TTL Planning si METRANS semneaza contractul pentru SF tren metropolitan Brasov |
Infrastructura Publicat de AG&F 21 Aug 2025 09:50 |
![]() Trenul metropolitan le ofera locuitorilor din zona Brasovului, dar si celor din oras, posibilitatea de a ajunge rapid si eficient in cartierele situate de-a lungul liniilor feroviare, la aeroport sau in zonele cu parcuri industriale, facilitand astfel accesul angajatilor catre locurile de munca. Pentru realizarea acestui sistem, municipalitatea va accesa o finantare disponibila de 230 de milioane de euro in actualul exercitiu financiar al Uniunii Europene, iar studiul de fezabilitate este un document absolut necesar pentru a accesa aceste fonduri.
"Este un proiect important care se refera la mobilitate si accesibilitate in zona metropolitana, de la Sfantu Gheorghe pana la Zarnesti, tranzitand toate localitatile care sunt pe aceasta axa. Este un proiect care a fost intarziat, din pacate, dar speram sa recuperam timpul pierdut si sa ne incadram in pasii procedurali care sunt de facut. Exista sanse reale foarte mari ca acest proiect sa fie finalizat pentru ca ne-am corelat foarte bine toti pasii.
![]() Ceea ce vedeti astazi aici are in spate multe etape, multe proceduri si multe analize care au fost facute cu consultantii de la JASPERS (initiativa de asistenta tehnica a Uniunii Europene, destinata sa ajute tarile din Europa Centrala si de Est sa pregateasca proiecte de infrastructura finantate din fonduri europene, n.n.), parti care practic sunt foarte importanti pentru ca ne-au sprijinit si ne-au directionat in asa fel incat sa nu pierdem timpul si sa nu ne referim la detalii care practic nu coincid si nu sunt in regula. Deci am tinut cont de toate aceste sugestii. Ne corelam din acest punct de vedere cu ei si cred ca sansele sunt foarte bune", a declarat primarul municipiului Brasov, George Scripcaru.
Acest proiect va aduce beneficii considerabile pentru comunitate sub aspectul mobilitatii in primul rand, pentru ca va facilita deplasarea rapida si sigura intre localitatile din zona metropolitana, va reduce traficul rutier si va contribui astfel la dezvoltarea durabila a regiunii.
"Stim cu totii ca judetul Brasov este un judet in care zona de urbanizare este de peste 70%, avand si judetul Covasna si municipiul Sfantu Gheorghe. In felul acesta vom avea o arie mult mai mare de captare. Speram sa fie o varianta alternativa pentru tot ce inseamna mobilitatea din zona metropolitana. In felul acesta i-am vazut extrem de incantati pe vecinii nostri din judetul Covasna pentru faptul ca vor avea o accesibilitate mult mai buna la aeroportul de la Brasov", a precizat presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian Vestea.
![]() Prin acest proiect se propune introducerea unui transport feroviar in zona metropolitana si cea din vecinatatea acestei zone, pe trei trasee feroviare, inclusiv o linie catre Aeroportul International Brasov. cu urmatoarele statii (Puncte de oprire - PO):
1. TM1 Halta Stupini - PO N. Labis (propus) - PO Tractorul (propus, Nod intermodal conectat la mai multe linii de tren metropolitan) - Gara Brasov;
2. TM2 Codlea - PO Parc Industrial Ghimbav (propus) - PO Aeroportul International Brasov-Ghimbav (propus) - Ghimbav - PO VGP - Gara Bartolomeu - PO Tractorul (propus) - PO Triaj (propus) - Harman (posibil PO nou) - PO Parc Industrial Prejmer (propus) - Ilieni - Prejmer - Chichis - Ozun - Gara Sfantu Gheorghe;
3. TM3 Gara Zarnesti - General Traian Mosoiu - Halta Tohanu Vechi - Halta Romacril (Rasnov hc) - Gara Rasnov - Gara Cristian - PO Cristian Centru (propus) - PO Ina Schaeffler (propus) - PO Brasovia (propus) - Gara Bartolomeu - PO Tractorul (propus) - Gara Brasov - PO Zizin (propus) - PO Micsunica (propus) - Gara Darste.
Municipalitatea si partenerii sai doresc amenajarea de statii in interiorul orasului, modernizarea statiilor din zona metropolitana si achizitia de garnituri de tren.
"Mult mai importante decat investitiile in linii cred ca sunt aceste investitii in materialul rulant care va deservi cetateni din municipiul Brasov si din zona metropolitana Brasov. Suntem in etapa studiului de fezabilitate, o etapa mult intarziata, dar pe care o parcurgem acum. Avem speranta ca studiul de fezabilitate il vom avea in urmatoarele 6 luni, pentru a putea depune pentru finantarea mare, de aproximativ 200 de milioane de euro. Vom vedea exact suma care va reiesi in urma studiului.
![]() Finantarea maxima pe care o putem obtine este de 230 de milioane de euro. Avem o echipa dedicata la nivelul asociatiei pentru a implementa acest proiect. Ne bucuram ca am parcurs faza de achizitii fara contestatii. Axa de tren metropolitan este utilizata, desigur, la capitolul finantare, in momentul acesta sub 50% din informatiile pe care le avem, ceea ce inseamna ca mai sunt cateva sute de milioane de euro disponibile", a declarat directorul executiv AMDDTP Brasov, George Cornea.
Contractul a fost castigat in urma unei achizitii publice de in valoare de 6,2 milioane de lei (plus TVA), de catre Asocierea TTL Planning (lider), Metrans Engineering, Bomap Engineering. Durata contractului este de 12 luni.
"Sansele de realizare a proiectului sunt extraordinar de mari, avand in vedere ca exista sprijinul Comisiei Europene si Fondurilor si granturilor alocate dar si programul Transporturi, care prevede o axa de finantare specifica pentru trenurile metropolitane. Are sanse foarte mari. Gradul de alocare al fondurilor este inca neutilizat, asa ca exista sanse foarte mari ca marile asociatii metropolitane si marile orase si municipii din Romania sa poata depuna si sa obtina aceste fonduri. Sunt doar cateva mari orase care au deja cererea de finantare pregatita. Municipiul Brasov impreuna cu zona metropolitana va fi, cred, cel de-al treilea mare oras din Romania care va depune cererea de finantare. Acest tip de proiect este un concept nou in Romania. Exista toate premisele ca acest proiect sa devina realitate in 3-4 ani", a declarat Ionut Mitroi, directorul general TTL Planning.
|