CV: Sase noi tendinte care influenteaza felul in care lucram, comunicam si crestem Imprimare
Punct de vedere Publicat de Elena Icleanu 22 Sep 2020 08:29
Iata ca au trecut sase luni de la debutul starii de urgenta instituita in Romania in 16 martie 2020, moment care a coincis cu un moment zero pentru o serie de schimbari profunde in mediul de business romanesc. Multe tendinte noi s-au conturat ori au accelerat in ultimele sase luni, asa ca va propun sa analizam doar sase dintre acestea care influenteaza felul in care lucram, comunicam si crestem.
 
1. Work Remote - sau mai degraba Work from Anywhere (WFA)
Este stiut deja ca pandemia Covid-19 a schimbat fundamental modul in care angajatii lucreaza astazi, iar prezenta in cladirile de birouri a fost inlocuita rapid cu munca de acasa si, in curand, cu munca de oriunde, in locuri in care acum un an parea imposibil sa muncesti. Si in opinia mea, revenirea in cladirile de birouri este putin probabila in viitorul apropiat, iar tot mai multi angajati care lucreaza acasa vor sa schimbe temporar locul de unde muncesc, companiile trebuie sa fie pregatite din perspectiva comunicarii interne si a dezvoltarii culturii organizationale in contextul in care asistam la schimbarea de paradigma de la “work-from-home” la “work-from-anywhere”.
Discut cu multe firme, clienti sau parteneri de business, si majoritatea managerilor imi spun ca odata ce va trece pandemia, vor prefera un sistem hibrid de lucru, de acasa si de la birou. Potentialul este mare la nivel general daca ne gandim ca Romania este statul din UE cu cea mai mica pondere de angajati care au trecut la telemunca, ca urmare a riscului generat de Covid-19. Astfel, tara noastra este singurul stat membru UE cu un procent sub 20% al salariatilor care au muncit de acasa, in pandemie.
 
2. Crowdfunding si Angel Investing
O problema pe care am observat-o in mediul de business in ultimele sase luni este ca fondatorii au nevoie de oameni care sa creada in ei inca de la inceput, de capital, sfaturi si de networking. Iar multi investitori, fonduri de investitii, asteapta pana cand firmele inregistreaza o tractiune vizibila. Prin urmare, exista un spatiu lipsa de finantare care incepe sa fie acoperit de investitori de tip business angel si de platforme de crowfunding. A crescut numarul investitorilor de tip angel in Romania, doar trebuie create echipe complementare cu un produs care sa aiba o strategie go-to-market viabila. Sa luam doar doua exemple: noile platforme de crowdfunding si ecosistemul UiPath, care creaza o noua generatie de milionari, ma refer la angajatii de top din care companie care pot investi la randul lor in ecosistemul local cu firme tech.
 
3. Digitalizare, digitalizare, digitalizare
Tot mai multe studii arata cum coronacriza a accelerat dezvoltarea digitala, inclusiv in Romania, cu cel putin doi ani. Miscarea spre digitalizare, lucrul la distanta, comenzile online si utilizarea resurselor IT de tip cloud au dus la explozia digitalizarii, insa acest proces de digitalizare este inca la inceput, din doua motive, in opinia mea: in primul rand, administratia publica abia acum face primii pasi spre debirocratizare digitala, iar in mediul de business sunt multe firme care au cifre de afaceri intre 500.000 de euro si 2 milioane de euro care au nevoie de digitalizare, insa nu au inca bugete pe masura.
 
4. Personal Branding pentru Networking
In conditiile in care numarul evenimentelor la care putem participa va fi in scadere in urmatoarele 12 luni, iar managerii si anteprenorii vor fi tot mai reticenti sa participe la actiuni mari de networking, acestia vor investi tot mai mult in crearea de continut pentru a-si dezvolta brandul personal cu scopul de a-si extinde reteaua de business. Noi platforme sunt mult mai accesibile acum managerilor si fondatorilor romani: blogul, newsletter-ul profesional, platforma proprie de LinkedIn si podcast-ul.
 
5. Podcasting: platforma noua de creare de continut
Observ un consum tot mai mare de podcast-uri in Romania, dar si proiecte noi create de marile branduri, corporatii sau firme antreprenoriale. In plus, noile medii de comunicare au devenit in ultimul timp relevante pentru public si incep sa atraga atentia clientilor si agentiior de publicitate, care au nevoie de informatii credibile, corecte, pe care sa isi bazeze deciziile strategice de comunicare.
In Romania, conform unui studiu al BRAT, aflam ca 37,8% dintre romanii cu varste cuprinse intre 16 si 50 de ani - si anume 3,2 milioane de persoane - consuma continut audio online in format podcast.
 
6. Mai multe programe de tip Stock Options Plan
Ma astept ca atractivitatea programelor de tip Stock Options Plan sa fie crestere in Romania si sa fie agenda antreprenorilor mai ales in contextul Covid-19 in conditiile in care anumite beneficii salarile nu mai pot fi onorate in actualul context economic.
Un program SOP reprezinta un instrument/program de motivare si recompensare a personalului unei companii. Specific, salariatilor li se acorda dreptul ca, la o data viitoare, sa opteze pentru a achizitiona la un pret preferential (sau a primi chiar gratuit) actiuni in cadrul companiei. Pe cale de consecinta, SOP este si o forma prin care se rasplateste loialitatea salariatilor, imbunatatindu-se retentia acestora.
 
*** Articol de Claudiu Vrinceanu, ScaleOut | PR Advisor | Online Trainer