INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
ELECTROPLAST SA |
Adresa: Str.Subcetate nr. 14, Bistrita, S4 |
Telefon: 0263-231.378 |
Fax: 0263-231.378 |
E-mail: office@electroplast.ro |
Web site: www.electroplast.ro |
Domenii: Materiale pentru instalatii electrice |
Descriere activitate
Producător de cabluri și conductori electrici |
Prezentare companie/institutie
ELECTROPLAST: Business stabil si noi perspective, la aniversarea de 30 de ani
Dan Burian
Functia/Firma: CEO, Electroplast;
Experienta profesionala: peste 20 de ani in managementul de companii, din care 4 ani in cadrul ROCA Industry.
Electroplast, lider al pietei de cabluri electrice pentru infrastructura feroviara si parte a grupului ROCA Industry, a realizat o cifra de afaceri de 77,5 milioane de lei in primele 6 luni ale acestui an, in crestere cu 17% fata de nivelul din perioada similara a anului precedent. In volum, cresterea a fost de 14%, ceea ce in conditiile unei piete in scadere, inseamna de fapt o crestere a cotei de piata, conform datelor companiei. Pentru intregul an in curs, Dan Burian, CEO Electroplast, estimeaza afaceri totale de circa 157 milioane de lei, in crestere cu 17% fata de anul 2022.
Cu o experienta de peste 30 de ani in fabricarea de cabluri electrice din cupru si aluminiu, compania a inregistrat la finalul anului 2022 o cifra de afaceri de 134 milioane de lei (+47% fata de anul 2021), EBITDA in suma de 10 milioane de lei - cu o marja de 7,47% din cifra de afaceri si un profit net de 3 milioane de lei. Produsele principale ale Electroplast sunt cablurile electrice din cupru sau aluminiu, cu o gama variata in ceea ce priveste tipul si grosimea, dar si tipul de izolatie folosita. De asemenea, compania detine un laborator de incercari modern, acreditat de RENAR (organismul national de acreditare in domeniu) si de AFER (autoritatea feroviara romana), pentru incercari aferente domeniului feroviar. - Cum a evoluat piata de cabluri electrice in 2022 si in primele 9 luni din 2023 si ce perspective sunt in acest domeniu?
- Piata de cabluri electrice a crescut in anul 2022, atat in volum, cat si in valoare, in conditiile in care efectele crizei energetice, ale razboiului din Ucraina si ale inflatiei s-au resimtit incepand cu ultimul trimestru al anului. In aceeasi nota a inceput si 2023, piata inregistrand o scadere a cererii si o amanare a demararii proiectelor, pe fondul inflatiei si al cresterii costurilor in domeniul constructiilor. Previziunile expertilor arata ca piata de cabluri electrice va urma un trend usor crescator in urmatorii ani, iar pe termen mediu si lung asteptam o consolidare a cresterii pe fondul investitiilor in domeniul civil, rezidential, militar si in infrastructura energetica si feroviara, ca parte a PNRR. Focusul in viitor va fi pe tranzitia spre energie cat mai verde si pe sustenabilitate.
- Pentru ce proiecte de anvergura livrati sisteme, in aceasta perioada?
- Compania noastra livreaza, in acest moment, cabluri destinate marilor proiecte de infrastructura aeroportuara, civila, industriala si feroviara. Printre unitatile utilate de Electroplast, proiecte importante din portofoliul companiei, se numara si aeroporturile din Sibiu, Constanta, Iasi si Tulcea, fabrica Nokian Tyres din Oradea, dar si Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures. Alte proiecte de anvergura sunt reprezentate de reinnoirea instalatiilor electrice de la Rafinaria Arpechim Pitesti, coridorul feroviar IV pan-european si multe altele.
- Ce categorii de produse au inregistrat cea mai mare cerere in ultimele 12 luni?
- Printre categoriile de produse ce au inregistrat cea mai mare cerere in ultimele 12 luni se afla cablurile halogen-free, ce au aplicatii in cladiri publice, gari, aeroporturi, statii de metrou, supermarketuri, sali de spectacole, spitale si muzee. Aceste tipuri de cabluri nu emit gaze toxice si corozive, au o emisie redusa de fum si sunt proiectate pentru functionarea in siguranta a activitatilor oamenilor, dar si pentru a proteja viata in caz de incendiu. Alte produse care au inregistrat cereri semnificative sunt cablurile de comanda si semnalizare feroviara pentru controlul si siguranta traficului feroviar, cablurile de energie, cu aplicatii in toate proiectele de investitii pentru alimentarea cu energie electrica si cablurile solare pentru sisteme, panouri si parcuri fotovoltaice.
- Ce obiective aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung?
- Este important unde am ajuns, dar consideram si mai important sa stim directia in care mergem. Mediul complicat, situatiile noi fara experiente anterioare similare sau retete de aplicat, necesita creativitate si perseverenta. Pe termen scurt, focusul este finalizarea proiectelor de investitii incepute in anul 2022, respectiv retehnologizare prin adaugare si inlocuire de echipamente de productie si introducerea acestora in fluxul de fabricatie. De asemenea, in zona de operatori suntem intr-un proces de schimbare de generatii, axandu-ne pe formarea la locul de munca a noilor angajati, in paralel cu retentia in firma a operatorilor experimentati, care implicit devin trainerii acestora. Obiectivele pe termen mediu si lung sunt legate de imbunatatirea competitivitatii, prin investitii in retehnologizare si dezvoltarea ramurii de sustenabilitate, prin cresterea eficientei energetice. Daca vorbim si de planul comercial al companiei, ne dorim sa mentinem echilibrul intre ponderile diferitelor canale de vanzari, dar si sa crestem vanzarile la nivel regional si european.
- Anul acesta impliniti 30 de ani pe piata. Ce s-a schimbat in tot acest timp si ce masuri ati implementat rapid pentru a tine pasul?
- Cu ocazia aniversarii de 30 de ani pe piata a companiei Electroplast, suntem recunoscatori ca am parcurs etapele necesare dezvoltarii unui brand romanesc puternic, care totodata ne-au adus numeroase lectii, transformate in decizii strategice. In toata aceasta perioada am inteles nevoile si tendintele pietei, structura si modul de business care permit adaptarea la vremuri cu provocari, dar si cu oportunitati, pentru a putea raspunde pe masura, prin servicii si produse corespunzatoare. Am trecut prin multe crize si momente grele, dar toate acestea ne-au calit, ne-au facut mai agili, mai perseverenti si mai motivati. Simtim mult mai bine piata si raspundem mult mai alert la schimbarile care apar. Cu o activitate de trei decenii, am luat parte direct la construirea si conectarea Romaniei la vremurile moderne. O miscare strategica, care ne deschide acum noi orizonturi, este parteneriatul cu ROCA Industry, holdingul de materiale de constructii din care facem parte, prima structura de acest tip din Romania.
- Care sunt cele mai importante lectii invatate in tot acest timp?
- Electroplast a fost de la inceput prezenta in domeniul productiei de cabluri care transporta energia, asigurand astfel dezvoltarea comunitatilor si legaturilor intre acestea. Cererea de energie este in continua crestere, unele studii aratand ca, pana in 2040, consumul de energie la nivel global va creste cu 50% fata de nivelul actual. Aceasta dezvoltare va necesita constructii de noi infrastructuri energetice si, implicit, oportunitati, dar si provocari pentru producatorii de cabluri. Experienta ne-a dovedit ca investitiile directionate catre retehnologizare, optimizarea proceselor si digitalizare, genereaza valoare pe termen lung si suportul pentru dezvoltare. In continuare, planuim sa investim in automatizarea managementului de productie, in surse curate de energie si in dezvoltarea de produse noi. Suntem un business de conversie si stim ca materiile prime au cea mai mare pondere atunci cand vorbim despre costuri. Astfel, controlam costurile printr-o abordare riguroasa a acestora la nivelul fiecarui compartiment, dar si prin initiative de reducere a consumului. Scumpirile nu sunt o solutie pe termen lung, este una dintre lectiile invatate. In tot acest timp, am urmat obiective strategice, sa fim o companie performanta, care sa aduca valoare adaugata in industrie si sa creeze un impact considerabil la nivel local si national.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2023) |