INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE (CFR SA) |
Adresa: B-dul Dinicu Golescu nr. 38, Bucuresti, S1 |
Telefon: 021/319.24.00 |
Fax: 021/319.24.01 |
E-mail: OfficeCFR@cfr.ro |
Web site: www.cfr.ro |
Domenii: Institutii publice |
Descriere activitate
Administrator al infrastructurii feroviare din România, desfășoară activități de interes public național și are ca permanentă preocupare intreținerea, dezvoltarea infrastructurii feroviare și modernizarea acesteia prin metode mecanizate, managementul traficului, monitorizarea și comanda semnalizării, in concordanță cu standardele europene de performanță și specificațiile tehnice de interoperabilitate. |
Prezentare companie/institutie
CFR SA: Finantari europene de 4,5 miliarde euro pentru infrastructura
Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) beneficiază de fonduri pentru investiții în infrastructura de transport feroviar de circa 4,55 miliarde euro asigurate de Comisia Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Programul Transport 2021-2027, la care se adaugă și contribuția asigurată de România. Până la acest moment au fost accesate 3,21 miliarde euro din această sumă, potrivit datelor CFR SA. Până la finalul anului 2030, conducerea CFR SA estimează finalizarea următoarelor proiecte: reabilitarea liniei CF Frontieră Curtici - Simeria, Tronsonul 2 (km 614 - Gurasada și Tronsonul 3, Gurasada-Simeria; reabilitarea CF Brașov - Simeria, Subsecțiunile 1. Brașov - Apața și 3. Cața - Sighișoara; reabilitarea secțiunii de cale ferată Brașov - Sighișoara, subsecțiunea 2 Apața - Cața; modernizarea CF Arad - Timișoara - Caransebeș; electrificarea și reabilitarea CF Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor; modernizarea infrastructurii feroviare în Portul Constanța - Etapa I - Valu lui Traian și Etapa II; modernizarea CF București - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră - Lot 2. La acestea se adaugă și o serie de proiecte tip "Quick Wins" - lucrări de eliminare a restricțiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii ferate.
Bugetul alocat derulării proiectelor cu finanțare europeană pentru anul 2024 este de 4,76 miliarde lei, iar până la 30 iunie a.c., execuția bugetară este de 50,54%. Ion Simu-Alexandru, director general, CN CFR SA, spune că fondurile alocate pentru proiectele în curs sunt suficiente în raport cu necesarul de finanțare, având în vedere că proiectele sunt multianuale.
De asemenea, CFR SA are alocată, prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2024, aprobat prin HG nr. 492/14.05.2024, suma de 5,8 miliarde lei pentru finanțarea investițiilor (atât a celor finanțate din sursele proprii ale companiei, cât și investițiile finanțate din surse bugetare), iar la data de 31 mai 2024, a utilizat pentru finanțarea investițiilor aproape două miliarde lei, ceea ce reprezintă un procent de 34,36%. Lucrări de modernizare și reînnoire a căilor ferate pe 637 km
În paralel cu lucrările de modernizare/ reabilitare a infrastructurii feroviare, sunt în derulare și lucrări de reînnoire a suprastructurii căii pe linia CF București - Pitești (217 km) și lucrări de reparații tip Quick Wins (420 km) pe segmente de linii CF aflate pe raza SRCF Timișoara, Brașov, Cluj, București, Craiova, Galați și Iași. Programul de reînnoire a suprastructurii căii pe linia CF București - Pitești, cu finanțare asigurată prin PNRR, are drept scop ridicarea restricțiilor de viteză, creșterea gradului de siguranță și atingerea vitezei maxime de circulație de 120 km/h, pe o lungime cât mai mare a traseului.
Lucrările tip Quick Wins, cu finanțarea asigurată din fonduri PNRR sunt vizează reparații punctuale a suprastructurii căii și au drept scop ridicarea restricțiilor de viteză, îmbunătățirea condițiilor de circulație, prin creșterea vitezei maxime la 120 km/h (funcție de configurația traseului) și optimizarea gradului de siguranță. În complementaritate, pentru realizarea investițiilor la nivel național a fost aprobat Planul Național Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, aprobat prin HG nr. 1312/2021, document care a actualizat Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 666/2016. Monitorizare dinamică a șantierelor, pentru a reduce întârzierea proiectelor
Potrivit lui Ion Simu-Alexandru, directorul general al CFR SA, principalele cauze care au generat întârzierea proiectelor în anii anteriori au fost cele generate în perioada pandemiei și post-pandemie, iar ulterior de conflictul din Ucraina, care a provocat o slabă mobilizare a antreprenorilor și, totodată, un întreg lanț de dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente, creșterea prețurilor la materiale și echipamente, cu impact major asupra contractelor de execuție, încheiate după o lungă perioadă de contestații (2-4 ani) în cadrul procedurilor de achiziții. La acestea se pot adăuga întârzieri legate de procedurile de exproprieri suplimentare, relocări de utilități, identificarea unor situri arheologice pe traseu și necesitatea mutării acestora etc.
"Pentru întârzierile generate de creșterea prețurilor au fost emise acte legislative (pentru ajustarea prețurilor), aplicabile și pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile. De asemenea, în cadrul măsurilor avute în vedere pentru evitarea întârzierilor, CFR SA a impus o monitorizare dinamică a lucrărilor atât prin structurile interne de la nivelul companiei responsabile cu implementarea contractelor, prin intermediul consultanților responsabili cu supervizarea lucrărilor și asigurarea managementului contractelor de lucrări, cât și prin structurile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care urmăresc implementarea lucrărilor. Menționăm faptul că, toate structurile sus-menționate efectuează verificări și vizite pe șantier pentru monitorizarea lucrărilor", a decalarat reprezentantul CFR SA. Finalizarea tutoror proiectelor de investiții, principalul obiectiv al CFR Infrastructură
Principalele obiective ale CFR SA, din punct de vedere al investițiilor în infrastructură, constau în finalizarea lucrărilor majore aflate în execuție pe secțiunile km 614 - Simeria (141 km), Brașov - Sighișoara (112 km), Caransebeș - Timișoara - Arad (162 km), Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (166 km), Port Constanța I - Valu lui Traian, modernizarea stației Gara de Nord - faza I, reînnoiri pe linia București - Pitești (217 km) și lucrări de reparații tip Quick Wins (420 km).
Din punct de vedere al achizițiilor, obiectivele actuale constau în finalizarea licitațiilor pentru achiziția contractelor majore de proiectare și execuție și demararea acestora în cadrul proiectelor de reabilitare/ modernizare a tronsoanelor CF Craiova - Caransebeș, București Progresu - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră (Lot 2), Port Constanța - etapele II și III, electrificarea și reabilitarea secțiunilor CF Constanța - Mangalia, Rădulești - Giurgiu și Dărmănești - Vicșani (etapa I). "Pentru proiectele aflate în pregătire estimăm finalizarea studiilor de fezabilitate și proiectare, după caz, pentru următoarele proiecte: Brașov - Predeal, Apahida - Suceava, Coșlariu - Cluj-Napoca, București - Craiova, Complexul Feroviar București, Ploiești Triaj - Focșani - Roman - Pașcani - Dărmănești - Vicșani, respectiv Roman - Iași - Frontieră și demararea lucrărilor în funcție de identificarea surselor de finanțare", a precizat Ion Simu-Alexandru. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2024) |