Agenda Constructiilor
Miercuri, 05 August 2020
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - BNS cere retragerea proiectului de OUG privind programul redus de munca
BNS cere retragerea proiectului de OUG privind programul redus de munca Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Elena Icleanu 30 Iun 2020 13:14
Reprezentantii Blocului National Sindical (BNS) solicita Guvernului retragerea proiectului de OUG ce sustine modificarea Codului Muncii, sustinand ca acesta are exprimari ambigue si prevede masuri pentru toate companiile, indiferent daca au nevoie sau nu de sprijin. In plus, sindicalistii sustin ca proiectul ar introduce un mecanism inechitabil si ameninta ca vor organiza proteste in strada.
"Companiile nu pot interveni unilateral in reducerea timpului de lucru fara a afecta echilibrul intre obligatia angajatului de a presta munca in mod productiv si obligatia angajatorului de a remunera forta de munca conform angajamentelor contractuale semnate. Sub stindardul preluarii unor mecanisme practicate cu succes in statele membre UE mediul de afaceri propune, iar Guvernul Romaniei aproba pervetirea unor astfel de mecanisme in conditii de liberalism extrem. Indiferent ca vorbim de mecanismul german (kurzarbeit) ce se doreste a fi importat in Romania, indiferent ca discutam de accesul la finantare prin instrumentul european SURE, toate acestea instituie la nivel de principiu mecanisme de decizie bazate pe relatii de parteneriat - angajator si angajati prin reprezentantii lor", arata BNS.
 
Vineri, Ministerul Muncii a transmis un proiect pentru modificarea Codului Muncii. Acesta contine o serie de exprimari ambigue, acordand la gramada drepturi companiilor, fara nici un fel de tintire a unor categorii de beneficiari sau activitati si aplicand de-a valma masurile, indiferent ca aceste companii au nevoie sau nu de sprijin, mai spun sindicalistii.
 
Din problemele sesizate in acest text de proiect de ordonanta de urgenta, BNS mentioneaza:
 
1. Proiectul reglementeaza introducerea unui mecanism complet debalansat si inechitabil - angajatorul dispune iar statul si salariatii deconteaza: salariatul pierde din venituri, bugetul public deconteaza partial pierderea veniturilor pentru salariati. Angajatorii – 0 asumare!
 
2. Mecanismul nu instituie nici un fel de conditionalitati de acces pentru angajatori - si de aceasta data, pentru a multumi mediul de afaceri aplicabilitatea este universala, indiferent daca activitatea angajatorilor in cauza a fost sau nu afectata de situatia de urgenta/ starea de alerta. In fapt:
  • Nu exista o limita de timp in care angajatorii pot aplica aceste masuri;
  • Nu exista obligatia de a pastra locurile de munca respective dupa inchiderea finantarii publice;
  • Nu exista obligativitatea de a institui aceste mecanism impreuna cu reprezentantii lucratorilor;
  • Mai mult, conform textului de OUG angajatorii vor putea comunica angajatilor schimbari in programul de lucru de pe pe o zi pe alta.
 
3. Angajatorii pot uza de aceste noi prevederi oricand vor dori, in perioada starii de urgenta/ alerta sau orice alta situatie exceptionala stabilita prin lege, indiferent ca vorbim de stare de alerta la nivelul unei comune sau la nivelul intregii tari. Nu se specifica in mod concret care este durata de aplicare si nici un numar maxim de luni in care angajatorii pot aplica acest mecanism, nu este clar daca dispozitia angajatorilor inceteaza o data cu incetarea starii de urgenta.
 
4. Nota de fundamentare a proiectului de act normativ nu contine nici un fel de evaluare a impactului financiar. Unul din obiectivele sustinute prin acest proiect de act normativ este acela de a preveni concedierile si respectiv de a preveni cresterea somajului– insa in fapt putem vorbi doar de o amanare a inevitabilului. Dupa utilizarea resurselor publice si indatorarea excesiva a Romaniei, cel mai probabil aceste locuri de munca se vor pierde, asa cum s-au pierdut peste un sfert de million de locuri de munca in perioada starii de alerta. Singurii castigatori in acest sunt caz sunt angajatorii!
 
5. Nu se specifica in mod oficial sursa de finantare pentru aceasta prevedere. Intrebati fiind de unde vor finanta aceasta masura reprezentantii Ministerului Muncii au mentionat utilizarea fondului SURE – insa aceste resurse sunt disponibile statului roman sub forma de imprumut, ceea ce ar trebui sa creasca in mod exponential atentia si grija in utilizare. Mai mult, Romania nu intelege nici macar sa preia in acest text de OUG principii dezbatute si acceptate la nivel european, ca de exemplu faptul ca acele companii ce vor beneficia de finantari din programul SURE nu vor putea sa distribuie dividende sau sa aiba sediul in paradisuri fiscale. Pentru o contributie platita la fondul de somaj de doar 0,45% aplicata fondului de salarii (dupa subminarea mecanismului de finantare a sistemului de securitate sociala promovata in 2017 si aplicabila din 2018) angajatorii au pretentia de a primi beneficii consistente pe durata nedeterminata. Romania se imprumuta pentru a sprijini angajatorii intr-un mod mai consistent chiar decat cel aplicat in Germania si invocat ca exemplu.
 
6. Mecanismul este unul ce incurajeaza un comportament abuziv din partea angajatorilor. Viteza cu care angajatorul dispune va face imposibila misiunea inspectorilor de munca de a verifica respectarea prevederilor legale in ceea ce priveste timpul de munca si programul de lucru. Vom fi din nou martori, de data aceasta pe perioada nedeterminata a unor comportamente abuzive precum cele intalnite in starea de urgenta (ex. angajati in somaj tehnic, platiti din bani publici si aflati la munca sau lucrand in regim de telemunca).
 
7. Disperarea de a raspunde tuturor cerintelor mediului de afaceri este atat de mare incat exista o inflatie de reglementari si implicit de masuri de sprijin. In acelasi timp, in situatia adoptarii acestui act normativ vor functiona in Romania 3 modele de sprijin pentru angajatori, toate facute declarativ in sprijinul angajatilor dar in fapt dedicate mediului de afaceri (OUG nr. 30/2020; OUG 92/2020 si acest proiect).
 
"Romania nu mai are nici un fel de standarde in ceea ce priveste protectia lucratorilor! Se foloseste orice ocazie pentru a sprijini mediul de afaceri sa dispuna in mod excesiv de lucratori! Este un mod in care altcineva trebuie sa plateasca pentru deciziile angajatorilor - angajatii si generatiile urmatoare de lucratori, avand in vedere ca pentru finantarea acestui program Romania se imprumuta! Cerem retragerea proiectului de ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului Muncii si inlocuirea acestuia cu un alt proiect elaborat in spiritul principiilor si standardelor europene. In situatia in care Guvernul nu va retrage acest proiect BNS va organiza actiuni de protest!", incheie BNS.
 
allbimVideoConfAC-iulAUTODESKTeraSteelCOVID-19
ROCKWOOL 196
A aparut editia
IUNIE-IULIE 2020!

Autentificare

 
COVID-19
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
strabag nivel 1
rigips
CELCO 2020
ssab ag antrepriza generala
elmas 2017
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT

Parteneri

hilti
HABITAT
FPSC_2019
C4E FORUM
AICPS_30
AHK 2018
econet
ROGBC 2016
ef-de-n
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere