EY: Folosirea la scara larga a tehnologiei extinde colaborarea pe baza de proiect Imprimare
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 25 Mar 2020 14:17
Efectele pandemiei COVID-19 asupra relatiei dintre angajati si angajatori sunt inca incomplet cunoscute si greu de anticipat in acest moment, dar printre ele ar putea fi: reducerea mobilitatii oamenilor, folosirea accentuata a mijloacelor de comunicare la distanta si a tehnologiei si, din pacate, pierderea unor locuri de munca sau reducerea normei de munca. In acest context, platforme de tip gig se vor dovedi „game changers” in procesul de identificare de oportunitati de colaborare.
La nivelul companiilor, modelele de afaceri devin tot mai complexe de la o zi la alta. Felul in care colaboram si interactionam afecteaza nu numai afacerile traditionale, dar promoveaza si un nou model de afaceri numit „direct-to-consumer (D2C)”. De cativa ani deja, sunt companii care si-au facut loc nu numai in viata noastra, dar si in telefoanele noastre. Dintre acestea le putem aminti pe cele care ofera cazare direct la persoana particulara, imprumuturi de bani direct de la persoana particulara sau transportul cu masina particulara in zona urbana.
Astfel, granita traditionala dintre angajat si angajator devine aproape invizibila, iar platformele de colaborare pe proiecte sunt din ce in ce mai comune.
Despre economia colaborativa sau de tip gig
Economia gig este un mediu in care pozitiile temporare sau munca contingenta sunt comune si organizatiile contracteaza lucratori independenti pentru angajamente pe termen scurt (3-6 luni). Iar acest tip de economie pare sa fie mai mult decat o tendinta trecatoare. De exemplu, doua din cinci organizatii cu peste 100.000 angajati (conform unui studiu derulat de EY) se asteapta sa isi creasca utilizarea fortei de munca contingente pana la sfarsitul anului curent.
In acest context, World Economic Forum preconizeaza ca cele mai cautate aptitudini in 2022 vor fi cele de Analiza Datelor, Inteligenta Artificiala & Machine Learning, respectiv cunostinte de Operatiuni si Management.
Nicio generatie nu le poate acoperi de una singura, dar o platforma poate sa-i reuneasca pe toti cei care au aceste aptitudini. In acest fel, o platforma de tip gig poate pune la dispozitia companiilor experienta si expertiza generatiilor consacrate in piata muncii (respectiv X si Baby Boomers) si aptitudinile digitale, fie native, fie dezvoltate de-a lungul anilor, ale noilor generatii (Y sau Millenials, nascuti intre 1980 si 1995, si Z, cei nascuti intre 1996 si 2010).
Noile modalitati de colaborare dintre companii si giggeri (persoanele care lucreaza pe proiecte) asigura deja independenta, autonomie si dinamism, dar mai pot fi imbunatatite atunci cand discutam despre protectia sociala a gigger-ului.
Conform studiilor facute de EY in USA, colaborarea pe baza de proiect, care exista in anumite domenii inca din 1990 (IT, exploatarea petrolului, contabilitate etc), a capatat amploare incepand cu ultima criza economica din 2008. In contextul ultimelor saptamani, de cand suntem confruntati cu pandemia COVID-19, realizam ca aceasta ar putea fi un nou factor accelerator al acestui tip de colaborare.
Ce urmeaza
La nivel mondial, estimarea este ca, anul acesta, aproximativ 20% dintre colaboratorii unei companii vor fi giggeri iar procentul va ajunge la 50% in anul 2030. Cele mai multe intrebari si dileme sunt legate in acest moment de domeniul fiscalitatii, dar si de asigurarea sociala a acestor colaboratori si de beneficiile pe care le pot obtine. Totusi, raman si multe intrebari exprimate de leadership, si anume, cum adera aceste generatii la cultura organizationala a companiei si cum isi dezvolta apartenenta la companie si la valorile acesteia?
Tot din acest studiu reiese ca Generatia Z este mai pragmatica, iar Generatia Y (Millenials) este mai idealista. In timp ce Y a crescut intr-o perioada in care era important sa participi la competitii, cei din Z au trecut prin perioade succesive de recesiune, crize de emigrare si crize ecologice. Prin urmare, Generatia Z este concentrata pe acumularea de economii, in timp ce Millenials sunt in cautarea de experiente.
In concluzie, atunci cand lucram cu aceste generatii, va trebui sa tinem cont de modul in care interactioneaza cu platformele digitale si de preferintele lor pentru a performa. Iar cand vor alege sa lucreze ca giggeri, vor sti ca platformele reprezinta viitorul.
 
Autor: Claudia Sofianu, Partener, Liderul Diviziei de Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania