Agenda Constructiilor
Duminica, 22 Decembrie 2024
Home - INDEX COMPANII - FACULTATEA DE CONSTRUCTII - UTCN
PAGINA PERSONALIZATA


FACULTATEA DE CONSTRUCTII - UTCN

FACULTATEA DE CONSTRUCTII - UTCN

Adresa: Str. Constantin Daicoviciu nr. 15, Cluj-Napoca, Judet Cluj
Telefon: 0264/401.250
E-mail: secretariat.constructii@staff.utcluj.ro
Web site: constructii.utcluj.ro
Domenii: Institutii publice
Descriere activitate
Prezentare companie/institutie
UTCN: Adaptare a programei la exigentele de digitalizare si sustenabilitate
 
 
 
 
 
Prof. Dr. Ing. Ovidiu Prodan (40 de ani)
Functia/Institutia: sef lucrari UTCN si director general Expert Proiect;
Experienta profesionala: 15 ani in domeniul de proiectare si constructii si 16 ani in mediul academic.
 
Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca (UTCN) este una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Romania, constituindu-se intr-o veritabila "pepiniera" de ingineri, inclusiv specializati in domeniul constructiilor. Precursoarea sa, care a fost fondata sub numele de "Scoala Superioara Industriala" la inceputul anului 1920, a trecut succesiv printr-o serie de schimbari si modernizari, ajungand in 1947 sa se transforme in Politehnica din Cluj-Napoca, ce includea facultatile de constructii, electromecanica si silvicultura. Din 1992, institutia si-a schimbat numele devenind Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, ce incorpora specializarile de automatica si calculatoare, electronica, telecomunicatii si tehnologia informatiei, inginerie electrica, constructii, constructii de masini, mecanica, stiinta si tehnologia materialelor, la care se adauga Colegiul Universitar Tehnic, Economic si de Administratie. In fine, in 1998 la structura UTCN a fost completata cu Facultatea de Arhitectura si Urbanism, iar in 2007 cu cea de instalatii. Pentru a reflecta in mod obiectiv activitatea universitatii, a fost solicitata opinia Prof. Dr. Ing. Ovidiu Prodan, sef lucrari in cadrul institutiei.
 
- Cum caracterizati, pe scurt, invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania?
- In primul rand, invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania este caracterizat printr-o combinatie intre teorie si practica, cu accent pe formarea unei baze solide de cunostinte in ingineria civila, arhitectura, managementul constructiilor si domenii conexe. Universitatile din tara ofera programe de studiu variate, incepand de la licenta si pana la doctorat, care acopera diverse aspecte ale industriei constructiilor. Cu toate acestea, adaptarea invatamantului superior la cerintele pietei de munca reprezinta inca o provocare. Este necesara o mai mare flexibilitate in programele de studiu pentru a reflecta schimbarile rapide din industrie, precum si o colaborare mai stransa intre universitati si companiile din domeniu pentru a asigura ca studentii sunt pregatiti sa faca fata cerintelor reale ale pietei de munca.
Structura de invatamant superior trebuie sa fie adaptata continuu pentru a raspunde schimbarilor cerute de piata, cum ar fi orientarea catre digitalizare si sustenabilitate. Aceasta implica actualizarea programei de studiu pentru a include noile tehnologii si materiale, precum si integrarea unor aspecte precum constructiile inteligente, BIM (Building Information Modeling) si managementul sustenabil al proiectelor in curriculum.
- In ce activitati practice sunt implicati studentii pe care ii coordonati?
- Pe langa aplicatiile practice din cadrul laboratoarelor, studentii au ocazia sa participe la activitati precum: vizite pe santiere si fabrici de prefabricate si structuri metalice pentru a invata aspecte practice ale constructiilor; concursuri studentesti (ex: Seismic Design Competition, Spaghetti Bridge Building, Sesiunea Nationala de Comunicari Stiintifice Studentesti etc.) in cadrul carora au oportunitatea sa colaboreze si sa dezvolte o serie de abilitati atat tehnice, cat si ceea ce numim azi "soft skills"; evenimente de networking si conferinte de profil, unde au contact cu antreprenori, companii si alti specialisti in domeniu; stagii de practica, atat in cadrul Universitatii, cat si in cadrul companiilor care sunt partenere de la an la an.
- Referitor la participarea la Seismic Design Competition, studentii pe care ii coordonati au obtinut si in acest an un rezultat extraordinar. Ce ne puteti spune despre competitie si despre echipa Romaniei?
- Studentii din "echipa SDC", entitate care se schimba de la an la an, sunt un grup de tineri implicati si pasionati, uniti de entuziasmul care deriva din cea mai de impact provocare pe care o ofera studentia - si anume "Seismic Design Competition" (SDC). Reprezentand Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si, implicit, Romania peste ocean, echipele SDC promoveaza ingineria seismica, ca forma de comunicare intre om si fortele naturii care guverneaza legile si principiile de functionare ale lumii imprevizibile in care traim. SDC este un concurs de inginerie seismica desfasurat anual in cadrul conferintei de inginerie seismica organizate de catre Earthquake Engineering Research Institute (EERI). Conferinta intruneste specialisti atat din domeniul ingineriei seismice, cat si din sectoare conexe, care incurajeaza studentii sa se implice, abordand practic problema seismului. Peste 40 de universitati atat din SUA, cat si din celelalte colturi ale lumii participa anual la Seismic Design Competition. Provocarea consta in dezvoltarea unui concept structural si arhitectural al unui turn rezistent la seism, eficient din punct de vedere economic si, totodata, sustenabil. Echipele sunt jurizate pe baza unei machete din lemn de balsa, care trebuie sa reziste la doua trepte de incarcare, a unei prezentari orale a procesului de design si a unui poster care sa surprinda in mod sugestiv specificul si esenta proiectului.
Povestea UTCN SDC a inceput in 2011, in San Diego California, cu o echipa de 6 studenti pasionati. Studentii nostri s-au intors cu premiul pentru inovatie structurala "Igor Popov", scriind astfel primul capitol al unei povesti de succes. De la un an la altul, presiunea si asteptarile cresc proportional cu experienta, dedicarea si calitatea muncii investite de catre membrii echipelor. Astfel, cele 6 clasari pe locul I in anii 2014, 2015, 2016, 2020, 2022 si 2023, obtinerea premiului II anul acesta, obtinerea premiului III in anul 2018, dar si a altor premii si mentiuni speciale, nu pot decat sa faca onoare echipelor UTCN si Romaniei. Astfel, mai presus de lunile de pregatire din fiecare an, cuantificate in mii de ore de analiza structurala, testari si optimizari de machete din lemn de balsa, repetitii pentru prezentari si strangere de fonduri, povestea SDC este despre oameni care investesc permanent timp si suflet ca sa "creasca" si sa inspire studentii sa-si depaseasca limitele si sa isi doreasca, la randul lor, sa inspire alti oameni - si astfel povestea continua.
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitatea de invatamant de specialitate? Ce solutii ar fi pentru rezolvarea acestora?
- In activitatea de invatamant de specialitate, intampinam diverse provocari, printre care se numara actualizarea continua a programei de studiu pentru a reflecta schimbarile din industrie, asigurarea resurselor adecvate pentru activitatile practice ale studentilor si mentinerea unui echilibru intre teorie si practica. Solutiile pentru rezolvarea acestor probleme includ colaborarea stransa cu companiile din domeniu pentru a identifica nevoile reale ale pietei de munca, utilizarea tehnologiilor moderne in procesul de predare-invatare pentru a face studiul mai interactiv si relevant pentru studenti si dezvoltarea continua a competentelor cadrelor didactice pentru a raspunde cerintelor actuale ale industriei constructiilor. Consider absolut necesar ca fiecare activitate sa fie inceputa cu motivatia pentru studenti a necesitatii cunostintelor si informatiilor. Este obligatoriu pentru studentii Generatiei Z sa cunoasca motivatia, pentru ca ei sunt viitorul acestei profesii si este critic sa construiasca o baza cat mai solida.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Mai 2024)
 

 
UTCN: Adaptare rapida a programei la noile curente de digitalizare
 
 
 
 
Prof.dr.ing. Daniela Lucia Manea (58 de ani)
Functia/Organizatia: decan, Facultatea de Constructii, Universitatea Tehnica
din Cluj-Napoca;
Experienta profesionala: peste 30 de ani in mediul academic din domeniul constructiilor.
 
Facultatea de Constructii din Cluj-Napoca, parte a Universitatii Tehnice locale (UTCN), este orientata pe formarea de specialisti in domeniile de inginerie civila, management in constructii si inginerie geodezica. Fiind una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Romania, axata pe pregatirea intr-un domeniu de activitate extrem de complex si in continua modernizare, care in prezent se confrunta cu o penurie acuta de personal, rolul acestei facultati a devenit mai important decat oricand, datorita capacitatii sale de a furniza industriei personalul de care aceasta are nevoie. In noua epoca a transformarii digitale, mediul universitar se afla in prima linie a schimbarilor, fiind nevoit sa adopte rapid noile tehnologii, sa se informeze cu privire la acestea si sa instruiasca in mod corespunzator viitorii ingineri. Toate acestea reprezinta provocari majore, pe care cadrele didactice reusesc sa le solutioneze, dupa cum explica in continuare Prof.dr.ing. Daniela Lucia Manea, decanul Facultatii.
 
- Cat de atractiva este Facultatea de Constructii din cadrul UTCN pentru viitorii studenti?
- Concurenta de 1,62 candidati pe un loc la admiterea din anul anterior reprezinta dovada interesului crescut al tinerilor fata de Facultatea de Constructii din cadrul UTCN, ceea ce nu constituie o exceptie, ci o obisnuinta a ultimilor ani. Evident, sunt ocupate toate locurile bugetate si un numar reprezentativ la taxa. In anul universitar 2023-2024, la Facultatea de Constructii am avut 2.383 de studenti, repartizati pe cele doua cicluri: licenta (1970) si masterat (413), iar ca forma de finantare, 1.942 la buget si 441 studenti cu taxa, la toate domeniile facultatii - inginerie civila, inginerie si management, respectiv inginerie geodezica. In total, in cei 70 de ani de existenta neintrerupta, institutia noastra a avut 20.984 de absolventi ai cursurilor de zi si seral, ingineri si subingineri, conductori arhitecti, absolventi al colegiului universitar, ai studiilor aprofundate, ai studiilor de licenta si masterat atat din tara, cat si din 26 de state din Europa, Asia, Africa si America. In ceea ce priveste absolventii, statisticile realizate la nivelul universitatii de catre Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera (CCOC) indica faptul ca 86% dintre acestia se angajeaza in primele 6 luni de la finalizarea studiilor si 84% lucreaza in domeniul competentelor pe care le-au dobandit. Cu toate acestea, practica ne confirma numarul insuficient de specialisti din domeniul constructiilor in Romania.
- Caracterizati succint invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania. Este acesta adaptat cererii de pe piata de munca, in forma actuala?
- Invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania este intr-o permanenta adaptare la cererea de pe piata muncii si la evolutia tehnologica, asigurand dezvoltarea unui mediu de cercetare, inovare si invatare de excelenta, care sa inspire si sa sustina dezvoltarea continua a comunitatii noastre, indiferent de implicarea in proiectare, executie, ofertare, ca verificatori sau experti, in invatamant sau cercetare, astfel incat satisfactia sa fie pe masura realizarii unor edificii trainice si durabile. Invatamantului universitar ii revine sarcina de a asigura resursa de baza - singura capabila sa genereze creatia stiintifica necesara inovarii si innobilarii activitatii umane, sa garanteze o dezvoltare durabila si sa creeze noi resurse necesare atingerii acestor obiective. Consider ca internationalizarea este una din modalitatile de imbunatatire a sistemului, iar in acest sens, UTCN face parte din EUT+, European University of Technology. Este vorba despre un consortiu de 9 universitati europene partenere angajate intr-un proces intens de armonizare academica si de cercetare, iar Facultatea de Constructii este in proces de armonizare a curriculei academice cu cea a universitatilor partenere pentru programul de licenta Civil Engineering, semestrele 3 si 4, astfel incat dupa efectuarea a cel putin unui semestru de mobilitate, studentii sa obtina un certificat european recunoscut EUT+. Un alt exemplu al internationalizarii il reprezinta chiar studentii internationali inmatriculati atat la licenta, cat si la master din Republica Moldova, Germania, Italia, Israel, Regatul Hasemit al Iordaniei, Palestina, Chile, Ucraina, Canada, Congo, alaturi de care sunt si studenti veniti prin programul ERASMUS+ din Anglia, Polonia, Ungaria, Italia, Spania, Franta etc.
- In ce activitati practice implicati studentii si cum sunt primiti de companii?
- Conform normelor ARACIS, studentii Facultatii de Constructii efectueaza un numar minimum 240 de ore de practica repartizate pe practica in domeniu (practica topografica) - 90 de ore in anul II -, practica de specialitate - 90 de ore in anul III - si practica pentru elaborarea lucrarii de licenta. Strategia facultatii este de a identifica firmele care pot asigura aceste ore de practica si chiar a le depasi, pentru ca unii studenti doresc realizarea unui numar mai mare de ore pentru a acumula experienta. Facultatea a fost si este implicata in programe de practica, la nivel institutional existand parteneriate cu firme care ofera inclusiv internship sau angajare part-time.
- Cum se adapteaza structura de invatamant superior modificarilor cerute de piata?
- Facultatea de Constructii este o institutie de invatamant superior cu traditie, care s-a impus pe piata pregatirii fortei de munca inalt calificata din Romania si din strainatate, si care trebuie sa-si intretina si dezvolte acest renume, in contextul in care evolutiile viitoare vor fi marcate de intensificari ale mediului concurential si al largirii bazei competitionale, iar ritmurile accelerate de evolutie in domeniul cercetarii si inovarii vor impune o rata inalta de schimbare anuala a cunostintelor. Incurajarea parteneriatului dintre mediul universitar si cel antreprenorial este un prim pas catre integrarea europeana, mai ales prin intermediul trinomului educatie-cercetare-inovare, unde competentele educationale trebuie sa fie dobandite si apreciate prin implementarea Invatamantului Centrat pe Student. Planul operational al Facultatii de Constructii cuprinde anual pe directia strategica, educatie, imbunatatirea planurilor de invatamant, a fiselor disciplinelor, astfel incat sa fie surprinse conceptele, softurile, materialele si tehnologiile moderne si actuale atat pentru constructiile noi, cat si pentru reabilitarea celor existente.
Digitalizarea in UTCN este aplicata atat in zona administrativa, relatia cu studentii, cat si la nivel de procese si programe de studii. In acest context, lansam doua noi programe de master: "Inteligenta Artificiala in Constructii si Management" (in limba engleza AICEM - Artificial Intelligence in Construction Engineering and Management), in domeniul ingineriei civile si "Topografie digitala in constructii si cadastru", pentru domeniul de inginerie geodezica, beneficiind de infrastructura noului laborator VDC (Virtual Design and Construction) prin proiectul eUT4ALL - Transformarea ecosistemului universitar prin tranzitia digitala catre un viitor european sustenabil.
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitatea de invatamant de specialitate?
- Cele mai mari probleme pe care le intampinam sunt legate de lipsa cunostintelor fundamentale ale studentilor din anul I, ceea ce duce uneori la abandon, resursa financiara insuficienta pentru achizitionarea de echipamente pentru cercetare, provocarile trecerii de la nivelul liceal la cel universitar. Solutiile identificate in vederea rezolvarii acestora sunt multiple: desfasurarea unor activitati de remediere la disciplinele cu promovabilitate mai redusa; acordarea unei importante sporite consilierii si tutoratului (in orarul studentilor apare saptamanal "Consilierea de cariera"); incurajarea studentilor pentru voluntariat, prin contractarea disciplinei "Voluntariat", acestia acumuland doua credite pe semestru; incurajarea studentilor pentru implicarea in activitati extracurriculare, participari la concursuri si competitii internationale si multe altele.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Martie/Aprilie 2024)

Stiri & Comunicate

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMSISECAMTotalEnergiesRAWLPLUGABONARE REVISTEhilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Acvatot 2019
strabag nivel 1
VEGO
ELECTROGRUP
leviatan
noark
Arduro
concelex
SSAB
konsent
EDIT-Structural
EURO BUILD
Ubitech
SIGM
rigips
ERBASU CONSTRUCT
MAKITA
quadratum
theda mar
AED
CDS
BogArt
GEWISS
DRS
CONCEPT STRUCTURE

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<