CNAIR: Atribuirea serviciilor de supervizare este blocata, in special, de contestatii |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 26 Ian 2023 14:19 |
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, in 2022, 16 contracte de supervizare a lucrarilor de constructie, pentru 276,28 km de autostrada, valoarea acestora fiind de 277,88 milioane de lei (fara TVA). Comparativ, in anul 2020 au fost semnate 8 contracte de supervizare pentru 145,99 km cu o valoare totala de 182,15 milioane de lei (fara TVA), iar in 2021 a fost semnat un singur contract pentru supervizarea lucrarilor de constructie a 19 km, in valoare de 21,46 milioane de lei (fara TVA).
In prezent, CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, acestea aflandu-se in diverse stadii (avizare ANAP/ depunere oferte/ clarificare/ evaluare).
"Mentionam faptul ca majoritatea intarzierilor inregistrate in cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestatiilor introduse impotriva documentatiilor de atribuire de catre anumiti operatori economici. Prin aceste contestatii se urmareste reducerea substantiala a penalitatilor si/sau eliminarea mai multor parghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel incat CNAIR sa plateasca sume importante prestatorului fara a avea si modalitatea efectiva de constrangere a acestuia la indeplinirea obligatiilor asumate prin contract", informeaza compania de drumuri.
CNAIR a precizat ca, pana la semnarea contractelor de supervizare cu prestatorii desemnati castigatori, aceasta activitate importanta pentru dezvoltarea oricarui proiect de infrastructura rutiera este realizata de catre directiile regionale ale CNAIR pe raza carora se desfasoara lucrarile.
Pentru a consulta situatia celor 26 de proceduri de supervizare aflate in derulare la nivelul CNAIR, click aici!
Pro Infrastructura: 400 km de autostrada, de 6 miliarde euro, fara supervizor
Clarificarea companiei de drumuri a venit la cateva zile dupa publicarea unui articol de catre asociatia Pro Infrastructura in care acuza CNAIR ca tergiverseaza lansarea licitatiilor pentru aceste servicii esentiale.
"In lipsa consultantului care sa fie zilnic pe santier si sa certifice lucrarile executate de antreprenor, se lasa liber la abuzuri, «scurtaturi» si «optimizari» care cresc riscul ca drumul sa aiba probleme pe termen lung si cresc artificial profitul constructorului. Contractarea supervizarii este urgenta pe cele 7 loturi ale Autostrazii A7 dintre Buzau si Bacau, adica 178 km, unde constructorul a intrat in teren sau este pe cale sa inceapa executia (pana) in primavara. Aceeasi situatie pe lotul 3 de langa Buzau si pe cele trei sectoare ale Bacau-Pascani unde suntem in licitatie de lucrari, dar ne asteptam ca sa fie si ele parafate cu antreprenorii pana in vara. Mai mult, scandalos este ca inca nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (intre Corbeanca si Afumati) desi se apropie cu pasi rapizi de inaugurare in decembrie 2023! La fel pe 1 (in contestatii, probabil vom avea constructor pana in vara) si 3 (in procedura semnare contract de lucrari). Nu exista timp de pierdut nici pe sectiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitesti unde antreprenorii vor face proiectare in 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treaba. Nu trebuie sa fii expert sa-ti dai seama ca ai nevoie de diriginte de santier pe 68 de kilometri prin creierii muntilor pe Valea Oltului si Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu exista consultant! Tot in 2024 ar trebui sa se inceapa si aici lucrarile", au indicat reprezentantii Pro Infrastructura.
Aceste exemple de autostrazi amintite mai sus insumeaza aproape 400 de kilometri si au o valoare contractuala/ estimata totala de peste 6 miliarde de euro. "Din urma vin noi sectoare aflate in licitatie, precum A13 Boita-Fagaras sau capetele din PNRR ale A8 Targu Mures-Targu Neamt. Desigur, lor li se adauga si multe alte proiecte rutiere mai mici si mai putin mediatizate care nu au supervizor pe santier", au mai precizat cei de la Pro infrastructura.
Rolul supervizorului, al dirigintelui de santier denumit si "consultant", "inginer FIDIC" sau simplu "inginer", in implementarea in teren a unui proiect de infrastructura de transport este esential: se asigura ca lucrarile puse in opera de constructor sunt conforme si respecta caietul de sarcini, oferta asumata si normativele in vigoare, adica standardele de calitate necesare.
|