ILO: Contractii ale fortei de munca angajate in constructii, ca urmare a pandemiei Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Ovidiu Stefanescu 21 Iul 2021 06:16
Organizatia internationala a muncii ILO a publicat recent un document referitor la impactul exercitat de Covid-19 asupra sectorului de constructii. Astfel, evaluarile actuale indica un impact semnificativ, care este, totodata, sensibil la fenomenul de ciclicitate economica. Partea buna a lucrurilor este data de faptul ca segmentul respectiv are potentialul necesar pentru a stimula recuperarea postpandemica, gratie capacitatii sale ridicate de a genera locuri de munca. In schimb, procesul de revigorare va putea oferi suportul necesar transformarii digitale si sustenabile a acestei ramuri economice deosebit de importante. Cooperarea tripartita si dialogul social, alaturi de standardele internationale din domeniul resurselor umane, constituie, in opinia expertilor ILO, cheia promovarii unui proces de revigorare centrat pe oameni, in special in ceea ce priveste sectorul constructiilor. Datele prezentate in document arata faptul ca inainte de izbucnirea crizei sanitare, in domeniu lucrau 7,7% din totalul personalului angajat pe plan mondial, proiectiile pentru 2020 indicand un aport la PIB-ul global de circa 13,4%. In ultimul an, pe fondul scaderii incasarilor si cresterii problemelor legate de finalizarea proiectelor, rezultatele din constructii au suferit o contractie destul de severa pe cele mai multe dintre pietele globale, cu un efect direct inclusiv asupra resurselor umane din domeniu. In functie de severitatea masurilor restrictive, activitatea din bransa a fost mai mult sau mai putin afectata, intensitatea efectelor negative fiind o functie directa inclusiv de tipul de proiect. La cele doua extreme se afla constructia centrelor medicale de urgenta (ce a consemnat o crestere fara precedent), respectiv santierele care au fost inchise pentru perioade relativ indelungate. Au existat si tari, cum ar fi Africa de Sus, unde constructia de drumuri nationale a fost declarata un serviciu esential si a fost, in consecinta, scutita de o serie de probleme. Pe pozitia a doua randul cauzelor care au generat reculul se afla dificultatile intampinate de lanturile de aprovizionare, acestea ducand in mod automat si la pierderi de locuri de munca. Pentru informatii suplimentare, click aici