Agenda Constructiilor
Joi, 07 August 2025
ABONARE REVISTE
PAGINA PERSONALIZATA


ITINERA SA TORTONA SUCURSALA BUCURESTI

ITINERA SA TORTONA SUCURSALA BUCURESTI

Adresa: B-dul Metalurgiei nr. 87, cladirea 1, birou 14, Bucuresti, S4
Telefon: 031/425.60.65
E-mail: Itinera@itinera.ro
Web site: www.itinera-spa.it
Domenii: Antreprenori si firme de constructii
Descriere activitate
Antreprenor general italian activ in domeniul infrastructurii rutiere si feroviare (inclusiv poduri si tuneluri), metrou, aeroporturi, precum si in intretinerea drumurilor, constructia de cladiri civile precum universitați, spitale, instalatii sportive, centre comerciale.
Prezentare companie/institutie
ITINERA: Proiecte de 6,5 miliarde euro în infrastructură, inclusiv în România
 
 
 
 
 
Ing. Paolo Mattia
Functia/Firma: Project Manager, Itinera;
Experiență profesională: 23 de ani în domeniul infrastructurii de construcții.
 
De la autostrăzi și linii feroviare de mare viteză, până la spitale, metrou și poduri spectaculoase, Itinera SpA, unul dintre cei mai mari antreprenori generali din Italia, derulează în prezent proiecte majore pe patru continente. Cu un portofoliu de lucrări evaluat la 6,5 miliarde euro - aproape jumătate provenind din afara Italiei - compania își consolidează prezența în piețe strategice precum România, SUA și Scandinavia. În prima jumătate a lui 2025, Itinera a obținut noi contracte în infrastructura urbană și civilă, iar perspectivele de creștere sunt optimiste până în 2030. În România, compania urmărește îndeaproape evoluția investițiilor, dar atrage atenția asupra obstacolelor cronice: birocrația, subfinanțarea și cadrul incert pentru atragerea capitalului privat. Cu toate acestea, mizând pe digitalizare, inovație și formarea forței de muncă, compania rămâne pregătită să investească în extinderea operațiunilor pe termen lung. Ing. Paolo Mattia, Project Manager Itinera, realizează o trecere în revistă a operațiunilor din România și a perspectivelor de evoluție a acestora.
 
- La ce proiecte de infrastructură de transport lucrați în această perioadă și ce tipuri de servicii asigurați?
- Itinera SpA este un antreprenor general italian activ în domeniul infrastructurii rutiere și feroviare (inclusiv poduri și tuneluri), metrou, aeroporturi, precum și în întreținerea drumurilor, dar și construcția de clădiri civile - precum universități, spitale, instalații sportive, centre comerciale. Itinera își desfășoară activitatea, pe lângă Italia, și în Europa - inclusiv în România, unde a finalizat un tronson al centurii Bucureștiului și Varianta de Ocolire a municipiului Satu Mare, în Orientul Mijlociu, în Brazilia și în SUA. Unele dintre proiectele în curs includ construirea de linii feroviare de mare viteză în Italia, două tronsoane ale legăturii feroviare de mare viteză Torino - Lyon, construcția de clădiri civile și comerciale în Italia, realizarea a două stații de metrou în Stockholm, construcția podului Storstrøm și a două spitale în Danemarca, în SUA - construcția tunelului de sub râul Potomac și a nodului de legătură cu aeroportul JFK din New York, iar în Brazilia autostrăzile BR153 și Anchieta. Portofoliul este de aproximativ 6,5 miliarde euro, dintre care circa 45% provin din proiecte din afara Italiei, asigurând activitatea companiei pentru cel puțin următorii trei ani.
- Cum a evoluat activitatea companiei în prima jumătate a acestui an și ce estimări aveți pentru următoarele 6 luni și în perspectivă (2026-2030)?
- Activitatea din prima jumătate a anului 2025 a permis achiziționarea de noi contracte în domeniul realizării de tronsoane de metrou, precum și în construcția de clădiri civile și noi loturi de autostradă. De asemenea, este prevăzută participarea la o serie de licitații pe piețele de interes ale Itinera, care ar putea asigura atingerea obiectivelor planului industrial și o creștere aliniată cu cea obținută în anii anteriori lui 2024.
Din punct de vedere financiar, cifra de afaceri a grupului în 2024 a fost de 2,09 miliarde euro, iar estimarea pentru 2025 este de a atinge aproximativ 2,2 miliarde euro. În luna mai 2025, cifra de afaceri a depășit 900 de milioane de euro, fiind în linie cu așteptările pentru anul în curs și similară celei din mai 2024.
- Cum vedeți evoluția investițiilor în infrastructură în 2025 și cum credeți că se va dezvolta aceasta pe termen scurt și mediu, având în vedere reducerea cotei finanțărilor europene și disponibilitățile bugetare limitate?
- România, la fel ca și alte țări ale Uniunii Europene, se află astăzi în fața unei etape esențiale pentru dezvoltarea infrastructurilor sale. Pe de o parte, există proiecte importante în desfășurare, în special în domeniul transporturilor, cu autostrăzi, drumuri expres și căi ferate în construcție sau în curs de modernizare. Pe de altă parte, însă, dificultățile nu lipsesc.
Una dintre principalele provocări este reducerea fondurilor europene disponibile pentru cofinanțarea proiectelor. Aceasta înseamnă că statul român va trebui să suporte o parte mai mare din costuri, însă resursele publice sunt limitate și bugetul național este deja foarte solicitat. În plus, capacitatea de utilizare a fondurilor europene de către administrațiile locale și centrale rămâne în continuare limitată, din cauza problemelor de coordonare și, în unele cazuri, a lipsei de competențe și ineficienței birocratice. Pentru a depăși aceste deficiențe, ar fi important să se diversifice sursele de finanțare, implicând și investitori privați. Totuși, parteneriatele public-private (PPP) nu sunt încă o soluție practică la scară largă. Motivele sunt diverse: pe de o parte, cadrul normativ este încă în evoluție și lipsesc competențele specifice pentru gestionarea proiectelor complexe. Pe de altă parte, investitorii privați sunt adesea reticenți să participe, deoarece se tem de riscuri excesive și de lipsa clarității procedurilor și a contractelor.
În concluzie, viitorul infrastructurilor din România va depinde, în mare măsură, de capacitatea de a depăși aceste obstacole, îmbunătățind eficiența administrativă, simplificând procedurile și creând un mediu mai favorabil investițiilor atât publice, cât și private. Doar astfel se poate asigura o dezvoltare durabilă și de lungă durată a țării și, în același timp, se poate consolida securitatea și reziliența întregii regiuni europene. Trebuie subliniat că România ocupă o poziție strategică de primă importanță, mai ales în contextul actual geopolitic. Rolul său de frontieră estică a Uniunii Europene și de membru-cheie al NATO o face un punct nevralgic pentru securitatea și stabilitatea întregii Europe. În consecință, va fi în interesul nu doar al României, ci și al întregii Europe și al țărilor NATO ca infrastructura românească să fie dezvoltată în continuare și cât mai rapid posibil.
- Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinați în activitate, în prezent, în industria construcțiilor?
- Principalele provocări vizează capacitatea de a realiza lucrările respectând caracteristicile acestora de sustenabilitate, precum și de a le asigura un ciclu de viață durabil prin utilizarea de materiale cu emisii reduse de CO2 și posibilitatea reutilizării acestora la finalul duratei de viață a lucrărilor. În același timp, este esențială optimizarea costurilor de întreținere ale lucrărilor realizate.
- Care sunt direcțiile de acțiune viitoare, în vederea dezvoltării companiei?
- Direcțiile viitoare vizează actualizarea constantă a personalului în ceea ce privește siguranța la locul de muncă, instruirea continuă și sprijinirea noilor angajați prin alocarea de resurse cu experiență, investiții în echipamente și utilaje capabile să reducă la minimum impactul negativ asupra mediului, precum și investiții în digitalizarea șantierelor, cum ar fi proiectarea BIM și gestionarea șantierului într-un mod care să permită partajarea în timp real a informațiilor cu clienții.
(articol apărut în revista Agenda Construcțiilor, ediția Iunie-Iulie 2025)

Produse & tehnologii

Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMhiltiTotalEnergiesBIM
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE-IULIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 191 (Iunie-Iulie 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
SIGM
CONCEPT STRUCTURE
Eco Garden Construct
Ubitech
MCA
ELECTROGRUP
KADRA
ERBASU CONSTRUCT
BogArt
CDS
concelex
noark
theda mar
Arduro
EDIT-Structural
quadratum
leviatan
TECNIC
EURO BUILD
Acvatot 2019
MAKITA
strabag nivel 1
Daikin
GEWISS
AED

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor