ANALIZA: Estetica, functionalitatea si securitatea, noua triada a locuintei romanilor |
Izolatii & Finisaje Publicat de AG&F 03 Iun 2025 07:42 |
![]() Din analizele interne ale unor jucatori-cheie in piata de real estate, precum Fabrica de Profile, Pinum sau Ambito, dincolo de elemente clasice in achizitionarea unei locuinte - locatie, vecinatate, pret - noua triada a locuintei moderne se bazeaza pe detaliile care "nu se vad", dar conteaza esential in arhitectura deciziilor de cumparare.
Pentru romani, amenajarea interioara devine un gest strategic, nu doar estetic, iar acest lucru schimba dinamica pietei de real estate, in care producatorii de "finisaje" devin parte din procesul creativ, nu doar din lantul logistic.
Astfel, tendintele acestui an subliniaza o continuitate in preferintele pentru designuri rafinate, insa ceea ce s-a schimbat este momentul in care intervin in proiect. Nu mai vorbim despre "detalii la final", ci despre elemente de arhitectura integrate inca din faza de concept.
Interes mai mare pentru materiale premium
Pinum, producator de usi cu o istorie de peste 30 de ani pe piata din Romania, a observat un interes tot mai crescut pentru produse inovative si materiale premium. "Romanii nu doar ca sunt mai interesati de calitatea materialelor, dar au devenit si cunoscatori, capabili sa ia decizii bine informate. In primul trimestru al anului 2025 observam o orientare clara catre materiale mai premium, trecem de la folii de decor standard la variante mai premium, precum vopsite, furniruite etc. Daca in T1 2024 segmentul de buget era inca popular, in prezent cererea se muta progresiv catre zona mid-high. Este o schimbare alimentata si de evolutia economica din ultimul deceniu, care le permite clientilor sa isi permita produse mai calitative, dar si de o mai mare maturitate in procesul de selectie", releva analiza Pinum.
Aceeasi tendinta se inregistreaza si in zona pardoselilor, unde SPC-ul a devenit extrem de popular, potrivit Pinum. De cele mai multe ori, atunci cand ajung intr-un showroom, clientii cer direct SPC, semn ca produsul si-a consolidat rapid pozitia in preferintele consumatorilor, datorita aspectului, rezistentei si usurintei in montaj. Finisajele deschise raman dominante in segmentul mid-high al pietei, mentinandu-si pozitia de top. Totusi, in primul trimestru al acestui an, se observa o crestere clara a preferintei pentru finisajele atipice, semn ca romanii colaboreaza tot mai des cu designeri de interior care le ofera curajul si contextul pentru alegeri mai indraznete.
Un exemplu in acest sens, oferit de Pinum, este finisajul Greige Soft Touch, disponibil in mai multe colectii si care castiga tot mai mult teren – o evolutie notabila, mai ales avand in vedere ca a fost lansat abia la jumatatea lui 2024. Daca in T1 2024 albul domina categoric preferintele, in T1 2025 se observa o diversificare clara a paletei cromatice.
![]() Decorul, parte esentiala a conceptului arhitectural
Despre o rafinare a gusturilor romanilor in alegerea elementelor de design vorbeste si Fabrica de Profile (FDP). Din analiza FDP, reiese ca in primele luni ale anului 2025, cele mai cautate modele au fost, in linie cu tendintele din 2024, braurile interioare decorative, coltarele si baghetele de colt. Insa, fara a nota schimbari majore fata de aceeasi perioada a anului trecut, FDP identifica o rafinare a gusturilor, clientii fiind din ce in ce mai atenti la detalii si dornici de solutii decorative care imbina functionalitatea cu un impact estetic puternic. Daca a existat o perioada in care romanii alegeau anumite profile decorative, dar preferau sa se ocupe singuri de montaj, acum, multi dintre romani aleg un montaj profesionist, nu doar pentru un proces mai simplu, ci si pentru un rezultat final impecabil.
![]() "Decorul nu mai este un capriciu, ci o parte esentiala a conceptului arhitectural. Clientii stiu exact ce vor pentru locuinta lor: frumusete care dureaza, solutii adaptabile, montaj profesionist. Vedem tot mai multe proiecte rezidentiale si comerciale care includ elemente decorative inca din fazele incipiente de design. Semnalul este clar: piata evolueaza si accentul se muta spre solutii bine gandite, cu valoare estetica si functionala pe termen lung. Putem vorbi, astfel, de o trecere de la estetica vizuala, la una cu sens si care tine acum de stare, de starea oamenilor de bine", afirma Dan Panciu, CEO Fabrica de Profile.
Estetica locuintei trece de la vizual la tactil, functional si customizat
Un aspect trecut adesea cu vederea este rolul texturii si adaptabilitatii in decizia de achizitie. Daca in trecut culoarea era cheia, acum diferentiatorul vine din capacitatea produselor de a se personaliza. De la usile bifaciale (cu doua fete diferite), la panouri decorative 3D, pereti fluizi sau profile pictabile, accentul cade pe libertatea de expresie a clientului. In plus, a crescut interesul pentru finisaje atipice, ceea ce indica o colaborare tot mai stransa cu designeri si o alunecare spre solutii premium, nu doar ca pret, ci ca gest de identitate personala.
![]() "Daca in T1 2024 stilul minimalist domina clar preferintele, in T1 2025 observam o usoara scadere a acestuia. Designul interior a devenit un subiect tot mai prezent pe retelele sociale, iar acest lucru influenteaza gusturile consumatorilor. In prezent, sunt promovate stiluri mai elaborate, mai personalizate, cu accente vizuale puternice – clientii cauta produse care aduc caracter si unicitate spatiului, nu doar simplitate", explica Francesco Curcio, CEO Pinum.
Companiile au raspuns acestor tendinte ale pietei cu produse inovative, usor de adaptat oricarui spatiu si oricarei cerinte. Acesta a fost motivul pentru care Pinum a introdus o noua colectie de usi de exterior cu sistem pivot, concepute special pentru clientii care cauta performanta, design si exclusivitate. Pe termen scurt si mediu, Pinum considera ca cele mai performante produse vor fi usile dotate cu feronerie moderna - balamale ascunse, broasca magnetica si alte sisteme de inchidere premium - caracteristici devenite esentiale in definirea unui produs de calitate.
Si Fabrica de Profile a introdus produse noi, care reusesc sa aduca versatilitate si amprenta spatiului.
"Fata de 2024, anul 2025 aduce in prim-plan formele fluide, organice - un trend care incepe sa castige teren mai ales in proiectele contemporane. Totusi, directiile nu se exclud: modelele clasice raman relevante, fiind integrate cu succes in amenajarile elegante sau cu influente traditionale. Tocmai aceasta diversitate ne motiveaza sa dezvoltam colectii complementare, capabile sa raspunda nevoilor si dorintelor fiecarui client", se precizeaza in analiza FDP.
Aceasta mai arata ca panourile 3D castiga teren rapid datorita versatilitatii si a efectului vizual spectaculos pe care il ofera intr-un spatiu, fiind solutii care transforma complet o incapere si ofera libertate de exprimare creativa, motiv pentru care tot mai multi clienti le includ in proiectele lor de design interior.
"Ieftin si bun" - oficial depasit. Romanii cauta valoare pe termen lung
Mesajul comun al celor din piata de real estate este unul clar: clientul roman nu mai accepta solutii superficiale. Vanzarile masive de profile din poliuretan si usi cu feronerie ascunsa nu sunt intamplatoare, ci rezultatul unui proces decizional matur. Acest lucru se vede si in modul in care este perceput bugetul: clientii nu mai vad usa, plinta sau coltarul doar ca obiecte functionale, ci ca investitii in valoarea estetica a spatiului - si, implicit, in valoarea investionala a locuintei.
Potrivit Pinum, bugetele alocate pentru finisaje au crescut in T1 2025 fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar aceasta evolutie este sustinuta si de o schimbare in perceptia asupra produselor - usa nu mai este privita doar ca un element functional, ci ca parte integranta din designul spatiului. Romanii sunt mai dispusi sa investeasca in produse de calitate superioara, constienti ca acestea contribuie decisiv la aspectul general si valoarea locuintei.
"Romanii nu mai intreaba «cat costa?», ci «de ce costa atat?», iar acesta este primul semn de maturizare, de raportare la spatiul de locuit - nu doar vizual, ci si functional. Piata a evoluat, iar usa nu mai este o simpla inchidere sau o piesa de design, ea devine parte integranta a unui spatiu care pune accent pe confort, sustenabilitate si durabilitate", declara Francesco Curcio, CEO, Pinum.
Infrastructura "nevazuta" - de la detaliu ignorat, la element-cheie in decizia de achizitie
Dinspre Ambito vine o completare esentiala in peisajul locuintei moderne, si anume ca retelele electrice si securitatea instalatiilor devin criterii de selectie, nu doar "detalii tehnice". Clientii incep sa vina cu specialisti care verifica daca proiectarea respecta normele, iar termenul "securitate tehnica" intra in vocabularul decizional.
Tendintele din acest domeniu sunt subtile, dar decisive: integrarea iluminatului LED, folosirea materialelor ecologice, prietenoase cu mediul, modificarea criteriilor de exploatare a retelelor, prin actualizari legislative, orientate spre o securitate sporita in utilizare.
![]() "Am ajuns intr-un punct in care clientii cer - pe buna dreptate - sa inteleaga ce e in spatele peretilor, sa fie atenti la partea invizibila, dar extrem de importanta, care ne transforma casa intr-un loc sigur si functional. Reteaua electrica nu mai e un «detaliu tehnic» lasat pe mana constructorului, devine o alegere constienta, legata direct de confort, siguranta si responsabilitate", spune Robert Dorobantu, CEO & Founder Ambito.
Putem sa vorbim, astfel, si de o schimbare de paradigma, de la pret, la incredere in calitatea "ascunsa" a unei locuinte. Acest lucru este identificat si de Fabrica de Profile, care observa o crestere tot mai mare pentru termosistemul decorativ, element care ofera nu doar o estetica locuintei, ci aduce un plus de eficienta energetica, fapt ce creste nu doar confortul casei, ci si valoarea acesteia.
Potrivit Ambito, in privinta retelei electrice, criteriile de baza nu s-au schimbat semnificativ, ele fiind in continuare operationalitatea si designul, dar s-a conturat in ultimii ani un al treilea criteriu: securitatea tehnica.
"Sunt clienti, din ce in ce mai multi, care isi iau consultanti cu care verifica, inaintea achizitiei, conformitatea proiectarii si constructiei in acord cu legislatia si normele tehnice, dar si calitatea livrata in executie. Bugetul de achizitie al unei locuinte este corelat cu cel de constructie, clientii cunosc exact ce urmeaza sa primeasca. Diferentele intre proiecte sunt din design, complexitate si din elementele de securitate in exploatarea retelei", sustine analiza Ambito.
In concluzie, 2025 este anul in care spatiul de locuit devine pentru romani un proiect mult mai sofisticat, care arata mai mult decat un statut social, in care estetica, functionalitatea si securitatea sunt tratate cu acelasi interes. Practic, tendintele ne arata ca vechiul principiu "ieftin si rapid" a fost inlocuit cu estetic, durabil si inteligent integrat.
Piata s-a adaptat si ea acestor tendinte, astfel ca furnizorii de produse care tin de design sau de functionalitatea locuintei aduc produse tot mai adaptabile, servicii personalizate, dar si o comunicare care incepe sa educe, nu doar sa vanda.
***
Fondata in anul 2011, de Dan Panciu, Fabrica de Profile (FDP) este o companie romaneasca orientata catre o armonie intre arhitectura si stilurile decorative ale cladirilor. Cu o linie proprie de productie, compania creeaza produse unice pe piata din Romania, fiind si singurul producator roman de profile de interior din poliuretan. Cu o cifra de afaceri de peste 20 de milioane lei inregistrata in 2024, FDP are ca obiectiv expansiunea continua, atat la nivel local, cat si international, dar si permanenta dezvoltare si adaptare a celor mai bune produse si sisteme in piata de profil.
Ambito este o companie romaneasca, cu o experienta de peste 18 ani pe piata autohtona, fondata de Robert Dorobantu. Echipa Ambito, formata din peste 80 de specialisti, ofera servicii de proiectare si constructie-montaj a instalatiilor electrice, precum si antreprenoriat general pentru instalatii in cladiri rezidentiale si nerezidentiale.
De asemenea, Ambito furnizeaza solutii complete pentru amenajarea spatiilor comerciale, de la design si constructie pana la mentenanta. Compania detine un portofoliu de aproape 400 de proiecte finalizate, care include peste 7.000 de apartamente echipate si aproximativ 250 de spatii comerciale modernizate, iar in 2024, a atins o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro.
Compania Pinum Doors & Windows, parte a grupului Nusco, este prezenta in Romania din anul 1992 si este unul dintre cei mai mari producatori si comercianti de usi, ferestre si parchet la nivel local. In toate zonele in care compania s-a extins, impactul pozitiv asupra pietei locale nu s-a lasat asteptat, fapt pentru care romanii considera Pinum Doors & Windows un brand de referinta, de peste 30 de ani. Pinum Doors & Windows are in Romania un numar de 20 de showroomuri.
|