INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
PRIMARIA RESITA |
Adresa: Piata 1 Decembrie 1918 nr. 1A, Resita, Judet Caras-Severin |
Telefon: 0255/221.964 |
Fax: 0355/080.288 |
E-mail: centru@primariaresita.ro |
Web site: www.primariaresita.ro |
Domenii: Institutii publice |
Descriere activitate |
Prezentare companie/institutie
RESITA: Investitiile in modernizare - baze ale unui oras nou, sustenabil
Ioan Popa (56 de ani)
Functia/Institutia: primarul municipiului Resita;
Experienta profesionala: peste 20 de ani in functii de conducere in mediul privat si 8 ani in administratia publica locala.
Misiunea administratiei din municipiul Resita este de a crea un cadru propice cresterii calitatii vietii cetatenilor valorizand la maximum potentialul local prin utilizarea tuturor resurselor acestuia, in vederea atingerii unui echilibru firesc pe cele trei axe: economica, sociala si mediu. Potrivit primarului Ioan Popa, prioritatea numarul 1 este transformarea orasului intr-un pol de dezvoltare si revitalizare urbana prin asigurarea unei dezvoltari urbanistice propice, a unei infrastructuri tehnico-edilitare bune, prin revitalizarea zonelor degradate si accesul facil al cetatenilor la utilitatile urbane (apa, canal, servicii de salubritate etc). Strategia de dezvoltare municipala are ca obiective crearea unui oras cu o infrastructura locala de transport moderna, un transport public eficient si atractiv pentru cetateni, cu o retea utila si sigura de piste pentru biciclisti, precum si spatii de parcare suficiente si o infrastructura verde propice si cu cladiri eficiente energetic. Despre planurile de dezvoltare ale municipiului Resita si proiectele majore aflate in implementare relateaza, in continuare, primarul Ioan Popa.
- Cum ati caracteriza, pe scurt, dezvoltarea urbanistica a municipiului in ultimul deceniu si ce prioritati aveti, in continuare?
- Resita respira accelerat in ultima perioada si s-a inscris pe drumul spre maine: batranul oras cu furnale, mine, cuptoare si hale numeroase trece printr-un amplu proces de transformare. Orasul se trezeste de dimineata in zgomotul-promisiune al masinilor si utilajelor care sapa si reconstruiesc din temelii, dupa proiecte ambitioase, viitorul oras turistic, oras boutique. E cazul sa intelegem, odata pentru totdeauna, ca orasele sunt PENTRU OAMENI. Calitatea vietii intr-un astfel de oras este influentata puternic de perceptiile imediate: cum simtim un spatiu public, cum il vedem, cum il auzim si, de ce nu, cum il mirosim. Cu acest crez am gandit, alaturi de colegii mei si specialisti de top din tara, un plan de dezvoltare urbanistica a municipiului Resita, care "lucreaza" pentru transformarea vechiului centru industrial intr-un oras boutique, curat, verde, pentru oameni. Mobilitatea verde/ transportul sustenabil este una dintre prioritatile administratiei locale. In ciclul financiar 2014-2020, Resita a avut peste 42 de proiecte finantate din fonduri europene, in valoare de 160 de milioane de euro, fara proiectele pe fonduri guvernamentale. Banii au mers in mobilitate urbana, modernizarea infrastructurii si educatie. In Resita nu exista scoala fara lucrari de modernizare, ca eficienta energetica, mobilier si pregatirea continua a dascalilor.
- Care sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care le aveti in dezvoltare, in acest moment, in municipiu?
- Cel mai important ca amplitudine si efecte pe termen lung este proiectul de modernizare a transportului public local, care va fi finalizat anul acesta, in septembrie. Practic, prin acest proiect de mobilitate urbana avem o "coloana vertebrala" a Resitei noi, moderne, care strabate aproape intregul oras, de la nord la sud, cu tot ceea ce inseamna functiuni si amenajari adiacente. Beneficiile conexe sunt numeroase si reprezinta mare parte din investitie: reabilitarea integrala a tramei stradale pe o lungime de 8 km, modernizarea depoului de tramvaie, construirea a doua statii de transport intermodale ce vor deservi atat transportul public cu tramvaie, cat si cel cu autobuze electrice, modernizarea Pietei Republicii, amenajarea unei parcari park&ride, reabilitarea integrala a sistemului de colectare a apelor pluviale si a retelelor de canalizare si apa potabila, trecerea in subteran a retelelor furnizorilor de telefonie, internet si televiziune, modernizarea iluminatului public pe intregul tronson, reabilitarea integrala a trotuarelor, reamenajarea spatiilor verzi, construirea de noi parcari si integrarea pistelor de biciclete pe tot traseul, implementarea unui sistem modern de management al traficului ce include instalarea de aparate GPS pe toate garniturile de tramvai, autobuze si microbuze utilizate la transportul public, implementarea unui sistem de supraveghere video pentru siguranta rutiera ce va fi amplasat in principalele intersectii si in fiecare mijloc de transport public. Desigur, mai avem in lucru si alte proiecte mari, le voi dezvolta mai jos, dar reintroducerea tramvaiului (electric) in oras reprezinta primul punct din manifestul de regenerare urbana a Resitei.
- La ce alte proiecte lucrati (elaborarea/ actualizarea PUG, proiecte europene etc.)?
- Actualizarea PUG-ului este in lucru, acesta va fi realizat si transpus in format digital cu bani europeni. Un proiect extrem de important, pe fonduri europene, este Parcul Fotovoltaic. Acesta a fost proiectat la 8,5 MW pentru ca sa asigure in totalitate necesarul de energie pentru cladirile publice, tramvaie si autobuze electrice. Proiectul de reabilitare a tronsonului de cale ferata Resita-Timisoara, cu o investitie de 400 milioane de euro, va mari viteza de mers a trenurilor pana la 120 km/h si va transforma calatoria intr-o experienta moderna si eficienta, in acord cu secolul XXI. Introducerea trenurilor cu baterii reprezinta un angajament puternic catre sustenabilitate, reducand emisiile de carbon si consolidand imaginea orasului Resita ca destinatie ecologica si inovatoare. Prin legatura directa cu Aeroportul International "Traian Vuia" din Timisoara si granita cu Serbia, Resita va deveni un nod de transport regional important, facilitand turismul si oferind oportunitati noi pentru dezvoltarea afacerilor locale si promovarea patrimoniului cultural si natural unic al regiunii.
Spitalul Judetean, un proiect matur realizat in parteneriat cu Consiliul Judetean, este pregatit pentru a fi implementat, terenul este deja alocat prin Hotarare de Consiliu Local: 40.000 mp construiti, 530 de paturi, sali de operatie moderne, ATI, CT, RMN etc. Proiectul Campusului Dual Integrat Banatul Montan reprezinta o mare sansa pentru tinerii din oras, din mediul educational universitar si preuniversitar. Este un sprijin enorm pentru agentii economici, este un semnal pentru cei care doresc sa caute un loc unde sa investeasca, pentru ca cea mai mare nevoie in Europa, la ora aceasta, este nevoia de resursa umana calificata. - Care sunt principalele obiective pe care le aveti, in directia de dezvoltare urbanistica, in perioada urmatoare?
- Resita are o mostenire de peste 400 ha de situri foste industriale, cea mai mare din tara, pentru care avem in derulare o ampla initiativa de cartografiere si planificare strategica a fostelor zone industriale publice si private, precum si elaborarea de scenarii strategice alternative pentru regenerarea urbana a acestora. Primele proiecte-pilot in aceasta directie sunt funicularul de calcar si hala Minda, care va primi sprijin prin New European Bauhaus, axa de finantare PRVEST 2021-2027. Pe langa toate acestea, Resita va dezvolta o strategie ITI (Investitii Teritoriale Integrate) dedicata dezvoltarii Banatului Montan.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Mai 2024) |