INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
![]() |
COMPANIA NATIONALA DE INVESTITII RUTIERE (CNIR) |
Adresa: Str. Menuetului nr. 1B, Bucuresti, S1 |
Telefon: ******* |
E-mail: office@cnir.ro |
Web site: www.cnir-sa.ro |
Domenii: Institutii publice |
Descriere activitate
Asigura serviciul public de dezvoltare a infrastructurii de transport rutiere pentru transportul populației și al mărfurilor, în condiții de siguranță a circulației, timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și confort în trafic. |
Prezentare companie/institutie
CNIR are in licitatie proiecte de infrastructura mare de 8,6 miliarde euro
![]() Gabriel Budescu (46 de ani)
Functia/Organizatia: director general, CNIR;
Experienta profesionala: 21 de ani in domeniul constructiilor.
Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR) deruleaza, in prezent, licitatii publicate in Sistemul Electronic pentru Achizitii Publice (SEAP) pentru proiectarea si executia a 300 de kilometri de autostrada si drum expres, valoarea estimata a contractelor fiind de 43 de miliarde lei (8,6 miliarde euro). Sunt opt licitatii pentru proiectare si executie, la care se adauga procedura de achizitie a contractului pentru Studiul de Fezabilitate al Drumului de Mare Viteza Bucuresti - Giurgiu, respectiv alte cinci contracte publicate in SEAP pentru supervizarea lucrarilor pe loturile Autostrazii Unirii (A8), sectiunea Targu Mures - Targu Neamt (Motca). Totodata, din decembrie 2024, CNIR implementeaza contractul pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al Autostrazii A13 Brasov - Bacau, iar de la inceputul lunii februarie a fost preluat si contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate al Autostrazii A3 Ploiesti - Brasov.
- In ce stadiu se afla activitatea CNIR in acest moment?
- Din aprilie 2024 si pana in prezent, de la numirea directorului general cu mandat, compania a devenit complet functionala, a fost aprobat primul buget, exista un sediu nou, modern si au fost angajati specialisti pentru derularea proiectelor de investitii. Conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului, OUG nr. 55/2016, actualizata prin Legea nr. 50/2021, in termen de cel mult trei ani, CNIR trebuie sa preia toate proiectele de infrastructura rutiera, dar strategia de preluare este atributul Ministerului Transporturilor.
- Ce planuri aveti pentru anul 2025, la nivel de Companie, pentru buna desfasurare a proiectelor si implementarea fara blocaje a lucrarilor de constructii?
- Consideram foarte importanta pregatirea riguroasa/ temeinica a documentatiilor pentru licitatii - caietele de sarcini pentru studiile de fezabilitate, respectiv cerintele beneficiarului pentru contractele de proiectare si executie. In acest sens am initiat si consultari cu prestatorii pentru a adapta noile cerinte pe care le-am inclus la posibilitatile din piata. Si aici ne referim la introducerea BIM, a criteriilor de sustenabilitate si de mediu, precum acordarea punctajului pentru constructorii care utilizeaza utilaje mai putin poluante, hibrid si electrice sau criteriile de incluziune sociala - angajarea pe santiere a persoanelor fara loc de munca din zonele in care se va derula proiectul. De asemenea, am initiat un protocol de colaborare si cu Administratia Nationala a Penitenciarelor (ANP) pentru a folosi forta de munca a detinutilor din regim semi-deschis, acolo unde isi exprima aceasta optiune. Este si un demers ca urmare a crizei fortei de munca din sectorul constructiilor. Pentru a reduce riscul intarzierilor, depunem toate diligentele pentru a preda antreprenorilor terenul liber de orice sarcina si vom colabora cu autoritatile nationale si locale, cu detinatorii de utilitati si comunitatile locale. In sprijinul autoritatilor nationale si pentru a contribui la dezvoltarea comunitatilor locale derulam mai multe parteneriate, cel mai recent fiind cel semnat cu Federatia Romana de Canotaj pentru a amenaja o pista olimpica de canotaj pe amplasamentul gropilor de imprumut ale viitorului drum de mare viteza Bucuresti - Giurgiu. Este un proiect complementar contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate - proiect pe care il vom prezenta si Comisiei Europene.
- Ce proiecte de investitii in infrastructura aveti in gestiune, in acest moment, si in ce stadiu de implementare sunt acestea?
- Compania Nationala de Investitii Rutiere deruleaza opt licitatii (publicate in SEAP) pentru proiectarea si executia unor loturi/ tronsoane din Autostrada Unirii (A8), a Drumului Expres (DEx) Braila - Focsani (un singur lot cu lungimea totala de 73,5 km) respectiv DEx Bacau - Piatra Neamt (un singur lot cu lungimea totala de 51 km). La data prezentei, valoarea estimata a contractelor publicate in SEAP pentru proiectare si executie lucrari este de 43 miliarde lei (8,6 miliarde euro) fara TVA, iar lungimea totala este de circa 300 de kilometri de autostrada/ drum expres.
Loturile Autostrazii Unirii Targu Mures - Iasi - Ungheni, promovate la licitatie pentru proiectare si executie lucrari, sunt: I. Autostrada Unirii (A8) sectiunea Targu Mures - Targu Neamt:
● Lotul 1C Sarateni - Joseni (32,4 km); o oferta depusa, in evaluare; ● Lotul 1D Joseni - Ditrau (14,4 km); 5 oferte depuse, in evaluare; ● Lotul 2A Ditrau - Grinties (38 km); o oferta depusa, in evaluare; ● Lotul 2B Grinties - Pipirig (31,5 km); licitatie lansata in SEAP, ofertele s-au depus pana la 27 februarie. II. Autostrada Unirii (A8) sectiunea Targu Neamt (Motca) - Iasi - Ungheni: ● Tronson I Motca - Targu Frumos (27 km); ofertele se depun pana la data de 24 martie 2025; ● Tronson II Targu Frumos - Letcani (28 km); ofertele se depun pana pe 24 martie 2025. Pentru loturile 3, 4 si 5 Letcani - Ungheni, documentatiile pentru lansarea licitatiilor de proiectare si executie sunt in pregatire. ● Pentru DEx Focsani - Braila (73,5 km), CNIR a primit 5 oferte de la constructori, iar ofertele sunt in faza de evaluare tehnica. ● Pentru DEx Bacau - Piatra Neamt (51 km), ofertele vor fi depuse in luna martie 2025. De asemenea, pe langa cele sapte contracte de proiectare si executie publicate in SEAP, CNIR a lansat sase licitatii pentru supervizarea lucrarilor de proiectare si executie: 5 loturi pe Autostrada Unirii, respectiv supervizare pentru proiectare si executie lucrari drum expres Focsani - Braila. Valoarea totala estimata a celor cinci licitatii pentru supervizare lucrari este de peste 400 de milioane de lei. In ceea ce priveste contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate, CNIR a lansat licitatia pentru drumul de mare viteza Bucuresti - Giurgiu si a primit 11 oferte de la proiectanti pentru realizarea documentatiei tehnice, un contract cu o durata totala de 18 luni. Cele 11 oferte sunt in faza de evaluare. De asemenea, CNIR a preluat contractul pentru finalizarea studiului de fezabilitate al Autostrazii A13 Brasov - Bacau in decembrie 2024, termenul contractual de finalizare fiind de 24 de luni (septembrie 2026). In prezent, pentru realizarea documentatiei se efectueaza foraje geotehnice pe traseul din judetul Covasna, in zona orasului Targu Secuiesc. Prestatorul (Consitrans) a efectuat peste 3.000 de metri liniari de sondaje, reprezentand aproximativ 10% din total. Echipele Directiei Investitii au efectuat mai multe verificari in teren pentru monitorizarea proiectului. La inceputul lunii februarie 2025, CNIR a preluat de la CNAIR SA contractul pentru completarea Studiului de Fezabilitate si realizarea Proiectului Tehnic al Autostrazii A3 Ploiesti - Brasov. - Care este valoarea bugetului de care dispune CNIR in 2025?
- Bugetul propus este de 250 de milioane lei si este intocmit in stransa legatura cu planificarea licitatiilor pentru contractele de proiectare si executie, supervizare lucrari de proiectare si executie, respectiv pentru studiile de fezabilitate si calendarul estimat pentru derularea procedurilor de achizitie. Pentru 2025, ne propunem gestionarea cat mai eficienta a portofoliului de proiecte pe care il avem. Am facut demersurile catre Autoritatea Tutelara - Ministerul Transporturilor si Infrastructurii - pentru alocarea unor noi proiecte conform OUG nr. 55/2016. Dupa ce vom primi lista noilor proiecte ce urmeaza a fi preluate vom elabora un calendar de implementare. In mod special, punem accent pe calitatea lucrarilor. Astfel, pentru a asigura respectarea termenelor si calitatea lucrarilor in proiectele de infrastructura rutiera, CNIR SA implementeaza mai multe masuri esentiale, precum: planificare detaliata, selectie riguroasa a contractorilor pentru a asigura respectarea termenelor si calitatea lucrarilor; monitorizare si control, implementarea unor tehnologiilor avansate, formarea si instruirea personalului, mentinerea unei comunicari clare si constante intre toate partile implicate in proiect pentru a rezolva rapid orice probleme care apar prin propunerea de angajare de personal local care sa fie alocat 100% santierului.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Ianuarie-Februarie 2025) |