GRAD de executie de 14% la infrastructura/terasamente pe lotul Chiribis-Biharia (A3) Imprimare
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 22 Sep 2025 08:24
Lucrarile la infrastructura si terasamente avanseaza sustinut pe subsectiunea 3C2 Chiribis - Biharia a Autostrazii Transilvania, stadiul fizic de executie ajungand la 14%, conform programului de lucrari, a anuntat Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNIR) SA. Pe tronsonul autorizat, cu o lungime de 8,5 km, asocierea de constructori romani Precon Transilvania - Citadina 98 desfasoara lucrari la structuri si terasamente si inregistreaza o mobilizare foarte buna, cu un personal de 200 de angajati si 223 de autovehicule, utilaje si echipamente.
Echipa CNIR a fost prezenta pe santier pentru a verifica stadiul lucrarilor aflate in desfasurare in aceste zile. La Structura 52, executia pilotilor, a fundatiilor si a elevatiilor a fost deja finalizata, iar acum se pregateste etapa de montare a grinzilor. In ceea ce priveste Structura 51, muncitorii lucreaza la cofrarea, armarea si turnarea betonului pentru elevatii. Totodata, la Structurile 50 si 49, activitatile se concentreaza asupra realizarii fundatiilor infrastructurii.
 
 
La partea de terasamente, activitatile s-au concentrat pe consolidarea rambleelor, stabilizarea terenului de fundare si asternerea straturilor de material imbunatatit. Pe sectoarele unde aceste etape au fost finalizate, sunt in curs pregatirile pentru inceperea asternerii stratului de fundatie din balast. In paralel, avanseaza si lucrarile pentru relocarea DN19E, unde s-au executat defrisarile, sapaturile pana la atingerea cotei de fundare, imbunatatirea terenului de fundare si asternerea succesiva a straturilor de material imbunatatit cu liant. Executia se desfasoara in conditii de calitate conform standardelor tehnice aplicabile, asigurand continuitatea si coerenta lucrarilor pe intreg tronsonul autorizat.
Valoarea contractului este de 785 milioane de lei, finantarea fiind asigurata din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport 2021-2027, respectiv fonduri de la bugetul de stat.
 
Constructorul a efectuat Testul Benkelman pe Autostrada Transilvania
Constructorul subsectiunii 3C2 Chiribis-Biharia a efectuat si Testul Benkelman pe portiuni in lucru ale sectorului autorizat. Acest test, esential pentru constructiile de drumuri este metoda de masurare a capacitatii portante a structurilor rutiere, in special a celor flexibile.
Testul Benkelman foloseste un instrument numit deflectometru cu parghie Benkelman. Principiul de baza este de a masura deformarea verticala (defexiunea)  suprafetei drumului sub actiunea unei sarcini standard.
Pasii principali:
• Pozitionarea vehiculului si a deflectometrului: Un vehicul de masurare cu o sarcina standard pe osia din spate este oprit pe portiunea de drum care urmeaza sa fie testata. Sonda deflectometrului (o parghie lunga) este introdusa intre rotile duble ale osiei si asezata pe suprafata drumului.
• Inregistrarea deflexiunii initiale: Se citeste deflexiunea (deplasarea) initiala a suprafetei drumului pe un microcomparator, inainte ca vehiculul sa inceapa sa se deplaseze.
• Deplasarea vehiculului: Vehiculul de test se deplaseaza lent, iar sonda deflectometrului ramane pe loc. Pe masura ce roata se indeparteaza de zona de test, se produce o revenire elastica a pavajului.
 
 
• Inregistrarea deflexiunii finale: Se inregistreaza din nou deflexiunea suprafetei dupa ce vehiculul a trecut de punctul de masurare.
• Calculul deflexiunii: Valoarea finala a deflexiunii este calculata pe baza diferentei dintre citirile initiala si finala. Aceasta valoare, exprimata de obicei in sutimi de milimetru (mm/100), indica gradul de deformare al drumului sub sarcina. Cu cat deflexiunea este mai mica, cu atat capacitatea portanta a drumului este mai buna.
 
Utilizarea rezultatelor
Rezultatele obtinute prin testul Benkelman sunt folosite pentru: controlul calitatii-verificarea capacitatii portante a drumurilor nou construite si respectarea standardelor tehnice, evaluarea starii soselelor susceptibile la deteriorari sau dimensionarea lucrarilor de ranforsare.
Lotul 3C2 Chiribis - Biharia al Autostrazii A3 are o lungime totala de 28,5 km si tranziteaza judetul Bihor. Pe traseu vor fi construite 18 poduri si pasaje, iar ca dotari va fi montat un sistem integrat ITS (Intelligent Transport System), care cuprinde: sistem de informare dinamica (VMS) - panouri electronice de afisare a informatiilor catre participantii la trafic, sisteme de cantarire dinamica (WIM) a vehiculelor in miscare, sistem de Securitate INFRA care include monitorizare infrastructura prin camere de detectie a incidentelor rutiere, montate la fiecare 2 km si sistem SPEED pentru monitorizarea si detectarea vitezei de deplasare.
Finalizarea lotului 3C2 Chiribis - Biharia va permite circulatia pe Autostrada Transilvania (A3), fara intrerupere, de la Nusfalau (judetul Salaj) la Bors II, la frontiera cu Ungaria, pe o distanta de 74 km.