Agenda Constructiilor
Miercuri, 04 Decembrie 2024
PAGINA PERSONALIZATA


ASOCIAȚIA ROMÂNĂ A CONSTRUCTORILOR DE AUTOSTRĂZI (ARCA)

ASOCIAȚIA ROMÂNĂ A CONSTRUCTORILOR DE AUTOSTRĂZI (ARCA)

Adresa: Str. Grigore Manolescu nr. 7A, Bucuresti, S1
Telefon: 0377/885.100
Fax: 0370/509.090
E-mail: contact@arca.info.ro
Web site: www.arca.info.ro
Domenii: Patronate si asociatii profesionale
Descriere activitate
Organizație ce susține și promovează dezvoltarea domeniului construcțiilor și al infrastructurii rutiere
Prezentare companie/institutie
ARCA: Eliminarea facilitatilor fiscale pentru constructori ar fi o eroare
 
 
 
 
 
 
Vlad Vamesu (50 de ani)
Functia/Organizatia: presedinte, Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi;
Experienta profesionala: 25 de ani in domeniul constructiilor.
 
Autostrada Moldovei (A7) beneficiaza, in acest moment, de o alocare financiara masiva, insa nu se tine cont de resursele zonei. Fiecare lot din A7 are prevazute 18 luni pentru executie, iar in ultimele 6 luni, cand se va ajunge la turnarea asfaltului pe toate loturile, carierele de agregate minerale care sunt deschise in zonele respective nu vor face fata, avertizeaza Vlad Vamesu, presedintele Asociatiei Romane a Constructorilor de Autostrazi (ARCA). In mod similar, probleme legate de aprovizionarea santierelor vor aparea si la partea de umplutura, din cauza limitelor carierelor de roca vulcanica. Cel mai probabil, aceste probleme vor genera intarzieri foarte mari ale proiectelor, sau cresteri semnificative de costuri pentru constructori, care vor fi nevoiti sa aduca materialele din alte zone, de la distante mari. Reprezentantul ARCA spune ca este nevoie de o mai buna organizare a proiectelor.
ARCA, organizatie ce reprezinta interesele companiilor constructoare de drumuri, este activa din anul 2019 si are, in prezent, 16 companii membre, care au avut anul trecut o cifra de afaceri totala de peste 2,5 miliarde lei, si mai mult de 3.300 de angajati.
 
- Cum a evoluat piata de lucrari de infrastructura in 2022?
- Este clar ca in prima parte a anului 2022 s-a inregistrat o stagnare, din cauza cresterii fabuloase a preturilor materiilor prime intre sfarsitul anului 2021 si inceputul anului 2022, perioada in care nu s-a gasit vreo rezolvare la problema ajustarii preturilor. Aceasta dificultate s-a rezolvat in etape, dar in mod real problema ajustarii preturilor a fost deblocata prin ultima ordonanta pe aceasta tema, cea din iulie 2022. Practic, putem vorbi de un an atipic, pentru ca in a doua parte a acestuia s-au facut eforturi ca firmele sa lucreze si sa isi imbunatateasca indicatorii financiari. In prima parte a anului, nu s-a lucrat din cauza imposibilitatii generate de cresterea fabuloasa a preturilor. Aceasta a fost problema anului 2022.
- Ce estimari aveti pentru 2023-2030, pe piata de infrastructura, si cum vedeti implementarea PNRR?
- Pentru intervalul 2023-2030, este foarte complicat de facut o previziune. Este clar ca, la nivel de infrastructura mare, sunt semnate contracte mai mult decat oricand - A7 si capetele din A8. Situatia va depinde si de cum va functiona programul Anghel Saligny. Foarte multe proiecte pentru reabilitarea drumurilor judetene sunt scoase la licitatie cu conditii suspensive - adica daca va exista sau nu buget pentru acestea. Deci nu putem face estimari, iar aceasta este o problema. Bugetele prin CNAIR pentru proiectele mari sunt alocate, avem cel mai mare numar de kilometri aflati simultan in executie din toate timpurile. Dar ne intereseaza si proiectele mai mici, pentru ca majoritatea companiilor de constructii de infrastructura lucreaza simultan si la proiecte mari, si la proiecte de tipul drumurilor judetene sau locale.
In ceea ce priveste preturile, din toamna anului 2022 a existat o tendinta generala de scadere a acestora, de exemplu la bitum si fier. Dar exista, inca, oscilatii - cresteri de preturi cauzate de situatii specifice, intr-un anumit moment.
- Care sunt principalele dificultati cu care se confrunta constructorii de autostrazi din Romania?
- Problema pe care o remarc este ca nu vedem un plan de organizare foarte bun in acest demers de investitii in autostrazi. Concret, acum este o alocare masiva pe Autostrada Moldovei, dar nimeni nu pare sa ia in considerare care sunt resursele zonei. Fiecare lot din A7 are 18 luni pentru executie. Ce vom face atunci cand, in ultimele sase luni, se va turna asfaltul pe toate aceste loturi? Carierele de agregate minerale care sunt deschise in zonele respective nu vor face fata. Daca luam in calcul si partea de umplutura, carierele care produc roca vulcanica sunt limitate ca numar si posibilitate de productie. De aici, apar doua scenarii: vor fi intarzieri sau costurile vor creste foarte mult pentru constructor, pentru ca trebuie sa aduca materialul din alte zone, de la distante mari. Cel mai probabil este ca vor aparea intarzieri.
O alta dificultate cu care se confrunta constructorii din Romania este problema experientei similare. Criteriile de calificare referitoare la experienta similara nu trebuie sa se refere la valoare, ci la unitati fizice de masura. In contextul cresterii preturilor pentru materiile prime si pentru forta de munca, criteriile de valoare devin aleatorii si nerelevante. Folosirea unor criterii cantitative din proiectele realizate este o solutie mai realista si mai adaptata scopului. De exemplu, aceste criterii pot fi numarul de kilometri construiti, numar de mp de structuri (poduri), numarul de metri cubi din terasamente, umpluturi si fundatie sau numarul de tone de mixturi asfaltice asternute, la care sa se adauge un coeficient de crestere de 20%, care permite dezvoltarea organica a unei companii. Nerezolvarea acestei probleme impiedica multe companii cu capital romanesc sa participle la licitatii.
Alte probleme curente sunt legate de asigurarea garantiilor de buna executie, mai ales dupa falimentul City Insurance, dar si de faptul ca bancile sunt din ce in ce mai putin dornice sa finanteze sectorul de constructii. O alta amenintare o reprezinta posibilitatea eliminarii facilitatilor fiscale pentru domeniul constructiilor.
- Ce solutii ar avea la indemana companiile de constructii pentru rezolvarea crizei de forta de munca cu care se confrunta intregul sector?
- Ca sa atragem oameni calificati, cred ca ar trebui sa existe un efort conjugat al patronatelor, impreuna cu Ministerul Educatiei si cu Ministerul Muncii, pentru a instrui forta de munca. Sunt necesare programe pentru scoli profesionale, care sa poata face practica de calificare pe santiere, pentru operatori de utilaje din toate domeniile. Toate firmele din Romania ii invata si ii califica pe oameni la locul de munca. Insa ar fi un beneficiu si pentru oameni, si pentru firme sa faca acest lucru in mod organizat, prin scoli profesionale, ceea ce ar presupune si obtinerea unei diplome.
O alta modalitate de atragere a fortei de munca ar fi lucratorii din afara UE. Companiile de constructii au un deficit de soferi de basculante. Problema este ca un sofer din Sri Lanka, de exemplu, nu poate sa isi echivaleze atestatul decat printr-un examen in limba romana. Ei sunt buni, stiu meserie, dar nu stiu limba romana, nu exista posibilitatea de a da acest examen in engleza.
O alta oportunitate ar fi reconversia celor care lucreaza in constructii civile, pentru ca partea de imobiliare si cladiri comerciale este in scadere.
- Care este diferenta de salariu care determina un om calificat sa plece din Romania in vestul Europei?
- De exemplu, un sofer de basculanta poate castiga in Romania intre 1.000 si 1.300 de euro net. In Germania, ar putea ajunge la 4.000 de euro, dar in strainatate are cheltuieli mari de intretinere. Putem aduce din Sri Lanka pe 700-800 de euro, dar apare aceasta problema a atestatului.
- In ce actiuni este implicata asociatia si ce proiecte are stabilite pentru 2023 si 2024?
- De la momentul infiintarii, in 2019, ne-am propus sa facilitam dialogul institutional cu autoritatile din Romania care au responsabilitati in domeniu, prin stabilirea unui cadru legal, transparent si profesionist. ARCA se implica in dezvoltarea si consolidarea, pe principii specifice economiei de piata, a companiilor romanesti care activeaza in domeniul constructiilor de drumuri si autostrazi. Ne dorim ca mai multe firme cu capital romanesc sa ajunga la capacitatea de a gestiona in mod direct proiecte de anvergura, fara a mai fi nevoite sa se asocieze cu firme cu capital strain.
In mod specific, pentru 2023 si 2024, ne propunem sa ramanem in dialog cu puterea executiva, cu puterea legislativa si cu alti parteneri sociali, sa participam la elaborarea politicilor publice in domeniul infrastructurii rutiere si sa contribuim la proiecte comune pentru formarea si ocuparea fortei de munca.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2023)

Produse & tehnologii

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMSISECAMABONARE REVISTEhiltiTotalEnergiesRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
quadratum
viarom
SIGM
Arduro
leviatan
rigips
ELECTROGRUP
strabag nivel 1
MAKITA
konsent
CDS
CONCEPT STRUCTURE
SSAB
noark
VEGO
EDIT-Structural
AED
ness project
Acvatot 2019
Ubitech
ERBASU CONSTRUCT
theda mar
BogArt
concelex
DRS

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<