EXEC-EDU: Relatia dintre angajat si lider are o importanta mare in anul dificil 2026 Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de AG&F 05 Nov 2025 12:39
Pe fondul schimbarilor majore din economia locala, aproape jumatate dintre manageri (41%) anticipeaza o scadere a economiei Romaniei in 2026, ca urmare a unui context economic si politic dificil. Alti 27% considera ca economia va ramane la acelasi nivel, iar un procent similar (32%) se asteapta la o crestere lenta. In ceea ce priveste performanta companiilor, 49% dintre respondenti estimeaza ca activitatea organizatiei in care lucreaza va stagna anul viitor, in timp ce 42% raman optimisti si cred ca 2026 va aduce o crestere a veniturilor pentru compania lor.
Pentru 65% dintre respondenti, prioritatile anului viitor vizeaza eficientizarea operatiunilor — prin optimizarea costurilor, imbunatatirea calitatii si reducerea timpilor de livrare.
Aproape jumatate (51%) planuiesc sa isi diversifice portofoliul de produse si servicii, in timp ce 36% intentioneaza sa exploreze segmente de business noi sau sa se extinda pe alte piete. Totodata, 32% au in vedere inovarea modelului de business al companiei pe care o conduc.
Mai mult de jumatate dintre participanti (53%) considera ca, in 2026, industriile cu cel mai mare potential pentru noi initiative de business vor fi energia si utilitatile. Pe locul al doilea se situeaza sectorul serviciilor medicale si farmaceutice, mentionat de 35% dintre respondenti, urmate de domeniile IT & digital, retail si e-commerce, productie, logistica si cel financiar-bancar.
Cand vine vorba de transformarea planurilor pentru 2026 in actiuni concrete, 38% dintre respondenti considera ca, in cadrul companiei lor, strategia este in mare parte coerenta si bine transpusa in practica.
Pe de alta parte, 31% afirma ca strategia este fragmentata intre departamente, ceea ce limiteaza coerenta implementarii, iar doar 15% spun ca exista o aliniere completa intre strategie si actiuni in organizatia lor.
Pentru 64% dintre manageri, anul 2026 aduce nevoia unor schimbari strategice majore la nivelul modelului operational si al proceselor de digitalizare. Totodata, 39% considera ca transformarea ar trebui sa vizeze portofoliul de produse si servicii, in timp ce 30% au in plan extinderea pe piete noi sau in alte tari. Pentru 26% dintre respondenti, prioritare sunt ajustarile la nivelul structurii organizationale, menite sa sustina adaptarea la noile realitati economice.
In 54% dintre cazuri, managerii de nivel mediu afirma ca nu pot implementa strategiile decise din cauza lipsei de resurse – fie de timp, fie de personal. Pentru 34% dintre respondenti, procedurile interne si birocratia excesiva reprezinta principala piedica, iar 27% mentioneaza comunicarea neclara din partea top managementului drept factorul care ingreuneaza implementarea. De asemenea, 21% dintre managerii de mijloc spun ca nu dispun de suficienta autonomie, iar 23% semnaleaza ca numarul mare de KPI sau obiectivele contradictorii le limiteaza eficienta.
Intr-un context economic provocator, 47% dintre manageri asociaza protejarea nucleului de business cu retentia talentelor cheie din companie, iar 43% o definesc prin mentinerea marjelor de profit pe segmentele principale de activitate. De asemenea, 45% considera esentiala fidelizarea clientilor existenti, iar 29% pun accent pe continuitatea operationala si gestionarea riscurilor de tip supply chain.
82% dintre managerii romani considera ca, in 2026, intr-un climat economic plin de incertitudini, loialitatea angajatilor va depinde in principal de managerul direct si de calitatea leadershipului acestuia. Intr-o perioada in care stabilitatea devine un lux, relatia dintre angajat si lider capata o importanta mai mare ca oricand. Totodata, 45% cred ca pentru angajati conteaza tot mai mult proiectele cu sens si autonomia in munca, in timp ce 41% subliniaza importanta pachetului de beneficii. Pentru 36%, flexibilitatea programului si posibilitatea de a lucra in regim hibrid reprezinta un factor esential, iar 30% mentioneaza oportunitatile de dezvoltare in cariera ca element-cheie al retentiei.
Pentru 56% dintre respondenti, bugetul dedicat programelor de training si dezvoltare va ramane neschimbat in 2026, desi anul se anunta plin de provocari. Managerii aleg sa nu reduca aceste bugete, constienti ca dezvoltarea oamenilor ramane esentiala chiar si in perioade economice complicate. Doar 23% dintre companii intentioneaza sa le reduca, iar 15% planuiesc chiar sa majoreze investitiile in formarea angajatilor.
In ceea ce priveste directiile prioritare, 60% dintre manageri declara ca vor directiona bugetele catre cursuri de digitalizare, date si inteligenta artificiala. 48% vor investi in programe de management, leadership si coaching, in timp ce 25% planuiesc activitati de team building si dezvoltare de echipa. Totodata, 25% intentioneaza sa aloce fonduri pentru traininguri de vanzari si customer service.
 
Metodologie & esantion
Industrii: retail, IT, petrol & gaze, educatie, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi, consultanta.
Marimea companiilor: 29% dintre participanti lucreaza in companii cu un numar de angajati cuprins intre 50 si 250, 21% activeaza in organizatii care depasesc pragul de 1000 de angajati, 17% provin din companii cu 250–1000 de angajati, si tot 17% fac parte din echipe intre 10 si 50 de persoane.
Capital: 46% dintre respondenti lucreaza in companii cu capital romanesc, 38% in companii cu capital strain, iar restul in firme cu capital mixt.
Cifra de afaceri: 54% dintre respondenti provin din companii care depasesc 10 milioane de euro anual, 30% activeaza in organizatii cu venituri sub 5 milioane de euro, iar restul in companii cu cifre de afaceri intre 5 si 10 milioane de euro.
Sondajul Cum raspund liderii la complexitate in 2026 a fost lansat in 30 octombrie 2025, in cadrul unui eveniment care a reunit peste 80 de lideri de business.
Click aici pentru a descarca rezultatele sondajului.