Deloitte: Femeile cu functii de conducere sunt platite mai putin si promovate mai rar |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 29 Mar 2021 11:31 |
Femeile cu functii de conducere din Romania sunt percepute in continuare ca fiind platite mai putin decat omologii lor de sex masculin, potrivit celei mai recente editii a raportului Deloitte „Careers with equal opportunities: women in leadership roles”, in ciuda faptului ca Romania inregistreaza al doilea cel mai mic procent privind diferentele de remunerare intre femei si barbati (3,3%) din randul statele UE, dupa Luxemburg, potrivit Eurostat. Mai mult de trei sferturi dintre respondenti au mentionat ca aceasta situatie este intalnita des sau foarte des in mediul de business local. Studiul subliniaza, de asemenea, ca femeile continua sa fie promovate mai rar decat barbatii, 63% dintre respondenti afirmand ca acest lucru are loc des sau foarte des. Explicatia poate fi legata de faptul ca concediul de maternitate este perceput ca un dezavantaj pentru parcursul carierei femeilor, potrivit opiniilor a 74% dintre respondenti, care au observat aceasta situatie des sau foarte des. Sondajul a fost realizat in randul reprezentantilor de sex feminin si masculin care detin functii de conducere in Romania si face parte din programul Deloitte SheXO Club, care se bazeaza pe construirea unei comunitati de afaceri dedicate femeilor cu functii inalte si care se concentreaza pe dezvoltarea urmatoarei generatii de lideri feminini.
Desi femeile si barbatii obtin rezultate financiare similare privind vanzarile si profitul businessului, 78% dintre respondenti au in continuare perceptia ca barbatii au rezultate mai bune in privinta avansarii in cariera (66%). Pe de alta parte, femeile sunt recunoscute pentru performantele lor in gestionarea eficienta a resurselor umane (69% dintre respondenti), dezvoltarea personala si dobandirea de noi competente (56%).
„Schimbarea se produce cu siguranta in ceea ce priveste egalitatea de sanse pentru femeile care ocupa functii de conducere, iar progresele inregistrate in ultimul deceniu ne incurajeaza sa credem ca multe obstacole vor fi depasite, iar deschiderea va lua locul prejudecatilor. In Romania, femeile din mediul de business continua sa prospere la locul de munca si actiunile lor au avut cu certitudine un efect, intrucat tara noastra a inregistrat una dintre cele mai mari ponderi ale femeilor in functii de conducere din 2020 in randul statelor UE (37%), peste media UE”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte Romania, si coordonatorul programului SheXO Club.
De asemenea, sondajul identifica o serie de diferente intre caracteristicile liderilor femei si barbati. Punctele forte ale femeilor par sa fie consecventa (92% dintre respondenti), efectuarea unor sarcini multiple si simultane (90%), onestitatea (82%), comunicarea (79%), precum si empatia si capacitatea de a gestiona echipe mari (78%), in timp ce aspecte precum usurinta de a lua decizii (79%) si abilitatile de conducere (71%) sunt percepute ca fiind specifice barbatilor.
Una dintre cele mai importante schimbari evidentiate de editia din 2021 a studiului fata de cea din 2012 este ca aproape jumatate dintre liderii romani (46%) prefera o femeie in pozitia de director financiar al organizatiei, comparativ cu doar 26% in 2012. Chiar daca femeile sunt recunoscute pentru abilitatile lor de directori financiari, ele trebuie sa depuna un efort mult mai mare decat barbatii pentru a accesa urmatorul nivel de conducere, 40% dintre respondenti afirmand ca este mai usor pentru barbati sa fie promovati din functia de director financiar in cea de director general, in timp ce doar 7% estimeaza ca acesta este cazul femeilor.
Studiul Deloitte „Careers with equal opportunities: women in leadership roles“ subliniaza perceptiile in ceea ce priveste egalitate de sanse dintre femei si barbati in mediul de afaceri si analizeaza schimbarile aparute in ultimul deceniu in materie de incluziune si diversitate.
Programul SheXO Club, o initiativa globala a Deloitte lansata in Romania in 2012, isi propune sa construiasca o comunitate de femei de afaceri care sa fie conectata, sa creasca si sa prospere prin crearea unei platforme dedicate schimbului de experiente. Prin intermediul intalnirilor, cercetarilor si analizelor destinate clubului, membrele acestuia isi vor putea extinde cunostintele in domenii precum leadership, economie, tendinte globale si modele de afaceri, impartasind in acelasi timp cele mai bune practici in domeniul diversitatii si incluziunii.
|