TERAPLAST mizeaza pe o crestere de 29% a cifrei de afaceri, in 2024 |
Producatori & Furnizori Publicat de AG&F 12 Feb 2024 13:05 |
Rezultatele financiare ale Grupului TeraPlast in anul 2023 poarta amprenta unui mediu macroeconomic plin de provocari. Cu toate acestea, evolutia de ansamblu a fost relativ similara cu cea din 2022.
Desi aflat sub influenta sezonalitatii specifice, pe final de an s-a remarcat o crestere a performantelor Grupului comparativ cu anul precedent. In T4 2023 fata de T4 2022, EBITDA consolidata este mai mare cu 52%, datorita segmentului Instalatii, in principal.
La nivelul intregului an 2023, EBITDA s-a situat la 51,3 milioane de lei, in scadere cu 3% comparativ cu 2022, cauzata in principal de contractia inregistrata in segmentul Granule. Marja EBITDA la nivel de Grup a crescut usor la 7,6%, in timp ce segmentul Instalatii mentine acest indicator intr-un procent de doua cifre.
La nivel de Grup, marja bruta a fost in crestere, de la 32% la 37%, ceea ce in sume absolute inseamna 10%, insa performanta bruta a fost grevata de cresterea salariilor si a preturilor la utilitati. In aceasta privinta, un management bun al costurilor are potentialul de a aduce imbunatatiri semnificative.
Grupul a acordat o atentie speciala eficientizarii pe mai multe planuri a operatiunilor generatoare de pierderi. In acelasi timp, extinderea prin investitii si operatiuni M&A va oferi o baza solida pentru cresteri viitoare in conditiile in care mediul economic nu va fi lipsit de provocari si influente aflate in afara controlului Grupului in trimestrele viitoare.
Cifra de afaceri consolidata a scazut cu 5% in anul financiar 2023, la 672 milioane de lei, influentata preponderent de scaderea semnificativa a diviziei Granule. Exporturile au reprezentat 16% din cifra de afaceri, iar produsele Grupului TeraPlast au ajuns in 22 de tari din Europa. La nivel cantitativ, volumele vandute sunt la aproape acelasi nivel precum in 2022 – 75.346 tone in 2023 versus 76.931 tone in 2022 – inregistrand o scadere de doar 2% an/an. Evolutia cantitativa din a doua jumatate a anului, in special cresterea cu 27% a volumelor in T4 2023 fata de T4 2022, indica o revenire a tendintei de crestere, superioara celei din 2022.
Profitul net la nivelul anului 2023 a fost mentinut in teritoriu pozitiv, la 1,1 milioane de lei, in pofida sezonalitatii specifice finalului de an. Segmentul Instalatii a generat un profit net de 17,3 milioane de lei. Doua divizii au inregistrat pierdere, Ferestre (-1,9 mil. lei) si Ambalaje (-15,7 mil. lei).
"Rezultatele reflecta conditiile economice dificile, cu scaderea cererii pe o parte dintre pietele pe care activam, ceea ce pentru noi a insemnat directionarea efortului catre mentinerea volumelor, a cotelor de piata si a marjelor. A trebuit sa navigam un mediu diferit fata de cel pe care l-am previzionat la inceputul anului 2023, determinat in principal de avansul mai lent al lucrarilor de infrastructura, al reabilitarilor rezidentiale si de scaderea cererii pentru granule.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
”2023 a fost un an dens in evenimente si din perspectiva extinderii activitatii. Am operationalizat o investitie majora, fabrica de folii stretch, si am finalizat negocierile pentru achizitia Palplast si a Grupului Freiler. Aceste operatiuni M&A au implicat costuri exceptionale, care s-au resimtit in rezultatul consolidat si au reprezentat 1,2 milioane de lei. Pornim in 2024, insa, intariti de aceste achizitii si cu perspective bune pe pietele din Vestul Europei.” a mai precizat doamna Birta.
Segmentul Instalatii, cel mai mare si mai performant din cadrul Grupului, a avut rezultate pozitive pe linie, chiar daca procentele de crestere au fost moderate comparativ cu anii anteriori pe fondul deflatiei generate de preturile substantial reduse ale materiei prime. Activitatea a beneficiat de avansul lucrarilor de constructii ingineresti din fonduri publice, aflate in accelerare in special in a doua parte a anului trecut. Marja EBITDA a segmentului Instalatii a depasit 10%, in timp ce profitul net de 17,3 milioane de lei a acoperit rezultatele negative ale altor linii de business.
Segmentul Granule a cunoscut o contractie ampla a cifrei de afaceri (-40%) ca urmare a restrangerii activitatii clientilor. Chiar si in urma acestei contractii, care a afectat toata piata, TeraPlast ramane principalul furnizor pentru clientii segmentului. Din cauza cresterii costurilor, EBITDA s-a redus la 6 milioane de lei (-53% vs 2022), insa marja EBITDA a fost peste media la nivel consolidat, respectiv 7,9%. Totodata, divizia a avut o contributie pozitiva la profitul net, cu 1,6 milioane de lei.
Performanta segmentului Ferestre a suferit ca urmare a scaderii volumelor in segmentul specific de retail, care a cunoscut o reducere medie a vanzarilor de 40%. Pentru a contrabalansa acest efect, strategia Grupului aplicata inca de anul trecut si continuata in 2024 este de a intensifica atentia pe piata locala catre segmentul de reabilitari si constructii noi si a reduce astfel dependenta de retelele de magazine de bricolaj. Ponderea proiectelor non-retail in vanzarile TeraGlass in 2023 a atins 28% in anul anterior. Acest segment de piata ofera si o valoare adaugata mai mare, astfel ca marja la materiale a fost de 44% in 2023 versus 39% in 2022. Aceasta imbunatatire nu s-a reflectat totusi integral in EBITDA, care a fost de 0,4 milioane de lei, deoarece divizia s-a confruntat cu o crestere majora a costurilor de procesare. Salariul mediu in cadrul diviziei a crescut cu 46% comparativ cu 2022, in mare parte din cauza majorarii venitului minim in constructii si sectoarele asimilate.
Segmentul Ambalaje a fost singurul cu EBITDA negativa in cadrul Grupului, insa activitatea a cunoscut o imbunatatire pe parcursul anului, care ofera perspective bune pentru 2024. Segmentul a ajuns in ultimele luni la volumul optim de incarcare a echipamentelor, un nivel care va fi un pas esential catre eficientizarea operatiunilor. In urmatoarea etapa, atentia va fi concentrata integral pe cresterea profitabilitatii, care presupune inclusiv diminuarea productiei pe instalatiile ineficiente din Nasaud. TeraBio Pack a cunoscut si o recalibrare a schemei de personal, adaptata conditiilor din piata.
Dezvoltarea durabila, parte integranta din viziunea Grupului TeraPlast
Orientarea catre integrarea solutiilor sustenabile in afaceri, mai ales catre cresterea ponderii de materii prime reciclate utilizate si identificarea de materiale alternative, prietenoase cu mediul, este in crestere la nivel european. Aceasta este adiacenta viziunii Grupului TeraPlast privind dezvoltarea durabila.
"Ne mentinem angajamentul de a fi un promotor in regiune al utilizarii materiilor prime reciclate in produsele pe care le fabricam. Acest angajament se concretizeaza in business: detinem un reciclator de PVC rigid in top 5 european, avem in portofoliu atat produse din material reciclat, cat si biodegradabil si ne extindem utilizarea energiei regenerabile. Acestea genereaza venituri si masuri de eficientizare. Achizitia Grupului Freiler contribuie la acest drum prin prezenta pe pietele din Europa de Vest a unui jucator puternic, competitiv, un campion cu know how extins in integrarea materialelor reciclate.” a declarat dl Dorel Goia, Presedintele Consiliului de Administratie TeraPlast.
Initiativele Grupului TeraPlast in sfera dezvoltarii durabile includ si scaderea ponderii energiei electrice absorbita din sistemul energetic national. Cel mai recent proiect in acest sens este construirea unei noi centrale fotovoltaice in proximitatea parcului industrial din Saratel, proiect care beneficiaza de finantare prin PNRR si care va fi operational in decursul acestui an.
Totodata, Grupul isi va intensifica activitatea de cercetare si dezvoltare pentru identificarea de aplicatii extinse pentru utilizarea materialelor reciclate si biodegradabile, asa cum declara reprezentantii Grupului: "Avem exemplul din Austria unde exista o preocupare intensa din partea Guvernului pentru a identifica astfel de solutii care integreaza material reciclat si materiale alternative. Grupul Freiler are deja istoric in dezvoltarea de astfel de solutii, la fel ca noi, iar acest trend va veni si in Romania in viitorul apropiat, deci trebuie sa fim pregatiti sa raspundem cererii din piata.” a adaugat dl Dorel Goia.
La nivel de Grup erau angajate la finalul anului trecut 932 de persoane comparativ cu 963 in 2022. In cadrul diviziei Instalatii au fost facute angajari suplimentare, in timp ce in subsidiare s-au facut eficientizari prin reducerea personalului.
Buget 2024
Pentru anul curent, Grupul TeraPlast isi propune un buget care prevede cresteri organice prudente. Abordarea usor conservatoare a fost data de experienta ultimilor ani in care o parte dintre premisele de la inceput de an s-au materializat partial pe parcursul executiei bugetului. Contextul macroeconomic impune o astfel de abordare, iar asteptarea este ca majoritatea sectoarelor din economie sa manifeste contractii la diferite niveluri, in timp ce pentru lucrarile de infrastructura, alimentate din fonduri publice si europene, se asteapta o evolutie pozitiva. Ponderea principalelor cheltuieli in cifra de afaceri bugetata pentru 2024 este similara cu anul 2023. In acestea au fost incluse optimizari ale proceselor si reducerea cheltuielilor fixe pentru business-urile care au inregistrat pierderi operationale in anul precedent. Totodata, la nivel consolidat este prognozata o mentinere a ponderilor liniilor de business in venituri.
In ansamblul sau, bugetul prevede cresteri substantiale ale cifrei de afaceri si EBITDA. Contributia majora o vor avea operatiunile M&A derulate, la segmentul Instalatii, in timp ce business-ul nou de folii stretch va contribui la cresterea cifrei de afaceri a segmentului Ambalaje.
Pentru segmentul Instalatii sunt asteptate cresteri in urma evolutiei estimate a proiectelor de infrastructura in 2024.
Volumele la nivel de Grup pe activitatea curenta sunt prognozate sa avanseze cu 16%, la aproape 80 mii tone, la care se vor adauga volumele vandute de subsidiarele achizitionate recent. Astfel, pentru intreg anul 2024 Grupul TeraPlast va ajunge la 100 de mii de tone, ceea ce inseamna o crestere cantitativa cu 33% fata de anul 2023.
TeraGlass va continua strategia demarata in 2023, de pivotare catre segmentul non-retail, iar un impuls suplimentar va veni din echipa recent recrutata, cu experienta de vanzari pe piata de constructii si reabilitari.
Pentru segmentul Ambalaje sunt asteptate transformari radicale in 2024. Cifra de afaceri va creste cu 80% in urma operationalizarii Opal (brand-ul de folii stretch). TeraBio Pack va atinge in acest an pragul de eficienta, insa in ansamblul sau, segmentul Ambalaje va genera o pierdere operationala, deoarece pana la atingerea masei critice Opal va contribui negativ la EBITDA.
Romania este importator net pe piata de folii stretch, ceea ce reprezinta avantaje competitive pentru producatorii locali din perspectiva promptitudinii si a profitabilitatii. Produsele Opal vizeaza, astfel, atat piata locala, cat si pietele de export existente ale Grupului si cele care vor fi integrate in urma finalizarii operatiunilor M&A.
Impactul operatiunilor M&A
TeraPlast a achizitionat la finalul anului trecut producatorul de sisteme pentru apa, gaz si protectie cabluri Palplast din Republica Moldova, achizitie care s-a ridicat la 1,8 milioane de euro. Acordul privind preluarea Grupului Wolfgang Freiler a fost semnat la inceputul lunii februarie a.c., iar tranzactia a carei valoare se ridica la 16,53 milioane de euro, va fi supusa aprobarii actionarilor TeraPlast in AGEA din 11 martie 2024. Aceasta strategie de extindere geografica va permite Grupului reducerea dependentei de o singura piata. Subsidiarele achizitionate vor avea o contributie de peste 8.000 de tone in cantitatile bugetate de Grupul TeraPlast, iar in ce priveste veniturile si EBITDA, acestea vor contribui cu circa 15% la rezultatele segmentului Instalatii, bugetate pentru 2024.
„Pietele din Republica Moldova si Ungaria sunt importante pentru Grupul nostru, asadar decizia de extindere geografica prin fabrici locale care sa le deserveasca a fost naturala. Avantajele acestei extinderi se reflecta pe mai multe planuri. In primul rand, eficientizam costurile de transport, deci implicit costurile produselor. Este o problema importanta pentru business-urile romanesti care se confrunta cu timpii de asteptare din vami si costurile de transport, pentru ca suntem in continuare in afara spatiului Schengen. In al doilea rand, sinergiile la nivel de materie prima, mix de produse si capacitati de productie ne fac mai agili in piata, iar sumele economisite se transforma in profit pentru companie si actionari. In plus, eficientizarea rutelor de transport si diversificarea mixului de produse contribuie si la reducerea amprentei de carbon. Integrarea acestor achizitii in structura Grupului TeraPlast aduce, asadar, eficientizari pe toate planurile si cresc competitivitatea business-urilor noastre. Ne aducem, de asemenea, contributia la intarirea producatorilor europeni care pot deservi piata cu produse superioare calitativ celor extracomunitare, inclusiv la preturi mai bune, chiar si in perioade turbulente ca aceasta, marcata de conflicte.” a mentionat dl Goia.
|