Ministerul Muncii va inlocui aplicatia Revisal cu platforma REGES-ONLINE - implicatii |
![]() |
![]() |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Elena Icleanu 14 Mar 2025 13:30 |
![]() Principalele modificari aduse de noua platforma
• Eliminarea procedurii prin care angajatorii isi instalau aplicatii locale in vederea gestionarii datelor referitoare la raporturile de munca si trecerea la un proces digitalizat, prin intermediul unui sistem informatic centralizat si accesibil online. Datele vor fi accesibile in timp real, permitand atat reprezentantilor Inspectiei Muncii, angajatorilor, salariatilor cat si altor autoritati competente sa aiba acces extins la informatii.
• Cresterea gradului de transparenta in relatiile de munca si simplificarea procedurilor administrative legate de dovedirea vechimii in munca. Salariatii si fostii salariati vor avea posibilitatea de a accesa online propriile informatii din registru. Acestia vor putea vizualiza si descarca datele personale, inclusiv sa obtina un extras oficial din REGES, facilitand astfel accesul la informatiile necesare.
• Conform Notei de Fundamentare, platforma vizeaza si impactul asupra drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului prin reducerea inechitatilor cu privire la accesul la informatii despre vechimea in munca si statutul contractual, precum si protejarea dreptului la munca si la informare corecta printr-o evidenta clara si actualizata a contractelor individuale de munca.
Noua platforma va include si elemente suplimentare
• Gradul, tipul de handicap si durata acestuia in cazul persoanelor cu dizabilitati, detalii esentiale pentru protectia drepturilor persoanelor cu dizabilitati si pentru identificarea prompta a incalcarilor legale de catre angajatori.
• Locul de munca fix sau mobil, o alta informatie aditionala ce va fi transmisa si care va oferi o protectie suplimentara salariatilor mobili, prin asigurarea prestatiilor suplimentare in bani sau in natura, pentru care sunt eligibili prin definitie, salariatii mobili.
• Durata timpului de munca si repartizarea acestuia, care in actualul sistem informatic obliga angajatorii sa faca aceasta precizare doar pentru salariatii cu timp partial, fiind omise detaliile privitoare la salariatii cu norma intreaga.
• Angajatorii care apeleaza la prestatori externi pentru completarea si transmiterea Registrului nu vor mai notifica Inspectoratul Teritorial de Munca. In schimb, acestia vor inscrie direct in REGES-ONLINE informatiile de identificare ale furnizorului de servicii, care includ, CUI/CIF, denumirea si sediul social al acestuia, numele reprezentantului legal in cazul persoanelor juridice. De asemenea, aplicatia va permite introducerea datelor referitoare la contractul de prestari servicii precum: data incheierii, durata contractului, data de inceput sau de sfarsit a acestuia. Observam ca termenul de maxim trei zile lucratoare se pastreaza, fiind specificat clar ca acesta se aplica atat la incheierea, cat si la incetarea contractului.
• O modificare semnificativa care va creste volumul de munca pentru angajatori, este obligatia de a notifica suspendarea contractelor individuale de munca pe perioada concediilor medicale, termenul fiind de cel mult trei zile lucratoare de la data inregistrarii la angajator a certificatului. Termenul va fi calculat pornind de la momentul in care angajatorii inregistreaza primirea documentelor ce atesta suspendarea contractelor, respectiv a certificatelor medicale. Implementarea acestei propuneri ofera angajatorilor ocazia de a revizui reglementarile din politicile interne sau Regulamentul intern referitoare la gestionarea certificatelor medicale. De asemenea, este un moment potrivit pentru a reaminti salariatilor despre prevederile din Normele de aplicare ale OUG 158/2005, care stipuleaza ca certificatele medicale trebuie prezentate pana cel tarziu la data de 5 a lunii urmatoare perioadei in care a fost acordat concediul.
• Obligatii pentru angajatorii la care s-a dispus detasarea referitoare la actualizarea datelor in situatia in care pe durata detasarii apar modificari.
• Se mentine obligatia angajatorului de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariatii incadrati cu contract individual de munca, iar in situatia in care partile au optat pentru semnarea electronica a documentelor ce tin de relatiile de munca, dosarul de personal fizic va fi inlocuit cu unul intr-un format electronic.
• Raporturile de serviciu ale functionarilor publici nu vor fi pastrate in evidenta Inspectiei Muncii.
Sanctiuni si amenzi pentru angajatorii care nu se conformeaza
Nerespectarea obligatiei de catre angajatori de a inregistra in noul sistem informativ in cel mult sase luni de la data intrarii in vigoare a actului normativ va sanctionata cu amenda de la 15.000 de lei la 20.000 de lei. De asemenea, angajatorii vor fi sanctionati pentru nerespectarea obligatiei de a actualiza sistemul informatic cu datele lipsa din Registru, in acelasi termen expus, cu o amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei. Dupa expirarea perioadei de tranzitie, Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor se abroga.
Cu privire la Procedura de acces in vederea completarii, transmiterii si interogarii datelor in/din registru aceasta se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului si solidaritatii sociale in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
*** Autoare: Andreea-Alexandra Gaspar, Payroll & HR Leaser PwC Romania.
|