Catalin Drula prezinta intr-un interviu stadiul marilor proiecte de infrastructura Imprimare
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 25 Ian 2021 14:05
Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, spune ca si-ar dori ca autostrada pe Valea Prahovei sa fie gata pana in 2030. Invitat la HotNews.ro LIVE, el a comentat ca aceasta estimare este posibila, insa "realist, depinde de ce se intampla pe parcurs". Drula este rezervat cand vine vorba despre termenul de finalizare a Autostrazii Unirii, comentand ca este un proiect extrem de greu si in cazul caruia s-au facut multe "tampenii". "Nu vreau sa ma hazardez (ca va fi gata pana in 2030 -n.r.)", a declarat ministrul Transporturilor.
Cele mai importante declaratii ale ministrului Transporturilor, Catalin Drula:
● "Am gasit in minister cam ceea ce stiam. Nu sunt mari surprize. Am gasit pe de o parte ineficiente intr-un sistem care nu livreaza cum ar trebui, am gasit in acelasi timp profesionisti. Am gasit un sistem cu dezechilibre majore, accentuate de pandemie".
● "Este acel haos in minister, cum ziceati in opozitie? Eu am fost un observator al domeniului. Sunt oameni in sistem care nu performeaza. Vorbeam si despre dezechilibrele structurale. Daca ne uitam ca 10% din banii pentru transporturi se duc ca subventie pentru metroul din Bucuresti este o dezbatere publica pe care trebuie sa o deschidem".
● Lupta este sa ne asiguram ca 2021 va fi un an bun al lucrarilor pe infrastructura existenta. Vor fi mai multi bani pentru investitii".
● "Avem pana la 10.000 de km de cale ferata care zac abandonati. Lucrarile nu se intampla peste noapte. Trenurile de mare viteza sunt un obiectiv pentru urmatoarea decada, realist vorbind".
● "Despre trenuri de mare viteza putem vorbi dupa 2030. Intai sa ajungem sa facem 6 ore si jumatate intre Bucuresti si Timisoara, si nu 10 ore ca in prezent".
● M5 este o linie prevazuta sa mearga de la est la vest, de la Drumul Taberei la Eroilor, de acolo mai departe la Universitate si apoi pana la Iancului si Pantelimon. Pentru Bucuresti ar fi aer sa aiba aceasta linie est-vest, dar ea a tot fost deprioritizata. Liniile de metrou functioneaza eficient cand sunt pline, atunci au sens economic. (...) Metrorex s-a concentrat mult prea mult pe linia M6 catre aeroport, insa aceasta linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat si Comisia Europeana. Dincolo de centrul comercial Baneasa (statia Tokyo), aceasta linie trece printr-una dintre cele mai putin dens populate zone ale Capitalei si ale zonei metropolitane Bucuresti - Ilfov. Daca am face o harta cu culori, acea zona ar fi rece, ar fi cu albastru pentru ca sunt paduri". (...) "M6, pe portiunea Baneasa - Otopeni, trebuie foarte serios analizata ca proiect, Comisia Europeana a refuzat finantarea acelei sectiuni si cred ca acele resurse bugetare trebuie redirectionate in parti ale retelei de metrou din Bucuresti unde sunt mult mai necesare".
● Pe Sibiu-Pitesti, se amana anuntarea castigatorului pe sectorul 4: "Au fost contestatii acolo, interventii ale ANAP, e un constructor chinez, si sunt chestiuni legate de legalitate. Comisia Europeana are insistent discutii despre corectitudinea acestor firme. Acolo merge evaluarea pana la capat a licitatiei si o sa fie desemnat castigatorul". Despre celelalte sectoare de pe Sibiu-Pitesti: "Sibiu-Boita e in termen. Nu avem subiectul ala de Valea plangerii. Pe sectorul montan, documentatia e aceeasi din 2008. A fost lansata licitatia acum cateva luni. Au depus 15 firme oferte, s-au calificat 5, sunt in evaluare. Compania a introdus niste rezerve mari de executare in contract. Cand vom afla constructorii pe toate loturile, se va termina pana in 2030? Ar trebui sa avem pe toate cele trei loturi anul acesta. Ar trebui sa fie gata pana in 2030. Daca nu reusim asta ar fi destul de trist".
● Licitatie revizuire studiu fezabilitate Ploiesti-Brasov: "E lansata anul trecut pentru realizarea unui proiect tehnic. In zona montana trebuie gandita foarte bine. E extrem de importanta tehnologia de executie. A fost un singur ofertant, nu-mi place asta. Sunt mai multe aspecte: pretul, alocarea riscurilor. Sunt destul de prost facute calendarele de plati. Sunt doua scenarii pe masa: semnarea cu acest ofertant sau reluarea procesului. In acest moment, daca obtinem garantiile de la acest prestator, pare sa se concretizeze scenariul repararii din mers".
● Autostrada Moldovei A7: "Avem in derulare, in finalizare studiul de fezabilitate si proiectul tehnic. Aici se vor lansa lictatiile de executie. In mai, eu sper s-o trag sa fie mai repede, ar trebui sa lansam licitatia pentru Ploiesti - Buzau. Apoi la cateva luni distanta si restul loturilor pana la Pascani. Toate pana la finalul anului. Firmele care lucreaza acolo au intarzieri fata de contract, pot da vina si pe firme, dar daca ne uitam ca valoarea contractelor - de vreo 30 de milioane de lei - oamenii lucreaza de trei ani de zile, iar pana acum au primit doar vreo 3 milioane. Ma bucur ca ajunge spre finalizare proiectul acesta. In 2014 ma luptam ca nu mai vorbea nimeni de aceasta autostrada, nu exista pe radar. Apoi a fost prostia cu drum expres: de ce sa investesti 90% din costul de investitie al unei autostrazi printr-o zona asa usoara.
● Cand vom vedea urmatorii km de autostrada deschisi in Moldova? "Urmatorul lot ar trebui sa fie Ploiesti - Buzau, cred ca pe un astfel de proiect executia in 2 ani este absolut rezonabila. Daca lansam licitatia in mai, ar fi o derulare normala sa contractam pana la finalul anului. Teoretic ar fi 2023-2024 pe sectorul Ploiesti - Buzau, urmatorii kilometri deschisi spre Moldova".
● Autostrada Unirii A8: "Este in derulare un Studiu de Fezabilitate de vreo doi ani. A ajuns la 50% desi trebuia sa fie gata. E un Studiu de Fezabilitate pe un sector de 200 de kilometri, din care 100 de km montan, e de doua ori mai greu decat Sibiu - Pitesti. A fost contractat pe o suma mai mica de patru ori decat licitatia de la licitatia de la Tg. Neamt- Iasi - Ungheni, unde sunt 100 de kilometri si relieful e colinar, deci mai usor. Ceva nu bate undeva, probabil si asta explica de ce merge asa de prost. La capitolul reparat din mers, cel putin din prima faza, sa avem niste livrabile, discutia e ca SF-ul acesta in derulare de doi ani sa fie finalizat pe capetele din ambele directii: Tg. Mures - Miercurea Nirajului si Tg. Neamt - Motca. Cred ca sunt circa 50 de kilometri in total. Astea sa le finantam din PNRR. Cred ca e important sa incepem proiectul. Spre finalul anului sper lansarea lictatiilor pentru cele doua loturi. Daca scoate aceste doua sectoare, aici SF-ul e undeva la 80-90%. Mai e problema acordului de mediu (...). Eu as vrea sa nu se ajunga la o reziliere pe partea montana a contractului si sa se finalizeze acest contract, dar trebuie sa vedem in derulare".
● Podul de la Braila: "Sunt in rezolvare problemele de la Braila. Va iesi in curand autorizatia de construire pentru un sector de 7 kilometri. Vor iesi apoi si pentru restul. Sunt acele drumuri de legatura care au fost lasate de izbeliste. Spun de pe acum, un an va ramane podul frumos, nou, al treilea ca lungime pod suspendat din Europa... va ramane un an, 2023 daca nu ma insel... va ramane un muzeu, acel termen pe care l-am popularizat. Asta ca urmare a unor inactiuni din trecut pe care acum incercam sa le reparam din mers".
Pentru a urmari interviul integral, click aici!