AIUD: Noul hub logistic va conecta 50% din PIB-ul industrial cu pietele globale |
Info-Santiere Publicat de Stelian DINCA 23 Iun 2023 10:43 |
Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va lansa un raport privind impactul pe care construirea unui terminal intermodal regional il va avea asupra viitorului logisticii si transporturilor din Transilvania. Investitia privata de 20 de milioane de euro vizeaza realizarea, in zona orasului Aiud (judetul Alba), a unui terminal intermodal care va asigura conectivitatea comerciala a Transilvaniei cu portul Constanta si cu principalele hub-uri logistice din Europa in regim feroviar.
„Investitia vine in intampinarea reglementarilor Comisiei Europene cu privire la transportul intermodal si in avans fata de investitiile pe care statele membre vor trebui sa le faca in urmatorii ani pentru a se alinia la legislatia europeana si la tintele de reducere a CO2. Importanta acestui proiect pentru Transilvania si pentru intreaga Romanie e data de faptul ca, in conditiile in care EU Green Deal (zero emisii de CO2 pana in 2050) are ca tinta dublarea transportului de marfa pe calea ferata, terminalul intermodal asigura transferul rapid al marfii din regim rutier in regim feroviar prin intermediul containerelor, reprezentand o infrastructura absolut necesara pentru atingerea acestui obiectiv. In acest moment, in Transilvania nu exista terminale de mare capacitate care sa asigure conditiile necesare acestei tranzitii”, spun specialistii Centrului Interdisciplinar pentru Stiinta Datelor (CISD) al UBB care au analizat impactul pe care deschiderea acestui terminal il va avea in regiune. Acest impact este cu atat mai important, cu cat Romania nu are infrastructura rutiera atat de dezvoltata ca alte state europene si, implicit, transportul de marfa in sistem rutier nu face decat sa aglomereze si mai mult reteaua rutiera.
Reprezentantii CISD au realizat o serie de estimari cu privire la diferentele de emisii de carbon si costuri prin utilizarea transportului feroviar pe distante lungi, au estimat impactul geografic pe care terminalul il va avea si dimensiunea investitiilor care pot beneficia de acest mod de transport. De asemenea, specialistii UBB au contribuit la revizuirea legislatiei specifice si au purtat o serie de consultari cu marile firme de import-export din Transilvania pentru a valida utilitatea acestui terminal, care va facilita conectarea a aproximativ 50% din PIB-ul industrial al Romaniei cu principalele piete globale.
„Cu aceasta ocazie tragem si un semnal de alarma catre autoritati privind necesitatea investitiilor in infrastructura feroviara si necesitatea sprijinirii acestui mod de transport, avand ca scop atingerea tintelor Green Deal. Aceasta vine in conditiile in care ultimul raport al Camerei Europene a Auditorilor evidentiaza lipsa de asemenea centre intermodale si problemele pe care UE inca le are pentru a-si atinge strategia legata de transportul intermodal, dar si de reducerea poluarii”, adauga reprezentantii Centrului Interdisciplinar pentru Stiinta Datelor din cadrul UBB.
|