Agenda Constructiilor
Vineri, 27 Septembrie 2024
RAWLPLUG
PAGINA PERSONALIZATA


CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A ROMANIEI (CCIR)

CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A ROMANIEI (CCIR)

Adresa: B-dul Octavian Goga nr. 2, CCIR Business Center, Bucuresti, SSector 3
Telefon: 021/319.00.93
Fax: 021/319.00.92, 021/319.01.56
E-mail: ccir@ccir.ro
Web site: www.ccir.ro
Domenii: Institutii publice
Descriere activitate
Este organizaţie neguvernamentală, autonomă, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică, ce reprezintă, sprijină şi apără interesele generale ale comunităţii de afaceri din România, urmărind promovarea şi dezvoltarea industriei, comerţului, serviciilor şi agriculturii, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă, fiind organizată și funcționând în temeiul Legii nr. 335/2007 a camerelor de comerț din România.
Prezentare companie/institutie
CCIR: Mediul de afaceri din Romania are nevoie de mai mult curaj
 
 
 
 
 
Mihai Daraban (56 de ani)
Functia/Organiazatia: presedinte, Camera de Comert si Industrie a Romaniei;
Experienta profesionala: peste 30 de ani in domeniul diplomatiei, comertului si relatiilor internationale.
 
Romania se afla la aproape 35 de ani de la momentul in care se poate vorbi de economie de piata, de capital privat, investitii private etc., respectiv la prima generatie de oameni de afaceri aparuta dupa perioada comunista. Mihai Daraban, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), spune ca, in mod categoric, din aceasta perspectiva exista o evolutie spectaculoasa a mediului de afaceri din Romania, dar, in acelasi timp, exista si un prag invizibil pe care oamenii de business sunt tematori sa il treaca. "Ma refer la o anumita retinere in a intra si pe alte piete, in afara de cea autohtona, la o anumita lipsa de incredere in propriile forte sau, sa-i spunem lipsa acelei porniri de «conquistador». Evident, ne putem intoarce in istorie, unde vom vedea ca nu am avut acest spirit de cuceritor, dar cred ca nu facem altceva decat sa gasim o alta scuza. Mediul de afaceri din Romania are nevoie de mai mult curaj, are nevoie sa iasa din faza statica in care se gaseste acum si sa dezvolte afaceri pe cat mai multe piete internationale", este de parere Mihai Daraban. In randurile urmatoare prezentam opinia reprezentantului CCIR referitoare la evolutia mediului de afaceri din Romania, perspectivele de dezvoltare a tarii noastre, precum si rolul si planurile CCIR.
 
- Care sunt atuurile tarii noastre, din punct de vedere al mediului de afaceri, in opinia dumneavoastra?
- Daca ne referim la ceea ce ar putea reprezenta un avantaj pentru Romania in incercarea de a atrage cat mai multe investitii straine, putem sa vorbim despre un cost al fortei de munca destul de scazut si, pana de curand, puteam sa vorbim si despre o fiscalitate redusa. Din pacate, acest ultim aspect nu mai este valabil. Trebuie sa ne uitam in jur si sa luam aminte la ceea ce fac macar statele vecine din acest punct de vedere, daca nu la cele puternice economic. Trebuie sa vedem cum a reusit, de exemplu, Ungaria sa atraga investitii in linii de productie extrem de profitabile si, mai ales, sa intelegem de ce acesti investitori au ocolit Romania. Nu in ultimul rand, mai ales in actualul context geopolitic, trebuie sa accentuam ideea ca Romania este o destinatie sigura pentru afaceri. Vedem acest lucru aproape zilnic la Camera Nationala, datorita interactiunii noastre constante cu investitorii straini. Acelasi lucru se intampla si atunci cand CCIR organizeaza misiuni economice in strainatate, oamenii de afaceri de pe aproape toate continentele considerand Romania o tara sigura, un loc unde pot dezvolta proiecte majore, fara sa se teama de instabilitate, fie sociala, fie de alta natura. Siguranta, atat cea economica, cat si cea a vietii de zi cu zi, este unul dintre criteriile de baza pentru care foarte multe companii din strainatate pot sa aleaga Romania ca destinatie investitionala.
- Ce initiative derulati, la nivelul CCIR, in acest moment, in sprijinul mediului de afaceri din Romania?
- In ultimii zece ani, CCIR a trebuit sa se reinventeze si, astfel, sa ofere o alta perspectiva mediului de afaceri din Romania, actionand in principal pe trei mari coordonate. Rolul CCIR este acela de a media dialogul dintre decidentul politic si mediul de afaceri, in sensul in care preluam mesajele si preocuparile oamenilor de business si le aducem in atentia autoritatilor. Am reusit, in acest mod, sa contribuim la modificarea unor acte normative sau, atunci cand a fost cazul, chiar la redactarea unor legi, cum ar fi cea a parteneriatului public privat sau cea a insolventei. In perioada pandemiei, impreuna cu Camerele judetene, am elaborat si propus decidentilor mai mult de 70 de masuri de redresare economica, mare parte dintre ele fiind puse in practica de Guvernul Romaniei. O alta directie de actiune pentru CCIR este cea a internationalizarii businessului romanesc, in fapt o recucerire a pietelor pe care nu demult le consideram traditionale, dar de pe care, in momentul de fata, suntem aproape absenti. Exista o lunga lista a forumurilor de afaceri pe care CCIR le-a organizat in aceasta perioada, evenimente care au dat posibilitatea companiilor romanesti sa intre in contact direct cu oameni de afaceri din strainatate si sa stabileasca impreuna planuri de actiune comune. Cea de-a treia coordonata o reprezinta organizarea de targuri internationale si expozitii. Centrul de Expozitii Romexpo, detinut de CCIR, organizeaza anual zeci de astfel de evenimente cu un grad ridicat de internationalizare. INDAGRA, de exemplu, este cel mai mare targ agricol organizat in sud-estul Europei. Feedbackul primit in tot acest timp din partea comunitatii de afaceri din Romania a fost si este unul pozitiv, astfel incat vom continua sa actionam pe aceste coordonate.
- Care sunt cele mai mari probleme cu care va confruntati, in acest moment, in activitatea CCIR?
- De la inceput, vreau sa mentionez un lucru pe care multa lume poate nu-l cunoaste sau cei care il cunosc se fac ca il uita. CCIR nu este o institutie de stat, nu este o institutie finantata de la bugetul de stat. Majoritatea actiunilor pe care le-am intreprins din anii ‘90 pana acum sunt organizate din banii nostri, nu din banii populatiei. Mai mult decat atat, CCIR a suportat din propriul buget organizarea Forumului Economic Initiativa celor Trei Mari, in 2018, pentru ca Administratia Prezidentiala nu avea alocati integral banii pentru un eveniment de o asemenea anvergura. Sa retinem faptul ca la acest forum au fost prezenti presedinti de stat sau oficiali guvernamentali din tarile partenere din cadrul Initiativei celor Trei Mari. Cu alte cuvinte, suntem pe cont propriu, chiar daca activitatea CCIR are implicatii asupra economiei nationale. In mod evident, este nevoie de o noua lege a camerelor de comert, care sa ofere sistemului cameral din Romania mai multe avantaje si, implicit, mult mai multe responsabilitati. Nu inventam noi apa calda, o astfel de legislatie, prin care se recunosc rolul si importanta Camerei Nationale, exista deja in state europene puternice, cum ar fi: Austria, Franta, Germania sau Italia, ca sa numesc doar cateva. CCIR este membra a Asociatiei Camerelor de Comert Europene (Eurochambres), necesitatea unei legislatii unitare europene in ceea ce priveste functionarea camerelor de comert fiind un subiect extrem de dezbatut. Speram ca noua componenta a Comisiei Europene sa se aplece mai mult asupra acestei probleme.
- Ce obiective aveti stabilite, la nivel de organizatie, pentru ultimele luni din 2024 si in perspectiva (2025-2030)?
- Pentru ca am vorbit de importanta sistemului cameral pentru economia romaneasca, trebuie sa stiti faptul ca anul acesta se implinesc 160 de ani de activitate a camerelor de comert. Domnitorul Alexandru Ioan Cuza a semnat, la data de 30 septembrie 1864, Decretul Domnesc care a oficializat infiintarea pe teritoriul Principatelor Romane, Tara Romaneasca si Moldova, a unui numar de 15 Camere de Comert, la: Bucuresti, Barlad, Turnu-Severin, Craiova, Turnu-Magurele, Giurgiu, Braila, Galati, Ismail, Iasi, Piatra-Neamt, Bacau, Focsani, Botosani si Ploiesti. Va fi un eveniment cu totul special pe care il vom celebra la Ateneul Roman alaturi de toti presedintii de Camere judetene, reprezentanti ai mediului de afaceri din Romania si din strainatate, precum si alaturi de demnitari ai Statului Roman. Evident, cu o traditie de peste 30 de ani, vom organiza Gala Topului National al Firmelor - 2024, eveniment de referinta al CCIR, care promoveaza excelenta in afaceri si atrage atentia asupra performantelor remarcabile ale companiilor din diferite domenii de activitate.
Referitor la planurile CCIR pentru perioada 2025-2030, in lipsa unei legislatii adecvate a functionarii camerelor de comert, acestea pot fi influentate fie de instabilitatea politica, fie de cea fiscala. Din nefericire, Romania are o lunga traditie privind ambele aspecte, daca ne gandim numai la numarul de prim-ministri care s-au succedat la conducerea guvernului in ultimii zece ani sau la implementarea peste noapte a unor acte normative care au dat peste cap activitatea economica a intregii tari. Europa, si chiar intreaga lume, traverseaza o perioada destul de nefasta atat din punct de vedere economic, cat si social, stabilitatea fiind poate cuvantul cheie pentru o iesire din acest impas.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia August 2024)

Produse & tehnologii

Stiri & Comunicate

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiABONARE REVISTEALLBIMSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
AUGUST 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 184 (August 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
viarom
concelex
BogArt
theda mar
konsent
strabag nivel 1
DRS
SIGM
CDS
Ubitech
Arduro
ELECTROGRUP
noark
SSAB
quadratum
rigips
leviatan
Acvatot 2019
ness project
MAKITA
EDIT-Structural

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
ef-de-n
ROGBC 2016
econet
top 500
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander