Sesiunea speciala a celei de-a sasea editii a Conferintei pentru Sisteme de Tamplarie si Fatade Cortina EURO-Fereastra 2014, derulata in sala Atlas a Radisson Blu Hotel - Bucuresti, a apartinut in exclusivitate specialistilor din sectorul de profil, Raoul Stefan Iovanut, reprezentant Klaes, referindu-se initial la noile aspecte legate de organizarea productiei de tamplarie prin intermediul unor aplicatii software ce acopera toata gama de produse din domeniu. Ca noutati, au fost prezentate conceptele Klaes Web Shop pentru telefoane inteligente si tablete, Klaes Cloud – solutia moderna fara infrastructura proprie IT etc. Studiul de caz ce a presupus utilizarea unor elemente speciale de sticla arhitecturala de la AGC Flat Glass a fost expus de Pavel Wondrak (Cehia) si Dragos Matei (Romania), din partea corporatiei de origine japoneza. Cei prezenti au avut astfel prilejul sa se informeze in mod interactiv, cu ajutorul unor fotografii si schite, privind modul in care arh. Massimiliano Fuksas a creat cladirea Nuvola (Norul) din Roma, integrata in EUR Congress Center, unde s-au folosit, printre altele, panouri de sticla Planibel Clearvision cu o grosime de 10 mm, realizate printr-un efort deosebit de AGC la dimensiuni speciale (4.500 mm x 3.300 mm). Sarcina prezentarii analizei pietei de tamplarie din Romania si Europa de Est i-a revenit tot lui Dennis Rauen, care a aratat ca, in regiunea de referinta, 2014 va aduce un regres valoric al sectorului de ferestre, la 5,47 miliarde euro si 42,65 milioane u.f., iar pana in 2017 trendul descendent va fi continuu, ajungandu-se la 5,32 miliarde euro si 40,32 milioane u.f. Declinul va fi insa mai puternic in Rusia si Ucraina (ce reprezinta 72,7% din totalul pietei), pentru Ungaria, Romania si Bulgaria (care conteaza in proportie de 6,3%) preconizandu-se insa o usoara crestere, de la 429 milioane de euro si 3,08 milioane u.f. in 2014 la 521,9 milioane de euro si 3,59 milioane u.f. in 2017. Ca material, in partea de est a continentului PVC-ul ramane predominant (75,4%), urmat de ansamblurile din lemn (12,4%) si de cele din aluminiu/otel (11%), cota sistemelor compozite fiind modesta. Pentru Romania, Bulgaria si Ungaria, nivelurile sunt de 60% la PVC, 26,9% la tamplaria metalica si 11,6% pentru sortimentele din lemn, care, de altfel, incep sa-si piarda popularitatea. Cercetarile de ultima ora realizate in cadrul IFT Rosenheim si oportunitatile/perspectivele pietei de ferestre au fost reliefate auditoriului, in finalul acestei sesiuni, de Ovidiu Stefanescu, senior editor al revistei Fereastra. „Pe baza tendintelor actuale, rezulta ca prognozele privind evolutia pietei raman, in general, favorabile, intrucat cererea este in continuare mare, legislatia europeana impune implementarea unor masuri de reabilitare (Directiva 31/2010/EC), iar autoritatile publice sunt cumva obligate sa realizeze investitii in anii urmatori. In plus, beneficiarii finali nu vor putea amana la nesfarsit lucrarile de inlocuire/montaj al tamplariei, iar Romania redevine, in noul context politico-economic, o destinatie interesanta pentru investitorii straini. Constructiile raman sectorul economic avand cel mai mare potential de crestere, putand constitui din nou principalul motor al Romaniei (cu o anumita intarziere pentru ramura de tamplarie), insa trebuie mentionat faptul ca, pe masura revigorarii comenzilor interne, activitatea de export se va atenua in viitorul apropiat”, a explicat conferentiarul. Pentru informatii suplimentare,
www.euroconferinte.ro