. Domeniul finantarilor verzi este extrem de complex si nu poate fi abordat prin intermediul unui raspuns la o intrebare generica. Provocarile sunt complexe si acestea implica directii de actiune care sa raspunda eficient la complexitatea problemelor. Sursele de finantare sunt multiple, se vor diversifica si nu tin doar de domeniul bancar. Dar bancile au un rol esential in stimularea tranzitiei spre sustenabilitate. Subliniez insa un aspect important: pentru domeniul bancar sustenabilitatea este o oportunitate, nu un obstacol. De aceea, bancile se vor diferentia in viitor prin felul in care se vor pozitiona in raport cu aceasta chestiune esentiala pentru viitorul tuturor, nu numai al sistemului bancar. Si premiantii vor fi cu certitudine cei ce vor intelege la timp nevoia de a se transforma. Si transformare inseamna expertiza specifica, capacitate de reactie si implicare. Chiar daca in acest moment implicarea bancilor nu este la nivelul potentialului pietei, valul schimbarii va obliga institutiile bancare sa se adapteze si sa se concentreze prioritar pe acest domeniu.
- Ce considerati ca ar trebui facut, cu prioritate, pentru o dezvoltare sustenabila a Romaniei? Care ar fi "zonele fierbinti" in care ar trebui investit cu prioritate?
- Pentru a proiecta Romania sustenabila trebuie sa ne gandim in primul rand la cei ce vor trai in aceasta tara si atunci trebuie sa investim inteligent in generatia viitoare. Trebuie sa asiguram educatie in cadrul unui sistem functional si orientat catre nevoile viitoare ale societatii, sa generam modele pentru tineri si sa valorificam, prin mecanisme eficiente, potentialul de inteligenta si creativitate al acestora. Nu cred ca exista o zona mai fierbinte si mai aproape de noi decat aceasta si de aceea cred ca trebuie sa tratam cu prioritate si inteligenta investitiile in educatia generatiilor viitoare, pentru a ne oferi astfel garantia investitiei in viitorul sustenabil al Romaniei.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2024) |