INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
VITALIS CONSULTING |
Adresa: Str. Stefan Burcus nr. 8, Bucuresti, S1 |
Telefon: 021/231.53.57 , 021/231.53.58 |
Fax: 021/231.53.59 |
E-mail: office@vitalis.com |
Web site: www.vitalis.com |
Domenii: Management de proiect | Dirigentie de santier | Audit energetic | Consultanta tehnica |
Descriere activitate
Consultanta in domeniul constructiilor si sectorul imobiliar. Management de proiect, dirigentie de santier, monitorizare a proiectelor, diligenta tehnica cu privire la achizitia de proprietati. |
Prezentare companie/institutie
VITALIS: Perspective pozitive pe piata proiectelor comerciale, pe termen lung
Alexandru Samoila (40 de ani)
Functia/Firma: Managing Director, Vitalis Consulting;
Experienta profesionala: 17 ani pe piata de constructii.
Una dintre cele mai mari provocari pentru sectorul constructiilor astazi este incertitudinea generala, spune Alexandru Samoila, Managing Director la Vitalis Consulting, companie ce asigura servicii de consultanta in constructii. "Cand pe piata exista un anumit nivel de incertitudine, investitorii devin reticenti, amanand momentul investitiei. Din punctul nostru de vedere, sectoarele de birouri, retail si spatii hoteliere au avut parte, in 2023, de o abordare mai mult precauta din partea dezvoltatorilor, dar optimista pe termen lung, cu oportunitati numeroase de crestere. Observam un apetit crescut al investitorilor pentru dezvoltari in fiecare dintre sectoarele mentionate si preconizam o crestere in anii urmatori, pe baza numarului de proiecte in curs de livrare sau anuntate, aflate in faza de autorizare, proiectare sau constructie", a precizat reprezentantul Vitalis.
Potrivit acestuia, cresterea cererii pentru spatii de birouri, sustinuta de dorinta companiilor de a-si readuce angajatii la birou creeaza noi oportunitati pentru piata office. Numarul mare de proiecte de retail anuntate mai ales in orasele mici si medii intrevad o crestere a sectorului in urmatorii doi ani. Cat despre piata hoteliera, Romania are nevoie de spatii moderne de cazare, iar marile lanturi sunt pregatite sa investeasca pentru a profita de aceasta oportunitate. - Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri comerciale, in 2023?
- La o analiza atenta a pietei si luand in considerare proiectele din portofoliul nostru si cererea de servicii de management al constructiilor, observam cresteri consistente atat pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri, cat si in sectorul de retail si cel hotelier. Pe piata office, cresterile sunt sustinute de dorinta companiilor de a-si readuce angajatii la birou, dupa anii de pandemie. Asta se traduce in cresterea cererii de spatii de birouri moderne si, implicit intr-un nou val de investitii in acest sector pe viitor. Optimizarea si modernizarea cladirilor de birouri existente, precum si dezvoltarea de noi proiecte in zone cu accesibilitate ridicata din punct de vedere al transportului public si deservite de multe facilitati, se regasesc printre interesele principale ale investitorilor. O alta tendinta remarcata pe piata office consta intr-un apetit crescut al investitorilor pentru preluarea de cladiri existente si transformarea lor in spatii moderne de birouri. Un exemplu de astfel de proiect intrat recent in portofoliul Vitalis este vila Dr. Tomescu, monument istoric din centrul Capitalei, in curs de renovare si transformare intr-o cladire de birouri clasa A.
- Care sunt cele mai mari proiecte comerciale la care lucrati?
- Unul dintre cele mai mari proiecte de birouri din portofoliul Vitalis este One Cotroceni Park, dezvoltat de One United Properties. Vorbim, de fapt, despre un proiect mixt, care are atat o componenta de birouri, cat si una rezidentiala, oferind si spatii de retail. Echipa Vitalis a fost implicata in coordonarea componentei de birouri a proiectului, cladire deja finalizata. In acest moment, coordonam lucrarile de constructie pentru componenta rezidentiala a aceluiasi proiect.
Din sectorul de retail, recent am finalizat coordonarea proiectului Brasov Retail Park, ce ofera spatii comerciale moderne si o experienta de cumparaturi optimizata pentru clienti, in Brasov. De asemenea, am coordonat dezvoltarea de supermarketuri Kaufland in Militari, Caracal si Urziceni, reamenajarea unor magazine specializate in vanzarea de mobilier si suntem implicati in coordonarea unor lucrari de conformare din punct de vedere al cerintelor de securitate la incendiu pentru un centru comercial din Craiova. In ceea ce priveste sectorul hotelier, ne ocupam de coordonarea lucrarilor de constructie pentru Swissôtel de pe Bulevardul Expozitiei din Bucuresti si Corinthia Grand Hotel du Boulevard, monument istoric in curs de restaurare, cu termene de livrare in perioada urmatoare. Mai mult, am finalizat Mercure Conacul Cozieni, restaurand cladirea istorica de langa Bucuresti, recunoscuta drept Castelul de la Cozieni si transformand-o intr-un hotel premium, cu facilitati extraordinare si o arhitectura ce pastreaza vie istoria. Suntem implicati si in dezvoltarea a doua noi hoteluri in Sibiu, unul sub brandul Ibis si altul sub brandul Mercure. - Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra pietei si cum sunt primite noile proiecte de piata?
- Normele de dezvoltare NZEB ne provoaca sa ne adaptam la standardele internationale de sustenabilitate si eficientizare energetica. Mai ales dupa criza energetica, atat dezvoltatorii, cat si majoritatea chiriasilor si cumparatorilor probabil au inteles cat de important este sa avem cladiri performante din punct de vedere energetic, in constructia carora se folosesc materiale durabile si de calitate si care au implementate solutii tehnice ce reduc costurile si nivelurile de poluare, pe termen mediu si lung.
Bineinteles, dezvoltarea de cladiri NZEB presupune si o crestere a costurilor de constructie, care afecteaza atat dezvoltatorul, cat si clientul final, acesta din urma platind mai mult pentru inchiriere sau cumparare. Totusi, integrand solutii menite sa eficientizeze costurile pe termen lung si sa creasca confortul si calitatea vietii ocupantilor, cladirile NZEB sunt, in general, bine primite de piata. In fond, o cladire proiectata sustenabil, care detine una sau mai multe certificari verzi, este o declaratie de calitate, de grija si de efort suplimentar depus pentru a construi un mediu mai sanatos, o eficientizare a costurilor pe termen lung si o valoare crescuta a vietii, fapt ce atrage automat chiriasi si cumparatori. Noile standarde NZEB au reprezentat provocari si pentru noi, pe partea de management de proiect si costuri. Ne-au determinat sa gasim solutii inovatoare in ceea ce priveste materialele de constructie, furnizorii si tehnologiile implementate, astfel incat sa mentinem un nivel al costurilor confortabil pentru dezvoltator, asigurand, in acelasi timp, respectarea normelor NZEB in vigoare. - Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampina dezvoltatorii de cladiri comerciale, in aceasta perioada?
- Incertitudinea inca prezenta pe piata, alaturi de costurile de constructie ridicate si cerintele pentru proiectarea de cladiri NZEB despre care vorbeam mai sus sunt printre cele mai mari provocari pe care dezvoltatorii le pot intampina in aceasta perioada. Insa, acolo unde exista provocari sunt si oportunitati de inovatie si de directionare a investitiilor catre industrii si sectoare cu grade mai mari de predictibilitate. Cand o piata se blocheaza, cum se intampla acum in Bucuresti, investitorii se orienteaza catre altele. Asa vedem cresteri in sectorul retail, industrial si hotelier in zonele regionale, atat in resedinte de judet, cat si in orasele mici si medii.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania, la nivel de companie?
- In continuare, ne concentram pe a ne consolida pozitia de lideri ai pietei de Construction Management din Romania, lucrand indeaproape cu partenerii nostri pentru a aduce la viata proiecte ce transforma orasele tarii. In 2023, ne-am extins portofoliul de proiecte in sectoare precum cel industrial, retail si hotelier si am intarit parteneriate de afaceri ce persista de ani de zile, respectandu-ne promisiunea de valoare, aceea de a Construi, in primul rand, Incredere (Building Trust). Continuam pe aceasta directie si in perioada urmatoare, focusandu-ne pe finalizarea proiectelor in curs si pe preluarea altora noi, pentru care suntem deja in discutii.
Pe termen lung, urmam o strategie de crestere axata pe inovatie in termeni de procese, proceduri si mod de lucru, concentrandu-ne pe extindere, pe identificarea nevoilor pietei si pe gasirea de solutii cu adevarat eficiente, cu impact asupra modului in care construim in Romania si nu numai. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2023)
VITALIS coordoneaza lucrari de constructii pe 51 de santiere nationale
Florin Popa (40 de ani)
Functia/Firma: Managing Partner, Vitalis Consulting;
Experienta profesionala: 20 de ani in sectorul de constructii.
Vitalis Consulting, companie ce asigura servicii de consultanta in constructii, a incheiat anul 2020 cu o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, in crestere cu 1,5% comparativ cu nivelul din 2019. Pentru 2021, conducerea societatii estimeaza o noua majorare, de cateva procente a business-ului, avand in vedere oportunitatile de pe piata. In cei 15 ani de activitate in industrie, Vitalis Consulting a evoluat in mod sustenabil, atat in ceea ce priveste echipa si portofoliul de proiecte si servicii, cat si rezultatele financiare. In prezent, compania coordoneaza o serie de proiecte de constructii de anvergura, printre care se afla ansamblul multifunctional One Cotroceni Park (fazele 1 si 2), complexul rezidential H Pipera Lake, primul Radisson Blu Hotel din Cluj-Napoca, renovarea cladirii monument istoric Grand Hotel du Boulevard din Bucuresti, ansamblul Decebal Residence - Craiova, cladirea de birouri America House din centrul Capitalei etc.
- Cum a evoluat activitatea de constructii in 2020 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in 2021 si in perspectiva?
- 2020 a fost un an care ne-a provocat si ne-a invatat sa gasim solutii pentru a ne adapta intr-o altfel de normalitate. Atat noi, cat si ceilalti jucatori ai industriei, a trebuit sa reconfiguram modul in care lucram pentru a respecta normele de preventie si pentru a proteja sanatatea colegilor si partenerilor nostri.
Daca in primavara anului 2020 incertitudinea generala la nivel economic si sanitar a determinat intarzieri in procesul de executie pentru anumite proiecte si amanari decizionale legate de investitii si dezvoltari noi, incepand cu a doua jumatate a anului piata constructiilor a inregistrat evolutii in directii pozitive. Pentru majoritatea proiectelor in care este implicata Vitalis Consulting, lucrarile de constructie au continuat si in 2020, cu mai multa grija si consideratie. Toate santierele au fost reorganizate astfel incat sa fie respectate normele de distantare sociala, permitand desfasurarea proiectelor conform planului stabilit. Mai mult decat atat, modul de lucru al echipei noastre s-a adaptat, mutandu-se in mare parte in mediul online in perioada starii de urgenta. Cat despre evolutia pietei constructiilor in anii urmatori, previziunile sunt pozitive. Cu siguranta, in urmatorii ani, vom intalni planuri de afaceri si investitii adaptate in functie de coordonate si riscuri noi, contextuale. De asemenea, interesul pentru spatii rezidentiale mai mari, care sa permita integrarea conceptului de „work from home”, cel mai probabil se va intensifica. In acelasi timp, proiectele cu destinatie mixta, care inglobeaza atat componente rezidentiale, cat si office si retail isi vor pastra popularitatea. - La ce proiecte majore lucrati, in acest moment?
- Vitalis este implicata, in acest moment, in 51 de proiecte atat din sectorul office, cat si rezidentiale, industriale, hoteliere si cu destinatie mixta, in Bucuresti si marile orase regionale, ce au termene de executie perioada 2021-2022. Toate proiectele in care este implicata echipa aduc un aport deosebit pentru piata constructiilor din Romania si sunt caracterizate de complexitate in ceea ce priveste resursele implicate, conceptul dezvoltat si solutiile tehnice in care sunt realizate investitii.
Printre proiectele in curs de executie, coordonate de Vitalis Consulting, se numara: ansamblul multifunctional One Cotroceni Park - Bucuresti (atat faza I, care a implicat dezvoltarea componentei de birouri, cat si faza a II-a, aflata in executie si care vizeaza componenta rezidentiala), proiectul rezidential H Pipera Lake, coordonarea lucrarilor de constructie pentru primul Radisson Blu Hotel din Cluj-Napoca, renovarea cladirii monument istoric Grand Hotel du Boulevard din Bucuresti, coordonarea constructiei pentru ansamblul rezidential Decebal Residence, in Craiova, coordonarea lucrarilor de renovare pentru cladirea de birouri America House din centrul Bucurestiului si multe altele. Pentru toate aceste proiecte oferim un mix de servicii care se regasesc in portofoliul nostru, printre care: management de proiect, managementul costurilor, dirigentie de santier, sanatate si siguranta in munca etc. - Ce planuri si proiecte de dezvoltare aveti pentru viitor?
- In contextul distantarii sociale, dar si pentru asigurarea unui mediu de lucru cat mai placut si productiv pentru colegii nostri, am decis schimbarea sediului companiei. Am ales o vila destinata exclusiv echipei noastre, care ne ofera un spatiu de lucru dublu ca suprafata, totalizand aproximativ 450 mp, gradina interioara, zona de relaxare si un design modern, placut, aflata la doar 10 minute distanta de Parcul Kiseleff si de statia de metrou Aviatorilor. Pe langa aceasta, investim permanent in tehnologii, echipamente si softuri de ultima generatie, care sa ne permita sa ne desfasuram activitatea la cel mai inalt nivel de calitate, indiferent de context. Cea mai importanta investitie a companiei ramane aceea in oameni, in dezvoltarea lor si in cresterea eficientei totale a echipei.
Focusul nostru este pe a oferi calitate si a construi incredere pe piata nationala, in timp ce ramanem deschisi la oportunitati viitoare. - Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Problema fortei de munca in constructii este, de cativa ani, printre cele mai mari provocari cu care ne confruntam pe aceasta piata. Lipsa scolilor profesionale in domeniu, migratia fortei de munca in alte state din motive salariale si lipsa interesului si resurselor pentru atragerea si formarea tinerilor in domeniul constructiilor sunt motivele care au generat criza cu care ne confruntam astazi. Din punctul nostru de vedere, solutiile stau in investitia in oameni si in cresterea atractivitatii domeniului constructiilor pentru tineri, prin investitii in tehnologii, dotari si echipamente performante care sa minimizeze perceptia conform careia munca in constructii este grea si anevoioasa. In ultimii ani, Vitalis a incheiat diverse parteneriate cu institutii de invatamant din Bucuresti, oferind internship-uri pentru tinerii studenti dornici sa urmeze o cariera in domeniul consultantei in constructii. Unii dintre acestia sunt si astazi in echipa noastra. Trebuie sa intelegem faptul ca un profesionist in constructii are nevoie de practica si sustinere atat informationala, cat si financiara, pentru a ajunge sa presteze servicii la standardele de calitate dorite de noi si cerute de partenerii nostri.
- Ce viziune aveti privind evolutia pietei de constructii din Romania pe termen mediu si lung, din perspectiva tendintelor de digitalizare si eficientizare energetica a cladirilor?
- Atat digitalizarea, cat si eficientizarea energetica a cladirilor sunt pasi inerenti catre o evolutie progresiva a pietei constructiilor in urmatorii ani. Certificarile energetice sunt urmarite astazi inca din faza de concept a proiectelor imobiliare, fiind extrem de importante atat pentru investitori si dezvoltatori, cat si pentru viitorii chiriasi sau proprietari ai spatiilor dezvoltate si influentand in mod direct contractele si tranzactiile imobiliare. Investitia in inovatie, in echipamente tehnologice de ultima generatie si in functionalitati de automatizare a cladirilor, este, de asemenea, atat un criteriu, cat si un obiectiv al noilor dezvoltari imobiliare, prin urmare, estimam ca in urmatorii ani aceste tendinte sa se intensifice.
Preocuparea pentru sustenabilitate si inovatie este un focus principal in compania noastra inca de la inceputul activitatii, Vitalis fiind Auditor Energetic Certificat. In plus, multe dintre proiectele imobiliare coordonate de echipa noastra au obtinut, de-a lungul timpului, certificari internationale de tip LEED si BREEAM, atestand sustenabilitatea si performanta energetica a acestora. (articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2021)
|